Game PC build, graag jullie mening.

Pagina: 1
Acties:

• Rlonald
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-07-2022
Mijn XPS17 doet nog altijd trouw dienst maar voor gamen is het natuurlijk net niks, vandaar dat ik de knoop maar eens moet doorhakken en een game PC moet aanschaffen. Ik heb me de afgelopen tijd flink verdiept in alle onderdelen en ik zit dagelijks op het forum om de verschillende topics die er dagelijks bijkomen te lezen (tot het punt waar ik fouten in de builds zie voorbij komen) maar steeds als ik er denk uit te zijn, is er wel weer een of andere optie die me doet twijfelen.

Al met al verschillen mijn keuzes niet enorm met de builds die ik hier langs zie komen maar waarschijnlijk zijn enkele keuzes niet heel logisch en zou mijn build goedkoper kunnen. Neem de optie om te overklokken, welke ik eigenlijk vooral wil hebben omdat ik het interessant genoeg vind om me in te gaan verdiepen, ondanks dat het voor mijn doel (vooral gamen) niet veel toe zal voegen.

Maar hierover later meer, als eerst maar de vragenlijst:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen (op 1080p). Het gaat dan over verschillende games, zoals World of Warcraft waarvan ik de expansion straks weer wil gaan spelen maar ook games als The Witcher 3, Rise of the Tomb Raider enzovoorts.
Foto’s bewerken met Photoshop /Lightroom (bijzaak).
Het gebruikelijke surfwerk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik houd €1250,- ~ €1300,- aan maar dit is vooral omdat m’n huidige lijst rond dit bedrag zit. Ik vind het geen probleem iets meer uit te geven dus het is niet zo dat ik persé aan dit budget gebonden ben.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, het word een compleet nieuwe build. Of beter gezegd, ik wil me hier puur op het systeem richten. Wel is het zo dat ik voor nu ga gamen op een FullHD scherm.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het complete systeem, randapparatuur en Windows laat ik even buiten beschouwing. Ik ga bij m’n lijstje verder op de onderdelen in.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, geen bepaalde voorkeur qua merk. Hoewel ik eigenlijk standaard voor een Intel processor ging in mijn keuze en verder vooral aan de bekende merken heb gedacht.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals gezegd ga ik gamen op 1080p, ik heb nog even geen interesse in hogere resoluties. Hierbij wil ik wel de nieuwste games (als the witcher 3, rise of the tomb raider enz.) met redelijk gemak op de hoogste settings met goede FPS kunnen spelen.

Ook vind ik het belangrijk dat het systeem (lekker cliché) future proof is, door bijvoorbeeld voldoende geheugen en goede voeding.

Hiernaast vind ik looks van het systeem ook redelijk belangrijk (lekker oppervlakkig ;)).

Ga je overklokken?
Ik wil de optie hebben om te overklokken (dus ja).

Wat verwacht je van ons?
Dit word mijn eerste build waar ik al een tijdje aan zit te denken. Sinds kort zijn de plannen echt serieus geworden en heb ik geprobeerd mij zo goed mogelijk te verdiepen in onderdelen en het bouwen van de PC. Graag heb ik jullie mening over de onderdelen die ik heb gekozen. Wellicht kunnen de afzonderlijke onderdelen beter qua kwaliteit of compatibiliteit.

Mijn huidige keuzes:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 238,19€ 238,19
1MSI Z170A TOMAHAWK AC€ 143,95€ 143,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 325,-€ 325,-
1NZXT H440 New Edition Zwart/Rood€ 121,95€ 121,95
1Corsair Hydro H115i€ 138,95€ 138,95
1G.Skill Ripjaws V F4-2133C15D-16GVR€ 68,41€ 68,41
1Corsair RM550x€ 90,95€ 90,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 151,50€ 151,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.278,90

Processor:
Ik wil de optie hebben om te overklokken dus ga ik voor de K variant van de I5-6600.

Moederbord:
Dit vind ik een van de moeilijkere onderdelen maar mijn keuze voor dit moederbord is vanwege het feit dat dit moederbord wifi en vooral ook bluetooth heeft, daarnaast vind ik de looks ook erg goed (tot de ledjes aan de rand aan toe). Verder natuurlijk een Z170 vanwege het overklokken.

Nu zag ik zonet dat het bord alleen geschikt is voor AMD Crossfire dus wellicht is het beter om mijn opties wat meer open te houden en te gaan voor een bord wat ook Nvidia SLI ondersteunt. Hoewel ik me afvraag of ik ooit met meerdere videokaarten wil gaan werken maar goed.

Eventueel alternatief (welke na de cashback actie ongeveer hetzelfde kost):

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 179,-€ 179,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 179,-

Is er nog een goed alternatief? Dit is eigenlijk een onderdeel waarin ik door de bomen het bos niet meer zie...

Videokaart:
Ik ga voor nu voor een GTX970 omdat deze voor gamen op 1080p voldoende moet zijn. De keuze voor de Asus strix is vanwege de prijs, looks en de backplate welke ik bij bijvoorbeeld de MSI variant mis. Eventueel upgrade ik deze kaart als de nieuwe kaarten er zijn, tegen die tijd kijk ik dan ook wel of ik naar hogere resoluties en een betere monitor wil.

Kast:
Ook een lastig onderdeel maar de NZXT H440 vind ik qua looks mooi. Cable management lijkt me prima te doen, er is voldoende ruimte voor alle onderdelen, de kast is als het goed is redelijk stil en er worden een aantal fans meegeleverd. Prima kast lijkt me zo.

Eventueel veranderd deze keuze nog maar ik hou het voor nu op deze kast. Misschien nog soortgelijke aanraders?

CPU koeling:
Mijn keuze voor AIO waterkoeling is vooral omdat ik dit een interessantere en mooiere keuze vind dan luchtkoeling. Ik vind bijvoorbeeld een be quiet! Dark Rock Advanced C1 ook wel ok maar al met al vind ik luchtkoelers er niet echt goed uit zien, zo rechtop op het moederbord. Toegegeven, dit is misschien niet de beste reden om een onderdeel te kiezen maar zo lang het buiten de meerprijs geen grote nadelen heeft, wil ik best wat meer betalen. Ik twijfel vooral omdat ik nog wel is over het geluid wat de waterkoelers produceren lees en dit zou niet altijd even stil zijn (hoewel de meningen daarin ook wel weer lijken te verschillen).

Zijn er eventueel (betere) alternatieven voor de Corsair H115i zoals de goedkopere modellen bijvoorbeeld? En heeft het nog grote nadelen ten opzichte van luchtkoeling?

Geheugen:
Ik ga voor 16GB omdat ik het prijsverschil tussen 8 en 16 niet heel groot vind en zo is het voor nu en in de toekomst (ruim) voldoende. Verder ga ik vanwege de kast met window voor looks en vind ik de G.skill Ripjaws V een mooie keuze. Ik vind over de Ripjaws V enkele prima reviews maar ik ben er nog niet helemaal zeker over, op zich moet het een prima keuze zijn lijkt me?

Voeding:
De Corsair RM550x word hier zo vaak aanbevolen dat ik eigenlijk geen andere voeding heb overwogen. 550w lijkt me ook (ruim) voldoende voor nu en in de toekomst.

Opslag:
Ik ga sowieso voor een SSD en twijfel nog tussen de 250GB en de 500GB. Ik heb nog een paar HDD’s liggen welke in het systeem kunnen komen dus aan opslag in ieder geval geen gebrek. Zolang ik weet dat de Samsung 850 evo een goede keus is kan ik altijd de grootte nog veranderen.

Zit er tussen de volgende alternatieven misschien een goede of betere SSD? Of is er misschien een goed /beter alternatief welke ik niet noem?

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston HyperX Savage SSD 480GB€ 145,95€ 145,95
1Sandisk SSD Plus 480GB€ 119,90€ 119,90
1Sandisk Ultra II SSD 480GB€ 132,-€ 132,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 397,85

Ik bedenk me nu dat omdat bij de NZXT H440 de SSD’s in het zicht geplaatst kunnen worden de Kingston HyperX Savage SSD 480GB in ieder geval een leuk alternatief zou kunnen zijn, misschien zou ik dan zelfs eerder hiervoor gaan.

Zo! Ik heb vast en zeker dingen over het hoofd gezien die het vermelden waard zijn maar hopelijk is dit een goede opzet. Alvast bedankt voor jullie keiharde en ongezouten meningen!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
De 960 is één prima alternatief om het een paar maanden uit te houden voor pascal en polaris uitkomen, verder ziet je build er goed uit, al zou je je niet blind moeten staren op crossfire of sli je kan beter één high-end kaart plaatsen om microstuttering en meerdere problemen met z'n opstelling voor te zijn.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

• theman36
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-12 14:15
Je hebt een mooi lijstje samengesteld. Als ik jou was zou ik toch voor het Asus bordje gaan, omdat het qua prijs uiteindelijk hetzelfde is. De Msi gtx 970 presteert net iets beter en klokt net iets beter over dan de Asus kaart die je nu hebt dus je zou dan zelf even een keuze moeten maken tussen de looks en prestaties.

[ Voor 7% gewijzigd door theman36 op 01-04-2016 01:16 ]

• Rlonald
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-07-2022
Ik houd het denk ik op de Strix, als de MSI even duur was had ik misschien hiervoor gegaan maar ik vind de lichtelijk betere prestaties niet genoeg om te wisselen. Zeker aangezien ik de nieuwe kaarten zeker in de gaten ga houden.

Crossfire /SLI vind ik inderdaad niet heel boeiend dus dit neem ik maar niet mee in mijn overweging. Op zich vind ik de bluetooth op de Tomahawk wel fijn maar niet noodzakelijk, dus denk ik dat ik inderdaad voor de Asus ga.

Op zich leek het me niet dat er heel veel aan te merken was op m'n keuzes, waarschijnlijk komende week alles bestellen en bouwen (waar ik vooral naar uit kijk!). Iemand nog iets aan te merken?

[ Voor 5% gewijzigd door Rlonald op 01-04-2016 19:26 ]