Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhpwolf
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-05 19:54
Hallo, ik heb net een zelfbouw afgerond, alles werkt goed alleen merk ik dat in de bios de temperatuur van de cpu oploopt naar rond de 50 graden, ik schrok in begin best toen ik voor het eerst de computer opstartte, ik ging gelijk in de bios naar de temp kijken en zag 53 graden.

Nadat ik in windows zat heb ik hwmonitor geinstalleerd en die gaven mooie lage temperaturen aan, rond de 30 graden. Nadat ik alle drivers geinstalleerd heb is de pc mooi stil in windows zelf.
Hoe kan het zijn dat zodra ik in de bios zit de temperatuur van de cpu zo omhoog schiet?

Pc:
Mobo: msi p67a-c45
cpu: i5 2500
gpu: msi gtx 670 2gb oc power edition
ram: kinsgton hyper x 2x4gb
psu: coolermaster gm g450m
HD: wd 1tb 7200 rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas1907
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-05 07:53
Heb ik zelf ook gehad met een AMD CPU, de oorzaak was een te hoge voltage wat aan de CPU werd gegeven. Als je idle bent gaat dat voltage omlaag, wat de normale temperatuur kan betekenen.

Ik kreeg toen de tip het LLC(?) in de bios aan te passen. Misschien kan iemand anders er wat meer over vertellen want zoveel verstand heb ik er niet van (en heb geen AMD meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhpwolf
http://superuser.com/ques...okay-in-realtemp-speedfan.

De tweede post, iets van dat maar 1 cpu op 100% gebruikt word, vandaar dat de temperatuur zo hoog word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 18:54

Nemesizz

Untouchable

Vaak doen dingen zoals EIST (Intel) of Cool&Quiet (AMD) niets totdat je een OS laadt dat die features ondersteunt. EIST of C&Q zorgt ervoor dat de processor terug klokt naar een lagere snelheid wanneer deze even niks te doen heeft.

Daarom kan het zijn dat een processor warmer word in je BIOS dan wanneer je in Windows zit.

Overigens, de gevallen in de link die je aangeeft zijn wel heel extreem, 75 of 90ºC in de BIOS doet mij vermoeden dat die lui daar de koeler gewoon niet goed gemonteerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhpwolf
Nemesizz schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 19:57:
Vaak doen dingen zoals EIST (Intel) of Cool&Quiet (AMD) niets totdat je een OS laadt dat die features ondersteunt. EIST of C&Q zorgt ervoor dat de processor terug klokt naar een lagere snelheid wanneer deze even niks te doen heeft.

Daarom kan het zijn dat een processor warmer word in je BIOS dan wanneer je in Windows zit.

Overigens, de gevallen in de link die je aangeeft zijn wel heel extreem, 75 of 90ºC in de BIOS doet mij vermoeden dat die lui daar de koeler gewoon niet goed gemonteerd hebben.
hoe krijg ik die eist op mn pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

mhpwolf schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 20:00:
[...]

hoe krijg ik die eist op mn pc?
Zit er gewoon standaard in je CPU.
CPU, moederbord, en OS moeten het supporten, en dat doen ze vanaf Windows XP al.
Dus tenzij je het zelf uit zet in je BIOS, staat EIST standaard aan.

Bij AMD moest je eerst (toen het net geïntroduceerd werd) een aparte driver installeren, maar dat hoeft tegenwoordig ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhpwolf
Nemesizz schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 20:04:
[...]

Zit er gewoon standaard in je CPU.
CPU, moederbord, en OS moeten het supporten, en dat doen ze vanaf Windows XP al.
Dus tenzij je het zelf uit zet in je BIOS, staat EIST standaard aan.

Bij AMD moest je eerst (toen het net geïntroduceerd werd) een aparte driver installeren, maar dat hoeft tegenwoordig ook niet meer.
dus als ik eist uitzet dan heb ik weer lage cpu temperatuur in de bios? waar precies zit deze optie in de bios, enig idee? ik kijk zo ook wel even op google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas1907
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-05 07:53
mhpwolf schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 20:10:
[...]

dus als ik eist uitzet dan heb ik weer lage cpu temperatuur in de bios? waar precies zit deze optie in de bios, enig idee? ik kijk zo ook wel even op google.
In je bios een hoge temp maakt in deze situatie niet uit. Als je dat uitzet heb je in je bios EN os een hoge temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhpwolf
Dan denk ik dat er maar 1 oplossing is: Dont enter the bios. 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Maar 53ºC is niet schrikbarend hoor, maakt echt niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Je CPU mag 100 graden worden. Maak je maar niet druk. Bij een AMD is de limiet rond de 70-75, dan is het minder leuk om te zien ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:18
nelizmastr schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 22:34:
Je CPU mag 100 graden worden. Maak je maar niet druk. Bij een AMD is de limiet rond de 70-75, dan is het minder leuk om te zien ;)
Zeker weten? Intel raad zelf ook ongeveer iets van 70 graden aan als max voor hun temp. Dat ze pas throttlen bij 90+ graden betekend niet dat dat normale operationele temperaturen zijn.

Aan de TS: je zou de specifieke max temperatuur aangebevolen door intel kunnen opzoeken, maar 50 graden is niet persee een hele erge temperatuur. Wel ben ik benieuwd naar je temperatuur onder load? Is die ook rond de 50 a 60? of loopt die wel op naar de 80 a 90? Dat zou je kunnen testen met bijv intel burn test of Prime95.

Dat je temps in je bios hoog zijn is zoals eerder vermeld niet iets waar je je zorgen om hoeft te maken, want 50 graden is niet te hoog (gelukkig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 16:30
Mijn cpu komt ook tot 45 C onder load met een betere after-market koeler erop. Mobile processoren willen vaak veel hoger gaan, omdat ruimte voor koeling daarin veel kleiner is.

De antwoorden zijn dus al min of meer gegeven. Energiebesparende (en dus temperatuur verlagende) functionaliteiten werken pas als je in een besturingssysteem aangekomen bent. Bios is dus een omgeving waarbij je niet de laagste temperaturen en voltages tegen gaat komen.

Als je zeker wilt zijn dat je niet in de problemen gaat komen kun je iets als dit gebruiken om de temperatuur onder zware belasting te weten te komen. Als dit niet structureel boven de 60-65 graden uitkomt zou ik me geen zorgen maken. Anders moet je kijken of jouw koeler goed gemonteerd is en/of er niet teveel of te weinig koelpasta tussen zit. Koelpasta is namelijk geen supergeleider als het gaat om warmte dus een te dikke laag kan juist minder goed werken.

P.s. een programma als speccy (en volgens mij ook HWmonitor) laten live de voltages en frequenties waarop de cores in jouw cpu werken zien. Daarin kun je mooi zien hoe onder idle condities de cpu tot lage voltages/frequenties wordt teruggebracht en wellicht in het geval van nieuwere cpu's cores zelfs uitgeschakeld worden ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Qaatloz op 02-04-2016 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhpwolf
Ardjee schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 22:39:
[...]

Zeker weten? Intel raad zelf ook ongeveer iets van 70 graden aan als max voor hun temp. Dat ze pas throttlen bij 90+ graden betekend niet dat dat normale operationele temperaturen zijn.

Aan de TS: je zou de specifieke max temperatuur aangebevolen door intel kunnen opzoeken, maar 50 graden is niet persee een hele erge temperatuur. Wel ben ik benieuwd naar je temperatuur onder load? Is die ook rond de 50 a 60? of loopt die wel op naar de 80 a 90? Dat zou je kunnen testen met bijv intel burn test of Prime95.

Dat je temps in je bios hoog zijn is zoals eerder vermeld niet iets waar je je zorgen om hoeft te maken, want 50 graden is niet te hoog (gelukkig)
Ik heb prime95 een minuutje of 10 laten lopen, hoogste temp dat ik zag was 71 graden, ik ga binnenkort prime95 nog eens laten draaien, wat is eigenlijk het minimum tijd om prime95 te laten draaien?
Qaatloz schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 22:46:
Mijn cpu komt ook tot 45 C onder load met een betere after-market koeler erop. Mobile processoren willen vaak veel hoger gaan, omdat ruimte voor koeling daarin veel kleiner is.

De antwoorden zijn dus al min of meer gegeven. Energiebesparende (en dus temperatuur verlagende) functionaliteiten werken pas als je in een besturingssysteem aangekomen bent. Bios is dus een omgeving waarbij je niet de laagste temperaturen en voltages tegen gaat komen.

Als je zeker wilt zijn dat je niet in de problemen gaat komen kun je iets als dit gebruiken om de temperatuur onder zware belasting te weten te komen. Als dit niet structureel boven de 60-65 graden uitkomt zou ik me geen zorgen maken. Anders moet je kijken of jouw koeler goed gemonteerd is en/of er niet teveel of te weinig koelpasta tussen zit. Koelpasta is namelijk geen supergeleider als het gaat om warmte dus een te dikke laag kan juist minder goed werken.

P.s. een programma als speccy (en volgens mij ook HWmonitor) laten live de voltages en frequenties waarop de cores in jouw cpu werken zien. Daarin kun je mooi zien hoe onder idle condities de cpu tot lage voltages/frequenties wordt teruggebracht en wellicht in het geval van nieuwere cpu's cores zelfs uitgeschakeld worden ;)
Kan het zijn dat de koelpasta nog beter gaat werken in de komende dagen? Want ik heb een stock cooler gebruikt en op die cooler zat al aangebrachte koelpasta op, met een koperen koelplaat.
Wat voor waardes voor voltages/frequenties zijn dan goed? Ik gebruik hwmonitor en daar zie ik deze waardes ook staan maar word er niet echt wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 16:30
De koelpasta in de voorgeprepareerde pads kan nog wel wat uitlopen denk ik. Ik heb die ook altijd gebruikt met uiteindelijk weinig problemen. In mijn herinnering waren mijn temperaturen in de eerste week ook nog wel wat hoger. Als je echt lagere temperaturen wilt zul je waarschijnlijk over moeten stappen op een betere koeler zoals bijv: pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo

De voltages/frequenties heb jij verder helemaal geen invloed op. Dit wordt volautomatisch geregeld tussen moederbord en cpu. Het is alleen wel informatief om dat te zien gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
Een minuut of 10 geeft wel een redelijke weergave van max temperaturen weer: Prime95 is eerder een worse case scenario dan een normale workload. dus 71 graden daarin is met een stock koeler normaal te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhpwolf
Qaatloz schreef op zondag 03 april 2016 @ 00:11:
De koelpasta in de voorgeprepareerde pads kan nog wel wat uitlopen denk ik. Ik heb die ook altijd gebruikt met uiteindelijk weinig problemen. In mijn herinnering waren mijn temperaturen in de eerste week ook nog wel wat hoger. Als je echt lagere temperaturen wilt zul je waarschijnlijk over moeten stappen op een betere koeler zoals bijv: pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo

De voltages/frequenties heb jij verder helemaal geen invloed op. Dit wordt volautomatisch geregeld tussen moederbord en cpu. Het is alleen wel informatief om dat te zien gebeuren.
Ik zat met een best krap budget, misschien in de toekomst een ander aftermarket cooler, tot nu toe maar met een stock verder.
Ardjee schreef op zondag 03 april 2016 @ 00:12:
Een minuut of 10 geeft wel een redelijke weergave van max temperaturen weer: Prime95 is eerder een worse case scenario dan een normale workload. dus 71 graden daarin is met een stock koeler normaal te noemen.
Blij om te horen, dacht echt dat er iets niet goed zat, happy :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
Welke test heb je gedraaid bij Prime95? SmallFFTs? Large FFTs? Blend? Custom? SmallFFT geeft schijnbaar de hoogste temps maar dat ga je never nooit in de werkelijkheid halen. Blend geeft een iets normalere workload (maar nog steeds vrij zwaar) weer.

Als ik het goed begrijp heb je een stockkoeler gebruikt waar al koelpasta op zat? Was die koeler dan ook al heel oud of niet? Je zou dan wss met verse koelpasta lagere temperaturen zien. That said: je huidige temps zijn ok en kan je prima laten zitten. Als je idd met krap budget zit zou ik het lekker zo laten zitten. Misschien eens in de maand voor de grap coretemp draaien op de achtergrond tijdens gamen/werk verrichten. Dan kan je nog eens checken of de temps acceptabel blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Ardjee schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 22:39:
[...]

Op de Intel website wordt Tcase Max van 72 graden genoemd. De sensor van Tcase is niet meetbaar. Als je de 72 doorrekent naar Tjunction, wat wel meetbaar is, namelijk je core temperatuur, dan kom je bij Sandy Bridge uit op zo'n 97 graden sustained, dus zonder negatieve gevolgen. Genoeg leesvoer over te vinden :)

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1