Win10: Avira zet zichzelf uit?

Pagina: 1
Acties:

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-11 11:06
Dag allen!

Sinds vandaag krijg ik meldingen van Windows waarvan mijn wenkbrouwen toch gaan fronsen...
Ongeveer 2 uur geleden kwam er een popup rechtsonder met de melding dat zowel Windows Defender als Avira Anti Virus uitgeschakeld zijn. Windows Defender is normaal. Die staat altijd uit. Maar Avira zou gewoon moeten draaien.
Als ik met de muis op het trayicon van Avira ga staan zegt hij "Status: Protected", en als ik er op rechterklik staat er een vinkje voor "Real-time Protection".
Alles in orde lijkt zo op het eerste gezicht. Maar als ik dan Avira open staat er "Your computer is no secure! A service is not working correctly."
Er staat ook een rood kruis voor Real-Time Protection, met de slider naar links.
Ik kan hem terug aanzetten, door de slider terug naar rechts de schuiven, of door op de knop "Fix Problem" te klikken, maar dat heb ik ondertussen al 3 keer gedaan. Het probleem komt telkens terug na een half uur.

Ik heb al wat gegoogled, maar niet meteen iets gevonden.

Iemand die misschien op zijn buikgevoel kan zeggen waar ik naar moet kijken om het probleem te vinden?

Alvast bedankt!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

- Misschien heeft het zichzelf geupdated? (Al is 3x dan wat overdreven)
- Staat er iets in het event log?
- Verwijderen en herinstallatie?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Opifex
F_J_K schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 14:49:
- Misschien heeft het zichzelf geupdated? (Al is 3x dan wat overdreven)
In de Event log staat 1x een update, en dat is een handmatige die ik daarnet uitgevoerd heb, in de veronderstelling dat het daar misschien iets mee te maken zou kunnen hebben.
- Staat er iets in het event log?
6 keer achter elkaar "Service started", maar nergens een "Service Stopped".
- Verwijderen en herinstallatie?
Als het probleem zich blijft voordoen ga ik dat inderdaad eens proberen. Ik heb net een hard reset moeten doen omdat m'n PC nog andere kuren kreeg. (Het enige wat nog reageerde was de muis aanwijzer, is de 2de keer dat ik dat heb vandaag. Heb het daarvoor nog nooit gehad op deze installatie)

Misschien is er meer aan de hand dan enkel Avira dat lastig doet? Ik heb recentelijk niets nieuw geïnstalleerd, of voor zo ver ik weet geen vreemde dingen gedownload.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Event log: geen meldingen van andere componenten?

De andere kuren kunnen ook komen juist door de bokkende Avira, dus kijk wat er gebeurt na deinstallatie & reboot. Natuurlijk dan wel vooraf alvast de laatste installer downloaden want zolang er geen AV op staat wil je niet het internet op etc.

Anders checken op ook andere zaken: juiste drivers, memtest een nachtje laten lopen, etc.

[ Voor 24% gewijzigd door F_J_K op 31-03-2016 15:04 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Opifex
Ik wacht eerst even af wat hij nu gaat doen. Voorlopig lijkt hij zich te gedragen zoals het hoort.

EDIT: event log geeft nog wel andere meldingen, maar niets relevant/ongewoon.
drivers zouden in orde moeten zijn, maar zal ze zo nog eens controleren. Memtest kan ik inderdaad ook eens doen.

[ Voor 49% gewijzigd door Opifex op 31-03-2016 15:08 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Op mijn laptop heb ik Avira Pro - de huidige versie blijkt sinds vandaag te bokken: ik heb in de tray ook na herstart 1 vastgelopen en 1 werkend icon. Maar geen crash.

Pagina: 1