Macbook heeft problemen, Apple kan niks (meer) doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.022 views

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matszs
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-06 21:53
Hoi Tweakers!

Onderstaande verhaal is een lopend proces tot nu toe, ik heb het zo duidelijk mogelijk proberen op te schrijven.

Op 30 juni 2013 heb ik via de website van Apple een Macbook Pro aangeschaft. Blij met mijn aankoop heb ik deze Macbook tijden gebruikt. Tijdens dit gebruik merkte ik al enkele problemen (soms deed het scrollen heel raar (heel snel zwart beeld, bevriezen), hier had ik niet direct problemen mee). Ik krijg hier later (april 2015) van iemand te horen dat dit een probleem is wat vaker voorkomt en dat ik het beste dit kan laten oplossen bij de Apple store. Het probleem wat ik later ervaar had ik hierbij ook, dit is terug te vinden op de 'werkautorisatie' van 24 april 2015.

Bij deze reparatie hebben ze het moederbord vervangen (waar de meeste onderdelen zoals geheugen ook aan vast zitten). Het problemen bleken hierna niet te zijn opgelost. Nu had ik hierbij nog een ander probleem gemeld, wat ook terug te vinden was bij de reparatie omschrijving, namelijk dat ik af-en-toe een sneeuwachtig beeld krijg. Voor mij was toen der tijd nog niet bekend wat dit veroorzaakte.

Omdat mijn problemen niet opgelost waren ben ik op 18 augustus 2015 teruggegaan met nogmaals de zelfde defecten, nu erbij vermeld dat de Macbook ook heel warm wordt. Ook hiervoor namen ze de Macbook in ontvangst ter reparatie en hebben ze het volgende vervangen:
  • PCBA,MLB,2.4GHZ,8G-HYN,VRAM,KEPLER
  • ENCL,TOP CASE WITH BATTERY,DUTCH
Na deze reparatie waren de problemen met het zwart worden van het scherm opgelost, zelfde geldt voor het bevriezen maar de situatie van het 'sneeuw' nog niet. Nu was ik echter wel gekomen met hoe dit te reproduceren is, namelijk als volgt:
  • De netadapter wordt van de Macbook afgesloten
  • De Macbook deksel sluit je
  • Laat hem minimaal een uur zo liggen
  • Zet 'm weer aan door de deksel open te doen
  • Sneeuw is 9/10 te zien, voor enkele seconden, voor het opstarten (lijkt alsof het erger is als ik hem langer zo laat liggen).
Op 7 november 2015 ben ik daarvoor teruggegaan naar de Apple Store Amsterdam (zoals voorgaande keren). Hierbij werd gedacht aan dat het misschien kon komen door een externe applicatie en ben ik met de Macbook naar huis gegaan in overleg om hem compleet opnieuw te installeren en nadat dat is gebeurd kijken of het nog steeds voorkomt.

Nadat ik dit heb gedaan bleek het nog steeds niet opgelost, OS was opnieuw geinstalleerd.

Op 16 november 2015 ben ik daarom weer terug gegaan naar de Apple Store en hierbij aangegeven dat het probleem zich nog steeds voordoet en een herinstallatie niet geholpen heeft. Nu dachten aan dat misschien het beeldscherm en het moederbord elkaar 'zouden stuk maken' waardoor ze tot de beslissing zijn gekomen om deze beide te vervangen, wat resulteert in de volgende vervangen onderdelen:
  • LCD,DISPLAY CLAMSHELL,RETINA
  • PCBA,MLB,2.4GHZ,8G-HYN,VRAM,KEPLER
Nou na deze reparatie bleek ook dat het probleem niet opgelost was. Ik ben hierdoor weer teruggegaan naar de Apple Store.

Op 26 november 2015 ben ik weer teruggegaan, heb ik weer mijn verhaal gedaan en ook nu zijn ze weer zijn kijken wat het probleem is. Dit keer hebben ze ook in de winkel nog eens de Macbook opnieuw geinstalleerd om zeker van te zijn dat het geen externe applicatie is.

Op 30 november 2015 kon ik hem weer ophalen en kreeg ik het verhaal met dat ze de hardware uitsluiten omdat deze nu allemaal(?) vervangen is, het enige wat het nu nog kon zijn is software. Omdat het dus opnieuw geinstalleerd is en het enige wat er op staat de software van Apple zelf is zal het opgelost moeten worden vanuit daar, de developers van Apple uit Amerika.
Zij hebben mij dus toegezegd dat het probleem verholpen gaat worden met een update (toegezegd op 30 november 2015) (hier heb ik helaas geen schriftelijk bevestiging van).

Nu ben ik 16 maart 2016 weer in contact gekomen met Apple via Twitter waarbij ik nogmaals het hele verhaal heb gedaan en dat ik toch wel graag wil weten wanneer die update komt. Aangezien ze via Twitter niet elk land supporten zouden ze mij laten terugbellen door iemand uit Nederland die mij kan helpen. Ik zou op zaterdag 26 maart 2016 teruggebeld worden maar ik kreeg maar geen telefoontje van ze, ik nogmaals contact met ze opgenomen. Ze konden geen contact met mij krijgen (wat de oorzaak was konden ze niet geven) en kreeg hierbij het advies om zelf contact op te nemen met de Apple store, hierbij een telefoonnummer gehad welke ik kon bellen.

Na het bellen met dit telefoonnummer ben ik een paar keer heen en weer gestuurd van afdeling naar afdeling omdat niet helemaal duidelijk was wie mij te woord zou moeten staan bij Apple, na uiteindelijk bij een medewerker aan te komen die wel even de tijd wou nemen het dossier te bekijken kon deze als enige conclussie trekken dat 'de update er nog niet is'. Meer kon hij er niet over zeggen.

Omdat ik het nu wel lang vond duren heb ik via deze persoon maar weer een afspraak gemaakt om langs te gaan bij de Apple Store in Amsterdam. En dan kom ik bij vandaag.

Vandaag langs geweest bij de Apple Store en weer mijn verhaal gedaan aan de medewerker van de Genius Bar die daarna wat tijd nam voor het doorlezen van alle notities (bij elke reparatie komt er een notitie bij, dat was intussen aardig wat). Tussendoor was er een collega van deze medewerker die dit probleem zich nog herinnerde en mij al eerder heeft 'geholpen' hiermee. Hij gaf mij hierbij nog aan waar hij vermoed dat het aan ligt en dat het echt software moet zijn.

Na een lange discussie en een uur in gesprek te zijn geweest blijven de medewerkers van de Apple Store bij het standpunt dat het de software moet zijn, zij dit niet kunnen oplossen (dat is allemaal afhankelijk van bovenaf, developers Amerika), dat ik gewoon moet wachten en dat zij niks meer voor mij kunnen doen. Daarbij vertelden ze mij nog dat je het product (de Macbook) koopt, en niet de software (die 'koop' je als een licentie, staat er los van???).

Aan het einde van het gesprek hebben ze toch nog een 'RTA' (ticket?) voor bovenaf erin gezet om te vragen hoe het zit met de update. Of hier antwoord op komt konden ze niet zeggen, ook achten ze de kans klein dat het spoedig opgelost gaat worden ivm andere prioriteiten.

Na vandaag ben ik stom verbaasd over de gang van zaken. Ik had geëist dat ik in ieder geval over 2 weken een reactie wil van een manager over de gang van zaken, dit heeft de medewerker genoteerd en mij eigenlijk al verzekerd dat die ook niet meer kan vertellen dan dat ik moet wachten.

Nu werd ik zojuist nog gebeld, helaas gemist, teruggebeld, kreeg ik iemand aan de lijn die het zou uitzoeken maar wat tijd nodig heeft omdat het al een lange zaak is, ik word later teruggebeld. Nu net zojuist daarvan ook reactie gehad, daarbij werd mij nogmaals verteld dat zij niks meer voor mij kunnen doen. Zij hebben uitgesloten dat het hardware is en dus is het niet langer aan hun. Omdat ik het hier totaal niet mee eens ben gaat/heeft deze persoon het alsnog bij een manager neergelegd en hoop ik hier snel van te horen.

---

Nu is mijn vraag, kan ik hier wat aan doen of moet ik het er bij neerleggen en maar wachten op die update die het hopenlijk gaat oplossen? Ik snap dat het zoeken van de oplossing / pletten van de bug / testen / uitgeven tijd kost, maar moet dit dan over mijn rug? Ik heb bijna 2000 euro voor dit apparaat betaald en vind dat het niet deugdelijk werkt. Ik ben het zat.

Dit is dan het verhaal genoteerd door de Apple medewerker vandaag:
Klant geeft aan dat machine nog steeds hetzelfde issue toont. Klant nogmaals aangegeven dat het issue software matig is. Klant aangegeven dat we hardware matig meerdere malen de verantwoordelijkheid hebben genomen om hardware matig onderdelen te vervangen. Hieruit is meerdere malen gebleken dat het hardware matig niet opgelost wordt. Uit onderzoek van collega's is gebleken dat het issue bekend is en dat het software matig is. Er is bekend dat dat opgelost gaat worden, wat waarschijnlijk bij de volgende update zal zijn, dit kunnen we tot op heden nog niet exact aangeven, dat ligt eraan hoe het bekeken wordt door het ingeneer team. Klant wil over twee weken bericht ontvangen door een manager, we moeten gaan escaleren met een RTA. Klant aangegeven niet in de hand te hebben wanneer we bericht terug krijgen, maar wel kunnen laten weten of we al meer weten. Ook aangegeven dat we het product hier niet kunnen innemen en bedrag retourneren, aangezien het geen hardware matig defect blijkt te zijn. Klant heeft de bedenkingen erbij dat het software matig is.
(Hierbij gaf de medewerker aan dat het retourneren sowieso niet zou kunnen via de winkel maar moet via de webshop omdat het daar gekocht is, begrijpelijk als het een andere partij is, maar verdere support geven ze ook in de winkel??? In ieder geval werd aangegeven dat dit geen zin zou hebben.)

---

Ik snap dat er tussen sommige momenten een groots tijdsbestek tussen zit, dit komt doordat Amsterdam niet bij mij om de hoek is en ook omdat je voor elke keer dat je langs komt een afspraak moet maken om beperkte tijden.

---

Gegevens Macbook:

Garantiestatus: Out of Warranty(OW)
Model: MACBOOK PRO (RETINA, 15-INCH,EARLY 2013)
Aankoopdatum: 06-Jul-13
Processor 2.4GHz Quad-core Intel Core i7
Memory 8GB 1600MHz DDR3L SDRAM
Flash Storage 256GB Flash Storage

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:06

BCC

Die sneeuw heb ik ook (15 inch mbp 2013), geen idee waar het aan ligt, ik stoor me er niet aan, maar daar heb jij helaas niet zoveel aan. Het is denk ik een videokaart driver issue, maar dat is puur een gok van mij.

[ Voor 29% gewijzigd door BCC op 31-03-2016 22:33 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
Krijg je niet zoals bij de meeste bedrijven na 3x bij een reparatie een nieuwe ?.

Of het recht op een nieuwe ?.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:14
Voor welke overlast zorgt de sneeuw nu? Ik lees ergens bij het opstarten enkele seconden.
Is dat alles, of zijn er nog andere problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Jezus wat een lang verhaal :X Misschien de hoofdzaken van bijzaken scheiden?

Ik denk dat dit verhaal:
De netadapter wordt van de Macbook afgesloten
De Macbook deksel sluit je
Laat hem minimaal een uur zo liggen
Zet 'm weer aan door de deksel open te doen
Sneeuw is 9/10 te zien, voor enkele seconden, voor het opstarten (lijkt alsof het erger is als ik hem langer zo laat liggen).
Voor veel MacBook eigenaren herkenbaar is. Bij mij gebeurt dat ook. Maar of je dat nou als defect kan bestempelen? Ja het duurt even voordat ie wakker wordt uit slaapstand, en of ie nou twee seconden een zwart scherm laat zien of sneeuw lijkt me niet echt een drama? Iig lijkt me je uitspraak dat de laptop niet deugdelijk werkt zwaar overtrokken.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 31-03-2016 22:42 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matszs
Excuses voor het lange verhaal, komt gewoon door de frustratie. En voor zover ik weet richt het geen schade aan maar het hoort gewoon niet. Ik verwacht gewoon een goed product en dit maakt toch de beleving een stuk minder. Misschien dat het zeurderig over komt maar ik wil gewoon dat het goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:14
Het werkt toch goed? Mijn TV geeft ook sneeuw voordat het goede beeld wordt weergegeven. Vind ik dat mooi, nee, maar ik heb voor mijn gevoel geen kapotte tv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Matszs schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 22:51:
Excuses voor het lange verhaal, komt gewoon door de frustratie. En voor zover ik weet richt het geen schade aan maar het hoort gewoon niet. Ik verwacht gewoon een goed product en dit maakt toch de beleving een stuk minder. Misschien dat het zeurderig over komt maar ik wil gewoon dat het goed werkt.
Het werkt ook goed, jij wilt alleen dat het anders werkt ;) Maar aangezien ze je bij de aankoop geen beloftes hebben gedaan over welk beeld je krijgt bij het openklappen van je laptop uit slaapstand nadat deze >1 uur niet aan de oplader lag, kan je er niet veel tegen doen als Apple zegt 'dat is gewoon binnen de specs'. In mijn ogen zijn ze al heel pro-actief geweest met het proberen je tegemoet te komen door bijna je complete hardware meerdere keren kosteloos te vervangen.

Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurt als je Windows via Boot Camp draait, krijg je dan ook sneeuw als je hem uit slaapstand haalt? Misschien is het toch iets OS X eigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arckedo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-06 14:33
Matszs schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 22:51:
Hey @Matszs, als het inderdaad alleen bij het openklappen is, zie ik het probleem ook niet. Misschien zit ik er wel volledig naast en is het inderdaad wel een serieus iets. Heb je anders een video van wanneer dit gebeurt oid.? Ben eigenlijk wel eens nieuwschierig naar hoe zoiets er uit ziet dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:06

BCC

Pram resetten helpt volgens Google https://support.apple.com/kb/PH18761?locale=en_US

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Mektheb schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 22:34:
Krijg je niet zoals bij de meeste bedrijven na 3x bij een reparatie een nieuwe ?.

Of het recht op een nieuwe ?.
Nee. Nergens is wettelijk vastgelegd hoe vaak een reparatie mag worden uitgevoerd. Alleen dat het 'zonder ernstige overlast' moet gebeuren. Dat sommige winkels na 3 keer vervangen is coulance, geen wettelijke regeling. (overigens gaat het bij de meeste winkels dan om 3x dezelfde klacht in een beperkte tijd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:12
Ik heb een Macbook Pro late 2013 en ik heb hier ook last van. Je ziet letterlijk een halve seconde een zwart/wit beeld voordat je het inlogscherm krijgt. Je hoeft maar te blinken of je mist het al.

Ik vraag me ook af hoe gek die mensen zijn de Apple store om tot 2 keer toe je logicboard + display te vervangen. Als ik je zou vragen om de "issue" te laten zien zou ik je waarschijnlijk uitlachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Bobo221 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 22:14:
Ik heb een Macbook Pro late 2013 en ik heb hier ook last van. Je ziet letterlijk een halve seconde een zwart/wit beeld voordat je het inlogscherm krijgt. Je hoeft maar te blinken of je mist het al.

Ik vraag me ook af hoe gek die mensen zijn de Apple store om tot 2 keer toe je logicboard + display te vervangen. Als ik je zou vragen om de "issue" te laten zien zou ik je waarschijnlijk uitlachen.
Dat doet niet alleen Apple hoor. HP heeft ooit bij de laptop van mijn vrouw 2x het moederbord en 1x de display vervangen, terwijl achteraf het drukcontact wat een gesloten klep indrukt gewoon niet lekker werkte waardoor de backlight niet aan ging als je de klep open deed. Zijn ze 3x voor on site geweest.

"Gelukkig" voor de TS is het gewoon een niet erkende ontwerpfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-06 09:51

Kek

3flix

Kenzi schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 07:57:
[...]

Nee. Nergens is wettelijk vastgelegd hoe vaak een reparatie mag worden uitgevoerd. Alleen dat het 'zonder ernstige overlast' moet gebeuren. Dat sommige winkels na 3 keer vervangen is coulance, geen wettelijke regeling. (overigens gaat het bij de meeste winkels dan om 3x dezelfde klacht in een beperkte tijd).
Wettelijk niet nee, maar bij apple hebben ze wel zo'n soortgelijke regel.

Ik heb neit alles gelezen, want lang verhaal, maar ik begrijp uit de tekst dat je steeds naar de appre retaqil store bent geweest.

Ik zou je adviseren om applecare te bellen. (https://www.apple.com/nl/support/applecare/contact/)

Daar aangekomen zou ik gelijk vragen of je een Senior Advisor(T2, tier2) mag spreken voor dit probleem, de advisor die de telefoon opneemt is tier 1, en verplicht je door te zetten naar T2, zeg wel even waarom natuurlijk :)

Bij de senior advisor aangekomen vertel je je verhaal, als je er met hun niet uit komt vraag dan of je kan wordedoorverbonden naar Customer relations (CR), die kunnen ook nog wel het een en ander voor je doen.

Verte vooral dat je je frustreert aan hoe het nu loopt en dat je graag een oplosing wil, daar krijg je het meeste mee gedaan.

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-06 12:22
TS, ik begrijp dat je bij een dure Macbook wenst dat hij naar behoren functioneert. Maar dat dit probleem enkel voor een seconde optreedt als je dat hele stappenplan doorloopt dan kun je dit toch nauwelijks een probleem noemen? Volgens mij heeft Apple zich meer dan coulant opgesteld door alle hardware te vervangen. Ik begrijp dat het erg belangrijk voor je is, maar ik zou toch enigszins proberen te relativeren. Is dit gedoe het nou allemaal waard voor die bij elkaar opgeteld misschien 10 seconden ergernis per week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matszs
Ik moet zeggen dat ik het ook al naast mij neer heb gelegd omdat na gesprek met een manager blijkt dat ze echt niet meer kunnen doen. Ook snap ik dat het om cosmetische 'schade' gaat. Wat ik jammer vind is dat er geen informatie naar voren komt over wanneer en of het probleem opgelost gaat worden.

De reden dat ze (meerdere malen) de hardware hebben vervangen is omdat ze niet wisten wat het veroorzaakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Matszs schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:16:
Ik moet zeggen dat ik het ook al naast mij neer heb gelegd omdat na gesprek met een manager blijkt dat ze echt niet meer kunnen doen. Ook snap ik dat het om cosmetische 'schade' gaat. Wat ik jammer vind is dat er geen informatie naar voren komt over wanneer en of het probleem opgelost gaat worden.

De reden dat ze (meerdere malen) de hardware hebben vervangen is omdat ze niet wisten wat het veroorzaakte.
TS, volgens mij is alleen je touchpad en bodemplaat nog origineel van je oude macbook, en heb je al 2x een moederbord swap gehad, topcase (+batterij) en scherm is vervangen, dus praktisch is alles nieuw.

Apple doet inderdaad niks aan cosmetische schade (alles wat de werking niet beïnvloed, maar er niet mooi uit ziet door slijtage oid) (zie Staingate debacle, wat nu wel uiteindelijk wordt vervangen).

Het beïnvloed de werking van de MB toch niet, het zou alleen beter eruit zien als het scherm die eerste paar seconden zwart bleef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-06 09:51

Kek

3flix

Whatson schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:27:
[...]

TS, volgens mij is alleen je touchpad en bodemplaat nog origineel van je oude macbook, en heb je al 2x een moederbord swap gehad, topcase (+batterij) en scherm is vervangen, dus praktisch is alles nieuw.

Apple doet inderdaad niks aan cosmetische schade (alles wat de werking niet beïnvloed, maar er niet mooi uit ziet door slijtage oid) (zie Staingate debacle, wat nu wel uiteindelijk wordt vervangen).

Het beïnvloed de werking van de MB toch niet, het zou alleen beter eruit zien als het scherm die eerste paar seconden zwart bleef.
trackpad is ook vervangen, als onderdeel van ENCL,TOP CASE WITH BATTERY,DUTCH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-06 23:53
BCC schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 22:31:
Die sneeuw heb ik ook (15 inch mbp 2013), geen idee waar het aan ligt, ik stoor me er niet aan, maar daar heb jij helaas niet zoveel aan. Het is denk ik een videokaart driver issue, maar dat is puur een gok van mij.
Ik ook.. Niks van aantrekken.

Ik heb overigens ook een 2013 versie met 2 videokaarten die automatisch schakelen tussen elkaar. Altijd maar gewoon aangenomen dat dit daardoor kwam ofzo.

[ Voor 17% gewijzigd door Korvaag op 20-04-2016 13:38 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

fsfikke schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 22:39:
Jezus wat een lang verhaal :X Misschien de hoofdzaken van bijzaken scheiden?

Ik denk dat dit verhaal:

[...]

Voor veel MacBook eigenaren herkenbaar is. Bij mij gebeurt dat ook. Maar of je dat nou als defect kan bestempelen? Ja het duurt even voordat ie wakker wordt uit slaapstand, en of ie nou twee seconden een zwart scherm laat zien of sneeuw lijkt me niet echt een drama? Iig lijkt me je uitspraak dat de laptop niet deugdelijk werkt zwaar overtrokken.
Dus iemand koopt een apparaat (MacBook Pro) met vanaf prijs van $1299
Systeem wordt geleverd met OSX, waarzonder hij niet opstart.
Het systeem freezed en heeft last van sneeuw in het beeld.

Apple wil niet tot een oplossing komen, want de gebruiker die enkel OSX heeft geïnstalleerd heeft foutieve software geïnstalleerd.

Met deze defecten denk jij dat het deugdelijk werkt?

Dan wil ik je nog wel wat spullen verkopen, allemaal werken die even deugdelijk als deze MacBook pro.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-06 19:30
Matszs schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:16:
Wat ik jammer vind is dat er geen informatie naar voren komt over wanneer en of het probleem opgelost gaat worden.
Tsja, dat is toch echt de realiteit van Software ontwikkeling. Er is veel te doen, en veel daarvan heeft een hogere prioriteit dan een bug dat geen echte gevolgen heeft voor het systeem. Dat is helaas de harde realiteit. Apple zelf kan waarschijnlijk ook geen inschatting maken wanneer een kleine bug opgelost gaat worden, omdat zij waarschijnlijk per periode van een paar weken een planning maken van de taken die zij gaan aanpakken.

Dit valt waarschijnlijk onder "het kost veel tijd om te onderzoeken waar het probleem (in de software) vandaan komt en het is een relatief onbelangrijke bug dus het komt ooit wel een keer". Het beste wat je kan doen, is Apple overtuigen dat het wel een belangrijke bug is, je hebt zelf al aangegeven aan Apple dat het je stoort en daar luisteren ze naar. Echter, jij bent 1 persoon en er zijn nog honderden zo niet duizenden personen die allemaal (andere) problemen hebben met Apple producten die ook opgelost moeten worden. De kans dat het probleem dat jij hebt bovenaan op de prioriteitlijst staat is klein, daarom raad ik je aan om meer mensen te vinden die zich ook storen aan dit probleem en samen naar Apple te stappen. Hoe meer mensen er over klagen, hoe hoger de prioriteit wordt voor Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Kek schreef op woensdag 20 april 2016 @ 13:16:
[...]

trackpad is ook vervangen, als onderdeel van ENCL,TOP CASE WITH BATTERY,DUTCH
Trackpad is daar geen onderdeel van, is een los element dat gewoon over gezet kan worden (zit niet verlijmt met topcase als de batterij).

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/images/g/Lf0AAOSwYGFU0BBH/s-l500.jpg

Ok laat maar zit ook [vastgelijmd/vereist dat de batterij wordt verwijderd] bij de retina:
https://www.ifixit.com/Gu...rackpad+Replacement/45138

Dus dat gaat Apple niet doen.

[ Voor 29% gewijzigd door Whatson op 20-04-2016 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

T.C schreef op woensdag 20 april 2016 @ 13:57:
[...]
Het systeem freezed en heeft last van sneeuw in het beeld.
Dat zijn dus de grote problemen volgens jou he?
Punt 1: Hij freezed niet, hij ontwaakt alleen niet binnen 0 ns uit de standby mode. Net zoals elk ander elektrisch apparaat met een standby mode, anders zou het ook geen standby mode zijn maar een always-on mode.
Punt 2: Heeft last van sneeuw: Tijdens het uit standby komen is er in sommige gevallen kort sneeuw te zien. Bij andere apparaten werkt dat ook zo. Alleen zie je dan misschien net wat anders, een logo van de fabrikant, een zwart scherm, een "Loading" schermpje etc.
Apple wil niet tot een oplossing komen, want de gebruiker die enkel OSX heeft geïnstalleerd heeft foutieve software geïnstalleerd.
Apple zegt niet dat de software fout is, maar dat het inherent aan OS X is. Om van een fabrikant te verwachten dat ze hun software herschrijven omdat jij graag iets anders wilt zijn tijdens het ontwaken uit standby is imo idd een beetje te veel gevraagd :)
Again, "defecten"? Ik heb misschien liever kruiskop schroefjes om m'n moederbord vast te houden ipv Torx, is een apparaat met Torx schroeven dat dan een defect apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Laatst online: 12:35
Omdat mijn problemen niet opgelost waren ben ik op 18 augustus 2015 teruggegaan met nogmaals de zelfde defecten, nu erbij vermeld dat de Macbook ook heel warm wordt. Ook hiervoor namen ze de Macbook in ontvangst ter reparatie en hebben ze het volgende vervangen:•PCBA,MLB,2.4GHZ,8G-HYN,VRAM,KEPLER
•ENCL,TOP CASE WITH BATTERY,DUTCH
Na deze reparatie waren de problemen met het zwart worden van het scherm opgelost, zelfde geldt voor het bevriezen maar de situatie van het 'sneeuw' nog niet. Nu was ik echter wel gekomen met hoe dit te reproduceren is, namelijk als volgt:•De netadapter wordt van de Macbook afgesloten
•De Macbook deksel sluit je
•Laat hem minimaal een uur zo liggen
•Zet 'm weer aan door de deksel open te doen
•Sneeuw is 9/10 te zien, voor enkele seconden, voor het opstarten (lijkt alsof het erger is als ik hem langer zo laat liggen).
Klinkt toch een beetje dat het echte probleem is opgelost (bevriezen).

Wil je persé geen sneeuw dan kun je wellicht beter overstappen op een Surface Pro, op mijn Surface Pro 2 heb ik in ieder geval nog nooit iets geks gezien na een hybrid sleep :P.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fyrus
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-09-2023
Ik heb niet dit specifieke probleem gehad, maar wat misschien wel handig is om te weten is dat Apple Care vaak na 3/4 reparaties (waar dus niets door opgelost wordt) het hele toestel vervangt.

Mij is dit toen gelukt via de apple care chat, je moet wel een beetje geluk hebben dat degene die je helpt moeite voor je wil doen om je door te verbinden naar iemand met deze bevoegdheid, en dat hij/zij je wil helpen ondanks de aantekening die je hebt.

Om het voor jezelf helemaal uit te sluiten zou je natuurlijk kunnen kijken of het op een oudere versie van osx ook het geval is; partitie aanmaken en bijvoorbeed mavericks er op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
T.C schreef op woensdag 20 april 2016 @ 13:57:
[...]

Dan wil ik je nog wel wat spullen verkopen, allemaal werken die even deugdelijk als deze MacBook pro.
Dat doet het scherm van mijn auto ook als ik hem aanzet. Soms even sneeuw, ruis, ongeveer een second bij het opstarten. Apparaat kostte net geen € 40.000. Terugbrengen? Laten repareren? Ze zien me aankomen bij de dealer...

Mijn Macbook heeft overigens hetzelfde, als ik hem openklap zie ik ook soms een soort sneeuw of flickering in het scherm, maar is binnen no time weg en het apparaat functioneert uitstekend verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

Kurkentrekker schreef op donderdag 21 april 2016 @ 08:28:
[...]

Dat doet het scherm van mijn auto ook als ik hem aanzet. Soms even sneeuw, ruis, ongeveer een second bij het opstarten. Apparaat kostte net geen € 40.000. Terugbrengen? Laten repareren? Ze zien me aankomen bij de dealer...

Mijn Macbook heeft overigens hetzelfde, als ik hem openklap zie ik ook soms een soort sneeuw of flickering in het scherm, maar is binnen no time weg en het apparaat functioneert uitstekend verder.
*T.C mompelt iets van appels, peren en vergelijkingen maken.

Oke, laten we de primaire functie van een auto en een MacBook Pro bekijken:
- Auto: Vervoeren van personen/goederen van plaats A naar plaats B.
- MacBook Pro: Verwerken van gegevens en deze op een aan het apparaat vastzittend beeldscherm tonen.

Zie jij ook wat het verschil is?

Wanneer je een eerlijke vergelijking zou willen maken, kom ik op het volgende:
De €40.000 kostende auto heeft een Start/Stop systeem, door fout is deze niet uit te schakelen. Tevens stottert je motor iedere keer wanneer je weg rijdt bij het stoplicht.

Ga jij dan ook terug naar de dealer?
Zo ja, nu blijkt het een software fout te zijn en mogelijk zal er ooit een soort van bug-fix komen.

Dit accepteer je natuurlijk als vanzelf sprekend. Toch?

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-06 12:22
T.C schreef op donderdag 21 april 2016 @ 09:30:
[...]

*T.C mompelt iets van appels, peren en vergelijkingen maken.

Oke, laten we de primaire functie van een auto en een MacBook Pro bekijken:
- Auto: Vervoeren van personen/goederen van plaats A naar plaats B.
- MacBook Pro: Verwerken van gegevens en deze op een aan het apparaat vastzittend beeldscherm tonen.

Zie jij ook wat het verschil is?

Wanneer je een eerlijke vergelijking zou willen maken, kom ik op het volgende:
De €40.000 kostende auto heeft een Start/Stop systeem, door fout is deze niet uit te schakelen. Tevens stottert je motor iedere keer wanneer je weg rijdt bij het stoplicht.

Ga jij dan ook terug naar de dealer?
Zo ja, nu blijkt het een software fout te zijn en mogelijk zal er ooit een soort van bug-fix komen.

Dit accepteer je natuurlijk als vanzelf sprekend. Toch?
Wow. Zelf mompelen over appels en peren en dan met deze totaal misplaatste vergelijking aan komen zetten. Een laptop die minimaal een uur op standby staat die een seconde sneeuw laat zien (de mijne - geen macbook - geeft uberhaupt geen beeld de seconde na het opstarten uit standby) vergelijken met een auto waarvan het start/stopsysteem niet uit te schakelen is en een motor die iedere keer stottert bij het wegrijden.

Ongelooflijk wat kunnen sommige mensen toch spijkers op laag water zoeken. Het is inherent aan het opstarten van een apparaat uit standby dat het heel even nodig heeft om 'op te starten'. Is het dan echt zo'n drama dat het beeld even sneeuw laat zien, in plaats van dat het zwart blijft? Dat verandert toch geen biet aan de functionaliteit, anders dan wanneer je start/stopsysteem niet uitgeschakelend kan worden en je auto stottert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Lan Mandragoran schreef op donderdag 21 april 2016 @ 11:41:
[...]
Ongelooflijk wat kunnen sommige mensen toch spijkers op laag water zoeken.
Op het moment dat het over Apple gaat vinden mensen (meestal juist de niet Apple gebruikers) het al snel belachelijk als Tim Cook niet persoonlijk bij je op bezoek komt om elk ongemakje te verhelpen. Als de TS dit probleem gepost had met een Toshiba(/random ander merk) had iedereen de TS voor gek verklaard.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 21-04-2016 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeoX538
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 12:05
fsfikke schreef op donderdag 21 april 2016 @ 11:47:
[...]

Op het moment dat het over Apple gaat vinden mensen (meestal juist de niet Apple gebruikers) het al snel belachelijk als Tim Cook niet persoonlijk bij je op bezoek komt om elk ongemakje te verhelpen. Als de TS dit probleem gepost had met een Toshiba(/random ander merk) had iedereen de TS voor gek verklaard.
Wow ontzettend denigrerend. Ik denk dat iedereen een prettige ervaring verwacht of dit nou van Apple is of van je pc zaak om de hoek. Het probleem is alleen dat met Apple spul je niet veel anders kan dan met het probleem naar Apple toe komen. Elke andere optie zoals je lokale pc boer heb je juist met dit soort problemen grote kans dat elke vorm van garantie vervalt. Mocht je dan nog eens wat hebben en je klopt aan bij Apple dan maak je natuurlijk helemaal geen enkele kans meer.

Wat betreft de "schade", cosmetisch of niet feit is dat het "probleem" niet is verholpen. Je kunt dit accepteren / je er bij neerleggen of zoals ik uit dit verhaal kan opmaken een vraag stellen bij Apple. Dat Apple een reparatie aanbied is netjes. Dat Apple vervolgens niet de kennis in huis heeft dit probleem direct te fixen hetzij door het vervangen van de hardware of anderzijds kennisgebrek van de ik noem ze maar even eerstelijners. Dat is natuurlijk geen probleem van de eindgebruiker. Dat dit verhaal zo hoog is opgelopen is natuurlijk doordat er geen eenduidige communicatie is geweest van Apple. Want allereerst was het nog een hardware probleem en nu dat vervangen is moet het wel een software probleem zijn. Als dit probleem daadwerkelijk bekend was zoals was gesteld door Apple hadden zij de hardware in de eerste plaats niet hoeven vervangen. Maar mijns inzien is het erg kort door de bocht om te stellen dat het dan wel een software probleem is. Ze gaan hiermee helemaal voorbij aan een derde optie namelijk dat het misschien wel een ontwerpfout is. En volgens in ieder geval Europese regels vallen dergelijke fouten onder het probleem van de fabrikant.

Je kunt stellen dat TS niet moet zeuren. maar wanneer het om A kwaliteit? producten gaat mag je op zijn minst verwachten dat fabrikant en of verkoper je vraag/ klacht serieus nemen. In dit geval denk ik dat TS gewoon wordt afgepoeierd. En dit probleem is daardoor misschien veel groter gemaakt dan dat het uiteindelijk was. hetgeen in een slechte gebruikerservaring heeft geresulteerd.

Kortom is Apple verplicht de klacht serieus te nemen? JA. kunnen zij voor iedereen een oplossing bieden. Nee. Moeten ze hier op zijn minst duidelijkheid over verschaffen? Ja Absoluut. Hoe vervelend ook maar je kunt zeggen sorry wij zien het probleem niet, of wij kunnen nu niks doen maar over 2 jaar is het opgelost. Dan is dit heel vervelend voor de klant maar dan weet hij/zij waar hij/zij aan toe is en is de zaak afgesloten.
Maar zeggen dat het software is en beloven dat dit met de volgende software update verholpen is, is een slechte zaak. je creeerd daarmee een verwachting. En dan kun je het de klant niet kwalijk nemen dat ie zich na x keer toch wel genaaid voelt.

Mijn advies... nooit meer Apple producten kopen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik vind het vooral frappant dat de TS al bijna 3 jaar bezig is met het product werkend krijgen, je kan er windows op draaien. Zodra Windows uit sleep komt zie je geen sneeuw maar direct je lockscherm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeoX538
Brilsmurfffje schreef op donderdag 21 april 2016 @ 13:49:
Ik vind het vooral frappant dat de TS al bijna 3 jaar bezig is met het product werkend krijgen, je kan er windows op draaien. Zodra Windows uit sleep komt zie je geen sneeuw maar direct je lockscherm :)
Maar daar koop je toch geen Apple voor? :? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

XeoX538 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 13:56:
[...]

Maar daar koop je toch geen Apple voor? :? :P
Soms kom je er wat laat achter dat je een verkeerde keus gemaakt hebt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Brilsmurfffje schreef op donderdag 21 april 2016 @ 13:49:
Jouw mening over Apple komt wel duidelijk naar voren in elk nieuwsitem op de FP over Apple :P
Maar als je de TS leest staat er gewoon duidelijk
Na deze reparatie waren de problemen met het zwart worden van het scherm opgelost, zelfde geldt voor het bevriezen maar de situatie van het 'sneeuw' nog niet.
Dus de oorspronkelijke problemen (wat ook echt problemen waren die de werking van de laptop beperkte) zijn gewoon opgelost door middel van twee reparaties. Tussen de eerste melding van het probleem in april 2015, tot aan de tweede reparatie in november 2015 zit hoe ik het ook bereken geen 3 jaar tijd. Dat in een hele specifieke use-case kortstondig sneeuw te zien is blijf ik een non-issue vinden, dat is misschien persoonlijk maar "frappant dat de TS al bijna 3 jaar bezig is met het product werkend krijgen" is onzin, de laptop werkt gewoon prima.

Maar goed, de communicatie vanuit Apple had inderdaad beter kunnen gaan. Ipv het product innemen en proberen de sneeuw weg te krijgen hadden ze de TS beter meteen de deur uit kunnen sturen :+

[ Voor 19% gewijzigd door fsfikke op 21-04-2016 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Laatst online: 12:35
Laten we de TS nou niet te hard afvallen. Als ik een laptop koop en het scherm wordt ineens wit dan zet ik ook direct vraagtekens bij de kwaliteit van dit product. Wellicht is er iets met de gpu, driver of het scherm. Des te meer als je in eerste instantie direct last hebt van freezes. Het is niet heel gek dat je dan gaat zoeken naar problemen. Als Apple vervolgens accepteert dat het inderdaad een probleem is en geen " known issue" dan verwacht je een oplossing.

Los van dat, is het inderdaad normaal en acceptabel wat de TS beschrijft? Ik heb het in ieder geval nog nooit gezien op een tv/laptop/auto/desktop.

Maar goed als het over sterke merken gaat dan is het wachten op de blindheid. Heb ook zo'n vriend. Koopt een iPhone 5(c?). Beste telefoon ooit. Upgrade naar een 6. Ik zeg ik ken iemand die een tweede hands IPhone 5 zoekt wat wil je er voor hebben. Zegt hij, dat kan ik je niet aan doen de accu is brak en de knop is kapot... Voor 650 verwacht ik dat de knop langer dan 2 jaar blijft werken :P.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 22-04-2016 15:27 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XeoX538
En is het nu opgelost? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Na vier jaar zal het vast wel klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Een topic na 4 jaar kicken alleen met de vraag hoe het is afgelopen is geen nuttige toevoeging aan het topic.

Gezien alles wel is gezegd in de originele discussie, gaat het topic op slot.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.