Voor audio-ondersteuning is het belangrijk dat de receiver dit kan weergeven. Heden ten dage moet je goed zoeken om een receiver te vinden die
geen ondersteuning biedt voor de dolby hd of dts hd. Dus daar hoef je eigenlijk niet bang voor te zijn.
Het is ook van belang dat de mediaspeler dergelijke formaten ondersteund, anders wordt volgens mij alsnog enkel het core-signaal doorgestuurd.
Ik kan je verder niets specifieks aanraden en kan alleen maar beamen dat €750,- geen wereldbudget is voor een compleet systeem en dat je het leeuwendeel zeker niet aan de receiver moet spenderen. Je zal altijd ergens concessies moeten doen. Het zal zeer afhangen van wat je nu gewend bent. Als je nooit anders hebt gehoord dan de speakers van de tv, dan is het al snel veel beter en kom je wellicht weg met kleinere satelliet speakers. In vergelijking met boekenplank speakers of vloerstaanders, komen deze ernstig tekort, maar dat maakt het niet per definitie slechte speakers. In vergelijking met tv-speakers is het al snel een vooruitgang. Echter, aangezien je ook muziek wil gaan beluisteren, is de kans zeer aanwezig (zeker in een woonkamer) dat je snel het gevoel gaat krijgen dat je wat tekort komt. Dit kun je echter alleen zelf beoordelen door eens te gaan luisteren naar de verschillen.
Als je denkt dat het budget in de toekomst gaat groeien, dan kan ik je aanraden om nu te kiezen voor een receiver met 2 boekenplank speakers (bijvoorbeeld Dali Zensor 1, of vergelijkbaar geprijsde speakers van andere merken). Dat valt netjes binnen budget en je hebt speakers die zeer wel presteren. Als het budget het toelaat kun je de set uitbreiden met kleinere rears, of grotere fronts (de boekenplankjes verhuizen dan naar achteren). Ik ben 3 jaar geleden ook zo begonnen en gisteren heb ik het laatste onderdeel gekocht; de center speaker, welke ik eigenlijk het minst miste.
Ik heb afgelopen weekend een paar opnames gemaakt met de verschillende speakers, puur om het verschil te laten horen. Toegegeven, de opnames zijn gemaakt met een middelmatige compactcamera, met ondermaatse microfoon, maar dat geldt voor al deze filmpjes, waardoor er toch weer beperkt bruikbare informatie uitgehaald kan worden. De meeste indruk maakt nog wel de Ruark Audio MR1. Het zijn twee kleine speakers (17x13cm), maar de bouwkwaliteit is dusdanig hoog dat ze eigenlijk zonder veel moeite meekomen met de Dali Zensor 5 zuilspeakers. Ik zeg niet dat je deze speakers moet aanschaffen (hoewel ze praktisch overal ingezet kunnen worden

), maar het geeft wel aan dat kleine speakers ook mooi geluid kunnen geven.
YouTube: Ruark Audio MR1 test
YouTube: MR1 Sol
YouTube: Zensor 1 Sol
YouTube: Zensor 5 Sol
YouTube: Zensor 5+sub Sol
Song:
YouTube: Solar Fields - Sol