Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit momenteel in mijn examenjaar Havo. Ik ben druk bezig met een vervolgopleiding kiezen. Nadat ik een paar economische studies heb overwogen blijkt dat toch niks voor mij te zijn ookal heb ik een economische vakkenpakket. Ik heb gekeken naar de banenkansen voor de komende jaren en ICT viel op. Ook zijn de salarissen niet zo slecht. Ik heb niet zoveel verstand van ICT en wat er allemaal bij komt kijken. Natuurlijk heb ik er wat over gelezen, maar ik heb geen ervaring met de serieuze dingen die er bij komen kijken. Ik kan natuurlijk normaal met een computer overweg, en interesseren nieuwe dingen me ook. Mijn vraag is of ik wel voor deze opleiding moet gaan, of het wel mee zal vallen als ik eenmaal ben begonnen met de studie, of dat het zwaar zal zijn door het gebrek aan kennis? Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

Beste antwoord (via Verwijderd op 01-04-2016 01:01)

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-09 22:04
I(C)T is een veel te grote verzamelterm voor enorm uiteenlopende studies/functies/jobs/carrieres.
Alles hangt er vanaf wat je interesses precies zijn. Want "iets met computers" gaan doen, is niet specifiek genoeg om een degelijk antwoord te kunnen geven.
Uit je startpost maakte ik ook op dat je het voornamelijk voor het aantrekkelijk loon doet. Pas hier mee op. Veel jobs binnen deze sector zijn oersaai als je je er niet in interesseert, en de kans bestaat dat je na je studies 2 jaar gaat werken, en dan iets anders gaat doen omdat je het beu bent.
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 22:58:
[...]
Hoe weet ik dan precies of ik die speciale soort kronkel heb haha?
En om eerlijk te zijn ik weet nog niet echt wat ik wil gaan doen. Ik weet niet waar ik goed in ben of waar ik goed in kan worden om het zo maar te zeggen.
Wat zijn je interesses? Wat spreekt je aan binnen de I(C)T? (En dan bedoel ik niet het loon...)
Wil je websites bouwen? Wil je apps/programma's gaan programmeren? Wil je industriële machines gaan programmeren? Wil je software voor elektronica (van smartphones over koffiezetapparaten tot boordcomputers van straaljagers) programmeren? Of ben je liever bezig met de hardware van een computer? Of spreekt het onderhouden van een server-park en/of netwerk bij een bedrijf je aan? Of misschien nog iets anders?

3 dingen die je zeker en vast al is kan doen:
1) Naar een opendeurdag van een school die zo'n opleiding aanbiedt, en gaan kijken of het iets voor jou is (stel veel vragen aan de gids! Hij is daar voor een reden.)
2) Zoek op het internet naar beginner-tutorials, zodat je kan inschatten hoe saai/tof het voor je is. (Hint voor programmeren: Python is een taal die je zonder enige voorkennis volledig op jezelf kan leren door tutorials op youtube te kijken) (Hint voor microcontroller programmeren: Koop je een Arduino (kost nog geen 3 euro in China, +- 15 euro in NL) en probeer daar mee te experimenteren. Ook genoeg tutorials over te vinden op het internet.)
3) Stap eens een hackerspace in je buurt binnen, en ga eens kijken wat ze daar allemaal doen. Je kan daar alle soorten I(C)T'ers vinden, en ze willen allemaal hun verhaal wel kwijt over wat zij precies doen en kunnen. Ze zullen waarschijnlijk dolenthousiast zijn om je hun projecten te laten zien ;)
(Informeer ook eens naar mogelijk workshops die ze geven. Veel hackerspaces geven workshops programmeren/elektronica voor beginners)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Laatst online: 19:13

two

Waarom bezoek je niet gewoon een open dag? Dit is per opleiding anders, en zo weet je gelijk in een klap het antwoord op al je vragen.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben ook van plan om een open dag te bezoeken, maar ik wil het van een ander perspectief horen. Op een open dag hoor je meestal alleen de goede dingen zodat er zoveel mogelijk studenten ook die opleiding gaan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Het hangt er sowieso vanaf wat je met IT wil gaan doen. Een managementbaan? Wil je gaan programmeren? Netwerken beheren? Iets anders? De IT is heel breed en zonder enige richting is het nogal moeilijk je te vertellen hoe het er in het echt aan toe gaat.

Ik kan je wel vast vertellen dat je een speciaal soort kronkel in je hoofd moet hebben om makkelijk programmeerskills op te kunnen pikken. Ter indicatie: toen ik begon met mijn HBO-studie was mijn klas twee keer zo groot als een half jaar later. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NMe schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 22:36:
Het hangt er sowieso vanaf wat je met IT wil gaan doen. Een managementbaan? Wil je gaan programmeren? Netwerken beheren? Iets anders? De IT is heel breed en zonder enige richting is het nogal moeilijk je te vertellen hoe het er in het echt aan toe gaat.

Ik kan je wel vast vertellen dat je een speciaal soort kronkel in je hoofd moet hebben om makkelijk programmeerskills op te kunnen pikken. Ter indicatie: toen ik begon met mijn HBO-studie was mijn klas twee keer zo groot als een half jaar later. ;)
En om eerlijk te zijn ik weet nog niet echt wat ik wil gaan doen. Ik weet niet waar ik goed in ben of waar ik goed in kan worden om het zo maar te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:28
NMe schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 22:36:
Dit herken ik ook wel. Belangrijk is denk ik dat je logisch en abstract kunt nadenken. Dat geldt voor zowel programmeren als netwerken. Je moet als het ware een complex probleem kunnen ophakken in steeds kleinere, eenvoudigere delen die je makkelijk kunt oplossen.

Daar heb je natuurlijk wel enige basiskennis voor nodig, maar mijn ervaring is dat dat bij ons (TI bij de HHS in Delft) zeer goed gecovered werd in het eerste jaar. Misschien zelfs iets té.

Als je een beetje wiskundig bent onderlegd is dat ook wel een pré.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:49

Detmer

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 22:06:
Ik heb gekeken naar de banenkansen voor de komende jaren en ICT viel op. Ook zijn de salarissen niet zo slecht. Ik heb niet zoveel verstand van ICT en wat er allemaal bij komt kijken.
ICT doen omdat de banenkansen goed zijn en de salarissen niet zo slecht zijn lijkt me niet echt een goed idee. Daar wordt je veelal niet gelukkig van. (*Persoonlijke opvatting van je bericht, voel je niet aangevallen ;) )
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 22:06:
Natuurlijk heb ik er wat over gelezen, maar ik heb geen ervaring met de serieuze dingen die er bij komen kijken. Ik kan natuurlijk normaal met een computer overweg, en interesseren nieuwe dingen me ook. Mijn vraag is of ik wel voor deze opleiding moet gaan, of het wel mee zal vallen als ik eenmaal ben begonnen met de studie, of dat het zwaar zal zijn door het gebrek aan kennis? Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.
Bij ons op school krijg je in het 1e jaar HBO-ICT een combinatie van BIM, ITSM en nog een studie (programmeren oid). Zo kun je ervaring opdoen op de verschillende vlakken en uiteindelijk de keuze maken wat het beste bij je past.

Naar mijn idee is het niveau best te doen als Havo student, maar moet je het wel echt leuk vinden. De stof kan soms best droog en ingewikkeld zijn. Voorkennis (installatie Windows systeem, basic Linux, programmeren e.d.) is niet perse nodig, maar zijn wel verrekte handig.

Over het algemeen hebben alle 3 de opleiding ander "soort" mensen en hebben ze allemaal hun eigen rare kronkel, hier moet je natuurlijk wel bijpassen >:). Ook hiervoor geldt: ga langs de opendagen, maak kennis met de docenten en studenten en dan leer je een hele hoop :)

[ Voor 7% gewijzigd door Detmer op 31-03-2016 23:07 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Naar mijn idee is het niveau best te doen als Havo student, maar moet je het wel echt leuk vinden. De stof kan soms best droog en ingewikkeld zijn. Voorkennis (installatie Windows systeem, basic Linux, programmeren e.d.) is niet perse nodig, maar zijn wel verrekte handig.
Ik heb die voorkennis niet echt, maar ik zou die kennis graag opdoen voordat ik aan m'n studie begin. Zijn er bepaalde dingen die ik kan doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:28
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 23:13:
Ik heb die voorkennis niet echt, maar ik zou die kennis graag opdoen voordat ik aan m'n studie begin. Zijn er bepaalde dingen die ik kan doen ?
Hier staan gigantisch veel tutorials over programmeren, scripten en webdevelopment:
https://thenewboston.com/videos.php

Als je een beetje de 'standaard' dingen volgt zoals C, C++, Java, PHP zal je al gauw algemene programmeerkennis opdoen. Het is onmogelijk om aan te wijzen wat je precies moet gaan doen, want hierbij gaan we nog compleet langs zaken als netwerken of besturingssystemen heen.

Probeer eens Ubuntu in een Virtual Machine te installeren. Ik ga je niet uitleggen wat dat inhoudt, Google is hierbij je vriend. Een groot deel van je studie en een daaropvolgende carrière zal je namelijk ook bezig zijn met "professioneel Googlen" :9

Als je vervolgens na (vele) uren je resultaat bekijkt en denkt: "Cool, maar... Is het ook mogelijk om dit en dat te doen? Effe googlen...", dan is er zeker een kans dat een ICT studie iets voor jou is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
I(C)T is een veel te grote verzamelterm voor enorm uiteenlopende studies/functies/jobs/carrieres.
Alles hangt er vanaf wat je interesses precies zijn. Want "iets met computers" gaan doen, is niet specifiek genoeg om een degelijk antwoord te kunnen geven.
Uit je startpost maakte ik ook op dat je het voornamelijk voor het aantrekkelijk loon doet. Pas hier mee op. Veel jobs binnen deze sector zijn oersaai als je je er niet in interesseert, en de kans bestaat dat je na je studies 2 jaar gaat werken, en dan iets anders gaat doen omdat je het beu bent.
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 22:58:
[...]
Wat zijn je interesses? Wat spreekt je aan binnen de I(C)T? (En dan bedoel ik niet het loon...)
Wil je websites bouwen? Wil je apps/programma's gaan programmeren? Wil je industriële machines gaan programmeren? Wil je software voor elektronica (van smartphones over koffiezetapparaten tot boordcomputers van straaljagers) programmeren? Of ben je liever bezig met de hardware van een computer? Of spreekt het onderhouden van een server-park en/of netwerk bij een bedrijf je aan? Of misschien nog iets anders?

3 dingen die je zeker en vast al is kan doen:
1) Naar een opendeurdag van een school die zo'n opleiding aanbiedt, en gaan kijken of het iets voor jou is (stel veel vragen aan de gids! Hij is daar voor een reden.)
2) Zoek op het internet naar beginner-tutorials, zodat je kan inschatten hoe saai/tof het voor je is. (Hint voor programmeren: Python is een taal die je zonder enige voorkennis volledig op jezelf kan leren door tutorials op youtube te kijken) (Hint voor microcontroller programmeren: Koop je een Arduino (kost nog geen 3 euro in China, +- 15 euro in NL) en probeer daar mee te experimenteren. Ook genoeg tutorials over te vinden op het internet.)
3) Stap eens een hackerspace in je buurt binnen, en ga eens kijken wat ze daar allemaal doen. Je kan daar alle soorten I(C)T'ers vinden, en ze willen allemaal hun verhaal wel kwijt over wat zij precies doen en kunnen. Ze zullen waarschijnlijk dolenthousiast zijn om je hun projecten te laten zien ;)
(Informeer ook eens naar mogelijk workshops die ze geven. Veel hackerspaces geven workshops programmeren/elektronica voor beginners)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat ik, als niet-ICT'er, zou koeten aangeven wat het verschil is tussen een goede ict'er en een matige ict'er die nooit op de goede plek terecht komt (lees: geen vast contract krijgt), is het dit: hobby. De eerste is constant bezig met leren, privé-projecten, cursussen, nieuwsgierigheid, belangstelling naar de nieuwste ontwikkelingen, oftewel, hobby.

De laatste doet met moeite wat hij moet doen, maar ligt mijlenver achter bij de eerste.

Welke van de twee ben jij?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zonder genoeg IT'ers te kennen om dat op waarheid te kunnen beoordelen, is dat nou echt zo in de IT wereld? Ik werk zelf in een technische baan (WO), en dan misschien is dan de IT de uitzondering, maar daar gaat echt niemand constant in zijn eigen tijd ook nog met zijn werk bezig zijn. Natuurlijk is het handig als je het redelijk leuk werk vindt als je dat nog heel veel moet gaan doen, maar als je er dan 40 uur per week mee bezig bent is dat normaal ook wel voldoende en hoef je er niet nog 20 uur per week in je eigen tijd ook aan te besteden.

Maar goed, misschien is IT dus de uitzondering en moet je er 60 uur per week insteken. Al lijkt het mij dat dat juist misschien ook betekend dat het allemaal wat te moeilijk voor diegene is geworden als dat noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Zo ver ik zie niet. Het helpt natuurlijk wel mee als je jezelf ontwikkeld maar dat is met elke baan zo. Hoe sneller je stappen maakt in het uitbreiden van je kenneis en hoe veelzijdiger je wordt hoe makkelijker iemand je een vast contract aanbiedt.

Doe je puur het minimale ben je gemakkelijk vervangbaar en dan kan je jezelf afvragen waarom men een langdurige samenwerking met je aan zouden moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Sissors schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 07:30:
Zonder genoeg IT'ers te kennen om dat op waarheid te kunnen beoordelen, is dat nou echt zo in de IT wereld? Ik werk zelf in een technische baan (WO), en dan misschien is dan de IT de uitzondering, maar daar gaat echt niemand constant in zijn eigen tijd ook nog met zijn werk bezig zijn. Natuurlijk is het handig als je het redelijk leuk werk vindt als je dat nog heel veel moet gaan doen, maar als je er dan 40 uur per week mee bezig bent is dat normaal ook wel voldoende en hoef je er niet nog 20 uur per week in je eigen tijd ook aan te besteden.

Maar goed, misschien is IT dus de uitzondering en moet je er 60 uur per week insteken. Al lijkt het mij dat dat juist misschien ook betekend dat het allemaal wat te moeilijk voor diegene is geworden als dat noodzakelijk is.
Zoals ik hierboven reeds zei in reply op TS, is IT een heel ruim begrip. Voor een SysAdmin bijvoorbeeld is die interesse inderdaad niet nodig (denk ik toch, zit zelf niet in die branche). Maar ik kan me moeilijk inbeelden dat iemand die niet graag programmeert, een job als programmeur voor meer dan 5 jaar volhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Napo schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 07:39:
Zo ver ik zie niet. Het helpt natuurlijk wel mee als je jezelf ontwikkeld maar dat is met elke baan zo. Hoe sneller je stappen maakt in het uitbreiden van je kenneis en hoe veelzijdiger je wordt hoe makkelijker iemand je een vast contract aanbiedt.

Doe je puur het minimale ben je gemakkelijk vervangbaar en dan kan je jezelf afvragen waarom men een langdurige samenwerking met je aan zouden moeten gaan.
Mwah in welke mate? Ik zie een engineer welke een bepaald station in de productielijn voor een auto ontwikkeld niet zo snel thuis iets doen met zo een directe link als een IT-backend developer die thuis in de zelfde taal zijn halve huis automatiseert. :P

Is het natuurlijk sowieso een voordeel als je ergens interesse in hebt en thuis met iets bezig bent dat ook voor je werk relevant is/kan zijn. Bij mijzelf bijvoorbeeld (laten we het maar op engineering in (fysieke) product ontwikkeling hebben) hangt het maar net van het onderwerp af of ik er wat aan heb. De Link tussen een lamp en een koffiemachine is er niet, tussen mountainbiken en een stadsfiets dan weer wel. /kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:10

Rmg

Sissors schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 07:30:

Ik werk bij een detacheerder (bijna allemaal softtware engineers, technische software / industriële automatisering) en help mee ons de door de detacheerder gesponsorde Hackerspace te beheren. Wij houden dus bij wie hier komt en wie er hobbyprojectjes heeft

Van het jongere volk, < 30 jaar en jonger, is rond de 80% wel op enige manier hobbymatig bezig met projectjes die overlappen met hun werk.

Vooral de stagiaires die nu binnenkomen hebben ze allemaal wel hobbyprojecten (met bijv. arduino/raspi). Het is op dit moment al een pre als je een portfolio hebt met hobbyprojecten als beginnnend software engineer en dat gaat in de toekomst alleen meer meetellen.

De wat oudere generatie heeft dit minder, ~40% is thuis nog bezig, en daarvan krijgen we maar een klein aantal betrokken bij onze Hackerspace.
Pagina: 1