Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonRef
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-09 13:46
Vervangen van de 1 TB hdd naar een Samsung 850 EVO 500 GB ssd in een Dell Inspirion 7000 (7548) met Windows 10.

Allereerst met Samsung migration software een kopie gemaakt. Van de 1 TB was maar 100 GB in gebruik.
Hierna de hdd uitgebouwd en de ssd ingebouwd.
Maar krijg de melding : No bootable devices.
Als ik bij het opstarten F12 druk dan krijg ik de optie (HDD1 - Windows Boot manager(Samsung 850 EVO 500 GB) en als ik deze selecteer dan start Windows 10 gewoon netjes op.
Dus hardware matig lijkt er niets aan de hand te zijn. In de Bios wordt de SAMSUNG EVO 850 ook getoond.
Ik heb ook een USB-stick met de Windows 10 recovery software. Diverse opties geprobeerd maar helaas geen succes.

http://en.community.dell....-drives/f/3534/t/19622208
Ik heb mbv de USB stick ook een cmd window gestart en hier de commando's gegeven :
bootrec /scanos
bootrec / rebuildbcd
bootrec / fixmbr
bootrec / fixboot

In de Bios zitten ook de opties:
File Browser Add Boot Option
File Browser Del Boot option
Maar weet niet wat deze betekenen.

Het heeft iets met de UEFI te maken maar ik weet niet wat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonRef
Legacy boot en secure boot uitzetten was ook niet de oplossing.

Ik zou Load Defaults kunnen proberen maar ben dan bang dat de hdd straks ook niet meer opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hurr durr
Had the same problem, but I changed used a different cloning software and it worked. The problem was the Samsung cloning software. There's a bunch of free ones, I used easytodobackupfree.
derp
Had the same problem while upgrading to the same SSD. I tried using different software to clone drive. Some work some not as much. After I fixed the problem with solution mentioned in this post I investigated other solutions.

The fastest but by far not the least technical way is to boot and repair the drive.

These are the steps I followed. They depend on what is happening when you try and boot.

1. Create a bootable recovery drive before swapping the drives.

2. Clone the drives using your preferred software.

3. Swap the drive and start your machine.

***** The machine's response can either be an 1. an attempt to boot which will take you to a blue screen with error 0x0000225 or something of that sort or 2. It will say not bootable device can be seen.

For result 1. Connect your recovery drive reboot and press F12. Select the drive go to advanced settings and start cmd.

type : BCDBoot List

: this will give you a list of connected drives with boot sectors on them, Typically will return C: Samsung Evo

type : BCDBoot c:\ windows /s c: /f: UEFI

(C id the drive letter it returns for Samsung Evo)

reboot and press f12 and this point your ssd will not appear on the list of available boot devices. You can actually select it and boot into windows but when you reboot it will give result 2 mentioned above.

Fixing result 2.

boot with the recovery device and start cmd and enter the following instructions

bootrec /scanos

bootrec / rebuildbcd

bootrec / fixmbr

bootrec / fixboot

Restart and enjoy your shinny new hella fast SSD.
Waarom je trouwens het OS niet vers installeert is mij een raadsel. Evenals het gebrek aan eigen initiatief te zoeken naar oplossingen.

En ook het niet kunnen vinden van de GoT wijzig functie.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2016 02:41 . Reden: Mods kom d'r maar in durrr ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonRef
Beste fridgeman,

Je hebt gelijk als ik niet alle ins en outs ken over het correct plaatsen van de post. Excuses.

De reden dat ik niet vers installeer is dat ik dat afgelopen jaar al 3x heb moeten doen ivm defecte laptop en een leenlaptop. En er staan nogal veel programma's en instellingen op de laptop.
Dus de migratie software leek me makkelijk en sneller klaar (en moet ook gewoon kunnen..

Ik heb zelf al veel geprobeerd en opgezocht (zie oa de links die ik heb meegestuurd).

En het wederom uitbouwen van de SSD is arbeidsintensief ivm de onderkant van de behuizing die naast geschroefd ook geklemd zit, Dus dat doe ik liever niet nog 2x.

Dus als iemand wel een mogelijk oplossing weet hoor ik dit graag. Want in mijn ogen is het alleen het opnieuw bootable maken van de SSD de oplossing,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Gaat het om deze laptop die 3 keer kapot is geweest. Want dan is die gewoon nog steeds niet lekker.

Aangezien er bijna niets op staat, inderdaad een verse install is je eerste en beste optie. Op een SSD is dat in 1 kwartiertje gepiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonRef
Nee de pc is niet 3x kapot geweest. Deze is 1x kapot geweest ... display kabel in scharnier defect.
Maar hiervoor heb ik wel alles naar een leenlaptop moeten overzetten en hierna ook weer terug naar deze Dell laptop,

Zoals eerder gezegd verse install is geen optie. Teveel werk !!

het is iets met het herstellen van de boot-opties. Maar UEFI ligt dwars (heb ik het idee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

rheinen schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 10:52:

Zoals eerder gezegd verse install is geen optie. Teveel werk !!
En hoeveel werk heb je er nu dan in zitten met al het geklooi ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
nieuwe windows (zonder dell meuk dus sneller, en fresh is altijd sneller) kost je 15 minuten nadat je de win 10 usb stick gemaakt hebt (maar dat gaat automatisch) .Dus 15 minuten.

Nu vraag ik me af hoeveel tijd je er al in hebt gestoken (10 minuten?), en misschien komen er nog eens 10 minuten bij, lezen van al die tips bijv in dit topic en je bent dus al verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:16

MsG

Forumzwerver

Was de output van die 3 commando's die je deed in de Windows Repair Console goed? Want in combinatie met USB 3 geeft dat ook wel eens problemen, terwijl het commando an sich het zou moeten doen. Met een Windows herstel DVD werkt dat soms wel. Ik had ook eens dezelfde problemen dat het 1 op 1 klonen toch niet helemaal naadloos uitpakte en ik handmatig nog wat boot-dingen moest wegschrijven met commando's.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Sorry dat ik het zeg, maar naast dat de disk verschijnt in de UEFI, en de bootmanager ook herkent wordt door het F12 menu, heb je er aan gedacht om ook gewoon de boot order aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

Is de Boot partitie wel aangemaakt?

Ga naar schijfbeheer.
Hoeveel partities zie dan?

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonRef
Allen bedankt voor jullie reactie. Het is (gelukkig) uiteindelijk opgelost.

Eerst een Load default van de Bios gedaan (weet niet of dit invloed heeft gehad).
Hierna met de rescue-tool vanaf usb opgestart.
Ik kwam hierbij op x:\Windows.
Hierna cd c:\Windows.
Hierna bcdboot c:\Windows (commando wat eerder faalde) en wat nu succesvol was..

Hierna herstart zonder usb-stick en de laptop startte feilloos van de nieuwe ssd.
(er waren 3 partities gekopieerd van de hdd naar ssd).
Pagina: 1