Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249623

Topicstarter
-

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 249623 op 26-05-2021 13:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:37

lier

MikroTik nerd

Leen eens een router van een vriendje/familielid/forumlid en dan bij voorkeur een ander merk en type. Dan opnieuw testen. Meestal kan een ISP je modem monitoren waardoor zij kunnen controleren of het modem verbonden is. Is dat al gedaan (voor bijvoorbeeld een periode van een dag/week)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 249623 op 26-05-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 635341

Beste Dead Pixel,

Kunt u ons een mail sturen met gegevens van uw router + versienummer, provider en waar u mee wilt verbinden? Dan kunnen we samen met u kijken naar een oplossing.

Een mail sturen kan via onderstaande link:
http://www.sitecomlearnin...gabit-router-n300/contact

Groet,

Sitecom Webcare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-07 23:04
zet je dns eens op 8.8.8.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Die DNS melding van chrome wil niet perse zeggen dat het probleem in de DNS server zit. De browser kan niet met de DNS sever verbinden, maar dat kan net zo goed komen omdat de hele verbinding er uit ligt wat ook het geval lijkt te zijn gezien de rest van je beschrijving.

Aan gezien het probleem metname zit in het bedrade deel, zou ik het eerder in de bekabeling zoeken, zeker omdat het ook al bij je vorige provider voor kwam maar nu steeds erger lijkt te worden.

Aangezien WiFi het wel blijft doen, lijkt de kabel tussen de modem en router dus in orde.

Koppel alle kabels tussen je router en bedrade apparaten eens los en sluit (indien mogelijk 1 andere tijdelijke netwerk kabel aan tussen je router en 1 bedraad apparaat en test of het probleem is opgelost.
Om uit te sluiten dat er een probleem is met 1 van de netwerkpoorten van de router kun je deze test herhalen voor alle (waarschijnlijk 4) lan poorten op de router.
Is dit allemaal in orde, sluit dan de kabels 1 voor 1 weer aan en test om te zien of het probleem terug komt. Als het probleem er weer is, zit het zeer waarschijnlijk, in de laatste kabel die je hebt aangesloten.

Kun je daarnaast wat meer informatie geven over je (met name het bedrade deel van ) je netwerk?
zaken zoals:
Hoeveel kabels, apparaten?
Is er nog een switch (of andere netwerk apparatuur) aangesloten
Kabel types (cat 5, cat5e, cat6)
Lopen de kabels rechtstreeks van de router naar je apparaten of gaan ze via patch kabels, extra connectors door je huis? (bijvoorbeeld van je computer naar een connectie poortje in de muur en dan beneden weer in de router evt met nog een extra kabeltje er tussen)
Zijn de connectors er zelf aan geknepen?
Loopt er ergens een kabel dicht langs een mogelijke storings bron?

Als je namelijk ergens een slechte netwerk kabel hebt liggen kan dit ook allerlei storingen geven wat ook vaak over tijd steeds vaker voor komt. (zie de verhalen over de slechte netwerk kabels welke hier ook wel op het forum staan....) die storingen merk je dan natuurlijk het snelst op je bedraade netwerk, maar soms kunnen ze ook je router verstoren wat tot problemen met je WiFi kan leiden.

Gezien je WiFi veel minder problemen geeft En je de router al eens hebt vervangen lijkt dit me niet echt nodig, maar.....
Mocht je de router nog 100% willen uitsluiten, dan kun je tijdelijk 1 pc bedraad rechtstreeks op de modem aansluiten om te testen. Als je niet direct verbinding krijgt, moet je het modem even opnieuw starten (stekker er uit 30 sec wachten en er weer in...... als dit nodig is, moet je dat ook weer doen wanneer je de router weer aansluit!! anders zul je geen verbinding krijgen). Let wel op dat je op dat moment geen bescherming hebt van de firewall die in je router zit en dat je ook maar 1 pc aan kan sluiten (je krijgt dan namelijk rechtstreeks je externe IP op je PC/Laptop). (gebruik natuurlijk wel een losse netwerk kabel en niet wat je nu verder hebt liggen bij deze test)

TV en Tel blijven wel werken (+ feit dat ook WiFi het vaak blijft doen) wat er op duid dat de modem zelf geen probleem lijkt te geven.

[ Voor 16% gewijzigd door VVV-007 op 06-04-2016 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07 12:12
Het klinkt een beetje wat ik soms ook heb met KPN. Als KPN bv onderhoud heeft gehouden dan heb ik altijd die dag erna ook deze symptomen. Internet valt dan regelmatig weg en chrome geeft dezelfde melding als bij jou. Ook heb ik dan vaak dat de TV regelmatig hapert. Wat voor mij helpt is de stroom van het NT(?) kastje voor zo'n 5 minuten eraf laten. Ik heb toen ooit is iemand van KPN aan de telefoon gehad en die zei dat dit vaak een teken was van een storing in het NT kastje. Van hem moest ik de stroom er toen 10 minuten aflaten, maar vaak als ik minimaal 5 minuten aanhoud is dat voldoende voor mij. Het komt tegenwoordig alleen terug bij mij wanneer KPN weer heeft lopen toveren.

NT-kastje noem ik dat kastje waar je glasvezel ingaat en ethernet uitkomt. Weet niet zeker of ik de juiste benaming gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123lodewijk
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
zelfde probleem hier met telfort. krijg soms een melding op chrome dat er problemen zijn met dns. Op firefox is het probleem minder/niet. met ziggo heb ik helemaal geen probleem met chrome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Omisys schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:55:
NT-kastje noem ik dat kastje waar je glasvezel ingaat en ethernet uitkomt. Weet niet zeker of ik de juiste benaming gebruik.
Het NT kastje is de glasvezel modem (genexis). Echter geeft TS aan dat de TV het prima doet. Daarbij de melding dat er via WiFi veel minder last is van storingen. Daarom lijkt het mij er op dat de modem het prima doet (zowel bekabeld als WiFi gaan via dezelfde modem, dus als die problemen geeft verwacht je ook storing bij WiFi.

Vandaar dat ik het in het bedraade deel van het netwerk zou zoeken.....
Nog een vraagje, wordt er toevallig gebruikt van zogenaamd powerline modules in het bekabelde deel? deze willen namelijk ook nog wel eens storing geven zoals het (kort) wegvallen van de verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-

[ Voor 114% gewijzigd door Anoniem: 249623 op 26-05-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Dit wat je nu schrijft wijkt wel wat af van je OP, tenmiste zoals ik het nu lees heb je maar 1 netwerk kabel aangesloten (die tussen je modem en de router) verder gaat alles via WiFi en zijn er geen kabels aangesloten op de router momenteel, en je doet nu alles via WiFi. Klopt dat of mis ik iets?

Bij het testen van je laptop rechtstreeks op het modem heb je (neem ik aan) een andere netwerk kabel gebruikt?

Als het probleem ook al optreed rechtstreeks op het modem, dan ligt het in elk geval niet aan je router (die is immers dan niet eens aan gesloten) Als je een andere kabel hebt gebruikt, ligt het ook niet aan de kabel (tenzij je heel erg stomme pech hebt en beide kabels stuk zijn).

Op basis van je zojuist beschreven info en uitgevoerde testen rechtstreeks op het modem kan het dus 1 van de volgende dingen zijn:

1 De laptop waarmee je getest hebt heeft een probleem wat voor storing zorgt op de een of andere mannier (evt andere laptop rechtstreeks op modem testen als die een lan aansluiting heeft?) Zou wel raar zijn dat de storing dan zowel via WiFi als bedraad optreed.... maar goed laten we maar niets direct uitsluiten omdat je al zolang problemen hebt.

2 Als je andere netwerk kabel hebt gebruikt voor het direct op modem testen, zijn (door stom toeval) beide kabels stuk (zeer onwaarschijnlijk...maar zou kunnen)

3 Probleem zit toch in de modem (genexis) of zelfs voor de modem (in het glas, aansluiting/apparatuur aan de andere kant) maar daar gaat Reggefiber nu dus naar kijken. Daar kun je zelf verder ook niet aan doen en moet je toch aan je provider/glas leverancier overlaten.

De router kun je voor nu als verdachten uitsluiten. Pas als het rechtstreeks op het modem allemaal 100% werkt en dan met router er tussen niet meer, komt die weer in beeld als een mogelijk probleem.

Nog een ander vraagje, heb je ook nog interactive TV? zo ja dan is deze als het goed is rechtstreeks met een netwerk kabel op de 2e poort van je genexis aangesloten (en heb je zo'n lost kastje van telfort gekregen voor bij je TV).

Als er maar 1 kabel in je modem (genexis) zit, (die naar je router gaat) dan heb je dit niet. Heb je het wel, koppen die kabel dan ook eens los bij het testen van je laptop(s) rechtstreeks op je modem(genexis)... Zou geen verschil mogen maken, maar goed alles maar uitsluiten. (misschien heb je dit ook al gedaan met de telfort testen ) Ik zou zelf adviseren om Alles tiidens het rechtstreeks testen van je laptops op de modem, verder alles van de modem lost te koppelen (behalve je netwerk kabel die je gebruikt voor het testen), dus Tel(als je die hebt) en Coax (en dus evt andere netwerk kabels voor interactive TV) er tijdelijk uit.

Nogmaals normaal gesproken zouden deze geen invloed mogen hebben, maar als je ze los koppelt weet je dat 100% zeker. Mocht het probleem opgelost zijn, moet je kijken wanneer het terug komt als je de kabels 1 voor 1 weer aansluit, dan weetje waar je moet zoeken. Als het probleem blijft bestaan komen we weer uit bij de 3 genoemde punten.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 249623 op 26-05-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Graag gedaan, lijkt er dus op dat het niet bij jou in huis zit, maar in de modem en of wat er voor zit.

Hopenlijk hebben Telfort/Reggefiber het snel opgelost!

nog een paar puntjes,

Had je bij het doen van de testen rechtstreeks op de modem ook de rest van de kabels (interactive TV, coax, tel) er uit getrokken (van het modem)+ evt een modem reboot voordat je de test doet (stekker er uit + er na een paar min weer in)? Als je dat allemaal gedaan hebt, zit er echt niets anders meer op dan wachten op Telfort/Reggefiber.

Heb je alle overige netwerk kabels (die je nu dus niet gebruikt omdat WiFi beter werkt) ook van je router los gekoppeld momenteel?

Blijf het alleen raar vinden dat het probleem sneller optreed als je een lan kabel gebruikt dan via WiFi...maar ik zou zo niet weten hoe dat kan (anders dan storing op het bedraade deel, maar problemen blijven ook bij rechtstreeks op modem, dus ....)
Pagina: 1