PC upgrade - 3 monitor setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Oneshot007
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-11-2024
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om mijn PC te upgraden, zodat ik de nieuwe games op max settings kan spelen en uiteraard op 3 schermen.

Mijn huidige PC bestaat uit:
  1. Moederbord: MSI H97 Gaming3
  2. Proccessor: Intel core I5-4590 @3.30GHz
  3. RAM: GSkill DDR3 8GB (2x 4GB)
  4. Voeding: Be Quit dark power pro 1000W
  5. Videokaart: EVGA Geforce GTX 970 SC
Wat wil ik er nog bij kopen?
  1. Monitor: 3x Acer H277HUsmidpx (27" 2560x1440px | IPS | 4ms response time | GEEN G-sync)
  2. Videokaart: EVGA Geforce GTX970 SSC
De videokaarten worden in SLI gezet (via EVGA sli bridge pro V2.0), zodat ze gebruikt kunnen worden als 1 kaart. De EVGA Geforce GTX970 SSC lijkt mij het best, aangezien ik hierdoor 2 extra displaypoorten heb (tegenover de enkele van de GTX970 SC). Het lijkt mij namelijk verstandig om alle 3 de schermen op displayport aan te sluiten.

De monitoren beschikken niet over 144Hz technologie. Hier komt ook mijn eerste vraag vandaan, zal ik het verschil tussen mijn huidige 120Hz scherm en de schermen die ik wil kopen (60Hz) erg gaan merken?

Mijn tweede vraag is, ik zou de nieuwste games het liefst op maximale settings willen spelen op 3 schermen. Echter vraag ik mij af of de GTX 970 in SLI wel genoeg kracht heeft of dat ik toch beter mijn GTX970 SC kan verkopen en er 2 GTX980's in SLI in kan zetten.

Good to know:
  1. 4K schermen boeien mij niet, aangezien ik op 3 schermen wil gamen.
  2. Ik heb geen ervaring met overklokken.
  3. Ik weet dat videokaarten in SLI maar zo goed zijn als de slechtste kaart en ik dus niets heb aan de extra kracht van de GTX970 SSC.
Alvast bedankt voor jullie advies!

Update

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb op het moment een 120Hz scherm en een 60Hz scherm. Bij de 60Hz zie ik af en toe al flickering. Dit komt waarschijnlijk door het feit, zoals GeneralX aangaf, dat de GTX970 1 scherm op 60Hz al moeilijk trekt.

Ik ben er gisteren ook achter gekomen dat mijn moederbord geen SLI of Crossfire ondersteund. Het zal dus een complete PC Rebuild worden (op de voeding na). Ik gok dat ik dan op het moment maar af zie van de setup die ik wilde kopen en maar wacht op de nieuwe generatie GPU's.

Nieuwe games speel ik vaak pas als ze ongeveer 1-2 maanden uit zijn. Dus de driver updates komen meestal wel goed :)

Ik zal mezelf ook eens wat beter in gaan lezen in de AMD specs. Was eigenlijk altijd fan van GTX, maar dat wordt hem dus niet meer.

Nieuwe vraag

Aangezien ik een nieuw moederbord zal moeten gaan kopen, wat raden jullie mij aan?
Ik neem aan dat ik 3 videokaart slots zal moeten hebben, aangezien de videokaart + voeding 2 slots in kan nemen (GTX 900 series).

Alvast bedankt!

[ Voor 22% gewijzigd door Oneshot007 op 01-04-2016 09:04 ]

Beste antwoord (via Oneshot007 op 03-04-2016 21:22)

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Het zal twee GTX970s gegarandeerd niet lukken om 3 1440p schermen op 60FPS te krijgen. Een enkele GTX970 kan in de meeste games net aan de 30FPS komen wanneer je drie 1080p monitors aanstuurt (https://www.techpowerup.c...S/GTX_970_STRIX_OC/9.html). 1440p voegt nog ruim 33% extra pixels toe en SLI (net als Crossfire) schaalt (zeker als games net uit zijn en drivers nog niet geoptimaliseerd zijn) niet zo goed. Daarbij komt dat Nvidia kaarten niet zo veel VRAM hebben als hun AMD tegenhangers, dus zit je eigenlijk in het verkeerde kamp als je dit soort resoluties wilt aansturen (https://www.guru3d.com/ar...ming_8g_oc_review,16.html). Het zou dus beter zijn om de 970's te verkopen en er AMD voor terug te kopen. Een R9 390X van 400 euro presteert zoals een GTX980 van 500 euro. Een net iets duurdere Fury van 530 euro presteert nog weer beter. De 1000W voeding heb je al, dus een Crossfire opstelling biedt je veel meer waar voor je geld.

Desalniettemin: Crossfire is a biatch. Weest voorbereid op flickering bij iedere nieuwe game. Driver updates zijn een vereiste voordat het goed zal werken (lees maar eens de known issues bij de patch notes van de laatste (beta) AMD drivers: in iedere regel staat flickering). De prestaties van twee kaarten in Crossfire/SLI kunnen dus zeker slechter zijn dan die van de slechtste kaart.

Ga je het verschil merken tussen 60FPS op drie schermen of 1 scherm op 120FPS? Uiteraard, maar met een enkele GTX970 denk ik niet dat je de 120FPS ooit gehaald zult hebben, dus ik ben bang dat de verschillen in beleving niet groot zullen zijn. Ik denk dat de pure awesomeheid van 3 schermen echter wel een grote stap zal zijn.

EDIT: ik zag dat je ook nog naar overclocking informeerde. Ik denk niet dat je wilt gaan overclocken met twee R9 390Xs. Een enkele 390X kan een piek van (ruim) 420W trekken. Twee van die dingen, inclusief een slordige 100W van je CPU en je zit al aan 940-950W. Ik zou me er niet gerust op voelen als je dan ook nog gaat overclocken. Met Fury's is dat wel een optie, die trekken slechts iets meer dan de helft van een R9 390X (maximaal 270W), dus dan heb je flink speling en met GTX980s is opgenomen vermogen überhaupt niet aan de orde. Wellicht is het interessant om de nieuwe generatie GPUs af te wachten, die zouden namelijk niet lang meer op zich laten wachten. Dan zal de huidige generatie wellicht wat in prijs zakken, wat zeker interessant is als je 800+ euro uit gaat geven :9

EDIT @Puddi onder mij:
Twee Fury X kaarten doen 12K zonder al te veel problemen en die zijn al verkrijgbaar vanaf 690 euro. Dat neemt niet weg dat we hier hetzelfde dachten, maar je reactie was wellicht wat overdreven ;)
(Uiteraard lever ik bewijs voor deze claim: http://www.tweaktown.com/...ty-11-520x2160/index.html)

[ Voor 24% gewijzigd door GeneralX op 01-04-2016 06:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Het zal twee GTX970s gegarandeerd niet lukken om 3 1440p schermen op 60FPS te krijgen. Een enkele GTX970 kan in de meeste games net aan de 30FPS komen wanneer je drie 1080p monitors aanstuurt (https://www.techpowerup.c...S/GTX_970_STRIX_OC/9.html). 1440p voegt nog ruim 33% extra pixels toe en SLI (net als Crossfire) schaalt (zeker als games net uit zijn en drivers nog niet geoptimaliseerd zijn) niet zo goed. Daarbij komt dat Nvidia kaarten niet zo veel VRAM hebben als hun AMD tegenhangers, dus zit je eigenlijk in het verkeerde kamp als je dit soort resoluties wilt aansturen (https://www.guru3d.com/ar...ming_8g_oc_review,16.html). Het zou dus beter zijn om de 970's te verkopen en er AMD voor terug te kopen. Een R9 390X van 400 euro presteert zoals een GTX980 van 500 euro. Een net iets duurdere Fury van 530 euro presteert nog weer beter. De 1000W voeding heb je al, dus een Crossfire opstelling biedt je veel meer waar voor je geld.

Desalniettemin: Crossfire is a biatch. Weest voorbereid op flickering bij iedere nieuwe game. Driver updates zijn een vereiste voordat het goed zal werken (lees maar eens de known issues bij de patch notes van de laatste (beta) AMD drivers: in iedere regel staat flickering). De prestaties van twee kaarten in Crossfire/SLI kunnen dus zeker slechter zijn dan die van de slechtste kaart.

Ga je het verschil merken tussen 60FPS op drie schermen of 1 scherm op 120FPS? Uiteraard, maar met een enkele GTX970 denk ik niet dat je de 120FPS ooit gehaald zult hebben, dus ik ben bang dat de verschillen in beleving niet groot zullen zijn. Ik denk dat de pure awesomeheid van 3 schermen echter wel een grote stap zal zijn.

EDIT: ik zag dat je ook nog naar overclocking informeerde. Ik denk niet dat je wilt gaan overclocken met twee R9 390Xs. Een enkele 390X kan een piek van (ruim) 420W trekken. Twee van die dingen, inclusief een slordige 100W van je CPU en je zit al aan 940-950W. Ik zou me er niet gerust op voelen als je dan ook nog gaat overclocken. Met Fury's is dat wel een optie, die trekken slechts iets meer dan de helft van een R9 390X (maximaal 270W), dus dan heb je flink speling en met GTX980s is opgenomen vermogen überhaupt niet aan de orde. Wellicht is het interessant om de nieuwe generatie GPUs af te wachten, die zouden namelijk niet lang meer op zich laten wachten. Dan zal de huidige generatie wellicht wat in prijs zakken, wat zeker interessant is als je 800+ euro uit gaat geven :9

EDIT @Puddi onder mij:
Twee Fury X kaarten doen 12K zonder al te veel problemen en die zijn al verkrijgbaar vanaf 690 euro. Dat neemt niet weg dat we hier hetzelfde dachten, maar je reactie was wellicht wat overdreven ;)
(Uiteraard lever ik bewijs voor deze claim: http://www.tweaktown.com/...ty-11-520x2160/index.html)

[ Voor 24% gewijzigd door GeneralX op 01-04-2016 06:31 ]

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:15
Wellicht interessant om te wachten op Pascal en polaris.. Deze kaarten Zijn stukken sneller zuiniger. Momenteel zijn niet echt kaarten die 3 schermen goed aankunnen sturen met Games of je wilt echt 1000 euro voor een kaart gaan betalen.