MacBook Pro vindt harde schijf niet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-10 09:37
Dag Tweakers,

Gisteren klapte ik zoals gewoonlijk mijn laptop open maar deze liep toen opeens vast en dus was opnieuw opstarten de enige mogelijkheid. Echter kwam bij het opstarten een folder met een vraagteken in beeld, oftewel harde schijf kan niet worden gevonden. Op internet paar dingen opgezocht met mogelijke oplossingen, maar vooralsnog zonder enig resultaat. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe ik dit op kan lossen? Mijn meest recente back-up dateert van 31 januari jl. maar heb niet idee dat er daarna veel belangrijke dingen zijn bijgekomen maar zou toch graag mijn huidige gegevens willen behouden.

Wat heb ik al geprobeerd/wat waren de resultaten:
- Opstarten met option of cmd+r ingedrukt houden
WiFi geselecteerd en daarna kom ik bij OSX hulpprogramma's. Als ik daar OSX opnieuw installeren selecteer en ik wil vervolgens de harde schijf moet selecteren waarop geïnstalleerd moet worden dan krijg ik daar niets te zien. Hetzelfde krijg ik als ik via time machine back up teug wil zetten: geen schijf gevonden waarop time machine Back-up kan worden teruggezet. Bij schijfhulpprogramma is helemaal geen hdd aanwezig, alleen "Apple disk image". Echter heeft hier wel een keer de harde schijf bij gestaan maar ook toen kon ik niet veel. Via het Apple logo opstartschijf selecteren is ook geen hdd aanwezig.

- Opstarten in safe mode met shift
Daar dien ik mijn wachtwoord in te vullen (ik vermoed vanwege het feit dat ik filevault gebruik). Wat ik hier wel opmerkelijk vind is dat daar een poppetje met vraagteken staat en daar onder [update needed]. Hoezo update needed? Vervolgens wachtwoord ingevuld en toen werd het beeld zwart en kwamen heel snel allemaal witte teksten en tekens voorbij. Kon het niet eens zo snel lezen. Vervolgens ging deze opnieuw opstarten en diende ik weer wachtwoord in te vullen (het zelfde scherm als daarvoor), echter was dit beeld bevroren. De cursor waar ik wachtwoord in moest vullen knipperde maar muis en toetsenbord deden niks, toen maar weer uitgezet.

- Opgestart in single user mode met cmd+s
Kwam toen allemaal tekst in beeld wat even bleef lopen. Vervolgens kon ik command invoeren. Ik heb al een tijdje Apple maar ben niet bekend met commands (ook nooit echt terminal gebruikt, Apple werkt(e) altijd gewoon dus geen behoefte aan gehad). Op internet kwam ik "fsck -fy" tegen en dit uitgevoerd.
Daar kreeg ik dit te zien: https://www.dropbox.com/s...04-03%2008.20.03.jpg?dl=0 en daarna deed ik exit en kreeg ik dit te zien: https://www.dropbox.com/s...04-03%2008.20.39.jpg?dl=0
Daarna, zonder iets te doen ging dit over naar een oneindige lijst die maar bleef draaien. Hierop zag ik "disk1: media is not present". Tussendoor nog iets met disk2 maar dit is niet te lezen.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? Het gaat om een MacBook Pro 2010. 2 jaar geleden een Samsung 840 EVO in gezet. Verder geen aanpassingen gemaakt aan hardware. Ook draai ik altijd meest recente updates. Laptop ook jiet laten vallen of drinken overheen gegaan.
O ja: gisteren deed 'ie dit ook alleen heeft hij het tussendoor eventjes gedaan. Geen idee waarom die het toen wel deed. Vervolgens keek ik even een filmpje op Dumpert en liep vast. Nu weer bij af.

Nog wat andere foto's:
https://www.dropbox.com/s...04-03%2008.15.56.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...04-03%2008.18.01.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...04-03%2008.18.09.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...04-03%2008.18.17.jpg?dl=0

[ Voor 8% gewijzigd door Trezzahn op 03-04-2016 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khallouki
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:16
Heb je geprobeerd je hdd simpelweg eruit te halen en er weer in te doen? Is je hdd wel te lezen op een andere computer om uit te sluiten dat het daar niet aan ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
De SSD is naar alle waarschijnlijkheid nog prima. Haal em eruit en leg hem aan de usb poort. Daarna even booten met alt om te proberen. Start hij dan normaal op dan is je sata kabel defect. Dat heb ik echt al tientallen kere gezien en ook op het forum hier staan er nu meerdere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
Dat wordt eerst even langs ouders o.i.d. Heb zelf geen eigen gereedschap dus die even ergens vandaan toveren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Typisch gevalletje van SATA rot zoals de 2010-2012 modellen chronisch last van hebben zo te zien. Nieuw kabeltje van eBay plukken en je kan weer een paar jaar (mits nieuwe en niet gebruikte kabel).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:59
nelizmastr schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 08:12:
Typisch gevalletje van SATA rot zoals de 2010-2012 modellen chronisch last van hebben zo te zien. Nieuw kabeltje van eBay plukken en je kan weer een paar jaar (mits nieuwe en niet gebruikte kabel).
Ligt er een beetje aan waar de MacBook is gekocht, maar in de meeste gevallen wordt dit gewoon in garantie opgelost m.b.t. consumentenwet.

Als de TS de Macbook niet kan missen is eBay natuurlijk nog steeds een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:02

nelizmastr

Goed wies kapot

joon schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 12:39:
[...]

Ligt er een beetje aan waar de MacBook is gekocht, maar in de meeste gevallen wordt dit gewoon in garantie opgelost m.b.t. consumentenwet.

Als de TS de Macbook niet kan missen is eBay natuurlijk nog steeds een goede optie.
Het betreft een 2010 model. Na 5-6 jaar kan je geen consumentenrecht meer claimen hoor.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Hmm, Volgens mij heb ik hem van de 2010 nog liggen hier. Als je hem nodig hebt dan hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:59
nelizmastr schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:48:
[...]

Het betreft een 2010 model. Na 5-6 jaar kan je geen consumentenrecht meer claimen hoor.
De 2010 is nog niet beschouwd als 'verouderd' bij menig AASP valt hier nog een claim op te leggen mits je natuurlijk de bon nog hebt. Hier worden ze in ieder geval nog goed gekeurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
Inmiddels de MacBook open kunnen schroeven. De SSD eruit gehaald en aangesloten op een Air middels USB. Ik zag dat ik gewoon bij mijn bestanden kon dus dat betekend gelukkig dat de SSD niet kapot is en dat het haast wel de SATA kabel moet zijn zoals al door jullie werd verwacht.

Op die kabel staat: Apple 2009 HF/e1 821-0814-A
Deze loopt vanaf het moederbord met een klikstekkertje. Tussen de cddrive en de SSD splitst deze op naar een breed deel voor de SSD en een smaller deel voor het lampje aan de voorkant van de laptop (activiteitslampje van de SSD/sleepmode?).

Kan ik dit kabeltje beter bij Apple bestellen of hebben ze die niet en bied eBay betere uitkomsten? Krijg je dan niet van de Chinese rommel waarbij kans groot is dat deze snel weer kapot is? En is dit zelf makkelijk te doen?

Alvast/alsnog bedankt voor jullie reacties.
supersnathan94 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 14:27:
Hmm, Volgens mij heb ik hem van de 2010 nog liggen hier. Als je hem nodig hebt dan hoor ik het wel.
Is dat een originele? :)

[ Voor 14% gewijzigd door Trezzahn op 16-04-2016 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:09
Idd kabelrot, zelf ook gehad met mijn MBP mid 2010. Vervangen is eenvoudig zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Trezzahn schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 20:07:
Inmiddels de MacBook open kunnen schroeven. De SSD eruit gehaald en aangesloten op een Air middels USB. Ik zag dat ik gewoon bij mijn bestanden kon dus dat betekend gelukkig dat de SSD niet kapot is en dat het haast wel de SATA kabel moet zijn zoals al door jullie werd verwacht.

Op die kabel staat: Apple 2009 HF/e1 821-0814-A
[..]

Is dat een originele? :)
Ja dat is een originele, ik ga even kijken welk part dat is en of ik die nog heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-10 15:08
En ander www.parts4mac.nl. Daar bestel ik ook regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
Bedankt voor de tip, kende die nog niet.
Sow €35 euro. Best prijzig.
Hopen dat
Nog dat deel heeft liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Heb ehm nog niet kunnen vinden, maar reken er maar op dat die voor minder dan €50 niet weggaat. Dit is een originele kabel van een AASP en die zijn heel erg duur. P4M heeft een chinese replacement kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
Excuses, dat had ik dus echt niet verwacht!

Is het erg/kan het kwaad om nep te gebruiken?
Zojuist deze gezien, zou dat wat zijn? http://www.ebay.com/itm/N...a132a6:g:XOUAAOSwDuJWwLf6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-10 15:08
Trezzahn schreef op zondag 17 april 2016 @ 18:47:

Zojuist deze gezien, zou dat wat zijn? http://www.ebay.com/itm/N...a132a6:g:XOUAAOSwDuJWwLf6
Ieder moet dat voor zich weten, maar ik gebruik al jaren de bij NL-Webshops aangeboden replacements. Nooit een probleem gehad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Trezzahn schreef op zondag 17 april 2016 @ 18:47:

Kan je hem beter bij mij of bij P4M bestellen. Ding is $46 door shipping en import. komt neer op ongeveer €44.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
Iedereen bedankt voor zijn/haar reacties.

Zondagavond toch maar dat kabeltje besteld op http://www.parts4mac.nl Vanmiddag binnen gekregen en zojuist vervangen. Best snel al zeg ik het zelf, zondagavond besteld en vandaag binnen, goede site dus. Tot dus ver loopt laptop nog, ik vermoed dus ook dat het dit ook is geweest.

Iedereen nogmaals bedankt.
Pagina: 1