Toon posts:

Chinese CPU Koeler betrouwbaar?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mijn mede-tweakers,

Ik zit even met een vraagje. De CPU Fan in mijn systeem (Intel Core i3 4130, 8GB RAM, ASRock B85M-HDS, nVidia GT220 (wordt binnenkort vervangen door *nog onbekend*) begon een dzzzzzz (grinding) geluid te maken bij het begin van het opstarten. Ik las toen op het internet dat ik hem moet vervangen. Ik ben dus opzoek naar een nieuwe koeler en kwam via een andere tweaker op deze ebay advertentie: http://www.ebay.nl/itm/CP...6734e:g:akAAAOSwNSxVbYqY#
'
4 euro + gratis verzending. Ik heb zo mijn twijfels over de kwaliteit etc. Ook staat er dat de fan snelheid 2500RPM is.... voorspelt niet veel goeds. De reviews zijn daarintegen wel goed. Dus wat denken jullie? Oh en komt de koeler met standaard koelpasta? De onderkant ziet er namelijk niet hetzelfde uit als die van Intel.

Bij voorbaat dank.

Verwijderd

Je kunt ook gewoon een goede kwaliteit koeler in Nederland kopen voor 2 à 3 tientjes: http://tweakers.net/categ...MpMTvVNrFCyMobzMvOUrAxqAQ

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
De Cooler Master Hyper TX3 Evo is een super goedkope basiskoeler, doet ongeveer wat een stock koeler doet maar dan net wat beter. Kost geen drol, lost je probleem direct op.

• thomas1907
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-01 19:29
Voor een tientje heb je al een goede koeler, met reviews die je kan lezen en dan oordelen of hij genoeg ishttp://tweakers.net/pricewatch/286430/gelid-solutions-siberian.html

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
Ik zou er vooral een cooler van 4 euro op plaatsen, geniaal idee.

Drink even een pilsje minder dit weekend en haal een cooler van 20 euro.

Verwijderd

unfor schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 21:23:

Nou nou, zo hoeft het nou ook weer niet. Ik snap dat de OP niet al te uitgebreid is en dat er niet veel eigen initiatief is, maar advies geven mag in zo'n topic ook gewoon ;)

Maar laten we eerst maar even afwachten wat de TS heeft te zeggen over zijn/haar budget, want anders kunnen we elke koeler wel gaan aanraden :9

Verwijderd

Topicstarter
unfor schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 21:23:

Gaat een beetje moeilijk op 14 jarige leeftijd met weinig geld... maar als het echt moet of course.

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 20:38:
De Cooler Master Hyper TX3 Evo is een super goedkope basiskoeler, doet ongeveer wat een stock koeler doet maar dan net wat beter. Kost geen drol, lost je probleem direct op.
Bedankt voor de aanrader ik zal eens gaan kijken.

Verwijderd

Topicstarter
thomas1907 schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 21:12:
Voor een tientje heb je al een goede koeler, met reviews die je kan lezen en dan oordelen of hij genoeg ishttp://tweakers.net/pricewatch/286430/gelid-solutions-siberian.html
Ziet er interessant uit. Bedankt voor de tip!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 21:36:
[...]

Gaat een beetje moeilijk op 14 jarige leeftijd met weinig geld... maar als het echt moet of course.
Als je een koeler plaatst die z'n werk niet doet en je CPU zichzelf roostert wordt het al snel een veel duurder probleem dat nog veel lastiger is op 14-jarige leeftijd met weinig geld :o

Als ik naar dit apparaat kijk is het ongeveer ontwerp van een Intel stock koeler, maar veel minder massief, dus hoogstwaarschijnlijk een stuk warmer, zeker als het beweert stil te zijn - dat betekent minder luchtverplaatsing dus nog warmer.

Zo'n Haswell i3 is best zuinig, maar TDP is nog altijd 54W. Ik betwijfel sterk of deze koeler dat aankan.

Hmm... bedenk me net dat ik nog de stock Intel HSF van een i3-6100 heb liggen. Niet veel soeps, maar kan deze belasting wel aan. Ga het zelf ws nooit gebruiken, dus stuur me DM als je het nog goedkoper dan EUR 4 wilt ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Als alternatief voor de boxed koeler heb ik een aantal keer een pricewatch: Arctic Cooling Alpine 11 PLUS gemonteerd. Stiller dan de boxed en koelt iets beter. Ook de pricewatch: Gelid Solutions Siberian is een goedkoop alternatief voor de boxed.

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-01 06:57
De ventilatoren van eBay /aliexpress is niks mis mee. Je betaald waarschijnlijk die 4€ alleen voor de ventilator ? Het koellichaam gaat immers niet kapot.
Ik heb zelf hele goede ervaringen met Chinese ventilators, enigste verschil is dat ze misschien wat meer decibels produceren.

Wat je misschien 4€ scheelt , is je processorkoeler+ koellichaam proberen schoon te maken.
Een ventilator gaat 9/10 geluid maken als deze aanloopt of vervuild is.

Ik maak meestal 1x per jaar mijn cpu koeler schoon+koelpasta.
Tussen de koeler en het koellichaam gaat best wel wat stof zitten.
Mogelijk is dit bij jou ook het geval?

[ Voor 11% gewijzigd door frankym op 03-04-2016 11:48 ]

Verwijderd

Wat je ook nog kunt doen, is in de 'bearing' van de fan wat machine-olie (naaimachine-olie) o.i.d. doen.
Hier een paar filmpjes over hoe je dit moet doen:
YouTube: How to fix noisy computer fans.
YouTube: DIY - Repair your CPU fan.
YouTube: How to fix noisy computer fans
YouTube: Tutorial: How to lube a Computer Fan- Revive old fans! (1080P)

Deze gaat nog wat dieper, maar ik zou eerst bovenstaande filmpjes maar eens na doen:
YouTube: How to clean a computer fan
Pagina: 1