PhotoShop: .GIF vern**kt kleuren!

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrZed
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-11-2020

MrZed

aka Bumble

Topicstarter
Hoi,

Als ik in photoshop een mooi plaatje o.i.d. maak en sla hem op als .GIF dan gebeurd het erg vaak dat dan de kleuren allemaal raar worden; heeft iemand hier een oplossing voor?:? En zoja welke. (Plz niet zeggen: dit aanpassen, maar vertel dan hoe het moet worden aangepast.)

Alvast bedankt,
Greetz me. :)

nog steeds een nickchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supershoe
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ander formaat proberen...zoals JPG of PNG

Sigs van meer dan 1 regel sucken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24491

Op zaterdag 23 juni 2001 12:08 schreef Power Boy het volgende:
Hoi,

Als ik in photoshop een mooi plaatje o.i.d. maak en sla hem op als .GIF dan gebeurd het erg vaak dat dan de kleuren allemaal raar worden;
Het kleurbereik van een gifje is 256 kleuren, dat veroorzaakt jouw probleem waarschijnlijk.

Je moet het bestand gewoon opslaan als JPEG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-06 18:34

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

zoals gezegd GIF kent slechts een bereik van 256 kleuren en iedere kleur minder bespaart gelijk ook filesize:

GIF-programma's als imageready en fireworks kunnen ook kleuren simuleren door dithering dus door wissellende pixels van twee kleuren 'simuleren' zij een derde kleur: is meestal ook niet echt mooi (enkel bij verlopende kleuren, zachte overgangen) en kost ook extra filesize

PNG-24 kan wel meer kleur aan (24-bits zoals de naam zegt) maar de filesize stijgt ook enorm.

JPEG lijkt me een goede andere optie, echter jpeg heeft als nadeel dat het 'lossy' is en niet kleur-safe.
'lossy' betekent dat er data verloren gaat in de compressie, dat valt voornamelijk op bij grote contrasten en scherpe randen, zodra je letters gebruikt kan JPEG zeer ongewenste effecten hebben.

wat je ook kan doen is slim slicen of eventueel je afbeelding opdelen in lagen (een grote fotografische JPEG voor de achtergrond, een GIF voor de teksten met veel transparantie om op speciale plekken eroverheen te plakken zodat hij lijkt, over te lopen in de achterliggende jpeg)
slim slicen doe je om een grote afbeelding op te breken in handzamer pakketjes; de kleinere stukken kunnen beter de kleuren die gebruikt worden bevatten en ook kan je daarin meer aanpassen om kleinere filesiz te bereiken.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazyx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-03 19:03
Als je niet meer dan 256 kleuren nodig hebt in een plaatje, is het vaak gunstiger om de kleuren die GIF gebruikt aan te passen. Je kunt gewoon de 256 kleuren veranderen. Zo heb je een klein bestand met hoge kwaliteit.

Je kunt ook jpg gebruiken of een ander bestandsformaat, maar jpg's zou ik alleen bij foto's gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

zet anders es bij je orgineel onder
view > proof setup > monitor RGB

ALs je niet op wat anders hebt staan wil het gebeuren dat leuke oranje dingen bijvoorbeeld als bruinig eruit gaan.. lang leve de calibratie :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1