Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaapiej
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-05 09:53
Omschrijving;
Momenteel heb ik een Nikon D3100 in gebruik. Een tijdje geleden deze van mijn broer overgenomen om te starten met fotografie. Nu een aantal jaar verder wil ik wat nieuws hebben. De D3100 blijft in bezit en zal voornamelijk nog door mijn vriendin gebruikt worden.

Na wat zoeken ben ik in ieder geval de Nikon D7100, D7200 en D610 tegengekomen als opties. Voor zowel de crop als fullframe kom ik plus- en minpunten tegen en weet hierdoor niet echt goed wat nu de "beste keuze" is voor mij. Als je het überhaupt al over een beste keuze kan hebben...

Tussen de D7100 en D7200 las ik dat vooral het verschil in burst zit en dat meer voor sportfotografie is. Dat zou voor mij dan eerder de keuze tussen de D7100 en D610 laten gaan. Buiten het crop/fullframe verhaal zit er natuurlijk een fors verschil is prijs, bijna het dubbele bedrag. Daarnaast ligt de prijs voor de lenzen, als ik het goed heb, een stukje hoger bij de fullframe modellen. Keuzes keuzes keuzes...

De camera gebruik ik op het moment vooral voor portret, macro en gaat mee de natuur in.
Vanzelfsprekend zijn dit ook dingen die ik met de opvolger wil gaan doen!

De objectieven die ik nu in gebruik heb;Voorwaarden;
  • Huidige lenzen moeten op de nieuwe body kunnen
  • Wil er graag een 50mm objectief bij kopen
  • Als het mogelijk is zou het fijn zijn om lenzen uit te kunnen wisselen met de D3100 en D5200 (van mij broer)
Vraag;
Wat is de "beste keuze" voor mij om te maken op basis van bovenstaande?
En hebben jullie tips/opmerkingen of andere suggesties?

<GoT>NightStalker

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-05 22:29
Je kan alle lenzen van Nikon DSLR's uitwisselen, ze hebben allemaal dezelfde F-mount.

Ga je voor fullframe (de D610) moet je wel nieuwe lenzen hebben. Je huidige lenzen passen wel op die camera, maar beslaan niet de volledige sensor. Alleen je macro lens is ook gemaakt voor fullframe sensoren, dus die kan je meenemen, maar je 18-200 zoomlens niet. Ik zou dus lekker bij APS-C blijven.

Ook zou ik objectieven boven een betere camera verkiezen. Daar ga je namelijk veel meer verschil mee merken dan met een betere body. Allereerst is een lichtsterke zoomlens heel leuk om te hebben: De Sigma 17-50mm f/2.8 vangt 2 tot 5 keer zoveel licht als je 18-200, afhankelijk van hoever je ingezoomd bent. Naast de lichtsterkte is het ook een erg scherpe lens en is ie gestabiliseerd.

Ook een prime lens is leuk om te hebben, vanwege zijn scherpte, compacte design en vooral enorme lichtsterkte. Kijk eens naar een Sigma 30mm f/1.4 Art en Nikon 50mm f/1.8G.

Als je die lenzen hebt, zou ik gaan kijken naar een camera upgrade. Afhankelijk van hoeveel budget je dan nog over hebt kan ik de D5300 of D7100 aanraden.

[ Voor 3% gewijzigd door Balance op 01-04-2016 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-05 11:05
Balance schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:58:
[...]

Je kan alle lenzen van Nikon DSLR's uitwisselen, ze hebben allemaal dezelfde F-mount.

Ga je voor fullframe (de D610) moet je wel nieuwe lenzen hebben. Je huidige lenzen passen wel op die camera, maar beslaan niet de volledige sensor. Ik zou dus lekker bij APS-C blijven.
105mm F2.8 Macro EX DG OS HSM Is een DG model. Dat betekend dat hij perfect werkt op een FF sensor.

Sigma DC: These are special lenses designed so that the image circle matches the smaller size of the image sensor of most digital SLR cameras. Their specialized design gives these lenses the ideal properties for digital cameras.

Sigma DG: These are large-aperture lenses with wide angles and short minimum focusing distances. With an abundance of peripheral illumination, they are ideal lenses for Digital SLR Cameras whilst retaining suitability for traditional 35mm SLRs.

[ Voor 32% gewijzigd door Hamed op 01-04-2016 11:04 ]

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
ik heb sinds kort de combi:
d7200 en de sigma 17-50 2.8 os.
ik had eerst de d7200 gekocht, maar met de 18-55 trok het nog nergens op.
de 17-50 is zo bizar veel scherper... ik zou eerst deze aanschaffen

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-05 13:22
Ik zelf heb recent ook voor die keuze gestaan en neigde om bij DX te blijven puur door de prijs van een nieuwe body + lenzen aangezien ik geen enkele FF lens had. De lenzen die ik voor DX heb zijn de 18-105mm en 35mm f1.8. Als ik bij DX bleef wilde ik gaan investeren in echt goed glas zoals bijvoorbeeld de Nikon 16-80 2.8-4. De stap naar FF wordt daardoor in de toekomst natuurlijk pijnlijker, die lens is ook DX only.

Ik ben toen eens op marktplaats gaan kijken en kwam een D610 tegen met maar ~6000 clicks, de 24-85mm met B+W MRC UV filter en een extra batterij. Voor ongeveer €300,- meer dan de D7200 body only. Natuurlijk het is tweedehands, en nog steeds een kitlens maar heb nu wel FF en kan nu investeren in echt goed FF glas.

De vraag die je jezelf moet stellen is ben je tevreden met DX en wil je hier altijd blijven? Weegt het kunnen gebruiken van je huidige lenzen, wisselen van lenzen met je broer en de prijs af tegen FF en alle voordelen die daarbij komen. De D7100/D7200 zijn ook top camera's, het is maar net wat jij belangrijk vind.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaapiej
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-05 09:53
@allen, bedankt zo ver voor de reacties!
Heeft mij weer wat meer aan het denken gezet..
Balance schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:58:
Ook zou ik objectieven boven een betere camera verkiezen. Daar ga je namelijk veel meer verschil mee merken dan met een betere body. Allereerst is een lichtsterke zoomlens heel leuk om te hebben: De Sigma 17-50mm f/2.8 vangt 2 tot 5 keer zoveel licht als je 18-200, afhankelijk van hoever je ingezoomd bent. Naast de lichtsterkte is het ook een erg scherpe lens en is ie gestabiliseerd.
Dit krijg ik inderdaad van meerdere kanten te horen. Heb daardoor ook meer de neiging om voor de D7100 te gaan en er nog een leuke lens bij te pakken! De 50mm f/1.8 wilde ik er sowieso al bij gaan kopen, ook die wordt veel aangeraden.. (mede door de leuke prijs)
aron225 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:03:
ik heb sinds kort de combi:
d7200 en de sigma 17-50 2.8 os.
ik had eerst de d7200 gekocht, maar met de 18-55 trok het nog nergens op.
de 17-50 is zo bizar veel scherper... ik zou eerst deze aanschaffen
Is er buiten de snellere burst nog een reden om de D7200 boven de D7100 te kiezen?
Ik las dat het vooral de snelheid is en dat zal ik niet direct nodig hebben. Scheelt €300 (ongeveer) en kan dat dan beter in een lens stoppen denk ik!
Tiwazz schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 09:59:
De vraag die je jezelf moet stellen is ben je tevreden met DX en wil je hier altijd blijven? Weegt het kunnen gebruiken van je huidige lenzen, wisselen van lenzen met je broer en de prijs af tegen FF en alle voordelen die daarbij komen. De D7100/D7200 zijn ook top camera's, het is maar net wat jij belangrijk vind.
Ik ben (nog) wel tevreden met DX, waarschijnlijk ook omdat ik niet anders ken en eigenlijk net pas kom kijken wat fotografie betreft. Een jaar of drie bezig en vooral veel aan het leren en inlezen! Of ik altijd bij DX wil blijven weet ik niet.. wil er vast en zeker nog eens een FF bij hebben. Of dat nu de volgende body wordt of later een keer. Welke echte voordelen zou ervoor kunnen zorgen dat ik nu voor FF zou kiezen?

Blijft voor mij nog lastig om de knoop door te hakken.
Beide voor- en nadelen en eigenlijk gewoon beide kopen haha :P
Toch meer de neiging om nu voor de D7100 te kiezen met een leuke lichtsterke lens. Zodra mijn eigen fotografie niveau en kennis dan een stuk verder is wordt een FF de volgende stap!

<GoT>NightStalker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-05 14:28
schaapiej schreef op maandag 04 april 2016 @ 13:05:

[...]

Dit krijg ik inderdaad van meerdere kanten te horen. Heb daardoor ook meer de neiging om voor de D7100 te gaan en er nog een leuke lens bij te pakken! De 50mm f/1.8 wilde ik er sowieso al bij gaan kopen, ook die wordt veel aangeraden.. (mede door de leuke prijs)

[...]

Is er buiten de snellere burst nog een reden om de D7200 boven de D7100 te kiezen?
Ik las dat het vooral de snelheid is en dat zal ik niet direct nodig hebben. Scheelt €300 (ongeveer) en kan dat dan beter in een lens stoppen denk ik!

[...]

Ik ben (nog) wel tevreden met DX, waarschijnlijk ook omdat ik niet anders ken en eigenlijk net pas kom kijken wat fotografie betreft. Een jaar of drie bezig en vooral veel aan het leren en inlezen! Of ik altijd bij DX wil blijven weet ik niet.. wil er vast en zeker nog eens een FF bij hebben. Of dat nu de volgende body wordt of later een keer. Welke echte voordelen zou ervoor kunnen zorgen dat ik nu voor FF zou kiezen?

Blijft voor mij nog lastig om de knoop door te hakken.
Beide voor- en nadelen en eigenlijk gewoon beide kopen haha :P
Toch meer de neiging om nu voor de D7100 te kiezen met een leuke lichtsterke lens. Zodra mijn eigen fotografie niveau en kennis dan een stuk verder is wordt een FF de volgende stap!
Als je nog niet duidelijk hebt waarom je naar FF zou willen en niet weten wat de eventuele voordelen zouden zijn dan zou ik het ook nog zeker niet doen. Het is met de huidige crop bodies ook lang niet altijd een vooruitgang en hangt er erg van af wat voor eisen je stelt aan je camera. Schiet je niet zo vaak met weinig licht en ben je tevreden met de DoF die je krijgt met je huidige lens/body combinatie dan zie ik niet zo veel redenen voor je om over te stappen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-05 22:29
Voordat je in een lens gaat investeren is het erg handig om te weten op welke brandpuntsafstanden je veel gebruikt. Misschien gebruik je het 70-200mm gebied heel weinig, dan heb je dus genoeg aan een lens die bijvoorbeeld 17-70mm dekt. Met ExposurePlot krijg je heel goed inzicht in welke brandpuntsafstanden je veel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-05 12:54
Ik denk dat als je het niet écht nodig hebt, niet over hoeft te gaan op FF. De 7100 is super, AF is top, (mits je leuk glas ervoor hangt) is de beeldkwaliteit super, ISO performance is goed....Wat wil je nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje500
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-05 22:29
De burst snelheden van de D7200 en D7100 zijn gelijk. De buffer, maximale hoeveelheid foto's in een burst, die is verschillend.
De D7200 heeft een 3x zo grote buffer. Afhankelijk van de raw instellingen, heb je een burst van 18 foto's (zo'n 3 seconden) tov 6 (een enkele seconde).

Dit is zo'n beetje het meest prominente verschil tussen de twee bodies. Heb je de burst grootte niet nodig, dan zal de D7100 voldoen (tov de D7200).

Verder kon ik op de D7100 de rode video record knop niet instellen om ISO aan te passen, wat ik op de D7200 wel kon doen. Ik kan hierbij iets over het hoofd gezien hebben, maar ik ben hier wel fan van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021

[...]

[...]

[...]
ik heb genoeg redenen gehad om voor de d7200 te gaan..
de snelheid is hetzelfde, alleen de 7100 heeft een beschamend kleine buffer van slechts 6 raw shots uit me hoofd.. dit betekend dat je binnen 1 seconden je buffer vol heb geschoten, iets wat mij ERG tegen stond.

de top lcd heeft minder useless informatie, en vind ik persoonlijk iets overzichtelijker.

de hogere iso is IETS beter maar verwacht hier geen wondere.

de processor in de camera is veel beter, sneller, en ik vind -direct uit camera jpeg zonder dlighting en ellende er een stukje beter uitzien.

het is het model nieuwer, dus nu iets duurder, maar houdt langer de waarde.

ik heb de mijne bij calumet duitsland (essen) gehaald voor 880 body only.

ik heb hier in nederland de sigma 17-50 2.8 os gehaald, FANTASTICH ding!!
ik had al een 70-200 2.8, die hem mooi aanvuld.

ik ga morgen even de mb-d15 grip halen (de originele) en dan is mijn setje voorlopig even compleet.

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Pagina: 1