Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi snelheid traag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mbenjamins
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:41
Mijn vraag
Thuis heb ik een netwerkschijf als ik een bestand van mijn vaste pc kopieer naar de netwerkschijf dan haal ik met gemak 90MB/s maar als ik het van mijn laptop doe dan haal ik maar rond de 20MB/s.
De vaste computer zit met een kabel in de router, dus het kan niet aan de kabels liggen die van de router naar de pc gaan waar de net opdraait.

Naar mijn idee moet ik op mijn laptop ook met gemak 90MB/s halen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Als router gebruik ik ASUS RT-N66U http://tweakers.net/price...us-rt-n66u/specificaties/
Als laptop gebruik ik Dell XPS 13 (2015) http://tweakers.net/price...-9343-8451/specificaties/

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Router opnieuw ingesteld
  • Router en laptop gecontroleerd op de laatste update en eventueel geïnstalleerd

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je geeft aan dat WiFi traag is, maar meldt niets over je WiFi-omstandigheden. Beetje glazen bol kijken zo...

Meer info aub:
- exact welk WiFi-adapter zit in die laptop?
- maak je via 2.4GHz of 5GHz verbinding? (indien 2.4GHz, gelijk via 5GHz proberen!)
- waar staat de router/AP?
- waar ligt de laptop als je 20MB/s haalt? En wat zit tussen die twee locaties qua muren, vloeren, tegels of isolatielagen?
- hoe sterk ontvang je het signaal van de AP op je laptop (in dBm)?
- wat voor settings heb je in de AP staan? Denk aan: kanaal, kanaalbreedte, beveiliging en encryptie?

Om je uit een droom te helpen: met deze combinatie van apparatuur ga je NOOIT draadloos 90MB/s halen :o

Reken maar na: 90MB/s is 720Mb/s. Je router is een WiFi-n apparaat. Los van alle marketingblaat kun je met WiFi-n nooit boven de 450Mb/s link speed uitkomen, en kun je nooit meer dan 70% van de link speed aan effectieve throughput bereiken, dus 315Mb/s oftewel een krappe 40MB/s. Om dat te halen moet je een 3x3 MiMo NIC hebben, wat zelfs in de high-end zeldzaam is. Waarschijnlijker is dat je een 2x2 MiMo NIC hebt, dan haal je exact 2/3 van die maxima, oftewel 205Mb/s / 26MB/s. Dat zit al heel aardig in de buurt van de 20MB/s die je nu al haalt.

Als m'n aannames hierboven kloppen, dan is het simpel: om in de buurt te komen van die 720Mb/s moet je een andere AP nemen, eentje die WiFI-ac doet. Dan zijn link speeds van 866Mb/s haalbaar, waarmee je 600Mb/s throughput in theorie en zeker 500Mb/s (62MB/s) in prakijk zou kunnen halen.

Maar... als die XPS een 3x3 MiMo NIC heeft, dan zit je dus flink onder wat theoretisch mogelijk is. Dat betekent dat je nu al (met betere settings) meer moet kunnen halen en met andere AP mogelijk wel de 720Mb/s zou kunnen aantikken. Ga dus niet klakkeloos een ander AP kopen, maar zoek eerst uit wat exact nu aan de hand is :o

Oslik blyat! Oslik!