Mac Mini terug zetten naar fabrieksinstellingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huntedjohan
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 08:35
hoi

ik heb een mac mini van eind 2005 gekregen, maar nu zit daar nog een account aan gekoppeld :-(

is er een mogelijkheid om OSX compleet te wipen en opnieuw erop te zetten?

er zit een windows toetsenbord op, dus command R kan ik niet echt gebruiken. heb al paar combi toetsen geprobeerd, maar tot zo ver zonder resultaat.

heb geen installatie cd.

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/q3c163-6.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:56
huntedjohan schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 16:39:
hoi

ik heb een mac mini van eind 2005 gekregen, maar nu zit daar nog een account aan gekoppeld :-(

is er een mogelijkheid om OSX compleet te wipen en opnieuw erop te zetten?

er zit een windows toetsenbord op, dus command R kan ik niet echt gebruiken. heb al paar combi toetsen geprobeerd, maar tot zo ver zonder resultaat.

heb geen installatie cd.
Werkt windows toets + r niet? Heb je een andere Mac, maak dan een USB installer en dan kun je door alt ingedrukt te houden booten vanaf de USB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan CMD+R sowieso niet gebruiken op die Mac voor internet recovery, daar is ie te oud voor.

Wat je wil doen is een schone installatie. Doe het volgende:

- Regel installatiemedia
- Start op van installatiemedia
- Wis de interne schijf met Schijfhulpprogramma
- Installeer Mac OS X opnieuw

De eerste stap is vrij eenvoudig, want je kan met een USB stick en de App Store van Apple altijd gratis nieuwe installatiemedia maken. Als je een Mac OS X versie op de Mac Mini hebt staan die 10.7 of nieuwer is kan het nog makkelijker:

- Download bij Apple de Recovery Media Assistant: https://support.apple.com/kb/DL1433?locale=en_US
- Plug een USB stick in die gewist mag worden
- Voer de Recovery Media Assistant uit
- Herstart met ALT ingedrukt
- Kies recovery door er twee keer op te klikken

Je start dan in het recovery OS op, van daar uit kan je de schijf wissen en een nieuwe installatie starten. Deze installatie haalt alles wel opnieuw van internet op, dus zorg dat je ruim de tijd hebt en met internet verbonden bent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huntedjohan
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 08:35
eerste probleem is opgelost, blijkbaar ben ik zo dom om niet vooraf even te checken of er ook werkelijk een wachtwoord op zit :P

ik probeerde het opnieuw, en zonder WW op enter knallen, en dat blijkt te werken :P

nu is alleen nog mijn vraag, kan ik het huidige account wat er op staat op 1 of andere manier verwijderen en een eigen account aanmaken? ben er al achter dat icloud niet heel makkelijk gaat worden, dus word leuk stoeien dit iig :P

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/q3c163-6.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pathfinder2k
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-10 19:08

pathfinder2k

is hier...

Houd in de gaten dat deze mac mini nog een PowerPC cpu heeft. Wat wil je er mee gaan doen?

Zo te zien kun je er Leopard nog op draaien (10.5.8) dus als je die ergens vandaan kunt halen zou ik 'm even schoon installeren.

http://www.everymac.com/s...pecs/mac_mini_g4_1.5.html

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

johnkeates schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 17:49:
De eerste stap is vrij eenvoudig, want je kan met een USB stick en de App Store van Apple altijd gratis nieuwe installatiemedia maken. Als je een Mac OS X versie op de Mac Mini hebt staan die 10.7 of nieuwer is kan het nog makkelijker
Dat gaat allemaal niet want een 2005 Mac mini is een PowerPC mac mini die geen OS kan draaien wat in de app store is te downloaden of überhaubt digitaal verspreid werd. Dat werd toentertijd op CD's en DVD's gedaan.

Wat TS moet doen is een OSX 10.5 installatiecd vinden (of downloaden), die in de dvd drive stoppen en opstarten met de 'C' ingedrukt. Dat boot de installer en dan kan 'ie de hdd formatteren en OSX herinstalleren.

De laatste versie van OSX die kan draaien op eender welke PPC mac dan ook is 10.5.8.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Oh, da's waar ook ja. De Intel Mac Mini was een paar maanden later pas aan bod.

De CPU die er in zit is niet perse slecht (PowerPC 7447A), maar OS X draaien zou ik niet doen. 10.5.8 is echt te oud, en zelfs met software als TenFourFox is een beetje browsen op internet niet meer te doen.

Er zijn nog wel andere doeleinden:

- Maak er een servertje van
- Gebruik Linux en dan heb je in elk geval nog een OS dat een beetje onderhouden wordt (Ubuntu, Debian, Yellow Dog bijv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:02

nelizmastr

Goed wies kapot

johnkeates schreef op zondag 03 april 2016 @ 13:41:
Oh, da's waar ook ja. De Intel Mac Mini was een paar maanden later pas aan bod.

De CPU die er in zit is niet perse slecht (PowerPC 7447A), maar OS X draaien zou ik niet doen. 10.5.8 is echt te oud, en zelfs met software als TenFourFox is een beetje browsen op internet niet meer te doen.

Er zijn nog wel andere doeleinden:

- Maak er een servertje van
- Gebruik Linux en dan heb je in elk geval nog een OS dat een beetje onderhouden wordt (Ubuntu, Debian, Yellow Dog bijv.)
In mijn ervaring zijn deze mini's het beste af met OS X Tiger. Linux is echt stronttraag op een G4. Ik ben het met je eens dat Leopard ook niet lekker wil. Heeft vooral te maken met het gebrek aan CI ondersteuning van de 9200M graka. Een iBook Mid 05 met 9550M draait op zich prima op 10.5 mede door CI support.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
GPU met CI support is inderdaad prettig, maar een G4 zou ik sowieso niet meer met GUI gaan draaien als het een mini is. De G4 CPU kan prima rekenen, en als er wel geld is voor stroom (ding vreet het alsof het gratis is) maar niet voor een nieuwe kan er nog wel wat serverwerk op gedaan worden zoals storage, downloads etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Heb de titel wat verduidelijkt van "mac mini resetten" naar "Mac Mini terug zetten naar fabrieksinstellingen" :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaceRookie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-01-2024
Mocht je nog OSX 10.5 willen hebben, ik heb nog een image voor PPC
Pagina: 1