Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Morgen land ik wel weer
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Verwijderd
[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2016 22:50 ]
P.S. kan je een edit maken met de twee alternatieve los van elkaar? Ik word een beetje draaierig van die heen en weer zwiepende tractor. Grazie!
Bij deze, showcase -> testcase
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Neem foto vijf. Je aperture is krap en suggereert dat alleen de motor op het voorste bootje je onderwerp was. Wat ik zie zijn echter twee bootjes. Voor mijn gevoel is dat het onderwerp, waarvan er vooral veel wazig is. Daar komt bij dat de achtergrond nu al behoorlijk storend aanwezig is. Laat staan als je je scherptediepte vergroot. Een foto vanuit een andere hoek, bijvoorbeeld van de voorkant, zou je kunnen helpen om de bootjes van de achtergrond te isoleren.
Bij foto 4 heb je je onderwerp veel duidelijker gekaderd en geïsoleerd. Die foto vind ik de sterkste uit je serie.
De tractor uit #2 had ik zoals gezegd beter uit een iets andere hoek genomen - maar de weergave en scherpte van de lens vielen me niet tegen. De 135 mm is een onhandelbaar geval - en met de onderwerpen (bootjes) aan de overkant van een stroompje vlak bij elkaar kon ik die in # 5 ook wide open niet voldoende isoleren van de bosschages op de oever. Geen foto maken was misschien een juistere keuze geweest, hoewel ik de begroeiing op de voorgrond van # 7 wel iets spannends vind geven. Bij # 6 wilde ik vooral diepte creeren door perspectief en een wat onscherpere voorgrond. Gelukt? Ik ben niet heel ontevreden, maar hoor graag hoe het beter kan.
# 4 is wel appeltje eitje: met zo'n groepje distelzaden heb je je onderwerp strak in beeld, en kan je je dieptescherpte naar believen bepalen (zeker in de zoeker van de A7). Met drukkere onderwerpen is dat lastiger - ook omdat details er minder uitspringen.
Bij #3 ging het om kleur, scherpte en contrast - weer geen teleurstelling met de Helios 44, en het getrapte lijnenspel levert geen onaardig beeld op, vind ik zelf. In #1 levert de Pentacon 3.5/30 een wat saaie foto op - maar ik wilde de lens toch een kansje geven, en met een wat monotoon onderwerp krijg je ook een wat monotone foto - wat overigens toch weer wordt benadrukt in de kleuren, dacht ik. Hoe dan ook, voorlopig ben ik nog niet uitgestoeid.
(@Ventieldopje: kan de titel worden gewijzigd in "Niet meer gepromoveerde testcase"? Het is tenslotte inmiddels 2 april)
[ Voor 4% gewijzigd door bobcom op 02-04-2016 16:41 ]
Je 135 mm zou ik in afbeelding 1 gebruiken. Je kunt dan de voorgrond samen trekken met de bergen op de achtergrond. Er zijn vast genoeg lijnen te ontdekken in de grond om die te benutten. Grote scherptediepte zou dan mijn voorkeur hebben als je focust op iets opmerkelijks op de voorgrond.
Een wijde lens met een foto van de hele omgeving maakt hier de afbeelding een beetje saai. Kan wel als je een onderwerp op de grond in de context wilt plaatsen, maar dat heb je niet gedaan.
De tractor lijkt me weer ideaal voor je 30 mm en dan echt laag vanaf de grond geschoten zodat hij imposant op beeld staat.
De 30 mm lens zou misschien ook beter uitkomen met een kleine dof bij je bootjes. Tenminste, als je aan de andere kant bij de bootjes kon komen.
Bij foto 6 begrijp ik niet helemaal de keuze voor zo’n korte scherptediepte. Alhoewel de voorgrond er ook wel wat rommelig bij ligt en de leadline van het pad eerder blokkeert dan dat het iets toevoegt.
Qua verkennen van lenzen is je serie prima geslaagd. Qua compositie en beeld vind ik de keuzes en het gebruik van de diverse lenzen wat ongelukkig.