Nu alles kopen of nog wachten.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatje19
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-11-2020
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb op dit moment een Game PC, laptop en losse NAS. Dit werkt op dit moment allemaal goed en ik kom nergens opslag te kort. Nu is het zo dat ik mijn Game PC en NAS wil combineren zoals ik in mijn vorige topics benoemde. De Game PC zal dan gevirtualiseerd worden vanaf de server.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De upgrade van mijn huidige systeem mag totaal 1200,- euro kosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb hier een mijn Game PC staan met zijn specificaties:

CPU: AMD FX-8350 Black Edition.
CPU-fan: Scythe mugen 4 PCGH.
MOBO: MSI 970 Gaming.
RAM: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9.
GPU: MSI R9 290 GAMING 4G.
HDD: WD Black WD1003FZEX 1 TB V2.
CASE: Cooler Master Storm Trooper.
PSU: Corsair RM750.
CD-Drive: Drive van oude computer.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil een NAS met minimaal 32TB aan HDD opslag, 120GBx2 aan SSD opslag en 32GB aan RAM. Het liefst heb ik de mogelijkheid om er 2x de nieuwe AMD R9 fury X in te stoppen. Alleen ik besef mij heel erg dat als ik dit wil dat ik dan dramatisch over mijn budget een ga. De oplossing leek mij hiervoor om te wachten tot Augustus 2017 als de HDD prijs dramatisch is gedaald. Of zal dit in de praktijk gaan tegen vallen en zal ik niks goedkoper uit zijn. Met mijn huidige setup red ik het makkelijk nog een jaar langer.

Heb je nog bepaalde voorkeuren?
Ik ben een echte AMD fan mijn voedingen komen altijd van Corsair. Ik gebruik liever geen seagate HDD's maar wel HGST of WD HDD's. Bij de SSD's vind ik de kingston altijd wel goed. Ik gebruik het liefst geen water koeling lucht koeling is goed genoeg.

Heb je nog bepaalde wensen?
Ik heb verder geen specifieke wensen over het systeem.

Ga je overklokken?
Misschien ooit een keer voor de lol. Maar nooit zo heel serieus de mogelijkheid is leuk niet noodzakelijk.

Wat verwacht je van ons?
Ik verwacht dat jullie meedenken wat voor mij het handigst is. Nu in Augustus een duur systeem kopen of wachten tot Augustus 2017 en dan het zelfde misschien wel veel goedkoper krijgen. Ik weet niet wat hierin een handige zet is. Ik heb de tijd om nog een 1 jaar te wachten dat is het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heb je het nu nodig? Koop het dan nu.

Heb je het niet nu nodig, wacht dan tot een moment dat voor jou gunstig is.

Dat dus, heel simpel gezegd ;-) Punt is dat je altijd wel in een cycle zal zitten waar er nieuwere techniek uitgebracht wordt wat weer 10% meer performance voor hetzelfde geld geeft. Maar als je daar op blijft wachten, dan staat er altijd wel weer wat nieuws om de hoek te wachten.

Edit: waarom denk je trouwens dat specifiek in augustus 2017 de hardeschijf prijzen ernstig gaan dalen? Mag ik jouw glazen bol lenen? :)

[ Voor 14% gewijzigd door spone op 02-04-2016 22:13 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 06:01
Als je een jaar de tijd hebt om te upgraden dan is de noodzaak om te upgraden niet groot genoeg als je het mij vraagt. Mijn advies naar jou zou dan ook zijn om te wachten, niet alleen om deze reden maar ook omdat dan onder andere nieuwe videokaarten verschijnen met HBM2 geheugen (etc..). An sich kun je altijd blijven wachten maar dat is wel een belangrijk punt bijvoorbeeld.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatje19
Ik heb geen glazen bol, maar wel het internet. Daar word er veel over gesproken dat in midden 2017 de SSD's even duur zijn als de HDD's nu. Dan lijkt het me logisch dat de HDD's die altijd achter zullen blijven veel goedkoper worden. Je hebt zeker gelijk dat je altijd in een nieuwe cycle komt en je er misschien 10% voor terug krijgt. Dus gewoon zolang wachten tot het echt niet meer kan. Dan zal ik altijd wel een paar euro goedkoper uit zijn. Rekening mee houdend dat de hardware steeds beter word, maar de prijs misschien wel gelijk zal blijven door de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Nou ja, wachten tot 2017 kun je doen als je het nu niet nodig bent... XD
Anders gewoon nu de helft kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24
Waarom wil je een game pc (energieslurper) combineren met een NAS (24/7 aan)?

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 03-04-2016 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatje19
Hoeveel meer zou mijn Game PC per jaar aan stroom gebruiken. Er zit een hele goede voeding in en hij staat nu zonder zijn NAS functie ook bijna altijd aan. Ik heb nog nooit een extreem hoge stroom rekening ontvangen altijd een keurige prijs.

Ik kan natuurlijk ook de helft kopen dat is ook slim. Of gewoon wachten tot 2017 als het waarschijnlijk allemaal net iets beter is. Met name de prijs die dan gedaald zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24
Idle verschil tussen een FX8350 setup en een NAS is meer dan 75W --> 150+ euro per jaar.

Als de PC aanstaat maar niks te doen heeft gaat ie in diepere slaap, dan is het verbruik fors minder (en zelfs bijna 0W) dan wanneer ie 'continu' gebruikt wordt als NAS.
Er van uitgaande dat je de NAS daadwerkelijk gebruikt (om te downloaden oid), en dus niet 1x per dag kort voor een backup ofzo (met een 32TB wens denk ik dat je wel 'wat' download).

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 04-04-2016 12:42 ]

Pagina: 1