GPL code verkopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loller1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-08 12:18
Hallo,

Ik heb een vraag over de GPL licentie: ik weet dat als je GPL software gebruikt, dat je deze dan te koop mag aanbieden. Mits je de code ook terug vrijgeeft. Maar wat betekend "vrijgeeft"? Moet je de code geven aan iedereen die het koopt, of aan iedereen ook al koopt die persoon het niet. Ik heb onlangs een van mijn eigen projecten tegengekomen op CodeCanyon en iemand verkoopt daar licenties voor $28 of $140 en zover ik kon vinden waren ook alle copyright notices van mij en de projecten waar ik mijn eigen project weer op had gebaseerd eruit gehaald (waarvan ik zeker ben dat het illegaal is).

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Loller1 op 02-04-2016 18:01)

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:33

Compizfox

Bait for wenchmarks

Loller1 schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 17:27:
[...]

Maar de code op zich, ook al staat de software te koop, moet dus wel vrij toegankelijk blijven voor iedereen ook degene die het niet hebben gekocht?
Nee niet per se.

Het enige wat je verplicht bent te doen, is de source vrijgeven aan mensen die ook de software zelf hebben gekocht. Hierbij moet de source makkelijker of even makkelijk te verkrijgen zijn als de software zelf. Als je de software te download aanbiedt, moet je de source dus ook ter download aanbieden.

Je bent niet verplicht om de source te geven aan iemand die het niet gekocht heeft.

Mensen die het gekocht hebben zijn natuurlijk wel gewoon vrij de software verder te verspreiden onder anderen, dus dit maakt in de meeste gevallen het verkopen van GPL'ed software vrij nutteloos.

Dit soort dingen kun je trouwens allemaal vinden op de GPL FAQ.
Ik heb onlangs een van mijn eigen projecten tegengekomen op CodeCanyon en iemand verkoopt daar licenties voor $28 of $140 en zover ik kon vinden waren ook alle copyright notices van mij en de projecten waar ik mijn eigen project weer op had gebaseerd eruit gehaald (waarvan ik zeker ben dat het illegaal is).
Daar heb je helemaal gelijk in, dat is zeker weten illegaal. Je mag niet de copyright-headers eruit halen. Dat is in feite gewoon plagiaat.

[ Voor 28% gewijzigd door Compizfox op 02-04-2016 17:52 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-10 17:57
GPL v3?
Aan deze link heb je misschien wel wat: https://tldrlegal.com/lic...public-license-v3-(gpl-3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loller1
GPL v2. Ik heb de GPL v2 al eens gelezen maar ik kan niet echt uitsluitsel vinden op wat ze precies bedoelen met het vrijgeven van de code als je het herdistributeerd. Ik ben er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat je hem beschikbaar moet maken voor iedereen en niet alleen de kopers, maar ik wil dit nu zeker weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Als je gpl code verkoopt (wat mag), moet je het vrijgeven aan de gebruikers die het kopen en alle gebruikers die die software gebruiken.
op de naam zit sowieso copyright en jij houd copyright op de code, dus ze moeten sowieso alle copyright informatie er in laten.

[ Voor 0% gewijzigd door justahuman op 02-04-2016 17:43 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-10 11:44
Volgens mij: Als je de code onder GPL v2 vrijgeeft (beschikbaar voor iedereen) dan moet alle daarvan afgeleide code (al dan niet met modificaties) ook onder GPL v2 vallen (zie GPL v2, item 2b). Dus de code moet dus volgens GPL v2 voor iedereen beschikbaar zijn. Dat is ook het idee achter de GPL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loller1
peterpv schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 17:25:
Volgens mij: Als je de code onder GPL v2 vrijgeeft (beschikbaar voor iedereen) dan moet alle daarvan afgeleide code (al dan niet met modificaties) ook onder GPL v2 vallen (zie GPL v2, item 2b). Dus de code moet dus volgens GPL v2 voor iedereen beschikbaar zijn. Dat is ook het idee achter de GPL.
Maar de code op zich, ook al staat de software te koop, moet dus wel vrij toegankelijk blijven voor iedereen ook degene die het niet hebben gekocht?

[ Voor 3% gewijzigd door Loller1 op 02-04-2016 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Nu online
Zo ver ik weet hoef je de veranderingen alleen beschikbaar maken aan de mensen aan wie je de software distribueert, dus alleen aan de mensen wie het gekocht hebben.
Wat opzicht weinig nut heeft want de persoon aan wie je het verkoopt mag gewoon het online plaatsen (gratis) gezien dat de gpl licence toe laat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]

Nee niet per se.

Het enige wat je verplicht bent te doen, is de source vrijgeven aan mensen die ook de software zelf hebben gekocht. Hierbij moet de source makkelijker of even makkelijk te verkrijgen zijn als de software zelf. Als je de software te download aanbiedt, moet je de source dus ook ter download aanbieden.

Je bent niet verplicht om de source te geven aan iemand die het niet gekocht heeft.

Mensen die het gekocht hebben zijn natuurlijk wel gewoon vrij de software verder te verspreiden onder anderen, dus dit maakt in de meeste gevallen het verkopen van GPL'ed software vrij nutteloos.

Dit soort dingen kun je trouwens allemaal vinden op de GPL FAQ.
Ik heb onlangs een van mijn eigen projecten tegengekomen op CodeCanyon en iemand verkoopt daar licenties voor $28 of $140 en zover ik kon vinden waren ook alle copyright notices van mij en de projecten waar ik mijn eigen project weer op had gebaseerd eruit gehaald (waarvan ik zeker ben dat het illegaal is).
Daar heb je helemaal gelijk in, dat is zeker weten illegaal. Je mag niet de copyright-headers eruit halen. Dat is in feite gewoon plagiaat.

[ Voor 28% gewijzigd door Compizfox op 02-04-2016 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-10 06:48

Gerco

Professional Newbie

justahuman schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 17:22:
Als je gpl code verkoopt (wat mag), moet je het vrijgeven aan de gebruikers die het kopen en alle gebruikers die die software gebruiken.
Het vetgedrukte deel is volgens mij niet waar. Je moet de source vrijgeven aan iedereen aan wie je de binaries geeft. Als het een web applicatie betreft of een applicatie die via VNC of Citrix gebruikt wordt hoef je de eindgebruikers NIET de code te geven. De code hoort bij de binaries.

Er is wel een license die wel vereist dat de eindgebruikers (zelfs al hebben ze de binaries niet) de code moeten kunnen krijgen. Dat is de GNU Affero GPL.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Nu online
Gerco schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:02:
[...]

Het vetgedrukte deel is volgens mij niet waar. Je moet de source vrijgeven aan iedereen aan wie je de binaries geeft. Als het een web applicatie betreft of een applicatie die via VNC of Citrix gebruikt wordt hoef je de eindgebruikers NIET de code te geven. De code hoort bij de binaries.

Er is wel een license die wel vereist dat de eindgebruikers (zelfs al hebben ze de binaries niet) de code moeten kunnen krijgen. Dat is de GNU Affero GPL.
Zo ver ik weet heeft de Affero licence alleen nut als de voor webapplicaties, zolang de gebruiker de binary draait zelfs als deze via vnc/citrix aangeboden word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

justahuman schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:05:
Zo ver ik weet heeft de Affero licence alleen nut als de voor webapplicaties, zolang de gebruiker de binary draait zelfs als deze via vnc/citrix aangeboden word.
The GNU Affero General Public License is a modified version of the ordinary GNU GPL version 3. It has one added requirement: if you run a modified program on a server and let other users communicate with it there, your server must also allow them to download the source code corresponding to the modified version running there.
De Affero GPL spreekt niet over web applicaties, maar over applicaties die op servers draaien en gebruikers die met die applicaties communiceren. Dit slaat naar mijn mening op alle applicaties waarbij de gebruikers de binaries niet op hun eigen computer draaien. VNC en Citrix vallen daar volgens mij gemakkelijk onder.

Als je als gebruiker geen toegang hebt tot de binaries (zoals een applicatie die via Citrix Application Streaming/App-V/"VNC voor 1 app" draait en waarbij je dus de binaries niet kan kopiëren maar alleen met de UI van het programma kan werken) hoef je dus ook geen toegang te hebben tot de source code. Als je een volledige desktop streamt via Citrix of VNC heb je mogelijk *wel* toegang tot de binaries en moet je dus ook de source kunnen krijgen.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:34

Cyphax

Moderator LNX
Gerco schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:02:
[...]

Maar wat als je geen binaries levert? :P

Ik dacht dat het er in principe op neerkomt dat je bij levering van je product in elk geval ook de bronnen meegeeft, maar misschien is dat te simpel bekeken. Het hoeft niet per se broncode te zijn volgens mij maar kan ook voor assets gelden. Soms zie je dat code van een game -- van de engines van id bijvoorbeeld -- wordt vrijgegeven, maar dan alleen de engine/alle sources, en niet de assets. Zo kan je enerzijds toch een bijdrage leveren aan andere programmeurs die op basis van jouw engine een nieuwe game of verbeteringen maken maar hoef je niet je hele product (de game) weg te geven.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Over de Id software engines: Ik denk dat dat een speciaal geval is. Id distribueert zijn volledige game (binaries+assets, geen code) onder 1 of andere license (de Id license). Daarnaast distribueren ze OOK de code van de engine onder de GPL. Dat heeft verder geen effect op de volledige game die al eerder gereleased was dus de assets hebben nooit onder GPL gevallen.

Indien ze de game+assets onder de GPL gereleased zouden hebben dan verwacht ik dat ze volgens de GPL ook de sources van de assets (whatever that may be, 3D models, PhotoShop files, etc) moeten vrijgeven. Aangezien de assets nooit GPL zijn geweest hoeft dat dus niet.

Dat is ook de reden dat je altijd de assets apart moet downloaden wanneer je een gewijzigde versie van hun engines wilt draaien. Als de distributeur van de gewijzigde engine (onder GPL) die assets zelf zou meeleveren dan is dat illegaal omdat die assets nooit onder een vrije licentie vrijgegeven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Gerco schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:48:
Over de Id software engines: Ik denk dat dat een speciaal geval is. Id distribueert zijn volledige game (binaries+assets, geen code) onder 1 of andere license (de Id license). Daarnaast distribueren ze OOK de code van de engine onder de GPL. Dat heeft verder geen effect op de volledige game die al eerder gereleased was dus de assets hebben nooit onder GPL gevallen.
Ik denk dat de relatie tussen de assets en de code inderdaad buiten zo'n GPL valt. Maar goed ook, anders zagen we die sources ook nooit vermoed ik. :P
Indien ze de game+assets onder de GPL gereleased zouden hebben dan verwacht ik dat ze volgens de GPL ook de sources van de assets (whatever that may be, 3D models, PhotoShop files, etc) moeten vrijgeven. Aangezien de assets nooit GPL zijn geweest hoeft dat dus niet.
Het doet me ook een beetje denken aan Mozilla en Debian waarbij de voorwaarden van Debian en Firefox clashten en ze 'm met een andere naam + logo meeleveren. :)

Toch is het jammer dat het vrijgeven van materiaal waarmee ze bijvoorbeeld zo'n game maken altijd beperken tot broncode, maar textures zou je ook kunnen vrijgeven waarna anderen er iets mee kunnen doen. Als je die GPL't mogen andere bedrijven er ook niet zomaar mee aan de haal.
Zou voor modders wel helemaal de bomb zijn natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:38
Je mag technisch gezien GPL broncode niet verkopen? Je mag alleen kosten in rekening brengen voor de distributie.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 02-04-2016 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:26
Op de eerste plaats is de GPL een open source licentie. Dat betekent dus dat de licentie slaat op het gebruik van de broncode. Als jij een binary gratis aanbiedt zonder de broncode, dan heeft een open source licentie dus geen enkele zin. Binaries zonder openbare code is per definitie dus niet open source en een open source licentie heeft dan geen enkele betekenis.

Hoe zit dit dan bij een shared library. Om een shared library te kunnen gebruiken moet je iets weten over de broncode van de shared library. De header van de shared library moet openbaar zijn. Er is hier dus sprake van een zekere mate van open source. Als je shared library header onder GPLv2 valt, dan moet de rest van de code ook onder GPLv2 vallen (of v3) want GPL code mag alleen gebruikt worden in andere GPL code. Je mag wel je header aanbieden als MPL en je andere broncode als GPL, maar niet andersom. In het geval van een GPL header, dan moet de rest van de broncode ook openbaar gemaakt worden. Dus van de hele library. Alle programma's die de GPL shared library gebruiken moeten vervolgens ook weer GPL zijn met dezelfde eisen van GPL. De broncode van het programma die de library gebruikt moet ook volledig openbaar zijn.

Dus het is eigenlijk zo simpel als. Gebruik je GPL code, dan moet de rest ook GPL of GPL compatible zijn. De Apache, BSD, MPL enz. zijn allemaal GPL compatible, maar niet andersom.
Loller1 schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 17:06:
Ik heb een vraag over de GPL licentie: ik weet dat als je GPL software gebruikt, dat je deze dan te koop mag aanbieden. Mits je de code ook terug vrijgeeft. Maar wat betekend "vrijgeeft"?
Wat je hier zegt klopt niet. Als ik je GPL programma compileer en verkoop dan hoef ik verder niks met de broncode te doen. De broncode is namelijk in de originele vorm die ik ook heb gebruikt al beschikbaar. Alleen als ik aanpassingen aan de code doe, dan moet dat ergens openbaar zijn en dus ook wanneer ik je code gebruik in mijn eigen software.
The purpose of the General Public License version 2 is to allow third-party developers to be able to reproduce the software from source code. To that end, when you distribute binary software licensed under GPLv2, the license obliges you to reveal what source code was used to produce that binary.
https://www.kernel.org/doc/pending/gplv2-howto.html
De interessante vraag is hier, wat gebeurt er als jij de broncode offline haalt, wat natuurlijk mag. De verkoper van de software hoeft zelf de broncode niet te openbaren want dat was die in de originele vorm al. Maar wat als jij de code offline haalt, dan is de originele broncode niet meer openbaar. Dan moet de verkoper zelf de code openbaar maken, of een andere bron vinden die in dezelfde vorm de code openbaar heeft staan als dat de verkoper heeft gebruikt om het programma te compileren.
zover ik kon vinden waren ook alle copyright notices van mij en de projecten waar ik mijn eigen project weer op had gebaseerd eruit gehaald (waarvan ik zeker ben dat het illegaal is).
Dit is inderdaad illegaal. Alleen niet omdat jij auteursrecht hebt. Je kan prima broncode aanbieden met een copyright notice waarin je anderen toestaat te doen met de broncode wat ze willen. Als jij toestaat dat ze copyright weghalen, dan kan dat. Alleen eisen alle open source licenties dat je de originele headers in tact laat of eventueel aanvult met je eigen naam als je aanpassingen hebt gedaan.
Gerco schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:33:
Als je een volledige desktop streamt via Citrix of VNC heb je mogelijk *wel* toegang tot de binaries en moet je dus ook de source kunnen krijgen.
Nee, dat hoeft niet. Je hoeft de broncode niet te krijgen, omdat je een binary gebruikt. Zoals eerder gezegd. GPL zegt iets over de broncode van een product, niet over het product zelf. Dat ze vrijwel altijd precies dezelfde implicatie hebben is een ander verhaal. Je moet de broncode van je eigen product alleen vrijgeven als je voor je Citrix omgeving een koppeling hebt gemaakt linken met een GPL product of wanneer je het product hebt moeten aanpassen.

Het enige wat je hoeft te doen is duidelijk maken welke broncode je hebt gebruikt voor het maken van je product. Als dat door iemand anders online is gezet, dan kan je prima vermelden dat je die code hebt gebruikt zonder het zelf opnieuw online te hoeven zetten.
If someone asks "does your project use Linux", it isn't sufficient just to reply "yes". The minimum sufficient answer includes the version number, whether or not it was modified, and where we can get it from. I.E. something like:

"We used Linux 2.6.22.4, from www.kernel.org, and we didn't modify it."
Cyphax schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:57:
[...]

Ik denk dat de relatie tussen de assets en de code inderdaad buiten zo'n GPL valt. Maar goed ook, anders zagen we die sources ook nooit vermoed ik. :P
Nope. Als jij GPL assets gebruikt dan is dat net als bij libraries. Bij gebruik van GPL open source assets moet ook de rest van het product open source zijn. Bij de LGPL hoeft dat niet. De enige uitzondering hierop is wanneer de gebruiker zelf de asset in zijn persoonlijke gebruik van het programma laad. Dus iemand gebruik je spel, download een GPL add-on en kiest er in zijn persoonlijke sfeer om hem te laden. Dan hoef jij niks te doen. Als die add-on echter een expliciet onderdeel van je spel uitmaakt, dan moet de rest van je spel ook GPL zijn.

Dus samenvattend:
1. Je hebt standaard auteursrecht. Die kan je niet verliezen, wel overdragen.
2. Als je GPL code gebruikt in je eigen software, dan moet je software ook GPL zijn.
3. Als je GPL software verspreidt, dan moet de originele broncode gebruikt voor verspreiding ook openbaar zijn. Of de verkoper dus een github repository heeft of gewoon verwijst naar de oorspronkelijke repository maakt dus niet uit.
4. Als er een open source licentie wordt gebruikt (met uitzonderingen van persoonlijke half-fabricate licenties) dan moet het auteursrecht in eren gehouden worden.
5. Zonder expliciete licentie mag iemand niks met open source doen. Broncode kan openbaar zijn, maar zonder licentie mag je er alleen naar kijken of in de persoonlijke sfeer gebruiken.
6. Als je een licentie wilt veranderen, dan moeten alle auteurs van je GPL project daarmee instemmen (want ze houden hun auteursrecht). Dus stel iemand maakt een MPL module voor je GPL software, dan mag je alleen de licentie van die MPL module aanpassen als de originele auteur(s) daarmee instemmen.
...
jeroen3 schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 19:37:
Je mag technisch gezien GPL broncode niet verkopen? Je mag alleen kosten in rekening brengen voor de distributie.
Bron?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:38
1. You may copy and distribute verbatim copies of the Program's source code as you receive it, in any medium, provided that you conspicuously and appropriately publish on each copy an appropriate copyright notice and disclaimer of warranty; keep intact all the notices that refer to this License and to the absence of any warranty; and give any other recipients of the Program a copy of this License along with the Program.

You may charge a fee for the physical act of transferring a copy, and you may at your option offer warranty protection in exchange for a fee.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 02-04-2016 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Alleen de hoogte kies je zelf :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

CurlyMo schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 19:37:
[...]

Wat je hier zegt klopt niet. Als ik je GPL programma compileer en verkoop dan hoef ik verder niks met de broncode te doen. De broncode is namelijk in de originele vorm die ik ook heb gebruikt al beschikbaar. Alleen als ik aanpassingen aan de code doe, dan moet dat ergens openbaar zijn en dus ook wanneer ik je code gebruik in mijn eigen software.
Het gaat hier om distributie, niet om gebruik. Als jij een GPL'ed programma gebruikt dan heb je verder helemaal geen verplichtingen. Je mag zelfs aanpassingen eraan doen zonder die vrij te geven.

Het enige wat de GPL van je verlangt, is dat als je het programma verder verspreidt (met of zonder aanpassingen), dat je de broncode moet meeleveren (mits daarom wordt gevraagd).
[...]
Nee, dat hoeft niet. Je hoeft de broncode niet te krijgen, omdat je een binary gebruikt. Zoals eerder gezegd. GPL zegt iets over de broncode van een product, niet over het product zelf. Dat ze vrijwel altijd precies dezelfde implicatie hebben is een ander verhaal. Je moet de broncode van je eigen product alleen vrijgeven als je voor je Citrix omgeving een koppeling hebt gemaakt linken met een GPL product of wanneer je het product hebt moeten aanpassen.
Nope.

Als jij een GPL'ed programma verspreidt, dan moet je de broncode kunnen leveren als iemand daarom vraagt. Meestal is het geven van het linkje naar het originele project ("alsje, hier staat het") voldoende, dat klopt.

Het stukje wat je quote gaat over iets anders, namelijk de Affero GPL. Hierbij bij je ook verplicht broncode te leveren aan gebruikers die je software over het netwerk gebruiken, maar niet de binaries in handen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Dat heb je inderdaad eerder gezegd, maar ik denk dat dat niet klopt. De GPL (en zowat elke andere license) gaat over een product. In het geval van de GPL is dat meestal software, maar dat hoeft niet.

Ik ga hier naar een paar passages uit http://www.gnu.org/licenses/gpl-3.0.html verwijzen en waar nodig de term uit de license noemen:

1. Specifiek gaat de GPL over het distribueren of beschikbaar maken (in de license noemen ze het "to convey") van producten aan andere partijen dan jezelf in source of in binary vorm (Section 6: "You may convey a covered work in object code form under the terms of sections 4 and 5, provided that you also convey the machine-readable Corresponding Source under the terms of this License"). Dat kan zijn door het op een website te plaatsen, op een CD te branden en uit te delen in het winkelcentrum of op een willekeurige andere manier. ("any kind of propagation that enables other parties to make or receive copies")

Wanneer je een product distribueert onder de GPL moet je ook de broncode erbij doen of op een andere manier beschikbaar maken aan de ontvangers van die software. Er staat niets bij over verkopen en dit gaat zeer zeker wel over binaries en niet alleen over source code. Het hele idee van de license is dat je gebruikers de source code niet kan onthouden als je ze de binaries geeft.

In het voorbeeld van een Citrix omgeving waarbij je een volledige desktop streamt gaat de GPL dus waarschijnlijk wel op voor de gebruikers aangezien het voor hen mogelijk is om een kopie van de software te maken (ze kunnen de binary file downloaden van je server, dat valt onder "to convey"). Als de gebruikers alleen de UI van de applicatie kunnen zien en gebruiken en ze kunnen de binary NIET kopiëren valt dat niet onder "to convey", ze kunnen immers geen kopie maken. Voor dat geval is de AGPL bedacht.

Over verkopen:
You may charge any price or no price for each copy that you convey, and you may offer support or warranty protection for a fee.

[ Voor 3% gewijzigd door Gerco op 02-04-2016 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Compizfox schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 19:53:
Het stukje wat je quote gaat over iets anders, namelijk de Affero GPL. Hierbij bij je ook verplicht broncode te leveren aan gebruikers die je software over het netwerk gebruiken, maar niet de binaries in handen hebben.
Ok, verkeerd gelezen.

Nog even aanvullend op mijn vorige stuk:
[...] iemand verkoopt daar licenties voor $28 of $140 [...]
Het verwijderen van de copyright was al illegaal, maar het verkopen van licenties ook. De betreffende verkoper maakt hier een cruciale fout. Hij mag je software verkopen voor deze bedragen, maar niet via zogenoemde licenties. Je software heeft namelijk maar één licentie en dat is GPL en dat is leidend. Jij bent de enige die een andere licentie mag aanbieden dan GPL.

[ Voor 45% gewijzigd door CurlyMo op 02-04-2016 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Nope. Als jij GPL assets gebruikt dan is dat net als bij libraries.
I know, dat bedoelde ik ook niet. :) 'k Bedoelde dat je in de praktijk weleens ziet dat er broncode wordt gereleased, maar niet assets, omdat die zaken los van elkaar gelicenseerd kunnen zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dan heb je gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Gerco schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:48:
Het heeft niks met volgorde te maken. De auteur mag altijd ook nog die software onder een andere license uitbrengen als hij/zij dat wil. (Derden mogen dat dan weer niet.)

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

De GPL-violations mailing list is al een tijdje down (maar wordt dit jaar terug verwacht).

De vraag is nu: jij bent copyright-houder dus jij hebt de rechten om actie te ondernemen, dus... Wat wil jij doen?

Als je ermee verder wil, dan is het eerste wat je moet doen ervoor zorgen dat je bewijzen verzamelt. Koop de software desnoods aan zodat je een copy hebt, zorg dat je kan bewijzen dat het over dezelfde software gaat. Contacteer ook de auteurs van de andere projecten waarvan de licentie volgens jou ook geschonden is. Zorg dat je achterhaalt wie de software daar verkoopt en in welk land ze zich bevinden.

Als het Rusland of China of zoiets is dan zal je enige mogelijkheid zijn om een cease-and-desist te schrijven naar codecanyon.
Sowieso kun je daar al bewijzen dat de author terms ook niet voldaan zijn (zie http://codecanyon.net/legal/author, puntje 26.d) Ook volgens 29.d zou Envato de naam & adres van de betrokkene moeten hebben.

Dus 1) bewijzen verzamelen, 2) beslissen wat je wil
Wil je de opbrengst (of een deel daarvan?), wil je gewoon de distributie stoppen, etc.

Merk ook op dat de kopers van het goed nu ook GPL code gebruiken en ook zij eigenlijk een probleem hebben... Dus hoe wil je met hen omgaan? (Je zou kunnen kiezen om hen een aparte license te geven die hen toestaat om jouw software verder te gebruiken).

Ik denk dat je Envato best betrekt bij het geschil als je ermee verder wil, misschien kunnen zij zelfs bemiddelen.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb onlangs een van mijn eigen projecten tegengekomen op CodeCanyon en iemand verkoopt daar licenties voor $28 of $140
En wat krijgen kopers volgens de licentie?
Ik kan best jouw GPL code verkopen en de koper daarvoor garanties bieden die de GPL niet geeft.
Bijvoorbeeld: zij krijgen hulp/ondersteuning/bugfixes of bij een inbraak zorg ik er voor dat de boel op orde komt.
zover ik kon vinden waren ook alle copyright notices van mij en de projecten waar ik mijn eigen project weer op had gebaseerd eruit gehaald (waarvan ik zeker ben dat het illegaal is).
Dat is illegaal. Je kan CodeCanyon sommeren de illegale software offline te halen en de kopers laten informeren over het probleem.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1