Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-07 15:43
Gisteren upgrade setje gekocht: Intel i5-6600 met Gigabyte B150-HD3P en 16GB ram.

Windows 7 x64 geïnstalleerd, alles werkt netjes, alleen geen geluid.
Drivers van bij Gigabyte gedownload: http://www.gigabyte.co.nl...uct-page.aspx?pid=5590#dl
Realtek installer draait, computer herstarten, maar geen geluid.
In Device Manager nog steeds onbekende Multimedia Audio Controller.

Ook eens Windows online naar driver laten zoeken: niets.
Manueel laten zoeken op mijn harde schijf in de folder waar de Realtek installer staat: niets.

Ook Realtek HD Audio driver van site van Realtek geprobeerd. Exact hetzelfde resultaat.

Op harde schijf lijkt amper iets te staan:
- In Program Files niets van Realtek
- In Program Files (x86) wel een Realtek folder met in subfolder 3 bestanden: RtlUpd64.exe, USetup.iss en Rtkupd64.exe. Installer leek toch echt meer te installeren.

In taakbalk heeft het luidspreker icoontje een X ervoor. Troubleshooter kan ook geen problemen vinden. Windows Audio en Windows Audio End Point Builder services draaien. Ook eens gestopt en herstart: niets.

Linux Mint KDE geïnstalleerd, maar ook daar wordt de geluidskaart niet gedetecteerd. Manueel de drivers van Realtek site installeren lukt niet wegens compilatie fout.

Ben ik nu toch al enkele uren mee bezig geweest en geen idee wat ik nog kan proberen... ;(

Toch best veel driver problemen met dit moederbord:
USB muis eerst wel herkend in USB2 poort. Installeer ik Intel USB3.0 driver: geen muis meer. Pas na installeren van USB3.1 drivers werd hij weer wel herkend.

Normaal zou ik dus alle drivers weggooien en opnieuw beginnen, maar ja, dan zit ik misschien weer zonder muis.

Daarnaast blijft Thunderbolt steeds bij het opstarten zeggen dat er een nieuwere versie van de driver zou kunnen zijn. Maar op https://thunderbolttechnology.net/updates staat mijn moederbord niet vermeld. Tja, stop dan ook met dit te zeggen! :X

[ Voor 17% gewijzigd door Chris_147 op 02-04-2016 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
complexe problemen, easy solutions?

Is de bios up to date?
alle sound drivers deinstalleren
win10 proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Ik heb BIOS F2, er is een F3, maar daar staat alleen bij Improve DDR XMP compatibility, RAM dus.

Net het audio device van mijn videokaart gedisabled en Realtek gedeïnstalleerd en opnieuw geïnstalleerd: niets.
Thunderbolt ook eens gedeïnstalleerd en Realtek opnieuw geïnstalleerd: niets.

Windows 10 vind ik brol, daar wil ik niet aan beginnen. Maar ik moet toch op 1 of andere manier te weten komen of er een hardware probleem is of niet.
Blijf het wel gek vinden dat Realtek installer vanalles wegschrijft, maar dat er dan maar 3 bestanden staan.
En kan daarna wel deïnstalleren in Control Panel, maar device heeft geen drivers.
Snap er niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:35

ThaHandy

Discovery Channel

driver van realtek zelf al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat de audiocontroller wel aan in de uefi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Ik dacht van wel, anders zou ik hem toch ook niet als onbekend apparaat hebben in device manager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Windows 7 nogmaals opnieuw geinstalleerd: nog geen geluid.

In BIOS afgezet, was in inderdaad Multimedia-audiocontroller kwijt in device manager.
Terug aangezet: was hij er terug met uitroepteken.
Deze guide eens gevolgd: https://www.drivereasy.co...-hd-audio-driver-failure/
Er wordt wel een apparaat toegevoegd, maar "start niet".
Dit is ook een ander apparaat dan de Multimedia-audiocontroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat het tijd wordt om voor het moederbord een rma'tje aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:13
Niet per ongeluk een afstandsbusje teveel onder je moederbord laten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je wel alle drivers geïnstalleerd,Chipset,LAN,VGA
Anders even contact op nemen waar je hem gekocht hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:20
Intel Skylake is niet altijd de meeste soepele combinatie met Windows 7, Windows 10 brol? Gelukkig hoeven we het niet met elkaar eens te zijn

Ik zou toch 10 is proberen... Als daar alles goed werkt is het in ieder geval geen defect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Windows 8.1 geinstalleerd: ook geen geluid.
Is er een Linux live distro die direct Realtek® ALC892 codec ondersteunt?
Vermits er voor Win 7, 8.1 en 10 exact dezelfde Realtek installer te downloaden is bij Gigabyte verwacht ik niet dat het plots wel werkt onder 10.

Indien ik zou terugbrengen zit ik met dilemma:
- ik kan nog retourzending doen, moederbord had volgens mij geen zegel of sticker. Kan ik direct een ander kopen. (Maar niet zo netjes?)
- rma, zit ik zonder moederbord voor een tijd vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Net terug langsgegaan bij de winkel (4Launch): ander bord meegekregen. Dank daarvoor. :)
Even spannend nog want na het runnen van de Realtek installer nog steeds geen geluid.
Maar na klikken op luidspreker icoontje werden alsnog drivers geïnstalleerd en heb ik nu geluid.

Zeer raar probleem was dit en heeft me veel te veel tijd gekost, maar nu werkt alles gelukkig!
Pagina: 1