Femme: nee, momenteel zal er weinig prive-gegevens daarmee verzameld worden, echter zo'n gebruik van cookies schept de mogelijkheid daarvoor.
het punt is namelijk niet dat er geen mogelijkheid toe is, eerder dat er nu nog weinig vraag naar is, maar dat kan redelijk snel veranderen.
mcvirus: natuurlijk mag een tijdschrift statistische gegevens gebruiken om zijn adverteerders van dienst te zijn; de sitatie komt echter eerder overeen met een voorbeeld als: de VNU stuurt jou per ongeluk ipv je wekelijkse donald duck de playboy op, en noteert of je de vergissing meld en het foute exemplaar terugstuurt of dat je de 'vergissing' niet opmerkt. In het laatste geval wordt je persoonlijk aangeschreven met het aanbod een proefabbonnement te nemen.
geen algemene statistische gegevens maar het tracen van persoonlijk gedrag
hoe je het wend of keert, cookies zijn een methode om persoonlijk gebonden informatie te verzamelen, vaak met direct nut voor de gebruiker (ik ben zelf developper en weet hoe fijn cookies zijn) maar de mogelijkheden andersom zijn ook erg groot
ik ben geen voorstander van paranoia rondom cookies, maar wel van realisme rondom cookies. en dan moet je erkennen dat nodeloos en gemakzuchtig gebruik hiervan zeer schadelijke effecten hebben (was niet voor niks dat in amerika een verzameling sites rondom medische informatie hierop betrapt werd, juist dit soort bedrijven maken al druk gebruik van dit soort gegevens, dat staat zelfs los van internet).
cookies van externe domeinen maken het mogelijk iemands gedrag over verschillende domeinen te 'tracen' en zo een vollediger beeld van die persoon te krijgen, de enige nut die dat kan hebben staat direct op voet van oorlog met de privacy-wetgeving (die immers vereist dat de persoon waarvan gegevens verzameld worden hiervan op de hoogte is)
ik wil er wel op wijzen dat de thread gestart is niet over de banners van webads die cookies zetten, ik geloof namelijk dat die dat niet doen (in tegenstelling tot doubleclick die er wel veel gebruik van maakt)
maar over de usericons.
webads is bij mijn weten redelijk terughoudend qua gegevens opvragen van de useragent, enkel doen ze aan iets als IP-tracing, ik krijg ook regelmatig duitse banners voorgeschoteld
de beste methode tegen cookies in usericons is webicons uitzetten
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen