Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-09 22:02
Hallo,

Ik heb een tijdje terug een R9 290x overgenomen van een tweaker maar ik zie bij sommige spellen heel veel GPU spikes (games zoals GTA V, en de doom beta) ook merk ik als ik doom beta record (met MSI afterburner omdat doom op OpenGL draaid :( ) nog meer GPU spikes heeft en de framerate gaat met meer dan de helft omlaag :'(

GTA V en Doom zijn alle 2 gewoon goed speelbaar maar als ik in MSI afterburner kijk zie ik zo veel spikes, dat kan nooit goed zijn.
De CPU zit in de 70-80% range, dus bottleneck zal het niet zijn denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://drive.google.com/file/d/0Bx_5MZ2KrhToVi1HN25LdE9HUVhWVTVScFB3OVdlMGkyQUo0/view?usp=sharing

Specs

Intel core i5 3550
Asus Maximus IV Extreme
MSI R9 290x Gaming 4GB
Windows 7 home premium 64-bit
12 GB ram

Als u iets moet weten hoor ik het graag :)

[ Voor 9% gewijzigd door gtxkiller op 02-04-2016 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Gta V is speelbaar met veel spikes :p.

Heb je misschien vsync aanstaan? Wanneer het spel net niet aan de 60fps kan tippen dat hij naar de 30fps gaat wat het maakt dat de gpu maar 55% in gebruik maakt.

Misschien even printscreen van afterburner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
Hallo,

ik heb vsync altijd uit.
Als het goed is zit er al een foto bij mijn 1e post.

Met vriendelijke groeten,
Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:20
Hoe goed is de koeling? De vrms worden kneiter heet op deze kaart misschien iets te? Anyways clockt de GPU of CPU zich terug met deze laggspikes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
Hallo,

voor de rest ziet alles er normaal uit op de gpu usage na.

temps:

I5 3550 met stock koeler: max 65
MSI R9 290x Gaming: max 72

Ik merk ook verder niet dat het slecht draait, allen wat ik had bij doom met het opnemen ervan (denk dat dit aan afterburner lag)

Mijn 3dmark firestrike scores zijn ook gewoon goed: rond de 9500

Maar ik ben van plan windows er opnieuw op te zetten, want ik heb na de overstap van nvidia naar amd ook verschillende buggs zoals het welkoms scherm helemaal blauw zijn enz.

Ik laat wel even weten of het hielp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh, je hebt een overstap van NVidia naar AMD gedaan, misschien zijn de oude NVidia drivers niet goed weggegooid?

Gebruik eens het programma DDU, om je AMD driver eraf te gooien (én eventueel je NVidia driver, als DDU die nog ergens vindt). Hierna een schone driver install doen van AMD en kijken wat dat oplevert.

Edit: dan moet je je signature ook nog even aanpassen 8)
Edit 2: en het plaatje van je account 8) 8) 8)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2016 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Zou je misschien op een andere plaats kunnen uploaden, zoals Imgur? We zien nu niets. Welke voeding heb je en met GPU-Z kun je je VRM temperatuur zien. Ik gok dat dit wel in orde is.

Dat je ineens blauwe schermen hebt, kan niet door AMD komen. Dan zou ik echt een kijken of je drivers wel goed verwijderd zijn.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
Hallo,

ik bedoel niet dat ik blue screens krijg :P, ik bedoel dat de welkoms tekst van windows een flitsend licht blaauw/ paarse kleur word .

Ik heb een cooler master silent pro gold 1000w

Ik heb zojuist windows er opnieuw opgezet, ik kreeg een error bij het installeren van de driver van amd dat hij iets niet kon installeren maar de driver werkt perfect (ik heb raptr uitgezet).
Alleen heb ik nogsteeds GPU spikes ook in idle :( en ook heb ik nogsteed die bug bij het welkoms scherm.

Hier is een foto:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/T1DW4PF.jpg

Rick

*bedankt voor de tip trouwens

Edit:

Temps van vrms:

VRM 1: 59 Max
VRM 2: 59 Max

[ Voor 18% gewijzigd door gtxkiller op 03-04-2016 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
Hallo,

ik ben weer een stapje verder, ik zie ook spikes in de frequentie als ik in de gpu usage spikes heb (tijdens heaven bench merkte ik ook heel veel fps drops)

Ook vond ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7fAL4OB.jpg

Is dit al een goede aanwijzing van iets?

Rick

*ik heb mijn signature aangepast maar ik ga mijn plaatje niet aanpassen hoor, ik blijf een nvidia fanboy 8)

Heb trouwens mijn drivers er alweer opnieuw opgezet en hiervoor heb ik DDU gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door gtxkiller op 03-04-2016 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:28

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je openGl of openCl gebruikt dan werkt afterburner niet goed (=de GPU usage is niet correct) en 37°C bij gamen is wel zeer laag :/ zeker voor een 290x

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
Dat was het gebruik in idle ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Wat in dat plaatje rechts te zien is bij Afterburner is je CPU gebruik? Ik neem aan dat je dat door hebt?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
Dat is tijdens heaven bench, hij spiked wel heel erg toch?Ik heb dat ook onder idle.
Ik heb vandaag windows er opnieuw opgezet.

[ Voor 37% gewijzigd door gtxkiller op 03-04-2016 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Dat durf ik niet te zeggen, mijn processor wordt tijdens Heaven weinig gebruikt en let er verder niet op (wel in beeld). Ik zag net het plaatje uit je openingspost en daar zie ik inderdaad de spikes. Ik heb geen idee hoe dat komen kan. Als je de drivers echt 100% verwijderd, en dan gebruik maakt van de nieuwste drivers, zou dat niet moeten gebeuren.

Jouw plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hVqUpEq.jpg

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
Hallo,

ik heb mijn hele windows er opnieuw opgezet, die oude drivers zijn er wel af 8) .
Maar het is inderdaad een raadsel :'(

[ Voor 6% gewijzigd door gtxkiller op 03-04-2016 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Heb je meer spellen om te testen? Minder zware games misschien? Als dit bij Heaven ook zo gebeurd, klopt dat naar mijn idee ook niet, maar goed. Daar heb je wel dat de ene scene minder zwaar is dat de ander, maar de videokaart zal daar (continue) 100% gebruikt worden.

Trouwens, heb je nu geen blauwe schermen meer? Als je benchmark score van Heaven gelijkwaardig is met andere R9 290's, zou er niet veel aan de hand hoeven zijn. Je gaf ook aan dat je Firestrike score goed is.

[ Voor 35% gewijzigd door Luxicon op 03-04-2016 20:38 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
Ik had geen blue screens, ik heb dat het welkomsscherm een beetje raar deed, maar een vriend van mij heeft pressies hetzelfde.
Ik heb ook war thunder zitten spelen, deze had het probleem ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Oke, met Firestrike heb je 9500. Is dat de graphic score? Dat zou wel wat hoger moeten zijn. Bijvoorbeeld 12.500 denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door Luxicon op 03-04-2016 21:10 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
Dat is mijn totale score

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Oke, daar heb je niet zoveel aan als het om Fire Strike gaat, omdat dat in combinatie is met je processor. De graphic score is juist heel goed te vergelijken met andere 290x's.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
Hier staan mijn scores:
http://www.3dmark.com/3dm/11248630?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Daar is volgens mij niks mis mee. Die score lijkt in orde. Wel staat er: graphic drivers not approved. Dat zou betekenen dat je beta drivers gebruikt en niet de nieuwe Crimson 16.3.2. Tenminste, hier krijg ik valid, maar not valid met de beta drivers.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
Ik heb nu een nieuwere, dit is een score van een tijdje geleden.
Ik draai hem straks nog wel even :) .

[ Voor 24% gewijzigd door gtxkiller op 03-04-2016 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
gtxkiller schreef op zondag 03 april 2016 @ 21:26:
Ik heb nu een nieuwere, dit is een score van een tijdje geleden.
Ik draai hem straks nog wel even :) .
Ah, vandaar, heb je misschien een score van Heaven met Extreme preset (maar resolutie: 1920 x 1080)?
Aangezien deze benchmark langer duurt. Als je zelfs daar een zelfde score mee haalt, lijkt het mij sterk dat er iets mis is met de kaart. Dan zou je daar ook drops moeten krijgen, niet?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
Dit is mijn nieuwe score:
http://www.3dmark.com/3dm/11503089? mijn pysics is wel een stuk lager zeg :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
gtxkiller schreef op zondag 03 april 2016 @ 21:36:
Dit is mijn nieuwe score:
http://www.3dmark.com/3dm/11503089? mijn pysics is wel een stuk lager zeg :-(
Dat ziet er netjes uit. Je physics score heeft puur met je processor te maken en die score hoort eigenlijk iedere keer nagenoeg hetzelfde te zijn, tenzij je CPU hoger of lager clocked.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
Maar ik heb helemaal niet aan mijn cpu gezeten, de pc staat al wel een tijd aan maar dat hoort denk ik niet zo veel te schelen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
gtxkiller schreef op zondag 03 april 2016 @ 21:43:
Maar ik heb helemaal niet aan mijn cpu gezeten, de pc staat al wel een tijd aan maar dat hoort denk ik niet zo veel te schelen :-(
Klopt, dat zou niets uit moeten maken. Ik denk dat je de demo versie van 3DMark hebt, maar anders zou ik de Pysics test even los laten draaien. Scores wijken weleens wat af, maar niet zoveel als je nu ziet.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
Ik ga morgen wel even in de bios van mijn moederbord kijken, misschien heb ik daar iets verkeer gedaan.

Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
Hallo,

ik denk toch dat het aan mijn GPU ligt (ik vermoed iets met de driver),
het ligt in ieder geval niet aan iets in de bios.

Weet iemand nog een oplossing? ik heb ook al met de powerlimiet zitten spelen, dit hielp ook niet.

Ik heb het ook heel erg onder idle zie ik, met spikes tot 80% :'(

Rick

[ Voor 11% gewijzigd door gtxkiller op 05-04-2016 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
Hallo,

ik heb even een andere versie van msi after burner erop gezet, ik zie al vooruitgang :P.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aqIs6pZ.jpg

Ik heb geen grote spikes meer in idle in ieder geval :), maar het kan nog beter denk ik :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Persoonlijk heb ik er niet echt veel verstand van, in de zin dat ik zou weten waarom je dit krijgen kan. Maar ik zou Heaven laten benchmarken en kijken wat je score is. Die benchmark duurt best lang en is puur op de GPU gericht. Als je zowel met Firestrike als Heaven een goede score haalt, zou er met de kaart niet aan de hand zijn, qua prestaties.

Stel dat Valley een lagere score geeft, of de Physics score bij Firestrike wisselend zijn, zou ik eerder gaan denken aan de CPU. Wie weet throttled de CPU (bijvoorbeeld) en reageert de CPU daarop. Of dat zo kan gaan weet ik niet, maar het is een idee.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
Hallo,

ik zie inderdaad dat deze een max tcase heeft van 67,5 graden (volgens mij is tcase het bovenste metaal), de cores heb ik gisteren 68 graden zien worden, ik draai ook nog op een stock koeler :P.

Ik draai morgen wel even een paar benchmarkt en dan let ik ook even op mijn cpu frequentie en de temperaturen.

Met vriendelijke groeten,'
Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
Hallo,

ik heb de benchmark aan gezet en heb hem daarna ook nog 1 uur laten draaien met al mijn case fans op max, hierbij is mijn CPU MAX 66 graden geworden.

Hier is de foto, deze grafiek ziet er trouwens al een stuk beter uit dan eerst :P:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NguOCcb.jpg

Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariantje1991
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:55
Nou ik ben eerlijk gezegd jaloers op je score :p Dit haalde ik namelijk op de extreme preset op 1600x900 en 8xAA. Met een i5-6600K op 4,7Ghz en een R9 290 op 1075mhz core en 1250mhz mem. Naar verwachting zou ik een ongeveer gelijkwaardige score verwachten, maar dat is het dus nu zeker niet.

http://imgur.com/x7H33VH

En zo ziet mijn grafiek van het GPU gebruik tijdens de benchmark eruit:

http://imgur.com/8hYwcxq

Deze grafiek ziet er wel zeer gelijkwaardig uit moet ik zeggen. Verder is dit te verklaren door de 'scene' overgangen tijdens de benchmark. Dan kan de rest van het systeem je GPU niet bijhouden doordat er nieuwe assets moeten worden ingeladen. Hoe ziet eigenlijk de grafiek van je core clock er uit? Als deze gewoon strak op 1050mhz blijft lopen dan is er lijkt mij weinig aan de hand.

Je vorige grafieken lijken sterk op framelimitatie. Of dit nou door V-sync of door andere tools komt weet ik niet. Ik heb zelf namelijk in Rivatuner een framelimiter aan op 60 FPS en in games krijg ik dan een soortgelijke grafiek zoals in je vorige posts.

[ Voor 64% gewijzigd door ariantje1991 op 06-04-2016 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
Hallo,

Die framelimiter zou inderdaad kunnen kloppen, die screenshot van gisteren was in CS:GO en die houd de fps op 250 (kan met een command verhoogd worden), mijn clocks blijft ook goed.
Het enige probleem wat ik nog heb is dat hij onder idle soms voor 1 sec naar 80 springt en dan weer terug, heben julie dat ook toevallig?

Maar zoals het er nu naar uit ziet was afterburner het probleem :P.

Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
Hallo,

ik heb deze week mijn CPU geupgrade van mijn i5 3550 naar een i7 3770k en tot mijn grote verbazing zag ik dit: http://www.3dmark.com/3dm/11865332?

Er zit op dit moment ook nog geen enkele overclock op de cpu en gpu, ook zijn de drops weg.
Het probleem was dus denk ik een bottleneck :P.

Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Mooi dat het opgelost is. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Luxicon op 02-05-2016 17:34 ]

...

Pagina: 1