Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneke_001
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 18:28
Enige tijd geleden stond er in de PC Active een interessant artikel over e-mailen in het buitenland en daarover heb ik een vraag, ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen.

Mijn internet provider is Onsnet. Ik kan op mijn laptop (via Outlook), smartphone en iPad in het buitenland gewoon Onsnet e-mail ontvangen, maar niet verzenden via de uitgaande server van Onsnet.
Ik heb toen op mijn iPad de SMTP server van Onsnet vervangen door de SMTP server van HCCnet. Ik kon op de iPad twee uitgaande servers opgeven en dat heb ik gedaan.
Laatst zat ik in het buitenland en tot mijn verbazing ontdekte ik dat de ontvanger van mijn Onsnet berichtjes gewoon kon replyen via mijn Onsnet e-mail adres en niet via mijn HCC e-mail adres zoals ik eigenlijk verwacht had.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit komt?

Wat gebeurt er als ik in mijn Onsnet account maar één SMTP server opgeef: de SMTP server van HCC net.
Ziet de ontvanger dan wel mijn HCC e-mail adres of toch mijn Onsnet e-mail adres?

En dan als laatste: waarom werkt dit niet als ik als uitgaande server gmail gebruik?

Alvast hartelijk dank voor de te nemen moeite! :)

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Anneke_001 op 20-04-2016 21:42)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:58
Blokkades op poort 25 zijn vaak vooral binnenkomend, zodat je zelf geen mailserver kunt draaien op je thuisverbinding (die staan verbazingwekkend vaak wijd open zodat je ze makkelijk zou kunnen gebruiken om spam mee te versturen -> daarom zetten een aantal providers ze dicht). Of dat tegenwoordig nog steeds zo is durf ik niet te zeggen, tien jaar geleden was dat in ieder geval behoorlijk gebruikelijk.

Uitgaand werkt over het algemeen wel. Echter, om spam tegen te gaan accepteren de meeste mailservers alleen e-mail voor 'zichzelf', de mailserver van Tweakers accepteert alleen mail voor Tweakers, die van Ikea alleen mail voor Ikea etc. etc.

Mailservers van internetproviders gebruiken diezelfde software maar met een iets ander doel: Zorgen dat jij mail kunt sturen (er zit wat meer aan vast maar de naam hiervoor is smarthost of mailrelay). Om die reden accepteren ze mail voor iedereen, en sturen ze het verder naar de ontvangende partij. Om te voorkomen dat de hele wereld spam gaat versturen via die server zitten daar een paar beveiligingen op. Welke je provider gebruikt hangt van die provider af, maar een aantal mogelijkheden:

- Alleen verbindingen toestaan vanaf het eigen netwerk. (Zo te horen gebruikt Onsnet die)
- Alleen verbindingen toestaan als je een gebruikersnaam en wachtwoord meestuurt
- Verbindingen vanaf je eigen netwerk toestaan zònder gebruikersnaam en wachtwoord maar verbindingen van buitenaf alleen toestaan mét

HCCnet gebruikt zo te lezen een van die laatste twee :)

Dat is de vraag of je mail mag versturen. De volgende vraag is "met welk afzendadres". Die is lastiger te bepalen. Er is namelijk niks in de standaard die afdwingt dat je afzender moet kloppen. Het staat je helemaal vrij om bijvoorbeeld billgates@microsoft.com op te geven als afzendadres. Je gaat er geen mail mee ontvangen, maar als je iets stuurt dan denkt de ontvangen dat het uit Redmond komt.

Sommige mailservers staan alleen mail naar zichzelf met alle afzenders, of mail naar de rest van de wereld met als afzender iets van zichzelf toe, maar de meeste smarthosts staan gewoon any*any toe.

Als jij invult dat je bij OnsNet zit maar mailt via de server van HCC dan ziet de ontvanger 99.99% zeker OnsNet staan. Als die mailserver dat namelijk niet toestaat dan krijg je als het goed is bij het verzenden al meteen een foutmelding te zien.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Zal waarschijnlijk liggen aan de poort die gebruikt wordt om te verzenden.

Poort 25 kan je meestal alleen gebruiken als je thuis gebruikt maakt via WiFi of UTP kabel van je provider.

Zodra je dus buiten je eigen netwerk gaat, zal je "gast" provider niet toestaan om poort 25 te gebruiken voor het verzenden van e-mail.

Hier moet je dus een poort voor gebruiken die de "gast" provider open heeft staan (kan verschillen per provider / land)

Dat iemand reageert op een e-mail die je via een andere smtp server verstuurd kan geen directe invloed hebben of dit wel of niet kan.

De ontvanger ziet gewoon 1 afzender als mailadres ongeacht de smtp server die je gebruikt.

Je hebt waarschijnlijk ingesteld per mailaccount wat de primaire smtp server moet zijn op je IPad dus daar heb je zitten prutsen met je instellingen en verklaart dat het via het ene account wel lukt en de andere niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Breezers op 02-04-2016 21:48 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-10 22:44
Breezers schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 21:43:
Zodra je dus buiten je eigen netwerk gaat, zal je "gast" provider niet toestaan om poort 25 te gebruiken voor het verzenden van e-mail.

Hier moet je dus een poort voor gebruiken die de "gast" provider open heeft staan (kan verschillen per provider / land)
Dat is geen universele waarheid. Dat blijkt ook uit het verhaal van TS; via de HCC-server mailen lukte wel.

Sommige providers laten je ongeauthenticeerd mail versturen via SMTP vanuit het eigen netwerk, maar dat mag natuurlijk niet als je van een ander netwerk komt.\

Als die mailserver ook authenticatie aanbiedt (en het liefst over TLS) dan werkt het ongetwijfeld wel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Blokkades op poort 25 zijn vaak vooral binnenkomend, zodat je zelf geen mailserver kunt draaien op je thuisverbinding (die staan verbazingwekkend vaak wijd open zodat je ze makkelijk zou kunnen gebruiken om spam mee te versturen -> daarom zetten een aantal providers ze dicht). Of dat tegenwoordig nog steeds zo is durf ik niet te zeggen, tien jaar geleden was dat in ieder geval behoorlijk gebruikelijk.

Uitgaand werkt over het algemeen wel. Echter, om spam tegen te gaan accepteren de meeste mailservers alleen e-mail voor 'zichzelf', de mailserver van Tweakers accepteert alleen mail voor Tweakers, die van Ikea alleen mail voor Ikea etc. etc.

Mailservers van internetproviders gebruiken diezelfde software maar met een iets ander doel: Zorgen dat jij mail kunt sturen (er zit wat meer aan vast maar de naam hiervoor is smarthost of mailrelay). Om die reden accepteren ze mail voor iedereen, en sturen ze het verder naar de ontvangende partij. Om te voorkomen dat de hele wereld spam gaat versturen via die server zitten daar een paar beveiligingen op. Welke je provider gebruikt hangt van die provider af, maar een aantal mogelijkheden:

- Alleen verbindingen toestaan vanaf het eigen netwerk. (Zo te horen gebruikt Onsnet die)
- Alleen verbindingen toestaan als je een gebruikersnaam en wachtwoord meestuurt
- Verbindingen vanaf je eigen netwerk toestaan zònder gebruikersnaam en wachtwoord maar verbindingen van buitenaf alleen toestaan mét

HCCnet gebruikt zo te lezen een van die laatste twee :)

Dat is de vraag of je mail mag versturen. De volgende vraag is "met welk afzendadres". Die is lastiger te bepalen. Er is namelijk niks in de standaard die afdwingt dat je afzender moet kloppen. Het staat je helemaal vrij om bijvoorbeeld billgates@microsoft.com op te geven als afzendadres. Je gaat er geen mail mee ontvangen, maar als je iets stuurt dan denkt de ontvangen dat het uit Redmond komt.

Sommige mailservers staan alleen mail naar zichzelf met alle afzenders, of mail naar de rest van de wereld met als afzender iets van zichzelf toe, maar de meeste smarthosts staan gewoon any*any toe.

Als jij invult dat je bij OnsNet zit maar mailt via de server van HCC dan ziet de ontvanger 99.99% zeker OnsNet staan. Als die mailserver dat namelijk niet toestaat dan krijg je als het goed is bij het verzenden al meteen een foutmelding te zien.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Bij Onsnet werkt het buiten het eigen netwerk enkel via de alternatieve poorten met TLS inderdaad. Dus als je dat gebruikt kun je ook in het buitenland gewoon de Onsnet SMTP server gebruiken.

Maar om terug te komen op de originele vraag. Het from adres in je mail wordt niet beïnvloed door welke mailserver je gebruikt of hoe dat je daar jezelf authenticeert. Dus de ontvanger ziet inderdaad gewoon je onsnet mail adres en antwoorden komen dus ook gewoon op dat adres binnen als iemand de reply knop gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Paul schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 22:32:
Blokkades op poort 25 zijn vaak vooral binnenkomend,
Oneens

vooral uitgaand juist. om te voorkomen dat er zomaar spam verzonden kan worden vanaf het netwerk van de provider. zodoende moet je de relay van je provider gebruiken om enigzins controle te kunnen houden. en daar voorkom je een een slechte reputatie van je ip blokken mee

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Dan verschillen onze ervaringen, ik ben vaker verbindingen tegengekomen die inbound blokkeerden dan outbound, maar ik snap wat je zegt.

De keren dat ik bij klanten met een consumentenverbinding een mailserver om moest zetten naar smarthost was dat niet vanwege een block op poort 25 (outbound) maar omdat IP-adressen van consumentenlijnen vaak op blocklists staan (DNSBL).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verschilt ook per provider. Overigens zie je steeds vaker dat poort 587 voor SMTP gebruikt wordt.

Dat de consumenten-IP-ranges meestal op de blacklist staan, is inderdaad een feit. Als consument heb je altijd een SMTP-server van je provider nodig.

Daarom snap ik het ook niet zo goed als mensen het mailadres van hun internetprovider hanteren. Ten eerste ben je die kwijt als je naar een andere provider stapt en ten tweede heb je meestal deze beperking, dat je op het netwerk van de provider moet zitten om te kunnen mailen. Dat is echt niet meer van deze tijd en dus kun je beter een andere mailprovider kiezen. Denk aan Google, Microsoft, of natuurlijk gewoon je eigen domeintje bij TransIP of PCextreme (update: niet doen, is een rotbedrijf), om maar wat voorbeelden te noemen.

[ Voor 79% gewijzigd door Room42 op 09-04-2018 14:47 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneke_001
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 18:28
Breezers schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 21:43:
...................

De ontvanger ziet gewoon 1 afzender als mailadres ongeacht de smtp server die je gebruikt.

Je hebt waarschijnlijk ingesteld per mailaccount wat de primaire smtp server moet zijn op je IPad dus daar heb je zitten prutsen met je instellingen en verklaart dat het via het ene account wel lukt en de andere niet.
Ja, dat klopt, ik heb bewust Onsnet als 1e SMTP server opgegeven en HCC net als 2e server. De 2e SMTP server wordt pas actief als de eerste niet kan verzenden.

Dank je wel allemaal voor de reacties, het is een stuk duidelijker nu! :)
Pagina: 1