Samsung belooft HW encryptie maar lever niet voor 950 PRO

Pagina: 1
Acties:

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-01 12:18

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Ik ben 1 van de early adopters van een Samsung 950 PRO 512GB ssd reepje voor mijn MSI GS60 6QE Skylake laptop.

Destijds leek dit een goede investering omdat de meegeleverde 128GB Samsung SM951 gewoon vele malen te krap was om fatsoenlijk een paar games vanaf te draaien. En dat lijkt me nou juist de bedoeling op een game laptop. Vanaf de mechanische HDD werd games laden echt een tijdrovende bezigheid en met online games laadde ik vaak als laatste in.

In mijn vorige laptop had ik een 850 PRO met hardware encryptie. Toen de 950 PRO uitkwam vermelde Samsung trots dat de 950 PRO ook net als de 850 PRO hardware encryptie zou krijgen in de vorm van AES 256-bit for User Data Encryption. Dit zou later met een firmware update toegevoegd worden.

http://www.samsung.com/gl...50pro/specifications.html

Inmiddels zijn we ruim een half jaar verder na de launch en wacht ik al een half jaar op de firmware update welke maar niet komt. Enkele Samsung Magician updates gehad maar ook hier geen encryptie.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/fsx38.png

De SSD is zeker niet slecht en draait als een tierelier in de laptop. Daar weinig op aan te merken. Maar ik voel me wel vreselijk genept door samsung met hun loze beloftes..

Mijn vraag hier is of ik misschien iets mis? Zijn er meer eigenaren van de (toch al niet goedkope) 950 PRO ssd die hier tegen aan lopen? Oplossingen?

R7 9800X3D + ASUS ROG X870E APEX + RTX 5090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38 + Seasonic PRIME TX-1300 ATX3

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb liever dat ze het goed testen dan dat er nu al een FW update is en ik mijn data kwijt zou zijn.
Aan de andere kant maakt het me niet veel uit, ik kocht dat ding om de snelheid niet vanwege FDE.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-01 12:18

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
.. Niet echt een nuttige post maar toch bedankt voor het reageren.

UIteraard heb ik ook graag dat firmware grondig getest wordt. Maar Samsung in z'n geheel heeft er een handje van om schijt te hebben aan firmware updates.. of we nou kijken naar mijn Galaxy apparaten of deze SSD.. Altijd eeuwen wachten. Hardware matig zijn ze top notch maar de hele software development kant van het bedrijf is gewoon traag als dikke stront.

En in een laptop die regelmatig buiten de deur rondhangt is encryptie toch wel fijn.. Daarnaast is dit totaal niet het punt.. Samsung belooft vanalles, maar levert gewoon niet. Zie maar eens contact met hun support te krijgen vanuit China.. Praktisch onmogelijk.

R7 9800X3D + ASUS ROG X870E APEX + RTX 5090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38 + Seasonic PRIME TX-1300 ATX3

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:14
Juridisch gezien heb je heel weinig mogelijkheden, voor het geval je die kant op wilde gaan:
Toen de 950 PRO uitkwam vermelde Samsung trots dat de 950 PRO ook net als de 850 PRO hardware encryptie zou krijgen (...).
...'zou krijgen', kan dus nog steeds, je kan ze er nu nog niet op pakken.

Dus ik denk dat er weinig anders op zit dan geduld hebben en Samsung regelmatig vragen wanneer het komt.
Of naar alternatieve oplossingen kijken, encryptie op OS niveau bijvoorbeeld.