Apple bestaat 40 jaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Apple Inc. is op 1 april 1976 is opgericht (toen als Apple Computer, Inc.) Vandaag bestaat Apple dus 40 jaar!
Hoe lang gebruik je al hardware van Apple en met welk apparaat ben je ooit begonnen?

Ben je altijd trouw gebleven aan Apple hardware of gebruik je met hetzelfde gemak of noodzakelijk ook andere hardware/software platformen?

Op welk nog uit te komen Apple product zit je met smart te wachten of staat op de nominatie een van je huidige Apple apparaten te vervangen?

:Y)

[ Voor 24% gewijzigd door GerardVanAfoort op 12-06-2016 11:27 ]

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
Ik ben begonnen met een macbook pro 13,3" early 2011. Daarvoor heeft het zes jaar geduurd voordat ik hem bij elkaar had gespaardmaar dat maakt niet uit. Ik weet nog wel dat ik 12 was en met mn pa toevallig de winkel inliep omdat het zo leuk eruit zag binnen. Ik had toen nog nooit van Apple gehoord, maar was gelijk verkocht. We waren net in de markt voor een nieuwe pc want de P4 was overleden. Helaas hadden we net daarvoor een C2Q besteld met alles er op en er aan bij de computerzaak ernaast.

Ik weet nog wel dat ik zwaar onder de indruk was van de 24" iMac. En nog steeds vind ik het eenhele prestaties hoe ze het toch iedere keer weer voor elkaar krijgen om zoveel spul in zo'n appraat te stoppen.

De verslaving is helaas niet gestopt en ik zit tot aan mijn oren in de Apple.

Ik hoop dat de conema displays en de Mac pro binnenkort een upgrade krijgen. Toch raar dat het thunderbolt display dikker en duurder is dan de iMac tegenhanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• int3nz0r
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-09 17:44
In 2005 begonnen met een 30gb ipod 5th gen. Toen een hele tijd niks met Apple. In 2011 een 13" macbook pro gekocht (welke ik nog steeds gebruik dankzij vele upgrades). Vlak daarvoor nog de fout gemaakt een Android smartphone te kopen (LG Optimus 2x). Na 2 jaar een iPhone 5 gekocht die toen net uitkwam. Sindsdien zit ik neck deep in Apple met tal van devices van het door ons zo geliefde bedrijf uit Californië. Ben nog altijd super tevreden. Voor mijn studie heb ik genoodzaakt vaak ook bij de concurrenten te kijken maar daardoor weet ik meer en meer m'n eigen devices te waarderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xChOasx
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-08 09:01
Denk ergens in 2005 mijn MacBook Pro gekocht, was 2700 ofzo. Tegelijk ook een shitload aan AAPL aandelen gekocht, trouwens. Daarna; iMacs, Mac Minis, iPads, iPhones.

Ik vind het gewoon prettig werken.

Ben zelf sw ontwikkelaar voor 2 bedrijven welke allebei in de top 20 van de wereld staan kwa omzet.

Ik koop het niet omdat ik het gepimpt uit vind zien, of 'respect' wil. Ik koop die zooi omdat ik thuis wil komen en mijn computer werkt, zonder gezeik. En Het is gewoon UNIX, need I say more.

[ Voor 4% gewijzigd door xChOasx op 02-04-2016 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Mijn eerste kennismaking was met een MacBook, OS X Leopard en later Lion op het werk.
In 2012 mijn huidige iPad 3 gekocht en een jaar later mijn huidige iPhone 4.

Daarnaast werk ik op Windows 7 en 10 privé en zakelijk. Privé ga ik naast Windows 7 ook dit jaar voor mijn eerste Mac. Hoogstwaarschijnlijk gaat dit de 4K iMac met FusionDrive (1 of 2 TB) worden.

Op de nominatie om vervangen te worden dit jaar staan mijn iPad en iPhone. Ik ga voor de iPad Pro 9.7 en iPhone SE.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-09 17:32
Wij hadden hier eerst (en ik denk dat dit bij velen zo is, toch in mijn omgeving ;) ) een iPad Air in huis gehaald, voornamelijk voor de vrouw. Dit is in feite nog niet zo gek lang geleden, want dit was 2014. De eerste maanden heb ik daar ook niet echt naar gekeken, want ik gebruik (nog altijd) de tablet zeer weinig.

In 2015 begaf mijn windows desktop het. Ik moest dus uitkijken naar een nieuwe desktop. Na van een aantal mensen lovende woorden gehoord te hebben die al vele jaren een iMac of Mac Mini hadden, ben ik mijn gedachten gaan zetten op een Mac. De meest betaalbare Mac, die ook ruimschoots voldoet voor mijn gebruik, was een goed uitgebouwde Mac Mini (late 2014).

Tja, en toen is de bal gaan rollen... In augustus 2015 kwam er de 12" MacBook bij, evenals een Airport Time Capsule van 3TB. In januari 2016 heb ik een ATV4 2dehands overgekocht. Was voor de verkoper een miskoop, had het maar 3x gebruikt en ik kon mijn slag slaan :P

Het enige dat ik nu dus nog ontbreek is een iPhone ter vervanging van mijn Xperia Z. De SE komt zeker in aanmerking, alleen moet ik die zeker gaan testen (terug naar 4" vereist het proberen van het keyboard ;) ).

 iPhone 17 256GB Zwart|  Apple Watch S11 SG |  Mac Mini M1 (2020) |  MacBook Air 13" (2025) Blauw |  Apple TV 4K (2x) |  Airpods 4 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

In 2003 begonnen met een iBook G4 met Panther.
Eind 2015 kwam ik hem nog tegen in de kast. Hij bootte nog prima in Tiger en nadat ik hem aan de wifi had gehangen wilde hij ook nog een stuk of 50 updates binnenhalen!

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:05

MazeWing

The plot thickens...

- Begonnen begin 2004 met een iBook G4 800Mhz met Panther (10.3)
- Later dat jaar een iPod 4th gen

Toen jaren niets en gebruikte ik het nauwelijks meer. Zeker qua computer bleef ik braaf bij custom build computers.

- 2008 een iPod Nano en vanaf de release een iPhone 3G
- 2011 een iPad 2
- 2012 een iPad 3
- 2013 een iPhone 5s
- 2014 een iPhone 6 en een iPad air 2
- 2015 een MacBook Pro Retina 13 (early 2015 model) en in september de iPhone 6s Plus

Waarschijnlijk tegen september de iPhone 7

[ Voor 7% gewijzigd door MazeWing op 02-04-2016 16:10 ]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:26
In 2008 begonnen met een iPod Nano, daarna volgde een 5,5G iPod video en een iPod Touch 1G.
Toen de iPhone 3G uitkwam heb ik deze gekocht ter vervaning van mijn Samsung D900. Daarna ging het snel en ik hoop dat ik alles nog weet:

- Witte Macbook 2,13Ghz.
- iPad 1G / iPad 2 / iPad 3 / iPad Mini / Mini 2 / Air / Air 2
- iPhone 3G / 4 / 5 / 5S / 6 Plus / 6S Plus
- Macbook (2010)
- Macbook Air 11'' 2010 / 2011 / 2013
- Macbook Air 13'' (2012)
- iMac 21,5 inch (2010)
- iMac 27" 2011 / 2012 / 2013
- Macbook 15'' 2012 / 2012 retina / 2013 / 2014 / 2015

Een behoorlijk rijtje 8)7
Waarom? Gewoon omdat het leuk is om te onderhandelen over Apple producten en omdat ze hun waarde goed vasthouden.

Tegenwoordig 'handel' ik wat minder. Een rMacBook 15'', Macbook 12'' en iPhone 6s Plus gebruik ik dagelijks.
Ik ben aangestoken door mijn neef met de eerste iPods. Ik vond het qua design mooie laptops, maar vooral het gebruiksgemak blijft voor mij de reden dat ik bij Apple blijf.

In de toekomst wil ik misschien nog een iMac 5K.

[ Voor 3% gewijzigd door MartijnMartijn op 02-04-2016 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:00

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Begonnen met een iPod in 2003. Volgens mij was het een 3e generatie. In 2004 overgestapt op een 4e generatie iPod. Mijn zusje blij gemaakt met de oude.

In 2005 kwam de eerste generatie Mac Mini uit. En toen gesloten om de 1,42 GHz G4 versie te kopen met 512 mb RAM. Deze geupgrade naar de maximale 1 gb. En het dingetje doet het nog steeds.

In 2006 kocht ik mijn 2e Mac een iMac 20 inch met de eerste generatie Intel CPU erin. Veel plezier ermee gehad maar helaas ver buiten de garantie periode overleden.

Toen een aantal jaar geen Mac in huis gehad tot juli vorig jaar. Toen besloot ik om weer een Mac Mini te kopen. Ik ging voor het basis 2,6 GHz late 2014 model. Erg tevreden over deze kleine computer, alleen achteraf spijt dat ik niet voor de versie ben gegaan met SSD erin. Maar de upgrade prijs die Apple daarvoor vraagt vind ik persoonlijk schandalig hoog. Helemaal als je vergelijkt wat ik voor dezelfde prijs als PC neer had kunnen zetten. Inclusief SSD.

Mijn Windows laptop draait alleen nog maar een paar spellen die native niet onder OS X werken. Voor de rest werk ik alleen met mijn kleine Mini.

Qua smartphone altijd een Android gehad. Mijn huidige is ook alweer ruim 2 jaar oud (LG G2). Ik denk dat mijn volgende telefoon voor het eerst een iPhone gaat worden.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-10 13:04
Ik wacht op een iRack.

En nee ik heb nog nooit iets van Apple gehad, wel ooit een volwaardige hackingtosh laptop gehad (had toen de specificaties van een iMac in een laptop :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Viking
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-10 22:03
2004 - iPod Mini
daarna iPod Video 5th gen (als vervanger, met korting van Dixons vanwege defecte accu).

in 2009 - MacBook, iPod Touch welke snel vervangen door een 3GS.

Sindsdien aan Mac en iOS...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deevay
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 21:22
Een jaar of 25 geleden kwam m'n vader aanzetten met iets dat lijkt op deze:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/82/Apple_II_tranparent_800.png

Daar heb ik toen wel mee gespeeld, maar door een gebrek aan kennis is het een beetje bij spelen gebleven. Ik heb me de afgelopen weken wel eens afgevraagd of dat apparaat nog ergens bij m'n ouders in huis te vinden is, of dat hij (uit onwetendheid) toch al een keer in de milieustraat terecht gekomen is.

Daarna is het eigenlijk altijd MS/DOS / Windows geweest wat de klok sloeg. Diverse pc's versleten in de jaren die volgden en toen de eerste iPhone werd aangekondigd i.c.m. T-Mobile was ik nog fel anti-iPhone. Veel te duur, hype, noem het allemaal maar op en ik was gewoon erg blij met m'n HTC Desire als eerste (eigen) Smartphone.

Toen wij in 2012 zakelijk meer wilden gaan doen met gedeelde agenda's op onze telefoon begon het zoeken naar een systeem dat deed wat wij wilden.

Ik had in een paar maanden tijd alle gangbare Android toestellen wel in handen gehad maar geen enkel toestel was zo gebruiksvriendelijk als m'n Desire dus ik begon de hoop een beetje op te geven.

Tot ik op een verjaardag een iPhone 4 in handen kreeg en daar even mee mocht spelen. Met een heel andere mindset naar dat apparaat gekeken en binnen een paar minuten had ik voor elkaar wat wij wilden dus toen heb ik de keuze gemaakt om de overstap naar een iPhone te maken. Krap twee weken later werden er 6 van die toestellen aangeschaft (inmiddels 4s) en dat werkte als een zonnetje.

Niet veel later zouden wij op vakantie gaan naar Seattle/Alaska en om de vliegreis te overleven besloot ik voor een iPad te gaan. De "New" iPad werd dat. Daar heb ik heel veel plezier aan beleefd (en m'n jongste dochter nog steeds, al is hij nu wel langzaam aan vervanging toe) en dat heeft mij doen besluiten om twee jaar geleden de iPad mini 2 aan te schaffen en die doet het nog steeds perfect.

Zo'n anderhalf jaar geleden begon ik hier op het forum mee te lezen in de topics over de MacBooks, ondanks dat ik het vreselijk veel geld vond en nog niet eens echt een idee had welke Mac bij mij zou passen. Vooral het steeds groter wordende gebrek aan upgrade-mogelijkheden na aanschaf maakte de keuze erg moeilijk dus het bleef bij meelezen.

Tot ik eind januari via Amac een 2012 Mac Mini in de wacht wist te slepen voor een relatief leuke prijs en met drie jaar garantie. Dat was voor mij de uitgelezen mogelijkheid om betaalbaar kennis te gaan maken met OSX en sindsdien heb ik steeds minder met Windows (hoewel ik die via Parallels nog steeds wel gebruik voor wat dingen). Het meelezen over de MacBooks bleef dus nog steeds wel actueel en elke keer als ik net het idee had dat misschien de tijd rijp was om te kopen kwam Apple weer met aankondigingen. Toch maar weer even wachten of dat misschien iets was wat bij me paste, maar toch ook weer niet helemaal.

Uiteindelijk had ik eind 2015 besloten dat de MacBook Pro 13" mijn laptop zou moeten worden, maar dan wel de Skylake-versie die toch zeker in maart aangekondigd zou gaan worden (??)

Nog maar weer een paar maandjes geduld opbrengen dus. Tot eind maart die Keynote er was, zonder MacBooks. Ik vond echter dat ik lang genoeg geduld had gehad en toen het gerucht kwam dat de nieuwe MacBooks in de zomer veel weg zouden hebben van de 12" MacBook en dus veel poorten zouden gaan missen was mijn plan om tijden m'n New York citytrip volgende week daar m'n lang gekoesterde wens in vervulling te laten gaan maar na wat dieper uitzoekwerk bleke het prijsverschil in New York (/USA) helemaal niet zo groot meer te zijn dus heb ik vorige week in de NL Apple Store dan toch eindelijk de 13" MacBook Pro besteld. Als beloning voor m'n lange geduld (en da's echt wel een prestatie voor mij) heb ik er de i7 met 16GB RAM en 512 GB SSD in laten zetten. Die i7 lijkt niet iedereen te begrijpen (want kennelijk geen meerwaarde) maar vooral het gebrek aan upgrade-mogelijkheden heeft mij daartoe doen besluiten en wie weet valt het nog wel mee met die overkill. Time will tell.

In de afgelopen 4 jaar heb ik dus een iPhone 4s en een 5s "versleten", een iPod shuffle en twee Nano's die we ooit cadeau hadden gekregen en ben ik nu bij m'n tweede iPad (die binnenkort waarschijnlijk door de 9,7" Pro vervangen wordt) en heb ik naar volle tevredenheid een Mac Mini 2012 draaien en wacht ik met smart op m'n MacBook die maandag binnenkomt.

En inmiddels heb ik een Apple Watch Sport om m'n arm hangen die ik cadeau gekregen heb van een leverancier en waarmee ik nu speel om te kijken of zo'n apparaat bij me past.

[ Voor 0% gewijzigd door Deevay op 03-04-2016 07:14 . Reden: (Enige) moest (eigen) zijn. ]

Relax. nothing is under control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothiriel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-09 17:29
M'n eerste Apple device was een iPod Nano van de 5de generatie, de langwerpige met het draaiwieltje en met een camera (voor mij nog steeds de beste nano), uit 2009. Die ligt momenteel wat te verstoffen hier thuis. Voor thuis hebben we dan een desktop gekocht (iMac 21"), een versie uit 2011.

In 2012 kwam daar nog een iPad mini bij, die gebruik ik nog steeds, en hoewel deze wel wat trager geworden is nog steeds met volle tevredenheid. Voorts nog iPod Touch V5, de "2de versie" ervan, uit najaar 2014. In augustus 2015 heb ik voor m'n studie de MacBook Pro van 13 inch gekocht.

Voorts denk ik er aan om m'n Lumia 640 in te ruilen voor een iPhone SE. Ik vind het grote formaat niet zo handzaam, en hoewel m'n telefoon goed werkt op zichzelf, is de connectie tussen de telefoon en m'n laptop dramatisch. Ik hoop dat dat met een iPhone beter zal gaan :).

MacBook Air 13' M1 |  iPad mini 2022 |  iPhone 14 Pro | Watch S7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 30-09 19:25

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Lang, lang geleden...
Mijn eerste Mac was een impulsaankoop, die zijn wortels had in frustratie ;) Ik was al jaren een fervent dual-booter. Ik gebruikte Windows om te gamen, en Linux voor de rest. Echter, vanwege mijn studie kwam er een laptop in huis (dat neemt immers iets makkelijker mee), en laten we zeggen dat Linux op laptops in 2003 eerder een hobby op zich was dan een nuttig stuk gereedschap. Nadat ik wederom een dag vergooid had aan sleutelen aan mijn Linux install om e.e.a. weer werkend te krijgen na een update had ik er genoeg van. Deze laptop moest weg! Ik hoorde wel goede verhalen over Thinkpads i.c.m. Linux, maar eigenlijk was ik gewoon klaar met sleutelen. Ik wilde een laptop die 'het gewoon deed', met een Linux-like OS, en bij voorkeur een OS dat ook MS Office kon draaien (want studie).

Het PowerPC tijdperk
Mijn impulsaankoop was een iBook 12" met een 1GHz G4 CPU, 768MB RAM (na upgrade), 30GB harddisk en een Radeon 9200 met 32MB VRAM die officieel alleen mirroring ondersteunde. Na een week was ik terug bij de winkel om ook de Airport Extreme kaart te kopen (802.11b/g), en nog een paar dagen later was mijn eerste OpenFirmware 'hack' een feit en kon ik gewoon mijn 19" CRT monitor als 2e scherm gebruiken.

Nog geen jaar later werd de iBook verkocht. Het was een topmachine, maar aangezien ik mijn PC geheel niet meer aanraakte had ik iets nodig dat toch iets krachtiger was. De 12" PowerBook was een feit. Met een 1.33GHz G4, 1.25GB RAM, 60GB harddisk, en een GeForce FX Go5200 met 64MB. Wifi en bluetooth waren standaard aanwezig, en in plaats van de mini-VGA op de iBook had ik nu mini-DVI. Toen in April 2005 OSX Tiger uitkwam, trakteerde ik mezelf na een lange avond werken (ik werkte inmiddels in de Apple winkel waar mijn Macs vandaan kwamen) op OSX Tiger. En een 20" Apple Cinema Display. Mijn eerste degelijke TFT monitor, en ook nog altijd in mijn bezit.

Tussendoor kocht ik nog een Mac Mini G4, die de daaropvolgende jaren dienst deed als thuisserver.

Apple switcht naar Intel
Het werd al jaren geroepen, maar ineens was het geen urban myth meer. Steve Jobs demonstreerde OSX Tiger, draaiend op een Dell machine met een Pentium 4. Holy shit! Voor die dag hoopte de wereld op een PowerBook G5. Wat natuurlijk niet ging gebeuren, want de G5 was absoluut niet zuinig genoeg, en als IBM zou besluiten om een lager geklokte, zuinige versie van de PowerPC970 te maken, zou deze naar alle waarschijnlijkheid trager zijn dan de G4 waar we op dat moment mee werkten. Ook de tweede keus, een dualcore G4 uit de stal van Freescale, die bovendien al een jaar beschikbaar was, kwam maar niet. En toen was daar ineens die Pentium 4 tijdens de WWDC van 2005.

Toen in januari 2006 de MacBook Pro werd aangekondigd werd al wel duidelijk dat er zo'n Intel Mac moest komen. Maar 2000 EUR, dat was me als student toch even teveel.. Gelukkig volgde een aantal maanden later de MacBook, en niet veel later was ik de trotse eigenaar van een 'Blackbook', met een 2GHz Core Duo, 2GB RAM (na upgrade), 80GB harddisk, en een Intel GMA950. Toch heb ik wel een beetje spijt gehad van deze Mac. De eerste MacBooks hadden veel problemen (CPU whine, accu, invertorboard, en vooral de witte modellen hadden vaak problemen met de behuizing). Tevens was de GMA950 niet opgewassen tegen zelfs de FX Go5200 in mijn oude PowerBook.

De oplossing was simpel: een 20" iMac met een 2.16GHz Core 2 Duo, 2GB RAM, 250GB harddisk en een Radeon X1600 met 128MB VRAM. De Blackbook werd onderweg nog gebruikt, en thuis gebruikte ik fulltime de iMac. Medio 2007 werd ik het synchroniseren van data echter beu.

De iMac en Blackbook gingen beide te koop en als vervanger kocht ik een mid-2007 MacBook Pro 15" met een 2.4GHz Intel Core 2 Duo, 4GB RAM, 160GB harddisk (na upgrade 500GB) en een GeForce 8600M GT met 256MB VRAM. Op dat moment misschien wel de beste notebook die je kon kopen. Helaas had NVIDIA het een beetje verprutst met de 8600M GT, en vrijwel iedereen met die chip mocht voor een nieuw moederbord. De vraag was niet óf hij het zou begeven, maar wanneer. Echter, met het vervangende logicboard leefde mijn MBP nog lang en gelukkig (hij werkt nog steeds). :)

Intussen was ik weer eens van werkgever gewisseld, en had ik als werksysteem een nieuwere Blackbook met een 2.2GHz Core 2 Duo, 2GB RAM, 160GB harddisk en de Intel X3100. Intussen had ik het gamen eigenlijk al vaarwel gezegd, op een potje Quake 3 af en toe na, en werd de MacBook Pro vooral door mijn vriendin gebruikt. Ik werkte eigenlijk fulltime op de Blackbook. Tot hij vervangen werd.

Een aluminium MacBook
In 2008 deed Apple iets raars. Waar veel mensen hoopten op een 12/13" MacBook Pro, als 'waardig vervanger' voor de 12" PowerBook, kwam deze er niet. In plaats daarvan kwam een 13" MacBook met een aluminium unibody behuizing. Firewire schitterde door afwezigheid, maar verder was deze 'MacBook unibody' de perfecte vervanger voor mijn Blackbook. En laat het nu net zijn dat een collega mijn Blackbook wel wilde hebben...

2010 - doe er maar 2
In 2010 wisselde ik weer eens van werkgever. Mijn unibody MacBook moest worden ingeleverd, en ik pakte mijn 2007 MBP er weer eens bij. De tijd had haar echter geen goed gedaan, want qua snelheid liet het toch wel wat te wensen over. Om het maar niet te hebben over de klachten van mijn vriendin die noodgedwongen terug moest naar een oude Toshiba laptop met Windows XP. Kortom, een paar weken later lag er een 13" MacBook Pro (2010) in mijn kofferbak, en een tas vol upgrades (8GB RAM en een OCZ Agility 2 SSD). Ik kon weer door :)

De week erna begon ik aan een opdracht bij een nieuwe klant. Een mooi en flexibel bedrijf, dat eigenlijk wel de voorkeur had voor BYOD. Immers, elke laptop die ik meenam, hoefden zij niet te kopen. Een maand werkte ik op mijn nieuwe trots, waarna mijn werkgever besloot dat dat niet langer kon. En toen had ik er ineens 2.... :P

Terug naar de oude liefde... of toch niet?
Twee identieke machines bleek niet zo ideal te zijn. Het kwam net iets te vaak voor dat ik de verkeerde machine mee naar kantoor nam, of dat ik op vakantie mijn Mac openklapte om begroet te worden door een stapel ongelezen zakelijke mails. Stickers dan maar? Meh. Ik had een beter idee. Mijn MBP ging te koop, en ik schafte een Thinkpad T410 aan. Terug naar Linux! Van een Core 2 Duo naar een i5, en van 1280x800 naar 1440x900. Ik was een happy camper. Maar het was het toch niet. Het scherm was érg slecht, de T410 was vrij lomp, het HSDPA modem werkte niet in Linux, en ook GPU switching was een drama. Battery life met de dGPU enabled was hopeloos. Dus de T410 ging te koop, en ik kocht een 13" MacBook Air.

En toen ging mijn MBA stuk :( Wekenlang zat ik zonder MBA, want het probleem was lastig te vinden. Uiteindelijk werd vrijwel mijn hele MBA vervangen, maar ik was behoorlijk teleurgesteld geraakt. De MBA werkte na vervanging feilloos, maar ik had mijn zinnen gezet op een Thinkpad. Terug naar Linux. Dat moest anno 2012 toch wel ok zijn, zeker als je geen rare GPU switching meuk doet, maar het gewoon houdt bij Intel spulletjes. Dus er kwam een Thinkpad X220. Een 12" IPS scherm, standard-voltage i5 die ruwweg 2x zo snel was als de MBA, bergen met poorten, en de mogelijkheid om een mSATA SSD én een HDD in te bouwen.

Helaas miste ik simpelweg teveel native apps, zijn de Linux alternatieven vaak wat 'unpolished' en veel webapps waren in 2012 nog niet op het niveau waar je dat graag zou willen hebben. Ik gebruikte mijn X220 steeds minder, mede omdat mijn zakelijke 13" MBP inmiddels plaatsgemaakt had voor een 15" mid-2012 MBP met een quadcore i7, 16GB RAM, 160GB Intel SSD, Radeon 6750M en het hi-res anti-glare scherm. Ik werkte vrijwel fulltime op mijn zakelijke machine en mijn X220 ging te koop.

Het heden
De eerste generatie 15" rMBP vond ik vooral heel duur, en een tikje underpowered. Maar toen Apple het 13" model introduceerde en daar toch een redelijk prettig prijskaartje aanhing, ging ik toch overstag. Dat scherm... :9~ Een ritje naar Amsterdam was snel gemaakt, en ik was de eigenaar van een 13" retina MacBook Pro met een 2.6GHz dualcore i5, 8GB RAM, 256GB SSD, en Intel HD4000 graphics.

Anderhalf jaar later mocht ook mijn zakelijke 15" mid-2012 MBP met pensioen en werd hij ingeruild voor een 15" retina MacBook Pro met een 2.2GHz quadcore i7, 16GB RAM, 512GB PCIe SSD en Intel Iris Pro. Toen ik ruim een jaar geleden wederom van werkgever wisselde, verhuisde deze rMBP ook met me mee. Er was nog niets beters, dus mijn nieuwe werkgever een nieuwe laten aanschaffen en dan data overzetten e.d. leek niet heel logisch.

Deze beide MacBooks zijn nog altijd mijn 'daily drivers', de 13" privé, de 15" zakelijk.

Hackintosh
Mijn beide MacBook Pro's hebben enkel een iGPU, en mijn mogelijkheden om te gamen zijn dus behoorlijk beperkt. Toch wilde ik af en toe wel weer eens een potje CS:GO spelen. Een iMac dan maar? Dat vond ik veel te duur. Een PC? Gezien mijn incompatibiliteit met Windows leek dat geen goed idee, en CS:GO was immers ook gewoon beschikbaar voor OSX en Linux. Ik las op IRC goede ervaringen met het bouwen van een Hackintosh. Alles staat of valt echter met de juiste hardware. Na een zoektocht van enkele dagen had ik mijn kitlist compleet en stond ik aan de balie bij Alternate. Of ik niet die andere GTX760 wilde want die was goedkoper en overgeklokt? NEE! }:| De verkoper drong niet langer aan, en ik ging naar huis met mijn zorgvuldig geselecteerde kitlist.

Mijn Hackintosh wordt niet veel gebruikt (vrijwel uitsluitend voor gaming), maar hij werkt als een malle, en ook OSX updates gaan tegenwoordig moeiteloos. Alleen iMessage... dat blijft een ding, maar daar heb ik 2 echte Macs voor. En een iPhone 6. En een iPad Air 2.

Nu wacht ik vooral op nieuwere MacBooks. Skylake CPUs, DDR4, Thunderbolt 3 / USB-C. En aangezien sinds Thunderbolt 3 er ook officieel support is voor externe GPUs, hoop ik van harte dat die markt op gang gaat komen.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Whieee schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:57:
Lang, lang geleden...
en nog een paar dagen later was mijn eerste OpenFirmware 'hack' een feit en kon ik gewoon mijn 19" CRT monitor als 2e scherm gebruiken.
Ah, the memories!!! Dit was ik al weer vergeten!

Om het lijstje dan maar compleet te maken:
2003 - 2006: iBook G4 (PowerBook 6,3)
2006 - 2010: MacBookPro2,1
2010 - 2011: MacBookAir3,2
2011 - 2014: MacBookPro6,2
2014 - nu: MacBookPro11,2

Ik zit te wachten op een skylake MBP :)
Tussen 2008 en 2012 heb ik ook nog de Macmini2,1 gehad.

2009 - 2010: iPhone3G
2010 - 2012: iPhone4
2012 - 2013: iPhone5
2013 - 2014: iPhone5S
2014 - nu: iPhone6

Wachtend op iPhone 7

2011 - 2014: iPad 2
2014 - nu: iPad Air

Edit: ik heb overigens alle laptops behalve de MacBookPro6,2 nog in de kast liggen!

[ Voor 48% gewijzigd door JackBol op 02-04-2016 19:20 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HummerHealey
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-10 10:39
Mijn rijtje begon in 1984:
Mac 128k, later geüpgraded naar Mac plus,
Mac LC,
PowerMac 7600, later geüpgraded naar 200 MHz,
Powermac G4 (Quicksilver),
iBook Tangerine (Met Wifi)
iBook White

Nog steeds in gebruik:
MacBook Pro 2009 (waar ik dit op typ)
iMac 21,5 inch
MacMini als server.
Verder iPod Touch 4th gen, iPad 2 en 3

En nee, geen iPhone... Heb een Galaxy S4 met custos ROM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In 2004 een eMac gekocht. Dit was een 1,25GHz model met AirPort. Dikke prima en veel lol van gehad. Mijn Windows 2000 PC, die ik ooit voor veel geld had samengesteld in een mega grote tower van Chieftec (link plaatje), werd vrijwel meteen aan de kant geschoven: Apple it was!

Daarna nog een iMac Intel 2006 model gehad, uiteraard met het bekende schermprobleem. Verder in 2008 een MacBook Unibody gekocht. Samen met de vrouw een weekend naar London geweest om ook deze te kopen. In de store aangekomen toch maar voor het duurdere model gekozen. Dus geen 2GHz maar 2,4GHz, geen 2GB RAM maar 4GB RAM.

Dit bericht is getikt vanaf de MacBook. Het apparaat voldoet mij nog steeds prima. Uiteraard wordt de 2e batterij nu weer wat minder, maar met een levensduur van 3 jaar per batterij gaat het prima.

De volgende MacBook wordt waarschijnlijk een Air 12" of 13". De DVD-speler gebruik ik al lang niet meer, in mijn MacBook Unibody is die krom van het optillen en vasthouden aan 1 kant.

Ondertussen ook nog een gehad aan Apple spullen:
iPod Shuffle (witte langwerpige model, inmiddels verkocht)
iPod Shuffle (aluminium vierkant model, inmiddels verkocht)
iPhone 3GS (al lang niet meer in gebruik)
iPad 1 met 3G (voor de vrouw, nu een zware e-reader geworden)
iPad mini 3 (vorig jaar gekocht, dagelijks in gebruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:31
Wat een verhalen :P

Hier geen bijdrage aan de woekerwinsten van Apple*:
• ooit eens een semi-antieke Apple laptop gekregen welke een tijdje later met de stort is meegegaan
• afgelopen jaar een iPad air 2 bij een dienst gekregen, zelf nooit gebruikt en is nu dedicated Hayday device

:+

*voor mezelf, wel eens een iPad air cadeau gegeven

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 02-04-2016 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Bij mij is het in 2011 begonnen met een iBook G4 1Ghz. Om even te kijken of OS X mij beviel.
In 2013 toch maar een MacBook gekocht om een moderne OS X machine te hebben om mee te spelen. Was een early 2009 met Mountain Lion. Heerlijke machine, in de loop van 2014 verkocht.
Tussendoor verschillende PowerPC Macs gehad om mee te hobbyen. Nog steeds veel plezier met een iMac G3, G4 en G5.

In 2013 ook eens een iPhone geprobeerd. Een 3GS is waar het mee is begonnen. Deze is vervangen door een 4S, een 5 en later een 6. Die heb ik sinds een maand en het bevalt me prima.
Ook sinds 2013 met iPads aan de gang. Eerst een iPad Mini gekocht. Omdat deze stronttraag werd onder iOS8 een iPad 3 gekocht en na 3 maanden vervangen door een Mini Retina. Nog steeds in mijn bezit tot volledige tevredenheid.
In 2015 m'n eerste nieuwe Mac gekocht, een MBPr 13" 2015. Ik hoef buiten gaming om geen Windows meer in ieder geval. Mijn Macs hebben het altijd gedaan en OS X is retestabiel :)
Apple koorts viert hier hoogtij.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-08 15:52
Ik heb een Macintosh LC II uit 92 ik vond hem in de schuur bij mijn moeder toen we de schuur met al mijn oude zooi gingen opruimen, ik heb geen idee hoe ik er ook al weer aan kwam.
Ik heb er ook nooit iets mee gedaan ik weet niet wat er op staat ik heb geen PS/2 keyboard/muis en vga monitor meer. Ik wil hem weggeven ik weet niet of er misschien iemand is die zoiets graag zou willen hebben, ik wil alleen wel eerst weten wat er op staat.

Voor de rest had ik een ipad 4 maar ik vond hem te zwaar dus weggedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deevay
Nature schreef op zondag 03 april 2016 @ 02:23:
Ik heb een Macintosh LC II uit 92 ik vond hem in de schuur bij mijn moeder toen we de schuur met al mijn oude zooi gingen opruimen, ik heb geen idee hoe ik er ook al weer aan kwam.
Ik heb er ook nooit iets mee gedaan ik weet niet wat er op staat ik heb geen PS/2 keyboard/muis en vga monitor meer. Ik wil hem weggeven ik weet niet of er misschien iemand is die zoiets graag zou willen hebben, ik wil alleen wel eerst weten wat er op staat.
Ik hou me aanbevolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:11
Mijn eerste Apple product was een iPod Classic 160GB. Ik heb geen idee wanneer ik deze heb gekocht, dat zal wel ergens in 2007 zijn geweest. Ik vond het mooie mediaspeler, die ook nog eens flink wat opslagcapaciteit had. Deze heb ik een jaar of drie gebruikt en anderhalf jaar geleden nog verkocht via Tweakers :)

In 2009 heb ik een iPhone 3GS gehaald, na een aantal maanden met een rondgelopen te hebben. 'Opeens' had ik de iPhone ontdekt. Ik weet nog wel dat ik tijdens colleges alleen maar apps aan het downloaden was en spelletjes ging spelen.

In 2010 heb ik mijn vriendin een MacBook Pro aangesmeerd. Deze heb ik voor haar meegenomen uit de VS en is tot op de dag van vandaag door haar in gebruik. De machine is echter wel flink misbruikt; geen rubbers meer aan de onderkant, overal deuken en krassen, etc. De SATA kabel is ook nog eens overleden, maar vriendin wil er geen geld meer aan uitgeven, dus werkt ze noodgedwongen met een externe harde schijf.

In 2012 was het tijd voor mijn eerste Macbook Pro. Het werd de nieuwe "15 rMBP. Ik heb deze voornamelijk voor school gebruikt. Thuis had ik toen nog een Windows bak, waar ik voornamelijk Battlefield op speelde. De rMBP heb ik nog steeds, maar er is tot nu toe (relatief) eigenlijk weinig gebruik van gemaakt. Nu ik samenwoon met mijn vriendin, gebruik ik de MacBook echter wel veel vaker.

Na de aankoop van de rMBP heb ik de Windows PC verkocht. Het geld brandde in mijn zak en op een zondagmiddag heb ik maar een 27" iMac gekocht. Die heb ik zeer intensief gebruikt, maar staat eigenlijk best vaak uit. Het was wel enigszins een impulsaankoop, maar ik heb er zeker geen spijt van gehad.

2012 was ook het jaar om mijn iPhone 3GS in te wisselen voor een iPhone 5. De 3GS was echt helemaal op en kreeg ook geen update meer naar iOS6 (?). Eigenlijk was de 3GS voor mijn gevoel al eerder aan vervanging toe, maar ik wilde niet eerder upgraden. De iPhone 5 heb ik overigens nog steeds, al heb ik deze al wel vijf keer omgeruild bij de Apple Store. Bij de volgende iteratie iPhones wordt de 5 aan de kant geschoven voor een 7 :)

Ik probeer de Apple apparatuur net zolang te gebruiken tot het apparaat 'op' is. Bij de iPhone 3GS was dat wat sneller dan bij de iPhone 5. Wanneer ik mij ga irriteren aan de snelheid of bepaalde functies die missen, dan mag ik upgraden. Anders vind ik dat het mij teveel geld zou kosten, om elk jaar een nieuw apparaat aan te schaffen.

Nu gebruik ik Windows eigenlijk nooit meer. Natuurlijk nog wel op werk en bij vrienden of familie, als ik wat moet fixen. Ik vind het soms wel jammer dat bepaalde games (zoals Battlefield) niet op OS X draaien, maar ik ga daarvoor geen Windows op mijn Macs zetten. Misschien maar beter ook, anders zou ik dat weer teveel gaan spelen. Ik moet wel zeggen dat ik steeds nieuwsgieriger ben naar de functies in Windows 10 en het wel eens goed zou willen testen. Maar ik denk dat het nog wel even duurt voordat ik dat ga doen. Ik zal in ieder geval nog wel even bij OS X blijven.

[ Voor 17% gewijzigd door oohh op 03-04-2016 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-08 15:52
Als je er echt iets mee wilt gaan doen of een beetje mee wilt klooien mag je hem van mij zeker hebben, het enige waar ik mee zit is het gebrek aan hardware om te checken wat er op staat, ik kan even rondvragen bij kennissen en familie laat ik even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Altijd pc's gehad. Vroeger op school ooit met de gekleurde iMac's en Power Mac G4's in aanraking gekomen. Ik vond ze niet fijn om mee te werken, onstabiel (PowerPC processor en OS 9) en compatibiliteit met pc's was ver te zoeken (ander bestandssysteem en internet geen gemeengoed). Nooit begrepen waarom mensen in die tijd voor Apple kozen.

Fast forward naar een aantal jaar later. Ik had een collega die gek was op Apple. Hij wist mij te overtuigen. In 2008 de gok genomen en een MacBook Pro 15 inch gekocht. Tijdje gebruikt naast m'n pc, maar merkte dat ik steeds meer fan begon te worden. Instabiel was ie zeker niet, de Intel CPU en OS X waren een goede stap. Compatibiliteit was ook een stuk beter, zeker omdat je veel gemakkelijker via internet zaken kon uitwisselen. Half jaar later de pc de deur uit gedaan, iPhone gekocht en nooit meer teruggekeken.

Inmiddels is alles in huis wel van Apple. Een iMac 5K, 12" rMB, iPad Air en iPhone 6. Het werkt allemaal lekker met elkaar samen en ik heb er nooit problemen mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:18
10 jaar geleden (wel, volgende maand om precies te zijn) begon het bij mij, met de zwarte MacBook :) Had met opzet gewacht op Apple's overstap naar Intel cpu's. Wat mij in eerste instantie vooral beviel was dat ik voor het eerst een laptop kon bedienen zonder muis. Alle Windowslaptops vond ik een ramp om zonder muis te bedienen, onmogelijk. De MacBook met z'n grote en vooruitstrevende trackpad was een eye-opener.
Daarna nooit meer naar een pc getaald.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-10 23:02

Maartenvs

For Sale

Tijdens de middelbare school altijd al bezig geweest met computers. Beetje experimenteren met casemodding en waterkoeling o.a. Maar tijdens mijn HBO opleiding in 2006 bleek een 300mhz laptop niet langer toereikend. De toenmalig vriend van mijn zus kwam regelmatig langs met zijn 12" iBook en vanaf toen verkocht. Omdat voor mijn opleiding de meeste software enkel op windows werkte gewacht tot de introductie van de Intel MacBook 13" met 2.0 ghz. En sindsdien enkel met Apple's gewerkt, maar de twijfels worden wel groter. Vooral nu Apple zo groot wordt valt op dat kwantiteit belangrijker wordt dan kwaliteit, met name aan de software kant.

Lijstje:
- MacBook 13"
- iPhone 2G
- MacBook Pro 15" (2008)
- Mac Pro 1.1 met 23" cinema display
- Extra 23" cinema display
- Mac Mini (Early 2009) als server, en enige Mac welke kapot is gegaan
- Mac Pro 3.1 met 30" cinema display
- Extra 30" cinema display
- Mac Mini (2010) als server
- iPhone 5
- xServe RAID
- MacBook Pro Retina 15"
Eerst in de rij voor vervanging is de Mac Pro -> 5K iMac. Twijfel alleen nog over het glanzende scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

In 1997 studeerde ik en in de practicumruimte van de universiteit stonden alleen Macs. Ik vond het trage en onhandige dingen.

Eind 2003 kocht ik een iBook G4 voor erbij. Sindsdien heb ik heel veel verschillende Macs gehad, bijna altijd naast een Windows pc.

2003 iBook G4
2005 PowerBook G4
2006 MacBook - de eerste Intel MacBook, in het wit
2008 MacBook - aluminium unibody, werd een jaar later MacBook Pro genoemd
2010 MacBook Pro 15"
2012 MacBook Air 13"
2013 MacBook Pro 13"
2013 MacBook Pro retina 15"
2015 MacBook 12" - gold, mijn huidige MacBook

Verder heb ik veel verschillende iPods gehad, twee Mac mini's, een iMac, bijna alle generaties van de iPhone en vier iPads. Laatste toevoeging is een Apple Watch.

Ik zou mezelf niet omschrijven als een Apple-fan, integendeel. Ook al was ik van 2005-2007 moderator Apple Talk. De belangrijkste reden dat ik Apple-apparaten koop is dat ze er goed uitzien, met mooie afwerking en van degelijke materialen. Verder is mijn creditcard gevoelig voor marketing.

Mac OS en later OS X vind ik niet beter of fijner dan Windows, ik heb gewoon geen voorkeur. Het is ook niet zo dat ik met een van de twee meer problemen heb, dat gaat gelijk op. Wel kan een Mac bij mij met veel meer wegkomen zonder dat ik de neiging krijg hem uit het raam te donderen. Komt door z'n uiterlijk. Aan mooie computers stel ik lagere eisen wat betreft functionaliteit en prestaties.

Mensen die echt niet met Windows overweg kunnen en er altijd problemen mee hadden, die vinden dat OS X zooo veel beter is, dat alles veel makkelijker is en altijd gewoon werkt, vind ik een beetje zielig. Zelfde geldt voor met z'n allen op een rijtje in Starbucks hip zitten doen achter een MacBook.

[ Voor 6% gewijzigd door Canaria op 03-04-2016 20:08 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 30-09 19:25

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Canaria schreef op zondag 03 april 2016 @ 20:03:
...

Mensen die echt niet met Windows overweg kunnen en er altijd problemen mee hadden, die vinden dat OS X zooo veel beter is, dat alles veel makkelijker is en altijd gewoon werkt, vind ik een beetje zielig.

...
Ik weet niet of ik me nu aangevallen moet voelen :+

Ik beschouw mezelf als 'compleet incompatible' met Windows. Het is niet dat mijn zelfbouw-overklok-monsters met Windows problemen hadden overigens. Niet meer dan OSX op mijn Macs. Het is puur dat 'de Windows workflow' voor mij niet werkt, en dat in mijn optiek veel Windows software aanzienlijk minder doordacht is dan alternatieven op OSX (of zelfs de Mac-versie van dezelfde app).

Toen ik mijn eerste Mac kocht was ik vooral onder de indruk doordat Apple schijnbaar over veel zaken gewoon beter had nagedacht dan Microsoft. En alles 'werkte gewoon'. Inmiddels zijn we 13 jaar verder en zit er uiteraard wat nuance in het verhaal. Steve Jobs was geniaal, maar had ook last van tunnelvisie, en diverse aanpassingen in de UI van OSX die na Steve's dood zijn doorgevoerd beschouw ik ook als absolute verbeteringen, ook al vallen ze in de categorie "Steve would never have..". Verder kan Apple nog wel het e.e.a. van Google leren als het gaat om online/cloud services, is WiFi de laatste jaren geregeld een issue, en sluipen er zelfs UI inconsistenties in, die je eigenlijk niet mag verwachten van een bedrijf als Apple.

Desalniettemin zit Windows 10 mijn workflow nog steeds meer in de weg dan een OS moet doen, is Linux nog steeds teveel een hobbyproject (al ben ik erg blij met de efforts van Dell om Linux support sterk te verbeteren), en kan ik niet anders dan concluderen dat voor mij OSX het minst slechte desktop OS is :P

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deevay
Nature schreef op zondag 03 april 2016 @ 14:04:
[...]

Als je er echt iets mee wilt gaan doen of een beetje mee wilt klooien mag je hem van mij zeker hebben, het enige waar ik mee zit is het gebrek aan hardware om te checken wat er op staat, ik kan even rondvragen bij kennissen en familie laat ik even weten.
PS/2 randapparatuur slingert hier nog wel ergens rond en ik heb zelfs nog een aantal VGA beeldschermen staan, dus hardware hoeft het probleem niet te zijn.

Mocht het in je omgeving dus niet lukken, dan kijk ik graag met/voor je of we er achter kunnen komen of er nog wat op staat en wat dat is.

Enige uitdaging zie ik eventueel nog in opslagmedium om data er vanaf te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Deevay schreef op maandag 04 april 2016 @ 08:54:
[...]
PS/2 randapparatuur slingert hier nog wel ergens rond en ik heb zelfs nog een aantal VGA beeldschermen staan, dus hardware hoeft het probleem niet te zijn.
offtopic:
Daar ga je niet ver mee komen, aangezien een LC II een ADB poort heeft voor muis en toetsenbord, en een DA-15 poort voor video. Je zult op z'n minst adapters nodig hebben wil je dat kunnen gebruiken.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1