Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beste opstelling voor dit "netwerk"?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Core-Pc
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Goedemiddag,

Ik ben een kennis aan het helpen bij zijn "netwerk". We hebben vanochtend een aantal kabels getrokken maar na het aansluiten werkt het niet (helemaal).

Welke apparaten zijn er aanwezig?
> Vaste PC
> Laptop op wifi
> Netwerkprinter
> Multifunctional printer (ook op netwerk)
> Sonos player (netwerk, bedraad) wordt bediend via smartphone (wifi)
> IP Camera (netwerk, bedraad)
> Labelwriter d.m.v. printserver (usb naar netwerkkabel)
> 2 netwerkkabels dienen aangesloten te worden die soms gebruikt worden.
> Aantal smartphones op wifi.

Wat moet "het" kunnen??
> Laptop moet in pc kunnen lezen en schrijven
> Pc moet in laptop kunnen lezen en schrijven
> Zowel PC als laptop moeten de netwerkprinter kunnen gebruiken.
> PC moet kunnen printen met multifunctional en scannen.
> Sonos moet te bedienen zijn vanaf smartphone

In de meterkast komt een rode ethernetkabel binnen, deze gaat naar de modem (DrayTek Vignar2710).

Verder hebben we een8 poorts switch (D-Link DGS-108)) en een wifi routertje Eminent (EM4544 R1).

Hopelijk kan iemand duidelijk maken hoe dit moet worden aangesloten. Ik heb zelf een klein beetje verstand van netwerken maar ben zeker geen expert. Alvast hartelijk dank voor de hulp!

Beste antwoord (via Core-Pc op 04-04-2016 13:17)

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-11 21:15
Oke.
Sluit je EM4544 R1 aan op je modem als een acces point. (via 1ste lan poort op de EM4544 R1)
En dan sluit via een de D-Link DGS-108 aan op de modem. (op het 2de lan poort)
omdat de EM4544 R1 ingesteld staat op acces point werkt de router functie op de modem.
En zitten alle apparaten op een thuisgroep aangesloten. (dus je kan op alle apparaten printen naar je netwerk printer)

Optie 2
Sluit de D-Link DGS-108 op 1ste lan poort van de modem.
En dan sluit je de EM4544 R1 als acces point aan op de D-Link DGS-108
Dan heb je in totaal 12 lan poorten vrij voor de apparaten

Maar zorg ervoor dat de EM4544 R1 aangesloten is als acces point.
Als je dit niet doet vinden de wifi apparaten de lan apparaten, niet die aangesloten zijn op de D-Link DGS-108
succes

[ Voor 45% gewijzigd door coolbvrobin op 02-04-2016 16:10 . Reden: Vergist in het aantel apparaten ]

Alle reacties

• coolbvrobin
Is de modem ook een router? (zit er Wi-Fi in)

• Core-Pc
coolbvrobin schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 15:50:
De modem (draytek) werkt volgens mij wel als router. Er zitten ook een aantal netwerkpoorten op. Er zit zover ik weet geen wifi op. Voglens mij was er in het verleden een probleem dat bepaalde zaken via de Draytek liepen en anderen weer via de Eminent. Hierdoor konden bepaalde zaken niet met elkaar worden verbonden.

Bedankt voor de reactie, mooi dat je mee wilt denken.

Acties:
  • Beste antwoord

• coolbvrobin
Oke.
Sluit je EM4544 R1 aan op je modem als een acces point. (via 1ste lan poort op de EM4544 R1)
En dan sluit via een de D-Link DGS-108 aan op de modem. (op het 2de lan poort)
omdat de EM4544 R1 ingesteld staat op acces point werkt de router functie op de modem.
En zitten alle apparaten op een thuisgroep aangesloten. (dus je kan op alle apparaten printen naar je netwerk printer)

Optie 2
Sluit de D-Link DGS-108 op 1ste lan poort van de modem.
En dan sluit je de EM4544 R1 als acces point aan op de D-Link DGS-108
Dan heb je in totaal 12 lan poorten vrij voor de apparaten

Maar zorg ervoor dat de EM4544 R1 aangesloten is als acces point.
Als je dit niet doet vinden de wifi apparaten de lan apparaten, niet die aangesloten zijn op de D-Link DGS-108
succes

[ Voor 45% gewijzigd door coolbvrobin op 02-04-2016 16:10 . Reden: Vergist in het aantel apparaten ]

• Core-Pc
Ik ga het even proberen, bedankt.

• vdstaak
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18-11 11:41
Wel even opletten natuurlijk dat je op je eminent wel DHCP e.d. uitzet en er dus echt een AP van maakt. Anders gaat communicatie alsnog lastig worden (heb ervaring).

• Core-Pc
coolbvrobin schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 15:50:
vdstaak schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 16:50:
Wel even opletten natuurlijk dat je op je eminent wel DHCP e.d. uitzet en er dus echt een AP van maakt. Anders gaat communicatie alsnog lastig worden (heb ervaring).
We zijn een heel stuk verder gekomen dankzij de tips.

Echter kan ik de instellingen van de Eminent router(accespoint) niet checken want ik kan het ip adres dat op het kastje staat niet meer benaderen!?

Alleen is er nog één ding wat niet helemaal goed werkt, internet op de smartphones. Er is wel verbinding maar een website als tweakers laden duurt eindeloos lang. Mocht iemand nog een oplossing weten voor dit probleem dan zou het helemaal perfect zijn.

Nogmaals dank voor het meedenken. _/-\o_

• coolbvrobin
Het wifi kanaal misschien? DHCP server kun je alleen uitschakelen . als de router gewoon als wan is aangesloten.

• Core-Pc
coolbvrobin schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 20:51:
Het wifi kanaal misschien? DHCP server kun je alleen uitschakelen . als de router gewoon als wan is aangesloten.
Zou kunnen. Op de laptop werkt internet gewoon prima. Maar ik kan niet meet inloggen op de Eminent router want het ip adres wat op het apparaat staat werkt niet meer....

• coolbvrobin
Core-Pc schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 21:19:
[...]

Zou kunnen. Op de laptop werkt internet gewoon prima. Maar ik kan niet meet inloggen op de Eminent router want het ip adres wat op het apparaat staat werkt niet meer....
je moet de Eminent ff aansluiten als wan. dan kun je de dhcp server uitzetten

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-11 22:45
Core-Pc schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 21:19:
[...]

Zit hij wel in hetzelfde subnet als de rest? Voor de duidelijkheid: Hij moet uiteindelijk op een LAN poort worden aangesloten, en een vast IP-adres krijgen binnen het subnet van de DrayTek, maar buiten de DHCP range.

Het delen tussen laptop en PC kan je waarschijnlijk het beste afhandelen door een of meerdere shares (op laptop en/of PC) aan te maken. Volledige toegang zou ik ten alle tijden afraden. Stel dat je een cryptolocker op de laptop krijgt, dan wordt ook gelijk je gehele PC getroffen.

[ Voor 21% gewijzigd door jordje op 03-04-2016 13:13 ]

• Core-Pc
Het is gelukt, allemaal bedankt voor de hulp.
Pagina: 1