Toon posts:

Ik heb een probleem met mijn psu denk ik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb al een tijdje problemen met mijn pc waardoor het beeldscherm uitvalt maar het geluid blijft in de achtergrond spelen. nu vroeg ik mij of of mijn psu nog wel goed is. kan iemand hier wijzer uit worden? http://imgur.com/eXOf4ru
Verder krijg ik dus steeds deze error:

System

- Provider

[ Name] Microsoft-Windows-Kernel-Power
[ Guid] {331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}

EventID 41

Version 2

Level 1

Task 63

Opcode 0

Keywords 0x8000000000000002

- TimeCreated

[ SystemTime] 2016-03-31T18:33:56.136404600Z

EventRecordID 121163

Correlation

- Execution

[ ProcessID] 4
[ ThreadID] 8

Channel System

Computer sijmenbakkenes

- Security

[ UserID] S-1-5-18

- EventData

BugcheckCode 278
BugcheckParameter1 0xfffffa8006f564e0
BugcheckParameter2 0xfffff880050fdaf8
BugcheckParameter3 0xffffffffc000009a
BugcheckParameter4 0x4
SleepInProgress false
PowerButtonTimestamp 0

Iemand die weet hoe je dit moet fixen? 8)7

Alle reacties

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:50
Hmmm, een PSU probleem wat alleen video, niet audio aantast? Lijkt mij vrij sterk. Over het algemeen, als je PSU kapot is of gaat, heb je problemen met het opstarten of 'complete' crashes en vastlopers. Niet dat dingen als geluid door blijven gaan.

Je speedfan screenshot: ik zou even niet vertrouwen op wat een programma je verteld. Kijk bij het opstarten eens in de BIOS - vaak kan je daar ook spanningen uitlezen, da's een stuk betrouwbaarder.

Verder: specs? Wat voor hardware zit er in je PC? Wat voor merk & type voeding, moederbord, CPU enzovoort?

Tot slot: ik zou zelf eerder denken aan een driverprobleem (videodriver wellicht) of een windows-probleem (en dan zou ik zelf Windows herinstalleren, maar wellicht dat andere mensen betere ideeen hebben).

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Je verteld niks over wat je aan het doen bent, tijdens storing?
Wat heb je zelf geprobeerd, om dit op te lossen?

Je verdenkt je voeding, leen een voeding, uitwisselen, en je weet het.
Niet direct kopen, anders heb je 2 voedingen, en je pc werkt nog niet.

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-01 16:19
1 april?

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Verwijderd

Als je denkt dat de voeding de oorzaak is het logisch ook het merk en type daarvan in de post te vermelden.

Verwijderd

Topicstarter
Intel Core i5-4460 Boxed
ASRock B85M-ITX
Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU 2x
Gigabyte GV-N970IXOC-4GD
Crucial MX100 256GB
thermaltake core x1
Seasonic S12G 450W
Seagate Barracuda 7200.14, 1 TB Harde schijf
cooler master hyper 103

sorry was vergeten de specs erin te zetten, verder heb ik al een memtest gedaan alles was normaal. in de bios lijken ook de voltages normaal, ik krijg nu net te horen op een ander forum dat ik een betere psu nodig heb die minimaal 600 watt levert kan dit kloppen?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2016 08:31 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:15

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 08:17:
ik krijg nu net te horen op een ander forum dat ik een betere psu nodig heb die minimaal 600 watt levert kan dit kloppen?
Nope, deze set komt onder maximale belasting amper boven de 300W uit. Zolang je een goede voeding hebt (en die heb je) zou dat het probleem niet zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist mijn video driver gedowngraded, farcry 3 weer opgestart kon 5 minuten spelen daarna weer een crash beeld weer zwart en het geluid loopt vast en weer de kernel 41 error:

- System

- Provider

[ Name] Microsoft-Windows-Kernel-Power
[ Guid] {331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}

EventID 41

Version 2

Level 1

Task 63

Opcode 0

Keywords 0x8000000000000002

- TimeCreated

[ SystemTime] 2016-04-01T07:00:37.372003200Z

EventRecordID 121846

Correlation

- Execution

[ ProcessID] 4
[ ThreadID] 8

Channel System

Computer sijmenbakkenes

- Security

[ UserID] S-1-5-18

- EventData

BugcheckCode 278
BugcheckParameter1 0xfffffa8006dbf010
BugcheckParameter2 0xfffff88004fb82dc
BugcheckParameter3 0xffffffffc000009a
BugcheckParameter4 0x4
SleepInProgress false
PowerButtonTimestamp 0

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
Hoelang heb je die memtest laten runnen? En hoeveel passes gedaan zonder errors?

Verwijderd

Topicstarter
Een uur met 2 passes zonder errors

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Een Microsoft-Windows-Kernel-Power error wordt doorgaans door de volgende zaken getriggered:

- Een foutieve overclock
- Verkeerd ingesteld en/of foutief RAM
- Een falende PSU
- Zeer hoge temperaturen
- Overig hardware defect (Moederbord, cpu, ram etc...)

Ik zou zelf de volgende zaken even checken:

- Reset je bios even naar de 'Optimzed Defaults' om foutieve instellingen uit te sluiten

- Houdt je temperaturen eens in de gaten tijdens het gamen of als je andere zaken doet (gebruik de programma's Realtemp en/of MSI Afterburner bijvoorbeeld)

- Draai Memtest eens minimaal 5 uur als je bijv. slaapt of niet thuis bent. Je zou ook eens even Prime95 v27.7 kunnen draaien om je CPU+RAM eens flink te stressen. Houdt dan ook de temperaturen in de gaten.

- Check even of ALLE voedingskabels goed vast zitten

- Verwijder eens je videokaart en probeer te gamen op de onboard videochip van je i5-4460. Hiermee kan je de videokaart en/of voeding aanwijzen als de schuldige mits het probleem is niet meer voor komt.

Helaas blijft dit een erg vervelend probleem met allerlei mogelijke oorzaken :/

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Verwijderd

Topicstarter
ja stin indd zit al vanaf het begin met dit probleem, ik ga wat met je tips doen alvast bedankt.

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-01 06:57
Bij sommige moederborden kan je de voltages in je bios zien . Hoeveel volt staat er op je 12V ? Is deze > of is deze < dan 12V .

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Temperatuur lijkt me een erg goede om te controleren - dit zou een overhittende GPU kunnen zijn. Draaien de fans op de GPU koeler goed (geen draadjes ertussen vast oid)? En is er redelijke airflow eromheen (niet volgepropt met opgerolde kabels ofzo)?

Oslik blyat! Oslik!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-01 19:11
Bug Check 278 is VIDEO_TDR_ERROR.

Ik zou het eerder bij je videokaart zoeken, maar het blijft speculeren. Zaken als RAM verdenken lijkt me verspilde tijd.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:56

Esumontere

Floep, banaan.

Thralas schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:47:
Bug Check 278 is VIDEO_TDR_ERROR.

Ik zou het eerder bij je videokaart zoeken, maar het blijft speculeren. Zaken als RAM verdenken lijkt me verspilde tijd.
Zaken als RAM verdenken is nooit verspilde tijd.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-01 19:11
Jawel, want dat zie je meteen terug in de bluescreens. Bitjes die omvallen in je geheugen leveren nooit een-en-dezelfde bluescreen op (n=2, plus de beschijving van TS die doet vermoeden dat de rest ook VIDEO_TDR_ERROR betreft).

Een screenshotje van bluescreenview is desalniettemin handig om te bevestigen dat het een en dezelfde errorcode betreft.

• frankym
hoe oud is de voeding?

Verwijderd

Topicstarter
net een jaar oud

• frankym
Heb je al gekeken wat je voltages zijn van je 12V?

Heb je een mogelijkheid om dat in je bios te zien , of te meten?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Als je alleen in spellen problemen hebt?
1 spel of alle spellen, meerdere spellen?

Zet de video driver eens wat lichter, bijv in het spel, zodat deze gemakkelijker kan werken, dit heeft bij mij eens geholpen om het aan het werken te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb echt alleen problemen in wat zwaardere spellen zoals far cry 3 verder nooit problemen

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:56

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 21:28:
ik heb echt alleen problemen in wat zwaardere spellen zoals far cry 3 verder nooit problemen
... hetgeen dus suggereert dat het idd iets met de videokaart heeft te maken. Of met stroomtoevoer naar de videokaart als 'ie wat meer prik nodig heeft.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Lijkt me sterk dat de PSU niet sterk genoeg is.
Dat ding is net een jaar oud en zou dus nog steeds voldoende stroom moeten kunnen leveren.

Ik draai een
I5-4570
Asrock H97M-ITX/ac
16GB DDR3
Sapphire R9 280X
Een HDD en SSD

op een Silverstone 450W Gold die reeds 2 jaar oud is. Geen problemen mee.

Ik zou het probleem bij de videokaart zoeken. Issues bij zware spellen suggereert oververhitting of andere fouten bij de videokaart wat opspeelt als hij zwaar belast wordt.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:56

Wildfire

Joy to the world!

Ja, maar het kan ook zijn dat de PSU niet 100% in orde is en bij hogere belastingen problemen geeft, wat zich dan uit in problemen met het component dat die extra prik vraagt. Ja, het is waarschijnlijk de GPU zelf, maar sluit de PSU niet bij voorbaat uit.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Allard Pruim
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-01 23:03
Het probleem wat jij beschrijft met het uitvallen van het beeld en het geluid wat nog op de achtergrond speelt doet mij denken aan een probleem wat ik een aantal jaren terug heb gehad met een videokaart. Dit ging toen van kwaad naar erger, in het begin uitvallers gehad van het beeld (zwart scherm waardoor ik moest rebooten), later zag ik ook BSOD's met de mededeling: 'driver not less or equal' of iets in die geest. Op een gegeven moment zag ik tijdens het uitvallen van het beeld ook gekleurde strepen door het beeld.

Ik heb toen mijn systeem een paar keer opnieuw geïnstalleerd en ook verschillende versies drivers geprobeerd voor mijn kaart maar loste de problemen niet op. Heb uiteindelijk de kaart vervangen en toen nooit weer die problemen gehad, je zou dus even kunnen kijken naar de videokaart of die wel helemaal lekker is.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Nee het is een probleem met je video kaart en niet met je PSU. Je mag zelfs blij zijn dat je een goede PSU hebt. Wanneer je met google zoekt zal je dit ontzettend vaak terug vinden. Komt voor met zo een beetje alle TI en OC modellen voor van de Nvidia GTX-x60, GTX-x70 modellen. Zodra je Ti ziet of OC in de naam, dan kan je er vanuit gaan dat het de kaart is. Je kan met EVGA Precicion X of MSI afterburner de clocks omlaag zetten van memory of core van de GPU of de voltage van de kaart omhoog gooien. Het is een beetje experimenteren.

Het treed met name op wanneer er opeens een heftige scene optreed binnen een game met veel explosies ofzo. Je kan zo een half uur of paar uur zonder problemen gamen en dan opeens reset systeem, of BSOD. Ik heb het gevoel dat de adapter dan opeens heel veel stroom vraagt en de boel klapt, heb het gehad met een goedkope PSU, die overleefde opeens een BSOD niet terwijl deze goed over gedimensioneerd was. Uiteindelijk bleek bij mij de oplossing om een game profiel aan te maken waarbij maximale voltage van 987mV naar 1100mV gezet werd en de Memclock 91Mhz lager en GPU core clock 71Mhz lager werd gezet. Sinds dien geen issue meer.

Overigens trad dit probleem bij mij pas op na 1,5 jaar en kwam ik pas een half jaar geleden er achter wat het probleem was, kon inmiddels niet meer van garantie gebruik maken. Wanneer het eerder is dan zou ik de kaart gewoon ruilen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1