PC upgraden, kan de 970?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valoo
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-11-2022
Mijn vraag

Ik speel op dit moment The Division met een vriend en voor het eerst sinds ik mijn pc heb gekocht (+-4 jaar geleden)
moet ik alles op low zeggen en nog steeds is het een beetje buggie af en toe.
Ik wil dit graag verhelpen en de komende 3 jaar weer ongestoord alle games kunnen spelen.
Is de beste oplossing gewoon voor €350 euro mijn NVIDIA GeForce GTX 580 vervangen door de SI GeForce GTX 970 GAMING 4GG? Of kan ik beter meerdere dingen opgraden/nieuwe pc halen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Dit zit er in mijn PC op dit moment.

Processor
Intel(R) Core(TM) i5-3550 CPU @ 3.30GHz
Manufacturer Intel
Speed 3.3 GHz
Number of Cores 4

Video Card
NVIDIA GeForce GTX 580
Manufacturer NVIDIA
Chipset GeForce GTX 580
Dedicated Memory 2.9 GB
Total Memory 4.0 GB
Memory 8.0 GB

Memory 8.0 GB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Eigenlijk nog helemaal niks, mijn buurjongen heeft deze computer in elkaar gezet.
Hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven. Anders hoor ik het nog graag van jullie!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
CPU en ram kunnen nog prima mee. GPU upgraden zou inderdaad de grootste boost geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valoo
Zo'n gevoel had ik al. En als ik de komende 4 jaar nog alles prima wil kunnen draaien met mijn toekomstige videokaart, koop ik dan de 970? Of zijn er betere alternatieven. Aangezien het wel weer even €350 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelvD
Valoo schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 17:07:
Zo'n gevoel had ik al. En als ik de komende 4 jaar nog alles prima wil kunnen draaien met mijn toekomstige videokaart, koop ik dan de 970? Of zijn er betere alternatieven. Aangezien het wel weer even €350 is.
wil je echt 4 jaar meegaan dan zou ik wachten op de nieuwe kaarten die in q2 2016 uitkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
LIgt er een beetje aan op welke resoluties je speelt.
Hoger dan 1080p dan zou ik kijken naar een 390(x)
Of als gebruikt een optie is dan een 290 (x) die zijn te vinden tussen de 200 - 275 en bijna net zo snel als een 970.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Is in principe een goede upgrade, alleen komen er wel dit jaar nieuwe kaarten uit van zowel AMD als Nvidia. Je geeft aan dat je wat langer met je kaart wilt doen, het kan in je voordeel zijn om dat nog even uit te zitten.

En wat Elmo_b zegt dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 31-03-2016 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Valoo schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 17:07:
Wat is jouw defnitie van "prima draaien?". Hoe langer je plezier wilt hebben hoe duurder je moet kopen. Wil je het beste van dit moment. Dan zul je voor een GTX 980 Ti moeten gaan....... Maar zelfs die kaart gaat over een paar jaar problemen krijgen. Game requierements vliegen omhoog.........

Ik denk dat je 't beste elke 2 jaar een nieuwe GPU kan halen, je bespaart vaak wat als je je oude kan verkopen voor wellicht de helft van de prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valoo
Wat ik bedoel met "prima draaien" is dat ik het komende jaar de nieuwe spellen op 'hoog' kan spelen en de 2 jaar daarna op 'medium' zonder enig probleem.

Wat zouden de nieuwe gaan kosten van nvidia? Is dat al bekend?
En wat een denken jullie dat ik voor mijn oude kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
Valoo schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 18:34:
Wat ik bedoel met "prima draaien" is dat ik het komende jaar de nieuwe spellen op 'hoog' kan spelen en de 2 jaar daarna op 'medium' zonder enig probleem.

Wat zouden de nieuwe gaan kosten van nvidia? Is dat al bekend?
En wat een denken jullie dat ik voor mijn oude kan krijgen?
Meestal zal de zelfde lijn ongeveer de zelfde prijs aanhouden. Dus er even vanuit gaande dat ze de 10xx gaan heten. zal de 1070 ongeveer het zelfde gaan kosten als de 970 nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:56

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black_Velvet
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-05 22:43
Ik heb zelf de 970 nu al anderhalfjaar, en ik ben er erg tevreden over. Binnen aankomende weken gaat er wel een upgrade plaats vinden bij mij. Aangezien de 970 op dit moment al niet meer haalt wat ik zou willen. Mijn advies is, spaar nog even door en wacht op de nieuwe generatie. Je kan dan beter die kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:56
MichaelvD2203 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 18:50:
[...]
Meestal zal de zelfde lijn ongeveer de zelfde prijs aanhouden. Dus er even vanuit gaande dat ze de 10xx gaan heten. zal de 1070 ongeveer het zelfde gaan kosten als de 970 nu.
Nee, net zoveel als de 970 bij release, reken maar op 400+ euro.
Doorgaans zijn ze de eerste paar maanden niet beter in prestatie/euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valoo
Dus conclusies, nog even een wachten tot de 1070 uitkomt en €400+ euro betalen. Of nu voor €350 de 970.
Zijn er nog andere merken op het die met de 970 concurreren? Of worden die afgeraden?

Heel erg bedankt voor de hulp tot nu toe! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valoo
Oh en mijn laatste vraag, hoe vaak komen er dan van die nieuwe GTX kaarten uit? Gebeurd dat vaak of maar 1keer per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
Verschillend, ik zou zeggen google het even..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Velvet
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-05 22:43
Er komt elk jaar wel een nieuwe kaart uit. Meestal eerst een midden model, dan een high end model en daarna de goedkopere.

Je kan voor de 970 gaan uiteraard omdat hij niet veel goedkoper meer gaat worden dan 320/350. Maar het zou zonde zijn aangezien over een jaar of twee het een kaart wordt die niet alles meer op high/ultra kan draaien.

Ik zelf zit ook te denken om een tweede 970 te halen, maar juist de bovengenoemde reden weerhoudt mij hier een beetje van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasV.
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-09 13:03
Wat voor voeding heb je? Het kan zijn dat deze ook vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
voor de performance vind ik de 970 wel erg duur als je het vergelijkt met wat AMD bied.

je kan zo 100 euro sparen door een 2ehands r9 290(x) te kopen. Dit kan je dan weer opzij leggen voor wanneer de nieuwe kaarten uitkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raketje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-09 20:24
Die 970 is een prima upgrade, je voeding zal ook wel goed zijn aangezien de 2 kaarten qua verbruik dicht bij elkaar zitten,

[ Voor 61% gewijzigd door Raketje op 03-04-2016 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Zou gewoon voor een 970 gaan of 2e hands 290(X). Deze is bijna net zo snel (vs gtx970 en AMD 390x) maar voor leuke prijzen te krijgen en over 3 jaar overstappen op de nieuwste architectuur of een 980ti 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Raketje schreef op zondag 03 april 2016 @ 10:53:
Die 970 is een prima upgrade, je voeding zal ook wel goed zijn aangezien de 2 kaarten qua verbruik dicht bij elkaar zitten,
De 970 is zelfs een stuk zuiniger, maar vermogen zegt niks over de kwaliteit, als het een 'slechte' 500+W voeding was kan het zijn dat ie toch vervangen 'moet' worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
De 390 is een stukje sneller dan de GTX970, en de 390X meer dan een stukje. Als je een geschikte voeding hebt zou ik daarvoor gaan, want dan heb je meer prestatie voor het geld, en ben je met meer geheugen beter voorbereid naar de toekomst toe. Daarnaast moeten AMD kaarten het vooral hebben van driver optimalisaties en zou een nieuwe benchmark, meer in het voordeel gaan werken van AMD. Tweedehands is uiteraard een optie. Ik heb laatst ook uitvoerig daar naar gekeken, maar er is best veel 'fraude' gaande met videokaarten (op Marktplaats) en het is onzeker of iemand overclockt heeft met tweedehands kaarten. Tijdens het reageren kreeg ik vaker mail van Marktplaats dat een advertentie verwijderd is om vermoedelijke fraude. Bizar.

Uiteindelijk overwoog ik GTX970 (nieuw of tweedehands) / 290 (tweedehands) / 390 (nieuw) en heb een 390 gekocht. Toen ik zag dat een 390X, 'maar' € 50,- meer kost, heb ik geruild en je krijgt duidelijk meer prestatie met de X. Daarvoor mocht ik m'n oude (R9 290) of 390 wel een aardige overclock gaan geven om hetzelfde aantal frames te krijgen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valoo
Ik heb een CP 750W CombatPower en een Artic Cooling Freezer 13.

- pricewatch: Inter-Tech Combat Power 750W
- pricewatch: Arctic Cooling Freezer 13

Dat betekent dat ik voor de R390 zou kunnen gaan. Beter optie dan de GTX970?
Ik probeer je anders wel persoonlijk te bereiken Luxicon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Die voeding 'moet' vervangen worden (asap als ie net zo oud is als de 580), ook als je niet upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valoo
Is dit zo drastisch nodig? De een zegt "zolang ie nog werkt is er niks aan de hand." en de ander zegt "om de zoveel tijd is het vervangen wel handig".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-09 11:42
Yup.. Een r9 390 aan dat ding hangen is vragen om poef.. Had al hier en daar een reviewtje gevonden dat ie naar alle waarschijnlijkheid bij lange na niet het opgegeven vermogen kan leveren :

http://www.planet3dnow.de...122&garpg=8#content_start

Verder bestaat ie van binnen uit goedkope componenten en is het design outdated. Gemaakt door een 1 of andere chinese fabrikant schijnbaar...

Verder op internet genoeg berichten te vinden dat ie zich gedraagt als een knalbonbon..

Dit is een voeding die je componenten kan beschadigen dus plse vervang dat ding zsm.

De namen MS-tech en Intertech laten altijd alarmbellen rinkelen op het gebied van PSU's helaas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 21:17

Nemesizz

Untouchable

Baloes schreef op maandag 04 april 2016 @ 13:43:
Yup.. Een r9 390 aan dat ding hangen is vragen om poef.. Had al hier en daar een reviewtje gevonden dat ie naar alle waarschijnlijkheid bij lange na niet het opgegeven vermogen kan leveren :

http://www.planet3dnow.de...122&garpg=8#content_start

Verder bestaat ie van binnen uit goedkope componenten en is het design outdated. Gemaakt door een 1 of andere chinese fabrikant schijnbaar...

Verder op internet genoeg berichten te vinden dat ie zich gedraagt als een knalbonbon..

Dit is een voeding die je componenten kan beschadigen dus plse vervang dat ding zsm.

De namen MS-tech en Intertech laten altijd alarmbellen rinkelen op het gebied van PSU's helaas....
Ik moest er wel om lachen toen ik die review zag, bij 80% belasting ploft ie gewoon uit (wat ik met m'n gebrekkige Duits kennis begreep, greep de beveiliging van het teststation in, de voeding zelf had geen enkele beveiliging aan boord).

Maar een mooie waarschuwing zo'n review. Heel vaak testen ze in reviews alleen de bekende merken, en dingen zoals MS-Tech worden overgeslagen, terwijl het eigenlijk wel goed is om te laten zien dat die dingen gewoon bagger zijn. Want nu worden nog maar al te vaak van die nep 650/700/750W voedingen verkocht die gewoon een gevaar zijn voor je hardware (en soms meer, brandgevaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valoo
Dus dat betekent dat er op dit moment een R390 en een voeding op mijn lijstje staan.
Nog tips wat betreft goede exemplaren of goede merken?

[ Voor 6% gewijzigd door Valoo op 04-04-2016 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Valoo schreef op maandag 04 april 2016 @ 15:16:
Dus dat betekent dat er op dit moment een R390 en een voeding staat.
Nog tips wat betreft goede exemplaren of goede merken?
Qua voeding een Antec VPF serie, of Cooler Master GM of Be Quit! system / pure power zijn goede kwalitatieve instapmodellen. En dan moet zo'n 430-500watt voldoende zijn (dit halen ze ook echt en stabiel, als het al niet iets meer is dan de opgegeven waarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valoo
Zou dit een goeie combinatie en keuze zijn?
Ook gelet op de videokaart, beter dan nu een GTX970, als ik goed heb opgelet.

https://www.4launch.nl/pr...9-390-Gaming-8GB/tweakers
https://www.4launch.nl/pr...ooler-Master-B500-V2-500W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De nieuwe CX'en van Corsair zijn ook best interessant geworden.

Kortom, leuke voedingen zijn:
pricewatch: Fractal Design Integra M 550W: Semi modulair, aardige sleeving om de 24pins, mooie individuele kabels voor al het andere, kwalitief prima.
pricewatch: Cooler Master GM G450M Semi modulair, vrij goede sleeving, prima kwaliteit.
pricewatch: Antec VPF Series 550W niet-modulair, geen sleeving, maar kwalitatief net wat beter dan de FD en CM
pricewatch: Corsair CX450M Modulair, kwaliteit van de sleeving weet ik niet, volgens mij de beste uit dit lijstje qua kwaliteit, maar ik moet mij nog even inlezen over deze nieuwe serie.

De FD is de enige die 550w is, omdat de 450w een stekker te weinig heeft, een R9 390 kan op een goede 450w voeding, maar als je je prettiger voelt bij 550w, kan dat ook.

Die B500 die je uitgekozen hebt is iig niet echt een goede keuze, wel goedkoop, maar daar is de kwaliteit ook naar. Ik zou dan liever wat meer uitgeven en direct een goede voeding scoren.

In principe zijn alle R9 390's wel goed, behalve die van XFX. Eigenlijk zit er verder ook niet heel veel verschil tussen de kaarten, ze zijn allemaal prima.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valoo
Dus dan ruil ik de CM B500 in voor de FD550?
En perfect, dan ga ik voor de MSI R9 390

Bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1