Toon posts:

[Excel] Overzicht van tafels bij gastenlijst

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een mooie uitdaging (tenminste, het is een uitdaging voor mij). Ik heb een gastenlijst, met hierin in flink aantal kolommen. In één van die kolommen staat een naam, en in een andere kolom de tafel waar deze gast geplaatst wordt. Nu zou ik graag per tafel willen zien welke gasten hier op ingedeeld zijn.

Uiteraard kan ik met een beetje filteren mooie overzichtjes krijgen, maar de indeling is nog aan veranderingen onderhevig dus een blad met het overzicht van gasten per tafel fijn zijn. Per tafel zijn er 12 plaatsen. Ik heb zitten denken dat je dus een soort lookup-formule zou kunnen creëren die steeds een volgend resultaat weergeeft.

Tafel A
1. Lookup met eerste resultaat voor tafel A
2. Lookup met tweede resultaat voor tafel A
(...)
12. Lookup met twaalfde resultaat voor tafel A

Tafel B
1. Lookup met eerste resultaat voor tafel B
2. Lookup met tweede resultaat voor tafel B
(...)
12. Lookup met twaalfde resultaat voor tafel B
etc...

Ik heb al het een en ander geprobeerd en gezocht, maar ik kom er nog niet uit. Kunnen jullie misschien helpen?

Beste antwoord (via Verwijderd op 05-04-2016 13:59)

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb eenzelfde probleem opgelost met de INDEX-functie. Mocht je interesse hebben, heb ik hier een voorbeeldje neergezet :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

1 antwoord: draaitabellen (pivot tables) :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Ik heb eenzelfde probleem opgelost met de INDEX-functie. Mocht je interesse hebben, heb ik hier een voorbeeldje neergezet :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben met de draaitabellen aan de slag gegaan (voor mij voor het eerst). Dit werkt prima voor het overzicht en hiermee ben ik geholpen! Het voelt echter als een overdreven oplossing.

Ik zal mij ook nog eens in die INDEX-functie verdiepen. Dat lijkt een minder zware oplossing te zijn.

Bedankt voor de antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SlinkingAnt schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:28:
Ik heb hier naar gekeken, maar ik krijg steeds #VALUE! foutmeldingen. Dit gebeurd op werkende formules zodra ik de formule in een cel selecteer en zonder iets te wijzigen de selectie weer verlaat. Deze #VALUE! foutmeliding wordt in het voorbeeld gegenereerd bij de selectie van het gebied voor de IF vergelijking ($C$2:$C$7).

Hierna krijg ik de formule niet meer werkend, tot ik hem uit een andere cel kopieer en plak. :?

Het enige verschil dat ik zie is dat in de formulebalk de complete formule tussen akkolades {} geplaatst is. Deze verdwijnen als ik de formule selecteer... Deze geven normaal gezien een gebied/array aan. Handmatig toevoegen van deze akkolades levert een foutmelding op.

Voorlopig gebruik ik dus de daaitabellen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Dat komt omdat het een 'speciale' array-formule is binnen Excel. Als je de cel selecteert en dan CTRL + SHIFT + ENTER doet, werkt de formule wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SlinkingAnt schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:25:
Dat komt omdat het een 'speciale' array-formule is binnen Excel. Als je de cel selecteert en dan CTRL + SHIFT + ENTER doet, werkt de formule wel.
Thnx! Werkt perfect! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

SlinkingAnt schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:28:
Toch is de voorkeur dat je oplossingen niet in een hyperlink zet. Ten eerste wordt het antwoord nutteloos als de link tzt verdwijnt, maar vooral willen we mensen vooral niet aanleren om op ongeverifieerde hyperlinks te klikken of vreemde documenten te downloaden van dropbox. :)

Anders gezegd: post liever je oplossing in het topic...

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Is er een goede manier om Excel incl formules in een forum te plempen?

Brontabel met gasten, beginnen op A1:
Gasttafel
NienkeA
JelleB
MayaB
FemkeB
ThijsA
DesiB

Rekentabel:
Tafel
GastABC
1Formule
2
3

Plaats deze code in de cel tagged met 'Formule' en je kunt 'm zelf uitslepen naar de rest van de cellen.
code:
1
=INDEX($A$2:$B$7;SUM(SMALL(IF($B$2:$B$7=B$10;ROW($B$2:$B$7));$A11)-1);1)

Pagina: 1