Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Onboard nic vs dedicated nic

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik ben bezig een simpele server samen te stellen en ik vroeg me af hoe belangrijk een speciale dedicated netwerk kaart is voor mijn doeleinden.

Op de server draaien een paar simpele websites met weinig bezoekers en zal sowieso 1 zware website draaien waarop maximaal 100 gebruikers tegelijk bezig zijn. Het renderen van de pagina's zal het zwaarste werk zijn voor de server terwijl de hoeveelheid data die per page request wordt opgevraagd minimaal is (maximaal 200 kb per pagina, 1 maal, dan verder via max 5kb callbacks).

De server zal qua processor kracht behoorlijk krachtig zijn om de pagina's zo snel mogelijk te renderen, alle beetjes extra load zijn welkom. Ook verwacht ik de database gewoon op dezelfde server te hosten zodat we niet afhankelijk zijn van de netwerk kaart. Hij moet gewoon echt heel snel zijn in sequentiële operaties.

Een Azure oplossing heeft een limiteerde hoeveelheid single-core performance (ook in de hoogste tier), vandaar dat we nu overstappen naar een eigen server waarbij de processor lekker kan turbo-boosten als het nodig is voor 1 request.

Al met al verwacht ik dat de 100 mbit verbinding van het moederbord voldoende is voor de server, maar vraag ik me af wat de impact is op mijn processor door het niet gebruiken van een dedicated netwerk kaart.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of zijn jullie wel eens overgestapt naar een losse nic? Zag je uberhaupt een verbetering in processor load?

Ik verwacht dat dit al heel vaak gevraagd is, maar ik kon het helaas via google niet vinden, vandaar mijn vraag.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2016 12:04 . Reden: Zin liep niet lekker ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 01-04-2016 13:11)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

CyBeR schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:54:
[...]

Geheel onbelangrijk. In tegenstelling tot grafische kaarten zijn onboard netwerkkaarten gewoon hetzelfde als losse kaarten, alleen dan dus geïntegreerd.
Dat is iets kort door de bocht. Wat je vaak ziet is dat onboard netwerkkaarten vaak van het goedkopere segment zijn. Voor de meeste toepassingen voldoen ze prima. Heb je echter specifieke eisen, dan kan een losse kaart uitkomst bieden. Deze kunnen dan bijv. extra opties bieden zoals TCP offloading engine, betere offloading eigenschappen, iSCSI LUN boot, extra grote jumbo frames enz. Maar zoals je ziet, dit zijn opties voor specifieke toepassingen. Voor jouw doel zal de onboard netwerkkaart prima volstaan.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:02:
Hi,

Ik ben bezig een simpele server samen te stellen en ik vroeg me af hoe belangrijk een speciale dedicated netwerk kaart is voor mijn doeleinden.
Geheel onbelangrijk. In tegenstelling tot grafische kaarten zijn onboard netwerkkaarten gewoon hetzelfde als losse kaarten, alleen dan dus geïntegreerd.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • Beste antwoord

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

CyBeR schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:54:
[...]

Dat is iets kort door de bocht. Wat je vaak ziet is dat onboard netwerkkaarten vaak van het goedkopere segment zijn. Voor de meeste toepassingen voldoen ze prima. Heb je echter specifieke eisen, dan kan een losse kaart uitkomst bieden. Deze kunnen dan bijv. extra opties bieden zoals TCP offloading engine, betere offloading eigenschappen, iSCSI LUN boot, extra grote jumbo frames enz. Maar zoals je ziet, dit zijn opties voor specifieke toepassingen. Voor jouw doel zal de onboard netwerkkaart prima volstaan.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reply! Duidelijke antwoorden :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Microkid schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:03:
[...]

Wat je vaak ziet is dat onboard netwerkkaarten vaak van het goedkopere segment zijn.
Dat wel, maar als je €25 uitgeeft aan een nic heb je een kaart met exact dezelfde chipset erop.

Die features die je noemt heb je in het duurdere segment gigabit-en-sneller kaarten (en ook die vind je onboard overigens, maar dan in serversystemen.)

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:12:
[...]

Dat wel, maar als je €25 uitgeeft aan een nic heb je een kaart met exact dezelfde chipset erop.

Die features die je noemt heb je in het duurdere segment gigabit-en-sneller kaarten (en ook die vind je onboard overigens, maar dan in serversystemen.)
Mijn vraag gaat over zo'n duurdere segment 10 gigabit kaart, veranderd dat de zaak?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:14:
[...]

Mijn vraag gaat over zo'n duurdere segment 10 gigabit kaart, veranderd dat de zaak?
Niet echt gezien het geschetste doel in je OP. 100 gebruikers is niet zo'n enorme bult mensen.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Server moederborden hebben over het algemeen gewoon prima Boardcom of Intel chipsets en die zijn inderdaad hetzelfde als losse kaarten met dezelfde chipset. Voor jouw doel (voor de meeste doelen) zijn die absoluut prima. Je hoeft pas up te graden als je CNA, RDMA of heel veel queues nodig hebt.

Overigens kan ik me niet voorstellen dat je nu nog een server koopt met 100mbit onboard nic.. Dat heb ik al tien jaar niet meer gezien.

[ Voor 10% gewijzigd door Bigs op 01-04-2016 13:22 ]

Pagina: 1