Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:43

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Topicstarter
Gister heb ik mijn werkgever het voor hem slechte nieuws meegedeeld dat ik per 1 mei met een andere baan begin. In de brief heb ik aangegeven dat ik mijn 9 (4 bovenwettelijke) dagen graag opneem voor het einde van het contract.

Werkgever geeft echter aan dat gezien de aard van mijn werkzaamheden en de lopende projecten dat niet mogelijk is en ik derhalve tot 1 mei gewoon werk. Wel met de juiste financiële compensatie mbt vakantiedagen uiteraard.

Voor zover ik weet heb ik recht op mijn vrije dagen en mag ik die ook opnemen. Op internet vind ik alleen oude fora met deze vraag, waarvan ik niet zeker weet of ze nog kloppen. Weet iemand wat mijn rechten zijn in deze?

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:40
Heb je een CAO? Ik heb in de CAO staan dat een werkgever een verlof met een duur tot [maximum duur] niet mag weigeren.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
MrAngry schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:10:
Heb je een CAO? Ik heb in de CAO staan dat een werkgever een verlof met een duur tot [maximum duur] niet mag weigeren.
Geen CAO.. In mijn contract staat echter ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Tjebakka schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:09:
Gister heb ik mijn werkgever het voor hem slechte nieuws meegedeeld dat ik per 1 mei met een andere baan begin. In de brief heb ik aangegeven dat ik mijn 9 (4 bovenwettelijke) dagen graag opneem voor het einde van het contract.

Werkgever geeft echter aan dat gezien de aard van mijn werkzaamheden en de lopende projecten dat niet mogelijk is en ik derhalve tot 1 mei gewoon werk. Wel met de juiste financiële compensatie mbt vakantiedagen uiteraard.

Voor zover ik weet heb ik recht op mijn vrije dagen en mag ik die ook opnemen. Op internet vind ik alleen oude fora met deze vraag, waarvan ik niet zeker weet of ze nog kloppen. Weet iemand wat mijn rechten zijn in deze?
Er is geen zwart-witte regel. Als er een groot bedrijfsbelang is, mag de werkgever het opnemen van de verlofdagen weigeren, net zoals hij dat kan als je een gewoon verzoek tot het opnemen van vakantiedagen kan doen.

Uiteraard moet hij die dagen dan wel uitbetalen, maar je geeft al aan dat hij dat doet. Dit ga je niet direct wennen omdat het vast staat dat je het moet kunnen opnemen. Beter blijf je in goed contact en kijk je wat er misschien toch nog mogelijk is. :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
Zowel werkgever als werknemer hebben rechten. In principe moet de werkgever een zwaarwegend belang aandragen om verlof te weigeren, maar afmaken en overdragen van werk valt daar logischerwijs wel onder. Er is immers geen alternatief. Waar wel discussie over kan zijn is hoeveel dagen er daadwerkelijk nodig zijn. Dat is eigenlijk alleen te adresseren door een overzicht van werkzaamheden en een planning te maken. Als je dat samen een beetje constructief doet dan is er vaak nog wel wat mogelijk in goed overleg.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 01-04-2016 13:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Tjebakka schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:09:
Voor zover ik weet heb ik recht op mijn vrije dagen en mag ik die ook opnemen.
Nu zeggen dat je over 20 werkdagen weg bent maar dat je er daar 10 van thuis blijft (als Koningsdag een vrije dag is voor je), is m.i. niet redelijk.

Of er redelijkerwijze vervanging is te regelen kan je ook zelf proberen uit te zoeken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:38
Zoals al eerder aangegeven gaat dat in onderling overleg. Ik heb tenminste niets kunnen vinden toen ik het zocht. Vooral omdat de werkgever het te makkelijk op "het is nodig" kan gooien.
Wat je wel kan doen is een verklaring vragen waarin staat hoeveel dagen je nog hebt staan. Deze kun je meenemen naar je nieuwe werkgever en onbetaald opnemen. Je dagen krijg je toch uitbetaald bij je huidige

Meestal krijg je bij de nieuwe werkgever een hoger loon dus kost het je een beetje geld maar je bent je dagen niet echt kwijt ;)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

heb je geen opzeggingstermijn van een maand? Dacht dat zoiets gebruikelijk is. In de link zie je ook iets over wettelijk verplicht. Weet het fijne er niet van, maar wel interessant om even door te lezen. Vakantiedagen kan je hier vanaf trekken ja

offtopic: Overigens is binnen één maand een bedrijf verlaten wel erg kortdag ;) dit ivm overdragen van taken/projecten ed.

[ Voor 69% gewijzigd door AOC op 01-04-2016 13:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:29

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Ik neem aan dat je opzegtermijn 1 kalendermaand is.

Is het dan niet je eigen schuld om op de laatste dag van de maand je ontslag in te dienen? Als je het eerder in de maand had gedaan had je de werkzaamheden eerder over kunnen dragen en daarna je verlof op kunnen nemen.

Je staat in je recht hoor vwb opzegtermijn etc. Maar kijk in deze ook eens naar jezelf.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Waterkoker schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:19:
heb je geen opzeggingstermijn van een maand? Dacht dat zoiets gebruikelijk was.

offtopic: Overigens is binnen één maand bedrijf verlaten wel erg kortdag ;).
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:21:
Ik neem aan dat je opzegtermijn 1 kalendermaand is.

Is het dan niet je eigen schuld om op de laatste dag van de maand je ontslag in te dienen? Als je het eerder in de maand had gedaan had je de werkzaamheden eerder over kunnen dragen en daarna je verlof op kunnen nemen.

Je staat in je recht hoor vwb opzegtermijn etc. Maar kijk in deze ook eens naar jezelf.
Tja dat zou heel fijn zijn als dat kon. Het bedrijf waar ik aan de slag ga benaderde mij vorige week donderdag en eergisteravond is alles pas rond gemaakt. Gister kon ik het mijn huidige werkgever pas vertellen. Allemaal heel kort dag. Het is echter zo'n enorme kans voor mij bij een heel gaaf bedrijf dat ik dit niet kon laten schieten.

Ik zal met mijn werkgever in overleg gaan over de dagen.. Er ligt, vind ik zelf, niet iets enorm dringends op de plank. Ook niet qua lopende projecten.

[ Voor 5% gewijzigd door Tjebakka op 01-04-2016 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

je staat gewoon in je recht dan. Vakantiedagen mag je van je opzegtermijn aftrekken zover ik weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Waterkoker schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:25:
je staat gewoon in je recht dan. Vakantiedagen mag je van je opzegtermijn aftrekken zover ik weet.
Uhh nee. De aanvragen voor verlof gaan gewoon op dezelfde manier als toen in je nog geen ontslag had ingediend. In overleg en ze mogen eventueel geweigerd worden als er sprake is van groot bedrijfsbelang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Inmiddels iets gevonden. Verlof van 2 weken of langer dient een maand van tevoren schriftelijk te worden ingediend. Pech voor mij dan wat dat betreft. Ik ga kijken of een 50/50 regeling mogelijk is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:46
2 weken is toch 10 dagen > 9 dagen? Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:05

Bergie

Lekker belangrijk...

Ik zou ook proberen in goed overleg een middenweg te zoeken. Je bent zelf natuurlijk aardig laat met deze aankondiging (kan je niks aan doen) maar vanuit de werkgever gezien is het niet ideaal natuurlijk.

Dus misschien kan je proberen de laatste week vrij te krijgen of vanaf nu 1 dag per week ofzo.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het probleem is inderdaad dat je te laat bent met je aanvraag, verder heb je recht op je dagen en kunnen ze maar moeilijk geweigerd worden. Dit staat allemaal los van je ontslag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De oude werkgever wil (moet) je verlof uitbetalen. Je mag bij je nieuwe werkgever onbetaald verlof opnemen voor zolang je nog openstaande vakantiedagen hebt van een oude werkgever. Wat is dan het probleem?

Let bij het uitbetalen wel op dat je ook de kosten voor pensioenopbouw krijgt uitgekeerd, anders schiet je er alsnog bij in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
GlowMouse schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 14:30:
De oude werkgever wil (moet) je verlof uitbetalen. Je mag bij je nieuwe werkgever onbetaald verlof opnemen voor zolang je nog openstaande vakantiedagen hebt van een oude werkgever. Wat is dan het probleem?

Let bij het uitbetalen wel op dat je ook de kosten voor pensioenopbouw krijgt uitgekeerd, anders schiet je er alsnog bij in.
"Op grond van artikel 7: 641 lid 3 BW kunt u bij uw nieuwe werkgever aanspraak maken op uw oude vakantiedagen. U heeft dan geen recht op loon gedurende het tijdvak dat u uw vakantiedagen opneemt."

Dat doe ik liever niet, in eerste instantie al niet omdat ik dat raar vind tegenover mijn nieuwe werkgever. Enig idee hoe zwaar vakantiedagen belast worden? Daar naast ga ik er bij m'n nieuwe werkgever op vooruit, dus dan snij ik mezelf dubbel in de vingers.

[ Voor 4% gewijzigd door Tjebakka op 01-04-2016 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Tjebakka schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 14:59:
[...]
Enig idee hoe zwaar vakantiedagen belast worden?
Niet anders dan je normale loon ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:10

Bolletje

Moderator Harde Waren
Extra loon dat je ontvangt uit de verkoop van je vakantiedagen komt gewoon aan het eind van het jaar op de grote hoop en dan wordt de belasting geheven. Hangt dus af van je huidige salaris.
Waarschijnlijk zit je nog in schijf 2/3, dus dan tegen 40,4%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00

Seraphin

Meep?

Gedoe met onbetaald verlof en/of overdragen rechten zou ik niet aan willen beginnen. Belastingtechnisch maakt het allemaal bijzonder weinig uit btw. Indien je met je huidige werkgever afspreekt om je vakantiedagen uit te keren, dan krijg je gewoon [aantal uren] * [uurloon] als extra salaris, waarschijnlijk op je laatste loonstrook.

Daar wordt in eerste instantie tegen "bijzonder tarief" (= je hoogste schijf box1, maar sowieso niet minder dan 42%) loonheffing op ingehouden, maar volgend jaar als je je belastingaangifte 2016 doet wordt dat weer gecorrigeerd.

Pensioenopbouw is technisch wel een dingetje, maar over 9 dagen scheelt dat maar zo ongelooflijk weinig dat ik er de moeite van het uitzoeken niet eens voor zou nemen.

Terugkerend naar de kern: voorgaande discussie over opzegtermijn is niet zo relevant in deze kwestie. Je hebt verlof aangevraagd, je werkgever mag dat weigeren indien hij een zwaarwegend belang kan onderbouwen. Je kan ook voorstellen om de helft op te nemen en de helft uit te keren, en uiteraard goed overleggen wat er nu zo ongelooflijk belangrijk is waar je nu nog 4 ipv 2 weken voor aanwezig moet zijn.

@hieronder: dan heb je het over premie. Ik zat meer te denken aan de (extra) pensioenopbouw die je misloopt / genereert, en volgens mij heb je het dan eerder over centen dan euro's die je bij pensionering extra krijgt.

[ Voor 9% gewijzigd door Seraphin op 01-04-2016 15:15 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]

Dat doe ik liever niet, in eerste instantie al niet omdat ik dat raar vind tegenover mijn nieuwe werkgever.
De nieuwe werkgever zal begrijpen dat als je zo plotseling weggaat, je nog vakantiedagen overhoudt. Uiteindelijk heeft je nieuwe werkgever er ook baat bij als je regelmatig vakantie neemt.
Seraphin schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 15:09:
Pensioenopbouw is technisch wel een dingetje, maar over 9 dagen scheelt dat maar zo ongelooflijk weinig dat ik er de moeite van het uitzoeken niet eens voor zou nemen.
Het gaat al gauw om een paar honderd euro, en uitzoeken mag de werkgever doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:11
Wellicht een idee om aan je huidige werkgever een compromis voor te leggen: 5 dagen (werkweek) opnemen, rest uitbetalen? Dat is voor hen wellicht al iets dragelijker dan de volledige dagen opnemen, en zij hebben ook baat bij iemand die tot de laatste dag gemotiveerd is om te werken, dus een beetje soepelheid van die zijde mag je op zich nog wel verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
[...]
Enig idee hoe zwaar vakantiedagen belast worden?
Ja, net zo zwaar als werkdagen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeronIT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-05 21:31
Je had ook EERST verlof moeten vragen en direct eraan je ontslag aankondigen er vanuit gaande dat verlof vaak direct goedgekeurd wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
FeronIT schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 00:36:
Je had ook EERST verlof moeten vragen en direct eraan je ontslag aankondigen er vanuit gaande dat verlof vaak direct goedgekeurd wordt
Ligt er een beetje aan wat voor smaak je wilt achterlaten bij je ex-werkgever.
Als het allemaal netjes kan zeker netjes afhandelen, maar dit komt w.m.b. over als een naai-streek.

Mocht er nog iemand bellen voor referenties en hij floept dat eruit kunnen mensen zich nog wel eens bedenken voordat ze jouw willen aannemen. Als je zoiets flikt, wat heb je dan nog meer in je mars en willen ze daar achter komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Ik kom er achter dat mijn 4 meegenomen dagen van vorig jaar uit het systeem zijn gehaald! Waar ik dus, binnen de eerste 6 maanden van dit jaar, recht op heb.

Valt me erg tegen dit... Navraag levert op dat dit gewoon gedaan is omdat hij vind dat je geen dagen mee mag nemen. Volgens mij heeft hij daar echter weinig over te zeggen. Ik heb ze in ieder geval geclaimd in mijn ontslagbrief. Daar heeft hij tot nu toe niks over gezegd.

de laatste week vrij (met koningsdag er in) is ook geen optie voor hem. Maar ik zal zo eens vragen waar a) mijn dagen zijn en b) wat het zwaarwegende belang is. Ik kan in deze en volgende week prima doen wat er allemaal nog gedaan moet worden. De reden dat ik voor de andere baan gekozen heb is oa weinig uitdaging hier.

[ Voor 27% gewijzigd door Tjebakka op 05-04-2016 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Tjebakka schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:27:
Valt me erg tegen dit... Navraag levert op dat dit gewoon gedaan is omdat hij vind dat je geen dagen mee mag nemen. Volgens mij heeft hij daar echter weinig over te zeggen. Ik heb ze in ieder geval geclaimd in mijn ontslagbrief. Daar heeft hij tot nu toe niks over gezegd.
Flauw zeg! Beetje eigen regels verzinnen als het hem niet uitkomt 8)7

De rijksoverheid stelt dat ze pas na een bepaalde tijd vervallen, helaas specificeren ze dit niet, maar direct laten vervallen zal het wel niet zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door RodeStabilo op 05-04-2016 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:40
Ik ga verder niet in op de juridische kant, maar probeer het zo goed mogelijk af te sluiten. Het klinkt een beetje alsof het anders uit de hand gaat lopen. Je weet nooit wanneer en hoe je je oude werkgever nog weer eens tegen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
418O2 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:36:
Ik ga verder niet in op de juridische kant, maar probeer het zo goed mogelijk af te sluiten. Het klinkt een beetje alsof het anders uit de hand gaat lopen. Je weet nooit wanneer en hoe je je oude werkgever nog weer eens tegen komt.
Snap ik, maar ik heb ook m'n rechten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:40
Tjebakka schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:36:
[...]

Snap ik, maar ik heb ook m'n rechten :)
Klopt :) Maar probeer het gewoon zo netjes mogelijk af te ronden. Als je WG flauw gaat doen, kan hij je ook tot 1 juni laten blijven toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
418O2 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:37:
[...]

Klopt :) Maar probeer het gewoon zo netjes mogelijk af te ronden. Als je WG flauw gaat doen, kan hij je ook tot 1 juni laten blijven toch?
Nee dat kan niet. Ik begin per 1 mei bij nieuwe werkgever. Dit is mijn laatste maand hier. Tot zover is alles bij WG wel duidelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Tjebakka op 05-04-2016 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:41
Waarom had je jezelf niet wat meer ruimte gegund en de datum van 1 juni gekozen?

Zelf begin ik ook 1 mei bij mijn nieuwe werkgever maar heb alles wel netjes ruim van te voren aangegeven, wel zo netjes lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-06 06:44
Zomaar je overgebleven vakantiedagen uit het systeem halen is wel raar.. hebben andere collega's dat ook bij vakantiedagen van 2015? Zo niet, dan word je dus oneerlijk behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:30
Zover ik weet mag je maar een x aantal vakantiedagen meenemen naar het nieuwe jaar, tenzij schriftelijk bevestigd. Zo heb ik ook ieder jaar een mail moeten sturen naar mijn werkgever, omdat ik meer dan 5 vakantiedagen wilde meenmen na het nieuwe jaar. Anders zou ik ze dus kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Het is vrij gangbaar dat je een normbetrekking in uren per jaar mag meenenem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Wackmack schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:51:
Waarom had je jezelf niet wat meer ruimte gegund en de datum van 1 juni gekozen?

Zelf begin ik ook 1 mei bij mijn nieuwe werkgever maar heb alles wel netjes ruim van te voren aangegeven, wel zo netjes lijkt mij.
Hier ga ik verder niet meer op in :)
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:52:
Zomaar je overgebleven vakantiedagen uit het systeem halen is wel raar.. hebben andere collega's dat ook bij vakantiedagen van 2015? Zo niet, dan word je dus oneerlijk behandeld.
Anderen blijkbaar ook...
vinom schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:53:
Zover ik weet mag je maar een x aantal vakantiedagen meenemen naar het nieuwe jaar, tenzij schriftelijk bevestigd. Zo heb ik ook ieder jaar een mail moeten sturen naar mijn werkgever, omdat ik meer dan 5 vakantiedagen wilde meenmen na het nieuwe jaar. Anders zou ik ze dus kwijt zijn.
Bij ons zijn er geen regels over gemaakt en beroep ik me maar wat er over gezegd wordt in de wet. Wettelijke vakantiedagen zijn in het nieuwe jaar 6 maanden geldig, bovenwettelijke zelfs 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ah als het bij anderen ook is is het iig geen kinderachtig spelletje omdat jij weg gaat. Nog steeds wel bijzonder hoor om ze zomaar te laten vervallen. Ik ben ook gewend dat ze 6 maanden geldig blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:51
Ik kom er achter dat mijn 4 meegenomen dagen van vorig jaar uit het systeem zijn gehaald! Waar ik dus, binnen de eerste 6 maanden van dit jaar, recht op heb.
Dit mag inderdaad niet, staat simpelweg in de wet.

https://www.rijksoverheid...ijn-vakantiedagen-opnemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Je hebt 2 soorten vakantie dagen:
  • wettelijk aantal vakantiedagen (in uren is dit 4 keer het aantal uren dat u per week werkt.)
  • bovenwettelijke vakantiedagen (alles wat je meer krijgt dan wettelijk :D)
Beide hebben een andere vervalregeling! (wettelijk na 6 maanden in het volgende jaar, bovenwettelijk na 5 jaar).

Eigenlijk zegt https://www.rijksoverheid...ijn-vakantiedagen-opnemen alles al.
Geen enkel bedrijf waar ik gewerkt heb (in NL) ziet graag dat je de bovenwettelijke vakantie dagen gaat opsparen, en men zal je dan vaak verzoeken om ze het volgende jaar op te maken / er max een aantal mag meenemen. De wet echter zegt heel duidelijk dat ze pas vervallen na 5 jaar. Of dit discussie punt je populair maakt bij je werkgever, dat zeker niet, maar het is wel je recht. Krijg je wel de dicussie welke opgenomen dagen welke vorm waren (waren dat de wettelijke of bovenwettelijke dagen) en dat is een punt waar je werkgever dan wel weer je kan pakken, door de bovenwettelijke dagen als eerste aan te spreken bij je verlofopnames.
Instemming werkgever verlofaanvraag
Uw werkgever moet in principe instemmen met uw verlofaanvraag. Hij mag alleen bezwaar maken als uw vakantie grote problemen oplevert voor het bedrijf (‘zwaarwegende bedrijfsbelangen’). Of als er een collectieve vakantie is, zoals in de bouw en in het onderwijs. De werkgever moet dan schriftelijk bezwaar maken, binnen 2 weken na ontvangst van uw vakantieaanvraag.

Niet opgenomen vakantiedagen vervallen na half jaar
Vakantiedagen die u niet heeft opgenomen, vervallen een half jaar na het kalenderjaar waarin u ze heeft opgebouwd. Vakantiedagen die u bijvoorbeeld in 2014 heeft opgebouwd maar niet in dat jaar heeft opgenomen, vervallen op 1 juli 2015.

Niet opgenomen vakantiedagen vervallen soms na 5 jaar
In de volgende gevallen vervallen uw niet opgenomen vakantiedagen pas na 5 jaar:
  • Als u niet in staat was uw vakantiedagen op tijd op te nemen. Bijvoorbeeld omdat u daarvoor te ziek was. Of omdat uw werkgever het u onmogelijk maakte om (genoeg) vakantie op te nemen.
  • Als u vakantiedagen vóór 1 januari 2012 heeft opgespaard.
  • Als u bovenwettelijke vakantiedagen heeft. Dit is het geval als u meer dan het wettelijk aantal vakantiedagen heeft.
Vakantiedagen en nieuwe baan
Als u van baan gaat veranderen, kunt u voor uw vertrek de vakantiedagen die u nog overheeft, opmaken. Maar uw werkgever mag eisen dat u tot het einde van uw arbeidsovereenkomst blijft werken. Hij moet daar wel een belangrijke reden voor hebben. Wettelijke vakantie-uren die u niet kunt opnemen voor uw vertrek naar een nieuwe baan, krijgt u uitbetaald.

Vakantiedagen laten uitbetalen
Bovenwettelijke vakantiedagen die u niet heeft opgenomen, mag u door uw werkgever laten afkopen. U en uw werkgever kunnen elkaar hier niet toe verplichten.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:04
Qwerty-273 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:52:
Je hebt 2 soorten vakantie dagen:
  • wettelijk aantal vakantiedagen (in uren is dit 4 keer het aantal uren dat u per week werkt.)
  • bovenwettelijke vakantiedagen (alles wat je meer krijgt dan wettelijk :D)
Beide hebben een andere vervalregeling! (wettelijk na 6 maanden in het volgende jaar, bovenwettelijk na 5 jaar).

Eigenlijk zegt https://www.rijksoverheid...ijn-vakantiedagen-opnemen alles al.
Geen enkel bedrijf waar ik gewerkt heb (in NL) ziet graag dat je de bovenwettelijke vakantie dagen gaat opsparen, en men zal je dan vaak verzoeken om ze het volgende jaar op te maken / er max een aantal mag meenemen. De wet echter zegt heel duidelijk dat ze pas vervallen na 5 jaar. Of dit discussie punt je populair maakt bij je werkgever, dat zeker niet, maar het is wel je recht. Krijg je wel de dicussie welke opgenomen dagen welke vorm waren (waren dat de wettelijke of bovenwettelijke dagen) en dat is een punt waar je werkgever dan wel weer je kan pakken, door de bovenwettelijke dagen als eerste aan te spreken bij je verlofopnames.

[...]
Ik heb inderdaad voor dit jaar 500 uur verlof staan, waardoor mij verzocht wordt dit of te gebruiken, of te laten uitbetalen. Ze willen dit niet te hoog laten ophopen blijkbaar. Mag niet zomaar verdwijnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Ze moeten je ook wel de kans geven om de uren op te maken. Niet dat je na je vakantie het werk zich heeft opgestapeld en dat je daarna veel meer uren moet maken om dit weg te werken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Zebby schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:58:
Ik heb inderdaad voor dit jaar 500 uur verlof staan, waardoor mij verzocht wordt dit of te gebruiken, of te laten uitbetalen. Ze willen dit niet te hoog laten ophopen blijkbaar. Mag niet zomaar verdwijnen :)
Niet? Als dit duidelijk is aangegeven wel toch? Bij ons vervallen de vakantiedagen van vorig jaar op 1 juli van het jaar erna. Zes maanden dus de tijd om ze op te maken, anders heb je pech staat er in zekere zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

de laatste week vrij (met koningsdag er in) is ook geen optie voor hem. Maar ik zal zo eens vragen waar a) mijn dagen zijn en b) wat het zwaarwegende belang is. Ik kan in deze en volgende week prima doen wat er allemaal nog gedaan moet worden. De reden dat ik voor de andere baan gekozen heb is oa weinig uitdaging hier.
Hoe heb je die geclaimd in je ontslagbrief?

Verder hoeveel zijn er bovenwettelijk? Kan zo er ook een beetje op lijken dat hij je de bovenwettelijke vakantiedagen niet wil vergoeden (en je daarom niet vrij wil geven de week van koningsdag).

Snap overigens prima dat het vervelend is dat hij een maand van te voren een werknemer 'kwijt' is, echter had hij ook een langere opzegtermijn in het contract op kunnen nemen (dan had zijn opzegtermijn echter dubbel zo lang geworden, en dat wilde de werkgever was weer niet). Desalniettemin zou ik het zakelijk benaderen en houden. Regels zijn er juist om op terug te vallen als het in goed overleg niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:00
Velen hier roepen dat je het netjes moet afhandelen omdat je wellicht nog met je huidige WG te maken krijgt.
Ik stel echter wel dat je je rechten moet verdedigen. De WG mag nooit toegestaan worden om de regels naar zijn hand te buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Gadgeteer schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:41:
Velen hier roepen dat je het netjes moet afhandelen omdat je wellicht nog met je huidige WG te maken krijgt.
Ik stel echter wel dat je je rechten moet verdedigen. De WG mag nooit toegestaan worden om de regels naar zijn hand te buigen.
Netjes afhandelen betekent niet dat hij maar braaf achterover moet gaan liggen en alles accepteren wat zijn werkgever roept: hij kan gewoon zijn recht halen, en als de werkgever daar een probleem mee heeft is dat zijn probleem. Maar een beetje werkgever zal ook wel snappen dat hij gewoon uit moet keren wat hij wettelijk verplicht is.

Ik heb het idee dat de werkgever zich niet netjes opstelt: uren die verdwijnen uit het systeem, zonder dat er een goede verklaring voor is duidt er naar mijn smaak een beetje op dat WG van plan is om TS tot op het bot toe uit te knijpen.
Als ik TS was, zou ik het gesprek aan gaan, en als daar geen bevredigende antwoorden uitkomen me ziek melden met nog even een mailtje aan alle collega's dat je ziek geworden bent door de houding van de WG: dan maar niet netjes afscheid nemen. Je hoeft je ten slotte niet als voetveeg te laten gebruiken.
En heeft de WG ook weer een "leuk" stukje leergeld: die weet dat als de volgende ontslag neemt hij niet nog eens zoiets hoeft te flikken.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Vanmorgen gesprek gehad en hij verwacht deze maand een klapper van een project waar nog wel wat zaken voor moeten worden ingericht. Dat weet hij deze week al. Anders is er wel ruimte voor vrij krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 13:06

Stoney3K

Flatsehats!

Je hebt toch ruim van te voren je ontslag al aangekondigd? Je oude werkgever kan nu niet je vakantiedagen gaan weigeren omdat hij "verwacht" onderbezet te zijn.

Dat is geen zwaarwegend belang omdat de werkgever daarop kon anticiperen door meer mensen in te zetten, en dat hij dat niet gedaan heeft, is zijn eigen fout.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:53

ThunderNet

Flits!

Stoney3K schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 14:18:
Je hebt toch ruim van te voren je ontslag al aangekondigd? Je oude werkgever kan nu niet je vakantiedagen gaan weigeren omdat hij "verwacht" onderbezet te zijn.

Dat is geen zwaarwegend belang omdat de werkgever daarop kon anticiperen door meer mensen in te zetten, en dat hij dat niet gedaan heeft, is zijn eigen fout.
zo ruim van te voren heeft hij dat niet gedaan...

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ThunderNet schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 14:25:
[...]

Binnen de opzegtermijn van zijn contract, ruim genoeg dus.

Dan kan een baas hem niet vastpinnen aan bezetting voor een toekomstige opdracht. Onderbezetting is sowieso geen reden om vakantiedagen te mogen weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

ThunderNet schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 14:25:
[...]

Ruim genoeg. Keurig conform overeenkomst. WG had ook kunnen kiezen voor een lanegeren opzegtermijn. We snappen natuurlijk allemaal, dat hij dit niet gedaan heeft, omdat de opzegtermijn voor de WG 2x zo lang is als voor WN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:40
Toevallig heb ik hetzelfde, een nieuwe baan per 1 mei en een huidige werkgever die mij liever die 9 vakantie dagen uitbetaald dan mij die tijd gunnen om mn hoofd leeg te maken.
Enerzijds begrijpelijk, anderzijds zou het begrip van twee kanten moeten komen.

Zowel werkgever als werknemer hebben rechten en plichten.
Als je de wet erbij pakt zou er een zwaarwegende reden moeten zijn om jou die vrije dagen niet te gunnen.
Toekomstige projecten , maar ook huidige projecten en werkzaamheden tellen niet.
Wat telt is dat zonder jou het bedrijf niet kan functioneren.

Om niet met ruzie te vertrekken heb ik gekozen om 5 dgn op te nemen, de laatste week van April.
De rest werk ik en probeer ik alles zo netjes achter te laten en over te dragen.

Lees dit stukje eens ...oh en Gefeliciteerd met je nieuwe baan!
http://berntsenmulder.nl/...s-over-jouw-vakantiedagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-05 21:06
Heb je een rechtsbijstand verzekering? Neem dan eens contact met ze op zou ik zeggen. Kost niets en zij kunnen je als het goed is voorzien advies en indien nodig begeleiding ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kanem0chi
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-05 17:39
FeronIT schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 00:36:
Dat. Maar netjes/vriendelijk is anders... Ook lekker als je toekomstige werkgever eventjes een belletje doet. Ik zou er niet al te blij van worden als nieuwe werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Lisabella schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 14:53:
Wat telt is dat zonder jou het bedrijf niet kan functioneren.
Dat je binnen redelijke termijn je werk over moet dragen aan collega's zijn we het denk ik wel over eens.

Maar als een bedrijf door slecht beleid jou in een onmisbare positie manoevreert, dan moeten ze ook niet gaan huilen als jij je biezen pakt en naar een andere werkgever gaat.

Als ze je echt niet kunnen missen dan doen ze wel een beter aanbod. Je bent immers ook om een reden bij het bedrijf vertrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:00
De baas moet zwaarwegende belangen kunnen aantonen. De "grote klapper" is er nog niet en is nog niet eens zeker. Geen reden om te weigeren lijkt mij.

Als hij zo'n grote klapper verwacht dan moet hij zorgen dat hij zijn bezetting op orde heeft, niet door iemand zijn verlof te weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:05
Gadgeteer schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 15:51:
De baas moet zwaarwegende belangen kunnen aantonen. De "grote klapper" is er nog niet en is nog niet eens zeker. Geen reden om te weigeren lijkt mij.

Als hij zo'n grote klapper verwacht dan moet hij zorgen dat hij zijn bezetting op orde heeft, niet door iemand zijn verlof te weigeren.
Ja hetzelfde geldt voor ouderschapsverlof. Het bedrijf moet zowat omvallen om te mogen weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Stoney3K schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 14:27:
[...]

Binnen de opzegtermijn van zijn contract, ruim genoeg dus.
Das niet echt ruim te noemen he, das gewoon net op tijd, meer niet.
Onderbezetting is sowieso geen reden om vakantiedagen te mogen weigeren.
Wel, structurele onderbezetting echter niet.

Maar nogmaals, de aanvraagtermijn is verstreken dus alle andere redenen dat de werkgever niet mag weigeren doen niet ter zake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HADES2001
  • Niet online
Officieel puntje bij paaltje kunnen jij en je werkgever het elkaar nog heel moeilijk maken die paar weken.
Persoonlijk raad ik aan ga even met elkaar zitten en kijk wat er mogenlijk is.
kan me voorstellen dat je baas ook wel even verbaasd staat bij een mail die neerkomt op "Ik vertrek, werk nog 2 weken en dan DOEI" want hoe mooi je de woorden ook maakt daar komt het op neer.

Hij zal vervanging moeten zoeken maar een beetje werkgever zal je echt niet tot de laatste dag laten zweten, veel werkgevers/nemers gaan vaak 50/50 1 week werken 1 week uitbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
HADES2001 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 17:01:
Officieel puntje bij paaltje kunnen jij en je werkgever het elkaar nog heel moeilijk maken die paar weken.
Persoonlijk raad ik aan ga even met elkaar zitten en kijk wat er mogenlijk is.
kan me voorstellen dat je baas ook wel even verbaasd staat bij een mail die neerkomt op "Ik vertrek, werk nog 2 weken en dan DOEI" want hoe mooi je de woorden ook maakt daar komt het op neer.

Hij zal vervanging moeten zoeken maar een beetje werkgever zal je echt niet tot de laatste dag laten zweten, veel werkgevers/nemers gaan vaak 50/50 1 week werken 1 week uitbetalen.
Dat is ook mijn insteek geweest vanmorgen. Lijkt me redelijk en dat lijkt ook te gaan lukken voor zover ik nu weet. Moet alleen even die 4 dagen terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:04
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 12:39:
[...]

Niet? Als dit duidelijk is aangegeven wel toch? Bij ons vervallen de vakantiedagen van vorig jaar op 1 juli van het jaar erna. Zes maanden dus de tijd om ze op te maken, anders heb je pech staat er in zekere zin.
Iets te vrij geweest in mijn taal, inderdaad pech als ze verlopen, maar in ons CAO zijn wettelijke vakantiedagen +1 jaar "houdbaar" en bovenwettelijke vakantie uren 10 jaar. Na deze periode is het inderdaad jammer, dan zijn ze gewoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Hmm. Gevraagd wanneer hij duidelijkheid heeft over de dagen. 'Over 2 weken, want er kan veel vallen en daar heb ik jou dan voor nodig.'

Maar hij kan mij toch niet zondermeer achter de hand houden voor een eventueel drukke periode? Over 2 weken is het al zo goed als het einde van de maand... Ik neig er naar om hier een jurist naar te laten kijken en hem met wat wetgeving om de oren te slaan, maar ik wil de relatie niet op scherp zetten.

[ Voor 20% gewijzigd door Tjebakka op 07-04-2016 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Tjebakka schreef op donderdag 07 april 2016 @ 17:25:
Hmm. Gevraagd wanneer hij duidelijkheid heeft over de dagen. 'Over 2 weken, want er kan veel vallen en daar heb ik jou dan voor nodig.'

Maar hij kan mij toch niet zondermeer achter de hand houden voor een eventueel drukke periode? Over 2 weken is het al zo goed als het einde van de maand... Ik neig er naar om hier een jurist naar te laten kijken en hem met wat wetgeving om de oren te slaan, maar ik wil de relatie niet op scherp zetten.
Hoe zou het normaliter gaan als je vrij vroeg? Wat zijn dan de termijnen? Want hij geeft dus eigenlijk aan dat hij mogelijk werk heeft voor je, maar dat nog niet zeker weet. Dan is het zwaarwegend belang dus al van tafel. Ik zou toch strak inzetten op de laatste week vrij, en hem anders het zwaarwegend belang schriftelijk laten toelichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 23:04
Je krijgt nu veel goedbedoelde reacties en advies, maar voor juiste informatie kan je beter naar het Juridisch Loket gaan. https://www.juridischloket.nl/

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

Andersom heeft jouw soon-to-be-ex werkgever er geen problemen mee lijkt het.

Een week verder en jij hebt nog steeds geen vrij.
Heb je eigenlijk al een bevestiging van je ontslag gehad van hem?

[ Voor 8% gewijzigd door avotar op 08-04-2016 07:00 ]

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:53
Als hij over twee weken pas weet of hij je nodig heeft, kan je die vakantie toch prima in de komende twee weken opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
avotar schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 06:59:
[...]

Andersom heeft jouw soon-to-be-ex werkgever er geen problemen mee lijkt het.

Een week verder en jij hebt nog steeds geen vrij.
Heb je eigenlijk al een bevestiging van je ontslag gehad van hem?
Yes, die heb ik gehad. Dus daar is geen misverstand over. Ik weet inmiddels ook meer over de 4 verdwenen dagen. Ik heb het systeem voor vrije dagen ingericht vorig jaar, waarbij ik ook mijn eigen dagen heb ingesteld. Uiteraard gewoon netjes alles berekend voor alle collega's en mezelf. Baas wist dat echter niet en dacht dat ik mezelf zomaar even 4 dagen extra heb gegeven :P Inmiddels heb ik besloten dat ik gewoon blijf zitten tot 1 mei, met uitzondering van de dag na koningsdag. Financieel is dat namelijk wel aantrekkelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Tjebakka op 11-04-2016 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 01-06 19:36
Lijkt me een verstandige keuze.

Juridisch gezien had je je gelijk waarschijnlijk wel kunnen halen, omdat nieuw, potentieel en toekomstig werk onder normale omstandigheden niet als zwaarwegende bedrijfsbelangen kunnen worden gezien. Niet zwaar genoeg om iemand bij uittreden verlof te weigeren.

Maar als hij echt moeilijk was gaan doen, had je zelf heel wat moeite moeten gaan doen en risico gaan lopen om je recht te halen. Is het eerlijk? Nee. Maar dat was waarschijnlijk wel de realiteit geweest. Blijkbaar is dat weekje vrij voor jou niet van levensbelang, maar was het meer gewoon "leuk", als ik het zo lees. Je hebt immers nergens aangegeven dat je dan nog even op vakantie wilt of je huis gaat verbouwen of iets van dien aard. En volgens mij probeert je WG je er niet bij te naaien, maar meent hij oprecht dat het belangrijk is dat je er eind april nog bent, dus ik zou er niet al te lichtvaardig voor kiezen om in de verdediging te gaan en je recht te gaan halen "omdat het kan".

Wel zou ik de vrijdag na Koningsdag ook vrij nemen. Het lijkt me vrij nutteloos om op woensdag en donderdag vrij te hebben/nemen en dan vrijdag nog een laatste losse dag te draaien.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
HarmoniousVibe schreef op maandag 11 april 2016 @ 19:33:
Lijkt me een verstandige keuze.

Juridisch gezien had je je gelijk waarschijnlijk wel kunnen halen, omdat nieuw, potentieel en toekomstig werk onder normale omstandigheden niet als zwaarwegende bedrijfsbelangen kunnen worden gezien. Niet zwaar genoeg om iemand bij uittreden verlof te weigeren.

Maar als hij echt moeilijk was gaan doen, had je zelf heel wat moeite moeten gaan doen en risico gaan lopen om je recht te halen. Is het eerlijk? Nee. Maar dat was waarschijnlijk wel de realiteit geweest. Blijkbaar is dat weekje vrij voor jou niet van levensbelang, maar was het meer gewoon "leuk", als ik het zo lees. Je hebt immers nergens aangegeven dat je dan nog even op vakantie wilt of je huis gaat verbouwen of iets van dien aard. En volgens mij probeert je WG je er niet bij te naaien, maar meent hij oprecht dat het belangrijk is dat je er eind april nog bent, dus ik zou er niet al te lichtvaardig voor kiezen om in de verdediging te gaan en je recht te gaan halen "omdat het kan".

Wel zou ik de vrijdag na Koningsdag ook vrij nemen. Het lijkt me vrij nutteloos om op woensdag en donderdag vrij te hebben/nemen en dan vrijdag nog een laatste losse dag te draaien.
Precies dat. Oh, ik werk trouwens 32 uur, dus die vrijdag ben ik al vrij :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

Tjebakka schreef op maandag 11 april 2016 @ 10:22:
[...]

Yes, die heb ik gehad. Dus daar is geen misverstand over. Ik weet inmiddels ook meer over de 4 verdwenen dagen. Ik heb het systeem voor vrije dagen ingericht vorig jaar, waarbij ik ook mijn eigen dagen heb ingesteld. Uiteraard gewoon netjes alles berekend voor alle collega's en mezelf.
Hopelijk heb je de berekeningen goed bewaard, anders is het lasting.
Baas wist dat echter niet en dacht dat ik mezelf zomaar even 4 dagen extra heb gegeven.
Dus de baas snapt iets niet en denkt dan van ach, die 4 dagen pak ik gewoon af.
Maar hij bedacht niet dat hij ook kon vragen hoe het met die verlofdagen zit als hij het niet snapt?

Hopelijk heb je de uren terug gekregen.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
T.C schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 14:14:
[...]

Hopelijk heb je de berekeningen goed bewaard, anders is het lasting.

[...]

Dus de baas snapt iets niet en denkt dan van ach, die 4 dagen pak ik gewoon af.
Maar hij bedacht niet dat hij ook kon vragen hoe het met die verlofdagen zit als hij het niet snapt?

Hopelijk heb je de uren terug gekregen.
De opgenomen dagen van vorig jaar staan allemaal in de agenda, dus dat kan ik prima motiveren. Bewijslast ligt echter bij WG als hij het er niet mee eens is, dus ik sta wel sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Het aantal vrije dagen van vorig jaar en dit jaar is bekeken en we zijn er uit gekomen :). Berekening WG was 8,67 maar hij had een halve vrije dag als hele geteld, dus met 9,17 vrije dagen klopte mijn berekening en is er een overeenstemming bereikt :) Lucht wel op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

Tjebakka schreef op woensdag 13 april 2016 @ 12:54:
Het aantal vrije dagen van vorig jaar en dit jaar is bekeken en we zijn er uit gekomen :). Berekening WG was 8,67 maar hij had een halve vrije dag als hele geteld, dus met 9,17 vrije dagen klopte mijn berekening en is er een overeenstemming bereikt :) Lucht wel op!
Fijn dat het op een acceptabele manier is opgelost.
Kun je eindelijk focussen op je nieuwe job.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Weet niet of het gezegd is, maar als je vrij vraagt, en er is geen afkeuren met 'goede/gewichtige reden' (term ontgaat mij even) geweest 2 weken na aanvragen, mag je er wettelijk vanuit gaan dat het daarmee stilzwijgend is goedgekeurd. Ik zou stil zijn wellicht. Ik weet niet alle details van jullie communicatie maar is wellicht het onderzoeken waard.

Zie link!

Als je werkgever weet wat ie doet, dan mag je op de dag dat de aanvraag stilzwijgend wordt goedgekeurd vast een berichtje verwachten dat je het niet gaat krijgen. Dan ben je alvast op een teleurstelling voorbereidt, die ik ook heb mogen ervaren.

[ Voor 15% gewijzigd door Jivebunny op 14-04-2016 13:09 ]

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Inmiddels weer een weekje verder. Volgende week de hele week vrij gekregen. :) Dat zijn 3 van de 9,17 dagen die ik nog open had staan. Ik heb ook 2 inwerkdagen bij de nieuwe WG gepland dus dat komt goed uit. Die dagen krijg ik namelijk vergoed of als vakantiedag erbij.

Pagina: 1