Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-11 12:44
Ik vraag me aantal dingen af over de nieuwe ‘adopt SD’ functie in Android 6.0.

Het kan handig zijn voor toestellen met weinig interne opslag. Maar lang niet alle apps ondersteunen de functie om op de SD kaart gezet te worden. Ik heb op mijn Moto X Play een hoop apps staan, waar het merendeel niet op de SD kaart gezet kan worden.
Dus als je bijvoorbeeld een telefoon met 4 of 8 GB intern geheugen hebt, dan wordt het nog steeds allemaal heel krap. Hoe zit dit precies?
Is het de bedoeling dat bestaande apps allemaal aangepast gaan worden voor deze functie? En dat het een kwestie van wachten is?

Als je nieuwe apps installeert (met verplaatsing naar SD kaart functie) wordt niet gevraagd waar je de app wilt installeren. Dit gebeurd standaard op de interne opslag. Kun je ergens aanzetten dat apps standaard op de SD kaart worden geïnstalleerd, of dat je vooraf ieder geval een keuze krijgt?

Ik snap hiermee ook nog niet echt de toegevoegde waarde van dat de SD kaart als intern geheugen gezien wordt. Hij wordt natuurlijk wel op een bepaalde manier geformatteerd en beveiligd, en is daarmee alleen in het toestel te gebruiken waar dit is gebeurd, maar je kan de SD kaart dan toch net zo goed als extra opslag blijven gebruiken, want dan kun je volgens mij ook apps verplaatsen naar de SD kaart.

Alle reacties

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Apps naar SD kaart verplaatsten is niet echt optimaal, omdat dan bepaalde functionaliteiten niet meer werken.

1) Niet alle apps ondersteunen het (developer moet die functionaliteit aanzetten)
2) Widgets werken dan bijvoorbeeld niet meer.

Als je de SD kaart adopt wordt hij geformateerd en bij jouw intern geheugen gevoegd (alhoewel ik denk dat je je intern geheugen dan 'verliest', maar daar ben ik niet zeker van).

De app weet dus niet dat ie op een SD kaart geinstalleerd wordt, voor hem is het hetzelfde.

Nadeel: de SD kaart is gelinkt aan jouw device, je kan 'm zeker er uit halen, maar de data erop is niet meer terughaalbaar. Je moet 'm dan dus formatteren.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Buffalo
Snake schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 16:17:
Apps naar SD kaart verplaatsten is niet echt optimaal, omdat dan bepaalde functionaliteiten niet meer werken.

1) Niet alle apps ondersteunen het (developer moet die functionaliteit aanzetten)
2) Widgets werken dan bijvoorbeeld niet meer.

Als je de SD kaart adopt wordt hij geformateerd en bij jouw intern geheugen gevoegd (alhoewel ik denk dat je je intern geheugen dan 'verliest', maar daar ben ik niet zeker van).

De app weet dus niet dat ie op een SD kaart geinstalleerd wordt, voor hem is het hetzelfde.

Nadeel: de SD kaart is gelinkt aan jouw device, je kan 'm zeker er uit halen, maar de data erop is niet meer terughaalbaar. Je moet 'm dan dus formatteren.
Als ik in mijn eigen telefoon kijk zie ik ook gewoon het interne geheugen. Alle apps staan daar ook. Verplaatsbare apps moet je zelf verplaatsen.

Ik snap ook niet helemaal hoe deze functie werkt/ moet werken. Maakt de telefoon dan eerst het interne geheugen vol, en gaat daarna verder met de SD kaart?
Onder 'Opslag en USB' wordt intern en de SD kaart apart genoemd. De opslag wordt dus niet als 'grote hoop' weergegeven.
Zou ik dan ook de apps niet zelf moeten verplaatsen, maar het de telefoon moeten laten regelen?
Als ik begrijp hoe dit precies werkt, kan ik voor iemand een telefoon gaan instellen op deze manier. Dat betreft een Moto E, deze heeft maar 4 GB intern geheugen

Als je voor de eerste keer de SD kaart plaatst, krijg je na het instellen als intern geheugen wel de vraag of foto's e.d. verplaatst moeten worden. En het kan voor sommige apps staat erbij.

Verwijderd

Hallo Buffalo,
ik heb mijn Motorola moto g 2015 upgraded naar android 6. Wanneer ik mijn toestel verbind met mijn pc zie ik het interne geheugen niet meer van mijn telefoon. Met de vorige android versie zag ik dit wel. Enig idee wat ik hier kan aan doen?

dank bij voorbaat

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:54
Standaard doet je telefoon alleen opladen in Android 6, in je notificatiecentrum kan je aangeven dat je bestanden wilt delen. Eventueel kan je bij developer options aangeven dat je dit standaard wilt doen.

Verwijderd

Beste Knielen,
van harte dank voor uw snelle reactie. Een heel domme vraag (ik weet het maar ik ben een absolute beginner) maar waar vind ik het notificatiecentrum? Heel veel dank op voorhand;

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:54
Van boven in je scherm naar beneden 'swipen', hier staan al je meldingen.

• Buffalo
Iemand nog een antwoord op mijn vragen?
Als ik het zo een beetje zie, is het toch app afhankelijk of deze op het SD geheugen kan, als het ingesteld is als intern geheugen?

• Buffalo
Iemand nog goede ideeën hierover?

Ik heb hier nu een telefoon voor mij liggen, waarvan het interne geheugen bijna vol is. Er zit een geheugenkaart in die als gebruik voor intern geheugen is ingesteld.
Maar er wordt niet automatisch data op geschreven.

De telefoon geeft nu aan dat de opslag bijna vol is, en apps kunnen niet meer geüpdatet worden.

Wat is nu precies de functie van adopt SD? Ik snap er niks van. Je zou verwachten dat er automatisch op de SD kaart over gegaan wordt.

Overigens is er maar 1 gedwonloade app die op de SD kaart opgeslagen kan worden.
Gaat het er dan echt om dat een app het moet ondersteunen om op de SD kaart gezet te worden?
Het interne geheugen is maar 2GB, dus daar kun je eigenlijk niet zoveel mee?

Zijn er andere opties?

• MaartenBW
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-10 09:18
Bij de adopt SD functie wordt de SD kaart geformateerd als intern geheugen. Dit heeft de volgende gevolgen:

1)de SD kaart kan niet meer in andere devices
2)telefoon werkt niet zonder SD kaart
3)intern geheugen is uitgebreid, meer apps kunnen de sd kaart gebruiken.
4) bestanden kan je alleen van de sd kaart halen via USB poort van telefoon

Dit is in tegenstelling tot de normale sd functie waarbij de sd kaart gewoon een uitneembaar geheugen is. Die kan je dus gewoon in een sd kaart lezer in je pc stoppen.

De functie kan een oplossing zijn voor telefoons met weinig geheugen, maar let op! De adopt SD kaart functie kan problemen geven wanneer je langzame /slechte/goedkope/ sd kaarten gebruikt. Gebruik dus altijd minimaal class 10 kaarten of zelfs uhd kaarten.

Ik heb zelf op de 8 gb moto G3 van mijn vriendin deze functie aangezet en tot vandaag geen problemen.

• Buffalo
MaartenBW schreef op woensdag 09 november 2016 @ 18:10:
Bij de adopt SD functie wordt de SD kaart geformateerd als intern geheugen. Dit heeft de volgende gevolgen:

1)de SD kaart kan niet meer in andere devices
2)telefoon werkt niet zonder SD kaart
3)intern geheugen is uitgebreid, meer apps kunnen de sd kaart gebruiken.
4) bestanden kan je alleen van de sd kaart halen via USB poort van telefoon

Dit is in tegenstelling tot de normale sd functie waarbij de sd kaart gewoon een uitneembaar geheugen is. Die kan je dus gewoon in een sd kaart lezer in je pc stoppen.

De functie kan een oplossing zijn voor telefoons met weinig geheugen, maar let op! De adopt SD kaart functie kan problemen geven wanneer je langzame /slechte/goedkope/ sd kaarten gebruikt. Gebruik dus altijd minimaal class 10 kaarten of zelfs uhd kaarten.

Ik heb zelf op de 8 gb moto G3 van mijn vriendin deze functie aangezet en tot vandaag geen problemen.
Hier gaat het om een Moto E uit 2013. Ik heb hier een Custom ROM van Android 6.0 opgezet. De SD kaart is een Samsung UHS 1 Class 10 kaart.

Zie jij ook 2 opslagruimtes, of maar 1? Op de Moto E zie ik het 2GB intern geheugen, waar nu over gezeurd wordt dat deze bijna vol is. En de SD kaart.

Zou de configuratie wel goed zijn?

Andes gezegd: Als je een telefoon hebt met een kleine interne opslag, en je doormiddel van Adopt SD het geheugen vergroot, zou je nooit meer opslag problemen moeten hebben?

• NowayIndustries
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-10 15:04
Buffalo schreef op donderdag 10 november 2016 @ 10:49:
[...]

Hier gaat het om een Moto E uit 2013. Ik heb hier een Custom ROM van Android 6.0 opgezet. De SD kaart is een Samsung UHS 1 Class 10 kaart.

Zie jij ook 2 opslagruimtes, of maar 1? Op de Moto E zie ik het 2GB intern geheugen, waar nu over gezeurd wordt dat deze bijna vol is. En de SD kaart.

Andes gezegd: Als je een telefoon hebt met een kleine interne opslag, en je doormiddel van Adopt SD het geheugen vergroot, zou je nooit meer opslag problemen moeten hebben?
Mijn moeders Moto G heeft ditzelfde probleem, de SD kaart is geadopt maar sommige apps zien nog steeds dat het interne geheugen bijna vol is. Bijvoorbeeld google play store zegt dat het de apps niet kan installeren want het interne geheugen zit bijna vol.
Het voelt een beetje alsof er een halve implementatie is, in Here Maps kan je bijvoorbeeld niet meer handmatig voor de SD kaart kiezen, maar je kan Facebook via de instellingen van android wel naar de sd kaart verplaatsen?

Het is verwarrend en werkt niet lekker, zeker niet voor halve digibeten.

Wat ik vond toen ik er laatst op zocht was dat men zei "Ja dat komt door android's onderliggende rotzooi met mountpoints" als ik het goed herrinner, maar dat helpt natuurlijk niets.

Ik hoop dat iemand hier een oplossing heeft of dat we daar samen toe komen.
[...]
[...]
Ik kan momenteel niet controleren maar ik geloof dat in de android instellingen je wel gewoon de 2 geheugens ziet, sommige apps zien echter alleen "intern geheugen" met een capaciteit van intern+sd kaart...
[b]Buffalo schreef op donderdag 10 november 2016 @ 10:49:
[...]
Dit is geloof ik wel de bedoeling maar bij de moto g werkt het nog niet.

• MaartenBW
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-10 09:18
[...]

De sd kaart wordt inderdaad nog apart weergegeven in de opslag lijst. Maar nu wel als deel van intern geheugen en niet als portable storage.

Als je in het opslag & USB menu op de sd kaart klikt>menu (3 puntjes)>data migreren
Dan kan je data van je normale intern geheugen naar de sd kaart verplaatsen.

Nog steeds niet alles kan naar de sd kaart, maar wel meer. Bijv. WhatsApp foto's, deze zet hij normaal niet op de sd kaart, maar nu wel.

Ook kan je even de cache wissen op het normale intern geheugen. Dat maakt ook weer wat ruimte vrij.

Maar ik zag dat de moto E maar 4gb intern heeft, waarvan 2gb al wordt bezet door Android. Dan blijft er maar 2gb over. Ik denk dat memory altijd een probleem zal blijven.
Pagina: 1