Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

AP: 2x ECB300 vervangen voor een Ubiquite AC LR?

Pagina: 1
Acties:

• jerring1980
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-11 12:48
Goedenavond,

Mijn huidige opstelling: KPN v10 router met wifi uitgeschakeld. Op de begane grond een ECB300 en op de eerste verdieping een ECB 300. Beide ECB300 heb ik draaiend op firmware 1.2.4 zodat ik het uitzendvermogen kan aanpassen.

Ik heb in 1 kamer geen wifi bereik boven dus ik zit er over te denken om 1 netwerkkabel naar die kamer te trekken en daarbij een access point aanschaffen en daar neerzetten.

Ik twijfel om op die ene kamer een goedkope access point neer te zetten. Of een ecb300 naar die kamer te verplaatsen en begane grond (waar het meeste gebruik wordt gemaakt van wifi) een betere AP neer te zetten. Ik zat dan te denken aan de ubiquiti AC LR. Dan heb ik beneden de nieuwste wifi standaard. Of is ecb300 sowieso verleden tijd en kunnen ze beide beter worden vervangen?

Ik kies voor de LR voor de netwerkcoverage of hebben jullie suggesties voor AP met betere dekking?

Graag jullie advies.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Een LR is leuk om er twee te bridgen, maar de wireless devices (laptops, telefoons) moeten ook nog signalen terugsturen, en dat zijn geen LR-apparaten. Niet dat het direct kwaad kan of zo, maar waarschijnlijk werkt een Lite net zo goed.

Engenius maakt leuke apparaten, ik denk dat je vooral winst kunt behalen door je AP('s) op een betere plek neer te zetten :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Juist de ECB300 geven een sterk signaal, ik kan niet inschatten hoe groot jouw woning is uiteraard maar ja het is alleen 2.4Ghz wat wel jammer is bij mij geeft deze door mijn hele woning een goed en vooral sterk signaal, nu is mijn woning gelijkvloers ~100m2 en de AP geeft door 2 muren vol signaal (10m afstand) en door 3 muren 60-75% signaal.

Ik was zelf aan het kijken naar een ECB1750 of EAP1750H. (Staat nu nog even in de wacht).

Nu een ENH500 icm ECB300 voor 5Ghz en 2.4Ghz zodat ik beide heb.

Wat ik wel merkte door 1 antenne horizontaal te richten en de andere verticaal heb ik op 2.4 beter bereik.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
De LR is afhankelijk van de situatie wel zinnig om te overwegen.

De UAP AC LR is beter dan de non-LR. Het hogere zendvermogen heb je idd weinig aan, aangezien het device ook terug moet zenden.

Wat wel een voordeel is van de AC LR is dat de antenne beter is: De lite heeft 3dBi antennes voor zowel 2.4 als 5Ghz. De LR heeft een 6dBi antenne voor 5Ghz.

Juist de 5Ghz is relatief beperkt kwa bereik, en daarin is het betere bereik van de LR wel merkbaar.

De ECB300 is een oud beestje. Hoeft niet perse slecht te zijn als je geen hoge performance eisen hebt. Maar in veel gevallen is de 2.4Ghz gewoon zover vervuild tegenwoordig dat een stabiele verbinding (bijna) onmogelijk is.
5Ghz zou ik wel aanraden persoonlijk. Maar goed, dat overweegt TS al, dus dat is een prima keuze.
De 2.4 dingen kunnen dan blijven draaien, 'zolang het nog werkt'. Als TS op de heide op de veluwe woont zal dat een stuk beter (blijven) werken dan in een flatje in Amsterdam centrum..
Die vervangen... Ja, als je het top wilt doen.Nodig? Dat kan TS beste beoordelen.

• jerring1980
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-11 12:48
bedankt voor jullie reacties.

Voorlopig heb ik de ecb300 verplaatst naar betere plekken en dit scheelt al enorm. Verder niet op maximaal vermogen laten zenden zorgde ook voor stabielere verbindingen.

topic kan gesloten worden wat mij betreft

[ Voor 10% gewijzigd door jerring1980 op 03-04-2016 12:39 ]