Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop gezocht voor Windows (en daarnaast Linux)

Pagina: 1
Acties:

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Wat ga je met je laptop doen?
Windows 10 en Linux Ubuntu/Mint (dual-boot)
Ik ga de overstap maken naar Linux. Mijn vriendin houdt het bij Windows.
Ik kan me voorstellen dat ik voor sommige applicaties (in eerste instantie) nog even in Windows zit, maar wil een Linux oplossing vinden, zodat ik het zelf bij één OS kan houden.

Gaming is ondergeschikt (soms een in-browser spelletje à la candy crush door m'n dochtertje).

Ga hem zelf o.a. gebruiken voor: foto's bewerken, surfen, eerste video montage pogingen, software ontwikkelen (a.h.v. een IDE), films kijken. Voor m'n werk m'n werk PC van afstand overnemen (t.b.v. software ontwikkeling en documenteren).

Wat is je budget?
€700? Het is een schatting. Goedkoper is fijn, maar misschien dat mijn eisen ervoor zorgen dat hij automatisch duurder wordt, tenzij ik inlever op een paar eisen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik ben niet van plan om hem veel mee te nemen buitenshuis, maar ik irriteer me wel zo nu en dan aan het gewicht en accuduur van mijn huidige laptop.

De laptop heeft geen vaste plek, dus ook binnenshuis wordt er mee gesleept. Ik neig toch ergens wel naar een laptop die voor de verandering NIET boven de 3kg uitkomt, maar lekker licht is.

De accuduur zorgt ervoor dat ik soms op de bank zit met een onhandige adapter kabel over de bank heen. Hij hoeft dus echt geen 10 uur op een accu te kunnen doen, maar ook niet in het onderste segment.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Een laptop waarbij ik een (gebruiksvriendelijke distro) van Linux goed presterend op kan zetten.

M'n eerste laptop (Toshiba) had meen ik NVIDIA en gaf me kopzorgen om het apparaat grafisch goed te krijgen. M'n tweede laptop (Dell) had een opzet waarbij ik voor het grafische kan schakelen dus integrated en een aparte GPU (AMD?), zodat ik kon kiezen tussen energie zuiniger of krachtiger grafisch presteren. Met Linux ondervond ik echter o.a. problemen met het ventilator management.

Ik snap dat je met Linux misschien nog steeds werk moet verrichten, maar het is meer de vraag in welke hoek je nog werk moet verrichten. Distro's zoals Ubuntu e.d. worden toch als gebruiksvriendelijk (inclusief alle eye candy) gepresenteerd; dan verwacht ik ergens toch wel dat er laptops zijn waar het dan ook lekker, snel en redelijk out-of-the-box op werkt na installatie.

Qua merken denk ik o.a. aan HP, Lenovo.... of eventueel Acer (hoe is de reputatie van Acer tegenwoordig?).

Een verlicht toetsenbord zou wel erg fijn zijn!

Ik heb nu een mat scherm en een hoge resolutie, maar die hoge resolutie zorgt voor vermoeide ogen, dus ik draai m'n laptop niet echt meer in native mode. Ik heb nu een 15.4" scherm, maar dit mag eventueel ook wel minder zijn (13").

[ Voor 8% gewijzigd door Gim op 01-04-2016 12:32 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Gim schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:24:
Wat ga je met je laptop doen?
Windows 10 en Linux Ubuntu/Mint (dual-boot)
Ik ga de overstap maken naar Linux. Mijn vriendin houdt het bij Windows.
Ik kan me voorstellen dat ik voor sommige applicaties (in eerste instantie) nog even in Windows zit, maar wil een Linux oplossing vinden, zodat ik het zelf bij één OS kan houden.
Linux! :>
Persoonlijk zal ik als je echt hardcore wilt gaan dualbooten of je iets kan krijgen met fysiek twee disks. Zodat je je OS'en ook echt apart van elkaar hebt staan.
Gaming is ondergeschikt (soms een in-browser spelletje à la candy crush door m'n dochtertje).

Ga hem zelf o.a. gebruiken voor: foto's bewerken, surfen, eerste video montage pogingen, software ontwikkelen (a.h.v. een IDE), films kijken. Voor m'n werk m'n werk PC van afstand overnemen (t.b.v. software ontwikkeling en documenteren).
Je zou dus kunnen zeggen dat een dedicated videokaart niet noodzakelijk is?
In mijn beleving kunnen de laatste generaties Intel CPU's ook behoorlijk veel qua graphic werk verrichten.
Wat is je budget?
€700? Het is een schatting. Goedkoper is fijn, maar misschien dat mijn eisen ervoor zorgen dat hij automatisch duurder wordt, tenzij ik inlever op een paar eisen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik ben niet van plan om hem veel mee te nemen buitenshuis, maar ik irriteer me wel zo nu en dan aan het gewicht en accuduur van mijn huidige laptop.

De laptop heeft geen vaste plek, dus ook binnenshuis wordt er mee gesleept. Ik neig toch ergens wel naar een laptop die voor de verandering NIET boven de 3kg uitkomt, maar lekker licht is.

De accuduur zorgt ervoor dat ik soms op de bank zit met een onhandige adapter kabel over de bank heen. Hij hoeft dus echt geen 10 uur op een accu te kunnen doen, maar ook niet in het onderste segment.
Dit is lastig, wellicht handig om je huidige laptop te vermelden.
Heb je voorkeur voor een bepaalde grootte? 17" is meestal te groot om mee te nemen en lastig op schoot, 15" wat ik zelf ook heb werkt wel prima voor zulke dingen. Kleiner dan 15" heb ik zelf ook in de vorm van een Chromebook met 13" maar dit werkt dan ook niet super fijn als je lang echt intensief er mee bezig bent.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Een laptop waarbij ik een (gebruiksvriendelijke distro) van Linux goed presterend op kan zetten.

M'n eerste laptop (Toshiba) had meen ik NVIDIA en gaf me kopzorgen om het apparaat grafisch goed te krijgen. M'n tweede laptop (Dell) had een opzet waarbij ik voor het grafische kan schakelen dus integrated en een aparte GPU (AMD?), zodat ik kon kiezen tussen energie zuiniger of krachtiger grafisch presteren. Met Linux ondervond ik echter o.a. problemen met het ventilator management.

Ik snap dat je met Linux misschien nog steeds werk moet verrichten, maar het is meer de vraag in welke hoek je nog werk moet verrichten. Distro's zoals Ubuntu e.d. worden toch als gebruiksvriendelijk (inclusief alle eye candy) gepresenteerd; dan verwacht ik ergens toch wel dat er laptops zijn waar het dan ook lekker, snel en redelijk out-of-the-box op werkt na installatie.

Qua merken denk ik o.a. aan HP, Lenovo.... of eventueel Acer (hoe is de reputatie van Acer tegenwoordig?).
Je blijft proprietary software bij sommige drivers houden en dan worden ze niet altijd standaard meegeleverd in de kernel. Je moet ze dan apart installeren. Voor de hedendaagse devices zijn er behoorlijk wat drivers ook voor Linux die ook prima werken. Het is inderdaad wel even Googlen en goochelen voordat je het misschien echt goed werkend hebt maar dat zal denk ik niet meer dan een uurtje of twee moeten kosten.
Ik ben zelf geen ervaringsdeskundige van Acer maar men zegt dat het de laatste paar jaar verbeterd is. Hoewel het nog steeds een budgetmerk is qua laptops en ik er persoonlijk een heb zien falen binnen twee werkdagen(van een klasgenoot, high-end model van 1000+€ scherm defect en problemen met booten).

Heb je zelf wat voorbeelden wat je zelf misschien al gevonden hebt en iets wat je misschien wat lijkt?
Is een DVD-drive trouwens ook nodig?
En wat vind je van het wel/niet hebben van een full-HD scherm?

Ik denk dat als je wil programmeren, er wel eens wat langer achter zit, maar ook mee op de bank moet kunnen zitten je het best kunt gaan voor een 15" model met een full-HD scherm, dat is zeker ook fijn met programmeren qua scherminhoud.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
True schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:42:
Linux! :>
Persoonlijk zal ik als je echt hardcore wilt gaan dualbooten of je iets kan krijgen met fysiek twee disks. Zodat je je OS'en ook echt apart van elkaar hebt staan.
Ik zat te denken aan één disk en deze opdelen in partities. Als disk gaat mijn voorkeur wel uit naar een SSD. Voor werkbestanden met veel schrijfacties lijkt me een conventionele harde schijf wel beter vanwege wear... ofschoon de SSD's allicht ook steeds worden ontwikkeld. Misschien opteren voor een tweede schijf in plaats van een DVD drive.
Je zou dus kunnen zeggen dat een dedicated videokaart niet noodzakelijk is?
In mijn beleving kunnen de laatste generaties Intel CPU's ook behoorlijk veel qua graphic werk verrichten.
Inderdaad.

Met m'n huidige laptop moet ik sowieso zelf bepaalde applicaties toewijzen aan de Intel CPU of de dedicated chip. Zo'n opzet wordt ook ondersteund in Linux zover ik weet, maar moet je wel wat sleutelen omdat hij anders standaard de dedicated chip pakt. En dat hoeft voor mij niet, want dan wordt hij warmer en is de accu sneller leeg.
Dit is lastig, wellicht handig om je huidige laptop te vermelden.
Heb je voorkeur voor een bepaalde grootte? 17" is meestal te groot om mee te nemen en lastig op schoot, 15" wat ik zelf ook heb werkt wel prima voor zulke dingen. Kleiner dan 15" heb ik zelf ook in de vorm van een Chromebook met 13" maar dit werkt dan ook niet super fijn als je lang echt intensief er mee bezig bent.
Met wat googlen was het geloof ik de Dell Inspirion 15R SE (7520). En anders eentje die hier veel op lijkt.

17" vind ik te groot. Als ik een groot scherm wil dan sluit ik hem wel aan op een extern scherm. 15" is het maximum. Ik kwam redelijk wat 13" modellen tegen in de winkel, maar zou een andere doelgroep kunnen zijn. Vond het wel prettig klein maar werkt misschien wel in mijn nadeel met werken.
Je blijft proprietary software bij sommige drivers houden en dan worden ze niet altijd standaard meegeleverd in de kernel. Je moet ze dan apart installeren. Voor de hedendaagse devices zijn er behoorlijk wat drivers ook voor Linux die ook prima werken. Het is inderdaad wel even Googlen en goochelen voordat je het misschien echt goed werkend hebt maar dat zal denk ik niet meer dan een uurtje of twee moeten kosten.
Daar ga ik ook wel vanuit. Out-of-the-box gereed is mooi meegenomen, maar nog iets inrichten is geen probleem. Met m'n Dell was het echter anders. Hierbij zocht ik ook naar (eenvoudige) oplossingen, maar kwam ik halve "oplossingen" tegen die voor de een leken te werken en door een ander weer compleet tegengesproken werden of andere problemen gaven. Dan ben ik zelf ook al snel de weg kwijt. Met Dell was het ventilator management van Dell een probleem. Zodra de laptop te warm werd ging de ventilator maximaal open. Hier kwamen oplossingen voor zoals gedag zeggen tegen het gebruik van de dedicated grafische chip (zodat hij al minder warm werd en minder snel de ventilator wilde aanzetten) en oplossingen waarbij het ventilator management iets handmatigs kreeg. Geen prettig vooruitzicht. Dus ja, daar ben ik klaar mee.

Wat gestuntel in den beginne met het opzetten van Wi-Fi of zo. Prima.
Ik ben zelf geen ervaringsdeskundige van Acer maar men zegt dat het de laatste paar jaar verbeterd is. Hoewel het nog steeds een budgetmerk is qua laptops en ik er persoonlijk een heb zien falen binnen twee werkdagen(van een klasgenoot, high-end model van 1000+€ scherm defect en problemen met booten).
Daarom dat ik hem er ook bij zette. Laatste keer kwam ik bij de MM ook wel zoveel merken tegen. Dan neig ik toch naar de wat grotere spelers zoals genoemde merken.
Heb je zelf wat voorbeelden wat je zelf misschien al gevonden hebt en iets wat je misschien wat lijkt?
Is een DVD-drive trouwens ook nodig?
En wat vind je van het wel/niet hebben van een full-HD scherm?
Het is meer dat ik op zoek ben naar advies welke laptops prettig zijn om Linux al redelijk snel optimaal aan de praat te krijgen. Want in de winkels staan echt ziekelijk veel laptops waar ik echt wel een paar interessante modellen tussen zie staan, maar als ik straks dan wederom een laptop koop die aardige specificaties heeft maar me teveel gedoe (wat gedoe is oké, veel niet :P) geeft, dan ben ik nog nergens. Windows installeren, Linux installeren, een paar kleine instellingen en me dan vooral kunnen richten op het werken ermee (ontwikkelen en applicaties gebruiken). Dus waar op te letten, wat is aan te bevelen en wat kan het beste gemeden worden.

Als ik in de goede richting gestuurd kan worden qua merken of bepaalde modellen of wat ze in huis hebben wat goede vrienden maakt met Linux, dan kan ik van daaruit goed op pad in de winkels.

Tussendoor ook dit artikel gelezen:
http://www.makeuseof.com/tag/choose-best-laptop-linuxubuntu/

En dan lees ik tips:
  • Pak een oude laptop, want de nieuwe laptops zijn veelal gemaakt om met Windows en alleen Windows te werken. Alleen voor de hardcore mensen om ze met Linux goed te krijgen.
  • Pak een Mac.
  • Pak een Chromebook en installeer Ubuntu via Crouton (?).
  • Zoek een leuke laptop in de winkel en google deze in combinatie met je Linux distro.
[EDIT] Kom nu uit bij een andere thread:
Raymond P in "Linux laptop"

Dit gaat me qua Lenovo alvast wat bieden.
Ik denk dat als je wil programmeren, er wel eens wat langer achter zit, maar ook mee op de bank moet kunnen zitten je het best kunt gaan voor een 15" model met een full-HD scherm, dat is zeker ook fijn met programmeren qua scherminhoud.
Ik heb nu ook een full-HD scherm. Misschien dat ik met programmeren wel naar full-HD ga met optimale resolutie; heb me nu aangewend met iets minder genoegen te nemen. Met HD zie ik tenminste alle tool venstertjes en heb ik nog ruimte voor de editor; lettergrootte kan ik altijd aanpassen. Met nieuwspagina's en dergelijke doe ik de resolutie vaker aanpassen. Heb niet de beste ogen :'(

[ Voor 8% gewijzigd door Gim op 01-04-2016 15:29 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zou als ik een budget heb van meer dan 500€ voor een laptop, mezelf sowieso niet in de vingers snijden en altijd gaan voor een full-hd scherm, simpel weg omdat je dit absoluut niet kan upgraden op een laptop en je er toch zeker 2-3 jaar tegen aankijkt.

ThinkPads zijn beroemd om hun fijne werking met Linux, maar anders dan dat weet ik ook niet echt een merk wat er zo uitspringt waarbij Linux echt goed en soepel werkt. Er zijn wel behoorlijk wat Dell laptops waarbij het leveren van Ubuntu i.p.v. Windows een optie is en de eventuele extra drivers dus ook gemakkelijk te vinden zijn. Ik denk dat de laptop die jij had niet zo'n eentje was ;)

Ik heb zelf een Clevo barebone van BTO.eu en hier ben ik eigenlijk wel tevreden mee op een paar puntjes na. Ik draai hier ook dual boot Ubuntu Mate en Windows 8.1 op. Ik heb ze wel beide apart op een andere disk staan. Nu is het dan wel zo dat je of een Windows licentie er bij moet aanschaffen of zelf moet hebben, misschien dat je er eentje gratis of met korting via je werkgever kan regelen?

Ik denk dat het gewoon slim is zoals je al zegt gewoon wat modellen uit de pricewatch moet gaan Googlen en kijken of er mensen problemen hebben met installeren van Linux. Persoonlijk ben ik nog nooit een laptop tegengekomen waarop ik Linux niet 100% werkend heb gekregen, maar dit kan ook louter toeval zijn. Het nadeel is wel dat als je de laatste Skylake Intel architectuur pakt die vrij recent is. De laptops zijn dan ook nog niet heel erg veel in gebruik en zullen minder mensen hebben die logischerwijs problemen hebben met Linux.
Problemen die opgelost kunnen worden met drivers zijn eigenlijk geen problemen. Bij het niet vinden van problemen is het nog geen vrijbrief voor problemen in jouw exacte situatie. Bij het wel vinden van problemen kan het een exacte situatie zijn waar jij geen last van gaat krijgen. Ik denk niet dat je heel veel bruikbare informatie gaat vinden over problemen als je gaat zoeken naar laptops binnen je eisen in combinatie met Linux.

Ik heb even wat samengesteld(omdat ik het leuk vind 8) ) (opklikken is link naar de pagina)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9Ox0geF.pngAfbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Oss1fP5.pngAfbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rdku02T.png

Hier zit dus geen Windows licentie bij, 8GB geheugen, 250GB Samsung EVO 850 SSD, 14" of 15" full-HD scherm met een skylake 4405U, 6100U of 6100H, voor zo ver ik kan zien allen prima geschikt voor al je eisen behalve misschien hardcore video montage. De 15" heeft ook nog een DVD-brander welke je kan vervangen voor een caddy. De eerste heeft nog een m.2 slot vrij, de tweede en derde een 2,5" slot je kan ze alle drie nog uitbreiden met een extra SSD of harddisk. Ik kies overigens overal de wat duurdere WiFi chip omdat veruit de beste chip op de markt is. Zoek eventueel wel even na of deze inderdaad ook fatsoenlijke Linux ondersteuning heeft, ik heb deze zelf namelijk niet in mijn laptop.

Anders kun je ook hier nog zoeken: http://tweakers.net/categ...hCnbNeXvSNzqNqPUS35wbr-AA
14"-15", full-hd, 200€-825€ en Skylake architectuur.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente