Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

KaKu schakelen is erg onvoorspelbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• keet1
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 06-04-2016
Hoi,

Op zolder hebben wij een Klik aan klik uit systeem om 2 lampen aan te zetten. Dit heeft een paar maanden zonder problemen gewerkt. Na een paar maanden gaf dit opeens problemen bij beide lampen. Ik heb daarom eerst nieuwe batterijen in de zender gedaan en toen dat de oplossing niet was een nieuwe zender gekocht omdat ik dacht dat dat de oorzaak was. De nieuwe zender gaf meteen al problemen en doet het soms wel en soms niet. Als zender hebben we de AWST-8802 en die ligt nu los op het buro omdat het soms werkt vanaf het buro en soms moet ik de zender naast de lamp houden om te kunnen schakelen. Voor de ontvanger gebruiken we de ACM-1000, deze zit in de wanddoos achter de lamp gemonteerd. Als test heb ik de lampen losgehaald om te kijken of de lampen de oorzaak zijn, maar dan hebben we nog steeds hetzelfde probleem. We gebruiken voor het schakelen een van beide knoppen voor de 2 lampen. Er zit +/- 4 meter tussen de lampen.

Dit heb ik gemeld bij KaKu en heb daarop een nieuwe zender ontvangen, maar het blijft onvoorspelbaar. Ik heb nu 2 losse ASWT-8802 zenders die ik elk aan een lamp heb gekoppeld. Wat me opvalt is dat als de ene zender het niet doet de ander het ook niet doet. Op zolder heb ik een router en draadloze muis met toetsenbord en als test heb ik deze signalen uitgezet, maar dat was de oplossing niet (zou ook gek zijn ivm andere frequenties).

Het is erg lastig om nog een schakeldraad te trekken, maar ik denk dat het de enige optie is. Heeft een van jullie misschien nog een idee wat het kan zijn?

Bvd.

Groeten, Keet1

Alle reacties

• Siewert308SW
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 20:24
Zou haast zeggen dat er iets anders het signaal verstoort.
Iets wat lege batterijen heeft of iets wat constant loopt zeggen.
Kan ook bij de buren zijn als je die hebt.
Wat gebeurt er als dichterbij de lamp/module staat en bedoel dan niet direct er onder staan maar steeds stapjes dichterbij.

My Domoticz scripts: GitHub

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19:30
Werkt één ontvanger wel? Dus of alleen A, of alleen B?

Die goedkope 433 Mhz ontvangers hebben namelijk de eigenschap dat ze elkaar kunnen storen.

• Siewert308SW
quote:
jeroen3 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 21:18:
Werkt één ontvanger wel? Dus of alleen A, of alleen B?

Die goedkope 433 Mhz ontvangers hebben namelijk de eigenschap dat ze elkaar kunnen storen.
Kan ook storen, heb hier 3 module(acm-100) voor de tuin verlichting in mijn meterkast hangen welke allemaal binnen 1mtr van elkaar hangen.
Die leveren ondanks dat het afgeraden word geen problemen op.
Heb daarbij ook nog een oude acm-100 gehad en die had wel last van verstoring door die andere modules.
Maar 4mtr zoals bij jou zou moeten kunnen, kun je testen door een module van het stroom te halen en kijken of diegene met stroom wel normaal wil schakelen.

• keet1
Het is altijd of beide ontvangers wel of niet.
Er zit een afstand van +/- 4 meter tussen de ontvangers en dat is een stuk meer dan de 50 cm die KaKu aangeeft.

Vaak doen ze het van een paar meter afstand en soms moet ik bijna met de zender tegen de lamp. Als ik steeds een stukje dichterbij ga werkt het soms pas op een paar cm afstand en soms op tientallen centimeters.

Omdat ik ook denk dat er iets stoort heb ik alle zenders van zolder uitgezet zoals WIFI van de router, draadloze telefoon, muis en toetsenbord. Bij de buren is de zolder echt zolder zonder kamers. Het is geen vast moment dat het problemen geeft, ik kan 10 keer klikken en dan stopt het opeens en moet ik weer dichtbij de ontvanger.

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
ik gok toch dat er iets stoort op de band eigenlijk..
daar kom je met een RTL_SDR ontvanger natuurlijk heel makkelijk achter als je die hebt :-)

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based, Custom Dekstop I5 4670K based..

• Siewert308SW
Klinkt mij als rf-noise, heb het idee dat er dus andere apparatuur stoort. Hier laatst mijn anemometer die op lege batterijen compleet freak out ging.
Hoeft dus niet eens bij jou thuis te zijn maar kan wel degelijk bij de buren zijn.
Kun je goed met de buren, anders zou ik eens vragen wat hun hun allemaal op 433mhz en batterijen hebben draaien.
En eens kijken of die leeg zijn, zou oo bij jou thuis alle devices welke op 433mhz draaien nazien.

• keet1
Ik zit even te denken wat het bij ons thuis nog zou kunnen zijn. Wij hebben zonwering die dmv een zender aan te sturen is. Deze is nog maar een jaar oud en werkt gewoon, maar zou het dan evengoed kunnen zijn dat die batterij te leeg is? Verder kan ik niet echt bedenken wat wij nog hebben op 433mhz

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
quote:
Siewert308SW schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 21:38:
Klinkt mij als rf-noise, heb het idee dat er dus andere apparatuur stoort. Hier laatst mijn anemometer die op lege batterijen compleet freak out ging.
Hoeft dus niet eens bij jou thuis te zijn maar kan wel degelijk bij de buren zijn.
Kun je goed met de buren, anders zou ik eens vragen wat hun hun allemaal op 433mhz en batterijen hebben draaien.
En eens kijken of die leeg zijn, zou oo bij jou thuis alle devices welke op 433mhz draaien nazien.
kan ook bij de buren zijn.. of erger nog.. of nog verder weg met al die grijze import uit china tegenwoordig ;)

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based, Custom Dekstop I5 4670K based..

• Siewert308SW
quote:
keet1 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 21:42:
Ik zit even te denken wat het bij ons thuis nog zou kunnen zijn. Wij hebben zonwering die dmv een zender aan te sturen is. Deze is nog maar een jaar oud en werkt gewoon, maar zou het dan evengoed kunnen zijn dat die batterij te leeg is? Verder kan ik niet echt bedenken wat wij nog hebben op 433mhz
Yup, test and see ;-)
quote:
SMSfreakie schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 22:03:
[...]

kan ook bij de buren zijn.. of erger nog.. of nog verder weg met al die grijze import uit china tegenwoordig ;)
idd, zit nu in een soort gelijke situatie, Motion Sensor op de plee werkt soms wel soms niet, Schemer Sensor het zelfde en een motion sensor op de trap ook sinds vandaag, word morgen een rondje huis en alle batterijen ff checken, rare is alles werkt nog, zijn de devices die ik benoem allemaal in de Gang waar ook mijn RFXtrx433e hangt.
Ben bang dat ik last heb van rf-noise, maar eens onze middelen aanvullen langzamer hand over nar z-wave.
KaKu is leuk maar vraagt ook om problemen.

• Aegle
  • Registratie: november 2013
  • Nu online

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Hier exact hetzelfde probleem gehad.
Na een paar maanden deed de zender het alleen nog als je hem pal naast de ontvanger hield.
Ook eerst nieuwe batterijen in de zender: zelfde resultaat. Zender omgeruild (was makkelijk, kapwam bij de Gamma vandaan). Geen resultaat.

Toen m'n HF-kennis in de strijd gegooid. Van het werk een spectrumanalyzer mee genomen een eens gesnift wat er aan HF componenten in en rond het huis zwerven. Je schrikt je een ongeluk wat je allemaal wel niet ziet. Op de meest rare frequenties! Maar dat terzijde.

Het viel me eerder al op dat mijn draadloze buiten thermometer de helft van de tijd veel te hoge waardes aan gaf. Bijvoorbeeld 35°C in december. En soms zag je alleen twee streepjes ten teken dat ie niks ontving. De analyzer bleek de buitenthermometersensor (3 x woordwaarde) als boosdoener te bestempelen: dat ding zendt me een partij rotzooi uit...

Batterijtje verwijderd en voila: de KaKu deed het weer! Sindsdien geen probleem meer. Behalve dan dat ik de buitentemperatuur niet meer kan aflezen...

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

• keet1
Bedankt voor de reacties. Ik ben door het huis aan het zoeken geweest en kwam nog 2 Nikeplus sensors tegen, ik hoopte dat dit het was maar het blijft onvoorspelbaar. Een spectrumanalyzer heb ik niet dus het zoeken naar een bron wordt lastig. Ik denk dat ik ga kijken naar z-wave wat in een van de reacties werd opgenoemd.

We gaan verhuizen en ik wil de nieuwe bewoners niet opzadelen met een vreemd probleem met het schakelen van de verlichting. Draden trekken vind ik daarom ook geen optie ivm opnieuw behangen, stucen, etc.

Ik heb even gekeken naar z-wave, maar zie dat er dan ook een controller nodig is. Dan wordt het idd wel een dure bedoeling met een controller, 1 schakelaar en 2 ontvangers.

keet1 wijzigde deze reactie 06-04-2016 10:21 (14%)

• Aegle
  • Registratie: november 2013
  • Nu online

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Probeer eens zoveel mogelijk spanningsloos te maken in en rond het huis. Op een gegeven moment zal het probleem zich toch niet meer voordoen. Als alles spanningsloos is (behalve natuurlijk je KaKu) en het probleem doet zich nog voor, dan zal in de nabije omgeving (buren?) e.e.a. niet goed werken.

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

• florisjan
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 30-04-2018
Erg laat, maar kwam toevallig je post tegen. Ik stuur kaku aan vanuit een Raspberry Pi en tijdens het booten is het volledige KaKu systeem onbruikbaar doordat de 433Mhz zender dan aanstaat. Dit is een voorbeeld van een hoop apparatuur die op 433Mhz zit die storing kunnen veroorzaken, Met een RF-Scanner-Detector van 10$ op ebay kun je stoorzenders opsporen.Kan zijn dat je bij je buren moet kijken want zenders kunnen een groot bereik hebben.

Verder kwam ik er achter dat de zender niet goed werkte, dit verklaarde dat ik regelmatig meerdere keren moest zenden voor er iets gebeurde. Sinds ik een nieuwe zender gebruik reageert alles netjes in 1 keer.

• blabvla2002
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 14-07-2018
In het kader 'Beter Laat Dan Nooit' hier een nòg latere reply:

Mijn KaKu-apparatuur reageerde op een gegeven moment eveneens nergens meer op.
Daarbij constateerde ik dat mijn HomeW!zard non-stop signalen ontving, waaruit ik kon opmaken dat iets continu aan 't zenden was.

Uiteindelijk ontdekt dat de batterijen van de KaKu-bewegingsmelder te zwak waren en daardoor de melder non-stop begon te zenden.
Na deze te hebben vervangen, werkte alle ontvangers weer naar behoren.

Wellicht in jullie situatie een soortgelijke oorzaak. 't Nadeel is dat de storing – zoals anderen al zeiden – bij buren veroorzaakt kan wordem. Ik had het 'geluk' dat ik het zèlf was.
(Sorry buren!!) :P

• Chrisje1983
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 14-04 01:45
Er zijn zoveel apparaten die gebruik maken van die band. Ik kon met een 433 MHz portofoon volledig alle 433 home automation van een ander platleggen en een home automation systeem zonder feedback/terugkoppeling is dan best wel bruikloos. Ik ben pas dit jaar begonnen en 433mhz heb ik meteen overgeslagen en ben gegaan voor z-wave en wifi (sonoff/nodeMCU)

Hier heb je natuurlijk niet veel aan, een oplossing is gewoon erg lastig. Als je in een dicht bewoonde buurt woont zal je eigenlijk de hele buurt moeten uitpluizen wat er allemaal gebruikt word. Naast home automation is er nog veel meer wat gebruikt maakt van die band. Speelgoed, audiozenders, babyfoon, draadloze telefoons, radio amateurs die ook nog eens met behoorlijk vermogen mogen zenden. De legale portofoons voor mensen zonder zend amateur certificaat etc noem maar op.

• mattrob
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 10-02 16:40
Heel jammer, maar heeft echt 1,5 jaar probleemloos gewerkt, en sinds een paar maanden werkt het onregelmatig. We hebben in de woonkamer 5 verschillende lampen van KaKu (twee in de muur voor dimmers, drie gewoon via stopcontact). Willekeurig doen sommigen het niet, soms de ene dimmer, soms de gewone lampen, etc. Er is geen pijl op te trekken. Heb recent de ICS-2000 gekocht, om het via Google Mini (assistant) te kunnen aansturen met stem, en werkt echt heel goed. Behalve de lamp die het op de afstandsbediening ook niet doet. Heel irritant dit !!

Er zal dus ergens storing in het huis zijn, begrijp ik ? Wij hebben geen directe buren, en de dichtsbijzijnde buren is best wel eindje uit de buurt.

Hoe kan ik dit testen ? Zou ik een RF scanner moeten aanschaffen op Ebay ? En dan op zoek gaan naar wat op zelfde frequentie uitzendt ?
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True