Systeem upgrade/update

Pagina: 1
Acties:

• Supremecy
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-08-2025
Naar aanleiding van semi-defect moederbord, primaire geheugenbanken in ieder geval 1/2 defect.
En dus nog maar de helft van het werkgeheugen over, heb ik besloten een nieuw systeem samen te stellen.
Ook is het huidig systeem al aardig verouderd (AMD 8120)

Ik zoek?
Ik zoek een moederbord, cpu en geheugen en wat ik verder over het hoofd heb gezien.

Wat is je budget?
Maximum budget 650 euro ongeveer.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk voorkeuren heb ik niet echt, sta open voor suggesties.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals vermeld heb ik op dit moment een systeem gebaseerd op een AMD 8120, 16 gb geheugen (waarvan nog 8 over). Windows draait vanaf een Samsung SSD 850 EVO 250GB, Grafisch gebeuren wordt verzorgd door een Geforce GTX 960. Er zit een 720W voeding in van Corsair. Dit alles zit ruim bemeten in een Zalman GS1200.

Wat ik voornamelijk met de pc doe is gameing (WoW, Armored Warfare en allerlei andere), photoshop, ooit wat 3D-Studio.

Mogelijkheid tot overklokken zeker welkom maar niet noodzakelijk (vandaar de Z170 chipset en de 6600K)

Wat ik tot nu toe heb samengesteld is het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Tray€ 245,50€ 245,50
1ASRock Fatal1ty Z170 Gaming K4€ 125,95€ 125,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14€ 68,-€ 68,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 439,45

Verder zat ik aan het volgende te denken voor koeling (heb op dit moment de H55):
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Hydro H80i v2€ 97,50€ 97,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 97,50

Eventuele wijzigingen, tips en dergelijke zijn welkom.
Ik denk dat 16GB geheugen wel voldoende zal zijn voor de meeste dingen die ik doe, mochten jullie daar anders over denken hoor ik het graag.

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Misschien handig om even het exacte type van de voeding op te zoeken. Die wil je niet altijd meenemen in een nieuw systeem.

Als je niet weet of je gaat overklokken kun je het misschien beter gewoon niet doen. Een 6400 + B150 mobo doet niks onder in games. Misschien doen je er nog andere dingen mee ? Vermeld dit dan ook even in je startpost.

Dus nog een een beetje meer informatie voordat we een goed advies kunnen geven

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 20:28
Geheugen zou ik iets anders doen: Of je bespaard wat door een goedkoper setje van 2x8 te kopen op 2400 MHz ( bijvoorbeeld: pricewatch: G.Skill Ripjaws 4 F4-2400C15-16GRR )

Of je gaat meteen overboord en haalt voor iets meer geld een setje op 3 GHz:
pricewatch: GeIL Evo Potenza GPR416GB3000C15DC

Nu is meer geheugensnelheid nog niet nodig, maar bij de i5 2500K zie je soms als significante verschillen tussen 1333, 1600 en 1866 MHz geheugen. De meerprijs is in dat opzicht mogelijk te verantwoorden (geen idee of dat over 5 jaar ook echt zo is, speculeren blijft lastig)

Ook zou ik je op dit moederbord willen wijzen: pricewatch: ASRock Z170 Extreme4
1 casefan header minder, maar een betere netwerkchip (en een iets minder flashy uiterlijk)

• Supremecy
MichaelvD2203 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:58:
Misschien handig om even het exacte type van de voeding op te zoeken. Die wil je niet altijd meenemen in een nieuw systeem.

Als je niet weet of je gaat overklokken kun je het misschien beter gewoon niet doen. Een 6400 + B150 mobo doet niks onder in games. Misschien doen je er nog andere dingen mee ? Vermeld dit dan ook even in je startpost.

Dus nog een een beetje meer informatie voordat we een goed advies kunnen geven
De voeding is een Corsair M2 Silent Pro 720 W, meer kan ik er niet op vinden.
Hij is niet meer terug te vinden in de pricewatch, betreft in ieder geval een modulaire voeding.

Zoals vermeld, mogelijkheid tot overklokken zeker welkom niet noodzakelijk, dus dan is een Z chipset wel makkelijk, niet noodzakelijk maar wel zeker welkom. Voor gameing is het niet noodzakelijk, maar wanneer is overklokken wel echt noodzakelijk?
Ardjee schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 13:14:
Geheugen zou ik iets anders doen: Of je bespaard wat door een goedkoper setje van 2x8 te kopen op 2400 MHz ( bijvoorbeeld: pricewatch: G.Skill Ripjaws 4 F4-2400C15-16GRR )

Of je gaat meteen overboord en haalt voor iets meer geld een setje op 3 GHz:
pricewatch: GeIL Evo Potenza GPR416GB3000C15DC

Nu is meer geheugensnelheid nog niet nodig, maar bij de i5 2500K zie je soms als significante verschillen tussen 1333, 1600 en 1866 MHz geheugen. De meerprijs is in dat opzicht mogelijk te verantwoorden (geen idee of dat over 5 jaar ook echt zo is, speculeren blijft lastig)

Ook zou ik je op dit moederbord willen wijzen: pricewatch: ASRock Z170 Extreme4
1 casefan header minder, maar een betere netwerkchip (en een iets minder flashy uiterlijk)
Wat betreft het geheugen sta ik zeker open voor suggesties, het moederbord is wel ook een aardig stukje duurder. Het uiterlijk boeit me niet zozeer, in mijn kast zit toch geen window en hij staat onder het buro dus zie hem toch niet. Betreffende de netwerkchip zeg ik eerlijk dat ik daar geen verstand van heb dus daar zou je goed een punt kunnen hebben.

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Supremecy schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 14:10:
[...]

Hij is niet meer terug te vinden in de pricewatch, betreft in ieder geval een modulaire voeding.

Zoals vermeld, mogelijkheid tot overklokken zeker welkom niet noodzakelijk, dus dan is een Z chipset wel makkelijk, niet noodzakelijk maar wel zeker welkom. Voor gameing is het niet noodzakelijk, maar wanneer is overklokken wel echt noodzakelijk?
Ben geen voeding expert maar die voeding lijkt nog even mee te kunnen.

Overklokken is eigenlijk nooit echt noodzakelijk en alleen handig bij bijvoorbeeld video rendering waar een hogere snelheid een voordeel geeft. Ga je dat niet doen zou ik het geld dat je bespaart lekker in je zak steken

[ Voor 4% gewijzigd door MichaelvD op 31-03-2016 14:18 ]

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Je kunt ook gewoon lekker simpel een non-overklok setje als volgt kopen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 183,-€ 183,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 85,95€ 85,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 57,50€ 57,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 326,45

Die Corsair H55 waterkoeler is compatible met 115x socket, dus ik zie geen reden om een dure nieuwe set aan te schaffen?
Zo ben je voor €325 klaar.

Informaticus of vakkundig Googler?

• Supremecy
MichaelvD2203 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 14:18:
[...]

Ben geen voeding expert maar die voeding lijkt nog even mee te kunnen.

Overklokken is eigenlijk nooit echt noodzakelijk en alleen handig bij bijvoorbeeld video rendering waar een hogere snelheid een voordeel geeft. Ga je dat niet doen zou ik het geld dat je bespaart lekker in je zak steken
De voeding dacht ik ook dat nog wel mee zou kunnen, tot nu toe geen problemen mee gehad en de aansluitingen zijn voldoende.
Wat betreft het overklokken kan dit voor 3D studio toch wel ooit van pas komen dus en het is af en toe ook gewoon leuk om te kijken wat je kunt bereiken.
TheTinusNL schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 14:36:
Je kunt ook gewoon lekker simpel een non-overklok setje als volgt kopen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 183,-€ 183,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 85,95€ 85,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 57,50€ 57,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 326,45

Die Corsair H55 waterkoeler is compatible met 115x socket, dus ik zie geen reden om een dure nieuwe set aan te schaffen?
Zo ben je voor €325 klaar.
De Corsair H55 is op zich inderdaad compatible, was het niet dat ik nu een AMD socket heb en ik niet verwacht dat ik die zonder de nodige extra onderdelen zal kunnen overzetten.
Bij de H55 was het namelijk nog zo dat er voor AMD in ieder geval een losse backplate bij werd geleverd.
Ik vrees dat ik de mounting brackets niet meer heb voor de socket 115x.

Betreffende de non-overclock set, zou inderdaad kunnen maar zit toch meer te kijken naar de toekomst.
Mijn huidige processor AMD 8120 is sinds mei 2015 niet meer in de pricewatch gezien dus heeft een aardige tijd meegegaan. Als ik de door jou genoemde set zou nemen zou ik ook een hele tijd vooruit kunnen maar ik verwacht toch minder lang dan dat ik nu gedaan heb. Mede daarom ook de i5 6600 serie in plaats van i5 6400, toch net weer dat beetje extra. Ik heb ook naar de i7 gekeken maar dat is weer net een beetje overkill voor wat ik er mee doe, zou ik echt iedere dag met 3D studio bezig zijn zou dat nog wat kunnen zijn maar aangezien dit niet het geval is.

• TheTinusNL
  • Niet online
Supremecy schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 15:11:
...
De Corsair H55 is op zich inderdaad compatible, was het niet dat ik nu een AMD socket heb en ik niet verwacht dat ik die zonder de nodige extra onderdelen zal kunnen overzetten.
Bij de H55 was het namelijk nog zo dat er voor AMD in ieder geval een losse backplate bij werd geleverd.
Ik vrees dat ik de mounting brackets niet meer heb voor de socket 115x.
Als het goed is zaten er gewoon brackets bij de set. Even kijken of je die nog kunt vinden dus. Zou anders wel erg zonde zijn (en dom :+ )
Hoe dan ook is een waterkoeler voor een non-OC processor extreem veel geldverspilling. Zelfs de stockkoeler voldoet nog.
Heb je, zoals jij, al een waterkoeler in bezit dan is het natuurlijk verstandig om deze te gebruiken.
Betreffende de non-overclock set, zou inderdaad kunnen maar zit toch meer te kijken naar de toekomst.
Mijn huidige processor AMD 8120 is sinds mei 2015 niet meer in de pricewatch gezien dus heeft een aardige tijd meegegaan. Als ik de door jou genoemde set zou nemen zou ik ook een hele tijd vooruit kunnen maar ik verwacht toch minder lang dan dat ik nu gedaan heb. Mede daarom ook de i5 6600 serie in plaats van i5 6400, toch net weer dat beetje extra. Ik heb ook naar de i7 gekeken maar dat is weer net een beetje overkill voor wat ik er mee doe, zou ik echt iedere dag met 3D studio bezig zijn zou dat nog wat kunnen zijn maar aangezien dit niet het geval is.
Overklokken is leuk, maar voegt in mijn ogen erg weinig toe. Ja, misschien over een paar jaar, maar ook met een non-OC 6400 moet je lang genoeg uit de voeten kunnen. Processors worden nog wel steeds krachtiger met elke nieuwe generatie, maar het gaat steeds langzamer, het staat bijna stil. Ik verwacht dat de huidige Skylake chips nog minstens 7 jaar mee kunnen.
(Dat "beetje extra" van de 6600 ga je overigens weinig tot niets van merken)

Als je voor een paar euro meer een OC set kunt kopen: zeker doen.
Maar voor een 6600k betaal je al €70 extra, Z170 moederbord kost ook al gauw €50 extra, dan moet je nog eens een aftermarket koeler hebben à €40, dan betaal je al €160 meer voor een nihil verschil qua prestaties. In jouw geval heb je als het goed is nog een goede koeler (H55), dus scheelt het wat minder, maar nog steeds betaal je een extreme meerprijs voor bijna niets.

Het lopen klooien met overklokken vinden sommigen gewoon leuk als hobby - dan moet je het zeker doen. Maar voor de prestaties hoef je het niet te doen.

Ach ja, het is een discussie die al zo vaak gevoerd is, overklokken ja of nee. Helaas zien velen niet hoeveel euro's het nou eigenlijk extra kost, en hoeveel je er werkelijk (niet) mee opschiet.

• Supremecy
Best grappig eigenlijk om deze reactie te lezen en dan naar je eigen systeem te kijken in je signature.
i5 4670K en Gigabyte GA-Z97X-SLI.

Maar je zult dan wellicht uit ervaring spreken ;)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Of oc voor de spanning, hobby geef het een naam.
Toen ik mijn i5-2500K kocht was dat ook zo. Alleen, na een half jaartje moest ik vaststellen dat die cpu non oc ook goed voldeed. Ik had mijn plezier eraan gehad, en ik dacht over een jaartje zal die oc wel nodig zijn.
Wel, 3 jaar later, ik heb nog steeds diezelfde i5-2500K. Hij loopt nog steeds tot volle tevredenheid op stock speed.
Upgraden gaat zo langzamerhand gebeuren, maar niet omdat de cpu te langzaam wordt, usb3.1 type c lijkt me heerlijk, en nvme SSD, ddr4 klinkt ook goed, enzomeer van die dingen. Er komt dan waarschijnlijk wel een non K cpu in.

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
Supremecy schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 17:08:
Best grappig eigenlijk om deze reactie te lezen en dan naar je eigen systeem te kijken in je signature.

Destijds was dit niet dusdanig veel duurder dan het nu kost met skylake.. Het is voornamelijk een hobby om te overclocken, met cpu haal je er voor gaming niet veel uit. Maar je gpu is dan een ander verhaal :)

• TheTinusNL
  • Niet online
robogeeka schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 18:20:
[...]

Destijds was dit niet dusdanig veel duurder dan het nu kost met skylake.. Het is voornamelijk een hobby om te overclocken, met cpu haal je er voor gaming niet veel uit. Maar je gpu is dan een ander verhaal :)
Supremecy schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 17:08:
Als je dan toch naar mijn systeem kijkt, kijk dan ook even naar de beschrijving in mijn inventaris. ;)

Heb beide samen kunnen overnemen voor €240 van een andere Tweaker. Voor dat geld kon ik destijds nog amper een 4460 + B85 nieuw kopen (Skylake was pas net uit, was nog flink duurder), dus waarom niet?
Ik heb toevallig laatst voor de grap eens gekeken wat die snelheden nou uitmaken terwijl ik aan het gamen was.
4670k teruggeklokt op 3,0GHz en daarna 4,9GHz. Het verschil was niet te merken. Had eigenlijk eens een benchmark moeten draaien, misschien dat ik dat binnenkort nog eens doe. :+
Een GPU overklok daarentegen was wel interessant, daar betaal je ook niet echt extra voor.

Verwijderd

Supremecy schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 14:10:
pricewatch: Cooler Master Silent Pro M2 720W

• Supremecy
Goed gevonden, maar geen prijs meer vermeld, wellicht dat ik hem om die reden niet kon vinden.

@TheTinusNL
Tja, zo bekend ben ik nog niet op tweakers, account bestaat al een hele tijd maar dit is mijn eerste post.
In ieder geval bedankt voor alle tips.

Het moederbord zal ik waarschijnlijk wel gaan wijzigen en het geheugen ook.
Heb nog even gekeken of ik nog spullen van mijn koeler heb liggen maar tijd terug grote schoonmaak gehouden in mijn voorraad en ben bang dat die brackets daarbij verloren zijn gegaan.
Mijn vrouw vond dat alles maar eens opgeruimd moest worden (had ze ook wel gelijk in, heb een archiefkast van 1,20m breed x 2m hoog en 0,5m diep vol met spullen en dan nog een aantal kratten, dus tja, werd ook wel tijd)
Pagina: 1