Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boevertje
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Hallo Allemaal. _/-\o_

Ik ben bezig te kijken naar een nieuw systeem om de huidige te vervangen alleen loop ik tegen onduidelijkheid aan van de M.2. :?

Er zijn namelijk twee specificaties te vinden namelijk M.2 (PCI-e 3.0 x4) en M.2 (S600/Pcie3.0x4) maar wat is nou het verschil?

Graag zou ik namelijk de Samsung SM951 (NVMe) 256GB gebruiken en die heeft M.2 (PCI-e 3.0 x4)

Nu ben ik aan het kijken naar de Asus Z170-A en daar staat M.2 (S600/Pcie3.0x4).

Nu begrijp ik prima dat M.2 M.2 is en dat het prima past :P , de vraag is alleen ga je de volle snelheid ook halen? 8)

Alvast bedankt voor het mee denken mee kijken! _/-\o_

Wenslijst
ter vervanging van
Inventaris

Beste antwoord (via boevertje op 08-09-2016 11:20)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:40
DrDeathhand schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 16:22:
Beste Whitefeather,

Even voor de duidelijkheid.
U geeft aan dat het 1151 platform via de chipset een aantal mogelijkheden bied zoals M2.
Deze worden wel gedeeld zoals bvb Extra sata aansluitingen of USB.

Betekend dit dan dat STEL de M2 poort is gedeeld met SATA600 en ik zou de M2 poort gebruiken dat dan een X aantal SATA poorten niet te gebruiken zijn?? Of vise versa? (dus ik gebruik ALLE sata poorten waardoor de M2 poort niet te gebruiken is?)
Één van de 2 Sata-poorten die in het Sata-Express-slot zit, wordt ook in het m2 slot gebruikt. Als je dus een Sata m2-kaartje gebruikt, dan werkt er nog maar 1 uit het Sata-Express-slot. (Pag 36 van de manual, zie: http://dlcdnet.asus.com/p...5394.182541382.1443249655

Maar dat is dus geen probleem als je een PCI-Express M2 neemt.

"The M.2 socket shares SATA ports with SATA Express. Only one SATA device could be activated. To use an M.2 SATA device, refer to section 2.6.8

Bij het X99-platform zijn er ook overlappingen/bijzonderheden. Ik wist wel dat er wat was, maar precies ook niet meer.
Bij de MSI X99A SLI Plus bijvoorbeeld, gebruikt het M2-slot de Pci-Express-lanes van de CPU, tenzij je die allemaal voor je GPU's hebt gebruikt. Dan draait het slot opeens niet meer op 4 x 3.0, maar op 2x 2.0.
Bij dit bord geldt ook dat als je een M2 Sata-kaart gebruikt, Sata-poorten 5 en 6 het niet meer doen.

Bij heel veel of misschien wel alle borden waar staat dat het m2-slot PCI-Express en Sata ondersteund zal dat dus wel het geval zijn (mits specs in Pricewatch goed zijn), maar zul je er misschien wel SATA-poorten door verliezen.

Maar zover ik kan zien, is het gebruik van één PCI-Express kaartje zonder gevolgen voor de rest van de poorten. Bij meer PCI-Express zou het nog wel eens gedeeld kunnen zijn en vallen er poorten weg.

[ Voor 32% gewijzigd door White Feather op 06-09-2016 20:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 15:42
PCI-e ssd's zijn sneller dan S600 ssd's Dus als je mobo pcie 3 m.2 ondersteunt gaat dat prima op de volle snelheid draaien vraag is alleen of je dat gaat merken.

Normale Sata 600 (zowel m.2 als 2,5'') zijn ook al zeer snel en ik zou eigenlijk grotere ''normale'' ssd aanraden. Je hebt nu voor € 82 128 gb maar daar kan je een een 250 gb Normale ssd voor krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Bovendien zou ik je wenslijst eens heroverwegen. Ik zie een normale i7 6700 op een Z170 moederbord - dat is een niet overclockbare CPU op een overclockbaar moederbord. Verder vind ik persoonlijk de Nepton 120XL cooler te duur en dit kan veel beter voor dat geld, maar dat is mijn mening ;)

Waar gaat het systeem voor gebruikt worden hoofdzakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boevertje
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Systeem is voor van alles en nog wat, van lekker simpel office tot virtualisatie.
Daarnaast speel ik soms nog wel eens een game.

Schijfruimte maakt mij wat minder uit, heb hier nog een NAS staat met dik 7TB aan vrije ruimte, 256GB biedt genoeg opslag om Windows, standaard applicaties, paar VM's en misschien 1 of 2 games op te kunnen installeren. Rest staat allemaal op de NAS en hoeft dus niet op de SSD te worden opgeslagen.

Ik sta open voor ideeën, gezien ik er qua hardware een beetje roestig ben.
Al moet het natuurlijk wel een verbetering zijn ten aanzien van de huidige opstelling :).

Overclocken heb ik eerder vaak wel gedaan, maar tegenwoordig ben ik daar niet meer zo mee bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDeathhand
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-07 11:06
Geachte dames en heren,

Ik denk dat Boevertje met de zelfde verwarring zit als ik.
Deze verwarring is denk ik ontstaan door het volgende.

Bij Pricewatch onder Basis Componenten Moederborden kan je bij de verschillende filter opties
onder de optie Hardeschijf bus (Intern) verschillende opties kiezen maar de gene die verwarrend is
is deze.

M.2 (PCI-e 3.0 x4)
M.2 (S600/Pcie3.0x4)

Waarom staat er bij de tweede M.2 aansluiting S600/PCIE3.0x4? Is dit omdat deze M2 aansluiting compatible is voor beide type M2 kaartjes, dus SATA3/S600 en PCIE3.0x4? of is dit gewoon een fout op de website van tweakers pricewatch en moet de opties gewoon het geen hieronder zijn?

M.2 (PCI-e 3.0 x4)
M.2 (S600)

Ik zelf kan NIETS vinden dat zo'n M.2 slot compatible kan zijn met beide mogelijkheden en vind alleen maar of de M.2 PCIE3.0 X4 variant of de M.2 S600 variant.

Om duidelijkheid te krijgen zal ik contact opnemen met de mensen van tweakers pricewatch om dit uit te zoeken.

Mvg

DrDeathhand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
DrDeathhand schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 13:31:
M.2 (PCI-e 3.0 x4)
M.2 (S600/Pcie3.0x4)

Waarom staat er bij de tweede M.2 aansluiting S600/PCIE3.0x4? Is dit omdat deze M2 aansluiting compatible is voor beide type M2 kaartjes

Ik zelf kan NIETS vinden dat zo'n M.2 slot compatible kan zijn met beide mogelijkheden en vind alleen maar of de M.2 PCIE3.0 X4 variant of de M.2 S600 variant.

Om duidelijkheid te krijgen zal ik contact opnemen met de mensen van tweakers pricewatch om dit uit te zoeken.

Mvg

DrDeathhand
Wikipedia: M.2

Computer bus interfaces provided through the M.2 connector are PCI Express 3.0 (up to four lanes), Serial ATA 3.0, and USB 3.0 (a single logical port for each of the latter two). It is up to the manufacturer of the M.2 host or device to select which interfaces are to be supported, depending on the desired level of host support and device type. The M.2 connector has different keying notches that denote various purposes and capabilities of M.2 hosts and modules, preventing plugging of M.2 modules into feature-incompatible host connectors.[1][2][4]

Bij het Asusbord staat op de pagina (http://www.asus.com/Motherboards/Z170-A/specifications/) van de fabrikant bij storage:

1 x M.2 x4 Socket 3, *2, with M Key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (both SATA & PCIE mode)

Het 1151-platform biedt via de chipset een aantal mogelijkheden, zoals m2. Die aansluitingen worden echter vaak wel gedeeld met andere mogelijkheden zoals extra Sata-aansluitingen of extra USB. Ik denk dat daarom bij de m2-sloten die op die specifieke lanes van de chipset zitten er de keuzemogelijkheid is om de aansluiting als m2 of Sata 600 te gebruiken.

Op het socket 2011-3-platform, is er vanuit de chipset zelf geen support voor m2, maar je kunt wel 4 pci-express-lanes hiervoor gebruiken. Maar daar zit dan dus geen ondersteuning voor Sata 600 in.

Zie voor meer uitleg over de verdeling van de lanes van de chipset:
Anandtech

[ Voor 4% gewijzigd door White Feather op 06-09-2016 19:28 . Reden: Link naar Anandtech gefixt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeathhand
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-07 11:06
Beste Whitefeather,

U geeft aan dat het 1151 platform via de chipset een aantal mogelijkheden bied zoals M2.

Betekend dit dan dat STEL de M2 poort is gedeeld met SATA600 en ik zou de M2 poort gebruiken dat dan een X aantal SATA poorten niet te gebruiken zijn?? Of vise versa? (dus ik gebruik ALLE sata poorten waardoor de M2 poort niet te gebruiken is?)

Ook geef je aan dat er op het socket 2011-3 platform vanuit de chipset geen support is. Hoe zit het dan met de M2 PCIE3 x4 poorten die op zo'n mobo zitten? Als ik een search doe via pricewatch van tweakers dan kom ik 23 X99 moederborden tegen die dit hebben dus ik ben wel benieuwd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
DrDeathhand schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 16:22:
Beste Whitefeather,

Één van de 2 Sata-poorten die in het Sata-Express-slot zit, wordt ook in het m2 slot gebruikt. Als je dus een Sata m2-kaartje gebruikt, dan werkt er nog maar 1 uit het Sata-Express-slot. (Pag 36 van de manual, zie: http://dlcdnet.asus.com/p...5394.182541382.1443249655

Maar dat is dus geen probleem als je een PCI-Express M2 neemt.

"The M.2 socket shares SATA ports with SATA Express. Only one SATA device could be activated. To use an M.2 SATA device, refer to section 2.6.8

Bij het X99-platform zijn er ook overlappingen/bijzonderheden. Ik wist wel dat er wat was, maar precies ook niet meer.
Bij de MSI X99A SLI Plus bijvoorbeeld, gebruikt het M2-slot de Pci-Express-lanes van de CPU, tenzij je die allemaal voor je GPU's hebt gebruikt. Dan draait het slot opeens niet meer op 4 x 3.0, maar op 2x 2.0.
Bij dit bord geldt ook dat als je een M2 Sata-kaart gebruikt, Sata-poorten 5 en 6 het niet meer doen.

Bij heel veel of misschien wel alle borden waar staat dat het m2-slot PCI-Express en Sata ondersteund zal dat dus wel het geval zijn (mits specs in Pricewatch goed zijn), maar zul je er misschien wel SATA-poorten door verliezen.

Maar zover ik kan zien, is het gebruik van één PCI-Express kaartje zonder gevolgen voor de rest van de poorten. Bij meer PCI-Express zou het nog wel eens gedeeld kunnen zijn en vallen er poorten weg.

[ Voor 32% gewijzigd door White Feather op 06-09-2016 20:54 ]

Pagina: 1