Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeffreyX
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-07-2020
Ik heb enkele jaren geleden zelf een PC samen gesteld en in elkaar gezet. Deze PC heeft nu enige tijd uit gestaan (aantal maanden) en heb wilde deze weer in gebruik nemen.

Uiteraard na alle updates voltooid te hebben kwam de update van windows 10 eraan. Tijdens deze installatie viel de PC uit, na herstart een herstelpunt terug geplaatst, alles werkte weer.

Echter tijdens het opstarten wilt de PC een "fout controle" uitvoeren, wanneer ik deze annuleer werkt alles prima, PC start door en kan eigenlijk alles doen. Wanneer ik de fout controle wel laat uitvoeren lijkt de computer in een soort standby mode te gaan, (scherm staat wel aan maar beeld wordt geheel zwart) en de enige mogelijkheid is de PC herstarten en de fout controle te annuleren.

Wanneer ik een nieuwe windows installatie wilt uitvoeren gebeurd eigenlijk exact hetzelfde, beeld wordt zwart en de PC doet verder niets. Heb de harde schijf al vervangen, ander geheugen (had ik allen nog liggen). Heb de PC stofvrij gemaakt van binnen, niets bied een oplossing.

De PC begint wel enorm te blazen (de ventilatoren/koelers), nu vermoed ik dat de koelpasta opnieuw moet worden aangebracht.. (heb de koeler van de processor afgehaald en de pasta is niet meer zo aanwezig als voorheen.

Mooi, doe dat en is opgelost zou je zeggen! Echter waarom werkt de PC dan wel normaal wanneer ik die fout controle annuleer? Kost een windows installatie of fout controle echter meer processor kracht dan bijvoorbeeld een willekeurige andere installatie? Of een download? Netwerkstream?

Zou het echt alleen de koelpasta zijn? (deze is inmiddels besteld, dus hou jullie op de hoogte)

Iemand ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Welke onderdelen zitten er in die PC? Met name de voeding ben ik nieuwsgierig naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Hoe exact was jij tot de conclusie gekomen dat het aan de koelpasta zou liggen?
Zelfs zonder koelpasta zal een processor niet overhitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Zoiets heb ik een keer gehad met een systeem. Windows 7 wou simpelweg niet installeren. Vista? geen probleem. Later win8, als een trein.
Enigste wat ik kon bedenken is een specifieke hardware combo waarvan win7 over de nek ging.
Echte verklaring nooit gevonden.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-09 12:58
kan zoveel dingen zijn je zal dan echt alles los moeten testen. Voeding veranderen en moederbord omdat de fans snel draaien dat daar misschien iets fout zit. koelpasta maakt geen ruk uit. of jou een hele tube op gooit of niks de tempraturen maken weinig uit (linustechtips heeft het getest)

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Heb je al met HWMonitor je temps gecheckt?
Zowel zonder, als ook tijdens het belasten van het systeem.

[ Voor 42% gewijzigd door HollowGamer op 31-03-2016 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyX
CptChaos schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:22:
Welke onderdelen zitten er in die PC? Met name de voeding ben ik nieuwsgierig naar.
Ik zal vanavond even het exacte type doorgeven :-)
unfor schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:26:
Hoe exact was jij tot de conclusie gekomen dat het aan de koelpasta zou liggen?
De koelpasta welke ik destijds had aangebracht is zo goed als "opgelost", athlans, zo lijkt het.. en aangezien de PC uitvalt/soort in standby mode gaat dacht ik dat het wellicht hierdoor kwam ivm oververhitting..
arbraxas schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:27:
Zoiets heb ik een keer gehad met een systeem. Windows 7 wou simpelweg niet installeren. Vista? geen probleem. Later win8, als een trein.
Enigste wat ik kon bedenken is een specifieke hardware combo waarvan win7 over de nek ging.
Echte verklaring nooit gevonden.
Ik heb het helaas met iedere installatie, heb zelfs op een harde schijf via een andere computer windows 10 geinstalleerd, soms start deze door, soms niet, wanneer deze doorstart valt de pc al zeer snel uit/standby.
HollowGamer schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:32:
Nee nog niet, tijdens een installatie van windows of hard disk controle gaat dat niet lijkt me? Zal er vanavond eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Laatst online: 10:24
Misschien is het overhitting, misschien corrupt ram, misschien een stervend moederbord en misschien wel de voeding.

De enige manier om het probleem te vinden is alles 1 voor 1 na te gaan. Gelukkig komt er al nieuwe koelpasta aan. Wat je verder kan doen NADAT je koelpasta hebt aangebracht:
Via memtest je RAM testen (het liefste via bootable USB). Minimaal 24 uur
Via HDDtune of soortgelijk programma je health van je harde schijven controleren: misschien zijn die stervende wat rare issues geeft.

Vergeet ook niet alle specificaties (inclusief voeding) door te geven! mogelijk spelen er andere dingen zoals overhittende VRM's oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
unfor schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:26:
Was het maar zo. Een beetje i7 kan met stockkoeler op 100% load al makkelijk 90 graden of heter worden. Dit is met nieuwe koelpasta. Zonder pasta gaat ie dan makkelijk over de 100 heen.

Met een goede aftermarket koeler gaat het zonder pasta misschien wel, maar met een matige koeler of stockkoeler gaat het echt niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
JeffreyX schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 13:20:
Nee nog niet, tijdens een installatie van windows of hard disk controle gaat dat niet lijkt me? Zal er vanavond eens naar kijken.
Je kan altijd in de BIOS kijken (meestal onder het menu Hardware Monitor). :)
Of je boot even met een Ubuntu LiveCD en opent/installeert daar een monitor-tool op.
Er zijn genoeg recovery-livecd's beschikbaar, incl. stressing-tools, etc. :)

Suc6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyX
Ik heb de volgende voeding
pricewatch: Sharkoon Rush Power M SHA-R600M

en de volgende videokaart
pricewatch: XFX HD5770 1GB GDDR5 PCI-E (HD-577A-ZNFA)

Merk wel dat zodra de foutmelding zich voordoet de videokaart enorm gaat blazen. De koelpasta op de processor heeft niet geholpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Voeding zal wel gaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyX
HollowGamer schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:32:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fv7g90uhrav2k.png

[ Voor 13% gewijzigd door JeffreyX op 01-04-2016 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:33
je GPU kaart is wel heet ja. wat gebeurt er als je prime95 draait. als hij niet uitvalt draai dan eens furmark met msi afterburner op de achtergrond. en kijken wat hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
De videokaart is extreem heet voor idle. Gezien de CPU temp van 44 doet de PC niets. Als de GPU 91 graden is tijdens niets doen word ie makkelijk 100 bij een filmpje. Laat staan dat je ermee gaat gamen. Als die temp klopt is dat niet goed. Na een uur gamen zou ie zo heet mogen zijn maar niet tijdens niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:56

Nemesizz

Untouchable

Draait de ventilator van die kaart wel?

Heb zelf ook nog wel een Radeon 5770, maar zelfs tijdens gamen komt ie bij lange aan nog niet in de buurt van de 90ºC, laat staan idle (dat is meestal rond de 30ºC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Nemesizz schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 20:03:
Draait de ventilator van die kaart wel?

Heb zelf ook nog wel een Radeon 5770, maar zelfs tijdens gamen komt ie bij lange aan nog niet in de buurt van de 90ºC, laat staan idle (dat is meestal rond de 30ºC).
Hij zegt dat ie gaat blazen als het fout gaat dus hij kan wel draaien, even de vraag of ie altijd draait.

Het zou ook nog kunnen dat de koeler helemaal dicht zit met stof. Met oppervlakkig schoonmaken krijg je niet even makkelijk alles uit de koeler.

Grote kans dat de GPU het probleem is trouwens, die 91 is heel erg hoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-09 11:28
PilatuS schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 21:05:
[...]

Hij zegt dat ie gaat blazen als het fout gaat dus hij kan wel draaien, even de vraag of ie altijd draait.

Het zou ook nog kunnen dat de koeler helemaal dicht zit met stof. Met oppervlakkig schoonmaken krijg je niet even makkelijk alles uit de koeler.

Grote kans dat de GPU het probleem is trouwens, die 91 is heel erg hoog.
Ik heb deze XFX 5770 ook gehad.
Verstandig is om de casing er even af te halen en de grote stof ophoping weg te halen.
Heb precies het zelfde probleem gehad, en na het schoonmaken geen enkel probleem meer gehad.

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBigfield
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-09 22:46
Dat je GPU een te hoge temp heeft mag wel duidelijk zijn. Heeft je moederbord ook onboard vga? zo ja, haal je GPU er even uit en kijk hoe je pc dan functioneert.

Om op je foutcontrole terug te komen. Je schijf wilt een checkdisk uitvoeren, dit is doorgaans niet zonder reden. Het kan zijn dat er een opdracht hiervoor in je pc staat, maar het kan ook zijn dat je schijf niet helemaal lekker is. Probeer eens een HDTune controle uit te voeren (Error test, niet de quick test).

Mocht je schijf helemaal in orde zijn, open dan CMD (admin) en vul 'chkdsk /f /r' in. Dan de volgende vraag met y / j beantwoorden en je PC opnieuw opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyX
JustinoFTW schreef op woensdag 06 april 2016 @ 12:47:
[...]

Ik heb deze XFX 5770 ook gehad.
Verstandig is om de casing er even af te halen en de grote stof ophoping weg te halen.
Heb precies het zelfde probleem gehad, en na het schoonmaken geen enkel probleem meer gehad.
Dit was dus de oplossing! Het lijkt weer te werken. Een deze dagen proberen windows opnieuw te installeren.

Bedankt allen
Pagina: 1