Diy nas bouw/vraag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil binnenkort een NAS kopen met de volgende hardware:
FREENAS LATEST VERSION 9+

Fractal Design Node 804
Super Micro X10SLL-F
Intel Xeon E3-1231V3
HighPoint RocketRAID 2720SGL
Kingston ValueRAM (2x 8GB)
WD Red WD40EFRX 4x
PSU: ? Iemand een idee welke ik zou gebruiken

Ik ben helaas totaal nieuw in het nas gebeuren, maar omdat mijn familie toch veel zit te downloaden wil ik dit allemaal via 1 systeem laten doen. Omdat anders de meeste computers hier de hele dag aan staan. De een die download dit en de andere dat. in verschillende formaten, Hierbij doet mijn vader alleen maar 300mb en ik 1,2GB per keer. (Series)

Hebben jullie enige idee of dit systeem hiermee gaat werken?

Punt 1: Wat ik dan nog meer zou willen weten, RAIDz1? of z2 wat is hiermee het verschil is dit als je 4 HDD's hebt dat die 2 reserve houd indien een fail?

Punt 2: Als ik later wil upgraden met meerdere harde schijfen, kan ik dit per 1 doen of moet ik dan meteen weer 4 doen? Of als ik eerst 2 doe dat ik steeds per 2 moet upgraden.

Is het verstandig om deze raid controller te gebruiken? HighPoint RocketRAID 2720SGL de Node 804 kan namelijk 8+ Hdd's aan en de mobo maar 2x sata 600 aan kan.

Hopelijk heb ik jullie hiermee voldoende info gegeven, en zou het heel fijn vinden als jullie me het een beetje willen uitleggen. Als u meer info wilt hebben vraag het gerust.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 12:06
Het zou handiger geweest zijn als je pricewatch linkjes gemaakt had van de componenten, maar als ik je lijstje bekijk hou er dan rekening mee dat er ECC geheugen in het Super Micro X10SLL-F moederbord moet. Op zich is ECC geheigen een goede zaak voor een NAS, maar dat is dus niet een standaard DDR3 latje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De HighPoint RocketRAID 2720SGL heb je niet nodig. SATA600 maakt geen zak uit met traditionele HDD's. Ze kunnen net SATA1/SATA150 voltrekken als je geluk hebt...

Met upgraden kan je er het beste van uit gaan dat je altijd twee schijven tegelijk toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Giesberg zit 1600mhz Ecc ram in.
@John je weet dat er heel weinig sata poorten op het moederbord zitten? Vandaar wil ik een raid controller want wil uiteindelijk 8 tot maximaal 10 hdds in het systeem doen met later een uitbreiding tot 32gb Ecc ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 15:55:
@Giesberg zit 1600mhz Ecc ram in.
@John je weet dat er heel weinig sata poorten op het moederbord zitten? Vandaar wil ik een raid controller want wil uiteindelijk 8 tot maximaal 10 hdds in het systeem doen met later een uitbreiding tot 32gb Ecc ram
Er zijn tegenwoordig 8TB schijven vrij makkelijk verkrijgbaar, weet je zeker dat je zoveel disken nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 16:06:
[...]

Er zijn tegenwoordig 8TB schijven vrij makkelijk verkrijgbaar, weet je zeker dat je zoveel disken nodig hebt?
Ik heb een synology met 16tb en die zit al tjokvol met bestanden. Helaas kan ik weinig met de synology en wil daarom mijn eigen maken met freenas er op. Waarom ik 4tb doe is omdat ze het meest worden gebruikt voor freenas en betrouwbaar zijn. Is er een keer een hardeschijf kapot kan ik dezel altijd vervangen met grotere hardeschijfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 12:06
Om nog even terug te komen op de andere punten:
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 15:30:
PSU: ? Iemand een idee welke ik zou gebruiken
Ik heb niet meteen suggesties, maar met zulke hardware zou ik er een kwalitatieve voeding in zetten. Zeker omdat hij 24/24 aan staat.
Punt 1: Wat ik dan nog meer zou willen weten, RAIDz1? of z2 wat is hiermee het verschil is dit als je 4 HDD's hebt dat die 2 reserve houd indien een fail?
Als je 4 HDD's hebt heb je er bij RAIDz1 drie voor de data (12TB dus met 4TB schijven) en 1 reserve. Er mag er in dat geval 1 kapot gaan, en je kan nog bij de data.
Bij RAIDz2 heb je 2 data schijven (8TB in dit geval) en 2 reserve schijven. Dan mogen er 2 schijven stuk gaan en heb je nog altijd je data. Je wisselt dus schijfruimte in tegen zekerheid.
Punt 2: Als ik later wil upgraden met meerdere harde schijfen, kan ik dit per 1 doen of moet ik dan meteen weer 4 doen? Of als ik eerst 2 doe dat ik steeds per 2 moet upgraden.
Ik heb zelf geen ervaring met ZFS, maar ik dacht dat de schijven in ZFS een virtual device vormen. En dat je die virtual device niet kan aanpassen (tenzij je alle schijven vervangt door grotere misschien). Als je de schijfruimte wil uitbreiden, moet je dus een nieuwe virtual device toevoegen, maar dat betekent dat je weer de reserveschijven moet voorzien. Als je dus 4 schijven had (3 voor data en 1 reserve), en je wil de capaciteit verdubbelen dan moet je er geen 3 (in totaal 6 voor data en 1 reserve) maar 4 bijkopen (weer 3 data en 1 reserve HDD).

Maar misschien kan iemand met meer ZFS kennis dit bevestigen of ontkrachten?
Pagina: 1