CV reparatie mislukt

Pagina: 1
Acties:

• harakiri576
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-11-2025
Hoi,

Voor weken had ik ontploffingen gehad in ons cv ketel. Als het wordt steeds luider, heb ik een voor een cv reparatie gebeld. Monteur komt tijdelijk om 17:00, maakt het ketel schoon, vervangt de ontstekingspen- en trafo, maar niks. Na verdere onderzoek komt hij tot stop dat het moet de brander gaas zijn, die zit te zwak, daarom kan de ketel niet goed aansteken. Het is nu na 6 uur, hij heeft geen zulke onderdelen mee, en de winkels zijn al gesloten. Hij gelooft morge om 9 uur terug te komen. Zijn advies is: dikke trui aan!

Dan gaat ie weg. Zonder werkende cv ketel, terwijl het is 5 graden is buiten.

Ter inlichting, de ketel werkt voor de 'reparatie', en niet na reparatie. Ik heb de precieze model van de ketel doorgegeven tijdens telefonisch gesprek (en het gaat over een Intergas HR ketel, geen rare/onbekend model dus).

De familie was allesbehalve blij met de koude kamers en koude douche.

Nu zit ik wel thuis, nog een keer, en wacht voor de man.

Mijn vraag is: ben ik gek om een vergoeding te vragen voor deze overlast? Of dit is gezien als 'normaal'?

[ Voor 7% gewijzigd door harakiri576 op 31-03-2016 08:55 . Reden: toevoeging van info ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:44
Nee. Je huurt zo'n monteur in op basis van een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting. Dat laatste kun je ook afspreken: dan zet de monteur een nieuwe CV ketel achter in zijn bus welke hij eventueel tegen avond-/nachttarief monteert. Dat wil je alleen niet betalen :+

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:47

VPI

Ja je bent gek, hoe komt het in je hoofd om hiervoor een vergoeding te vragen

• harakiri576
Dat is geen service. Ik verwacht dat als ik de model hebben togegeven, heeft de monteur alle nodige onderdelen in zijn bestelbus. En ik verwacht ook dat de monteur begint niet met de reparatie als er de kans onstaat dat de ketel gaat kapot (herinnering: de ketel werkt wel voor de werkzaamheden). En dan verwacht ik dat ie laat een familie niet achter met een kapot gemaakt ketel.

Dit is wat men noemt 'kwaliteitswerk' of 'vakwerk'. Wat ik kreeg was onbepland, onbekend proberen onderdelen te vervangen. Ik ben niet blij mee.

Verwijderd

harakiri576 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 09:08:
Dat is geen service. Ik verwacht dat als ik de model hebben togegeven, heeft de monteur alle nodige onderdelen in zijn bestelbus. En ik verwacht ook dat de monteur begint niet met de reparatie als er de kans onstaat dat de ketel gaat kapot (herinnering: de ketel werkt wel voor de werkzaamheden). En dan verwacht ik dat ie laat een familie niet achter met een kapot gemaakt ketel.

Dit is wat men noemt 'kwaliteitswerk' of 'vakwerk'. Wat ik kreeg was onbepland, onbekend proberen onderdelen te vervangen. Ik ben niet blij mee.
De ene ketel is de andere niet, en het ene probleem het andere niet. Het is onmogelijk om voor alle ketels alle onderdelen ten alle tijden bij je te hebben.

En de ketel deed het, nouja, dat vind ik wat groot bewoord. Hij deed het niet goed, anders was de monteur er niet.

Dit soort dingen kunnen gebeuren, een reparatie is soms gewoon een kwestie van trial-and-error. Daar kan de beste man ook niks aan doen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:04
Een ploffende ketel is niet goed, de gas/lucht-verhouding is dan waarschijnlijk niet in orde wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. De monteur heeft naar mijn idee juist gehandeld door de boel niet weer aan te zetten, maar eerst te wachten op onderdelen zodat de ketel weer gegarandeerd veilig kan werken. Hij wou dit soort taferelen voorkomen denk ik: http://nos.nl/artikel/201...en-door-koolmonoxide.html
Liever een dagje in de kou zitten dan helemaal niet meer wakker worden is geen gekke beslissing toch?

Je hebt overigens best kans dat er nu meer vervangen moet worden dan wanneer je gelijk zou hebben gebeld toen het ploffen een aantal weken geleden begon. Door het ploffen zou het best kunnen dat de ketel intern beschadigd is geraakt.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 31-03-2016 09:14 ]

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Monteur heeft het juiste gedaan door een defecte ketel niet weer in werking te stellen. Je had ook een 24 uurs monteur kunnen bellen nadat deze aangaf je nu niet verder te kunnen helpen.
Als jij alleen Intergas HR ketel hebt doorgegeven dan hebben ze op dit moment 7 modellen en over de afgelopen jaren nog 28 modellen. Hij heeft echt niet alle onderdelen van alle ketels bij zich.

Vrij normale gang van zaken die je nu omschrijft hoor. Je had ook naar de bouwmarkt om de hoek kunnen gaan en elektrische kachels kunnen kopen, dan was het niet koud geweest.

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:49

arie_papa

Running on Ubuntu

Dus jij hebt weken lang een ploffende ketel en bent te laks om te bellen en nu verwacht je dat die ketel direct gerepareerd wordt?

In een ideale wereld misschien, maar de monteur heeft het juiste gedaan. Voor hetzelfde geldt had je fik gehad of koolstofmonoxide of weet ik wat.

Dan maar liever 1 x stinkend naar het werk toch?

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• harakiri576
Hmm, nou dat is vrij normaal dan volgens iedereen. Ik ben niet eens, het kan wel beter - alleen mar wat extra onderdelen in de bestelbus te houden.

Maar vijn, ik weet, ideale wereld bestaat niet.

Wat over de extra kosten?
- tijdens de 'trial-and-error', de ontstekingstrafo was ook vervangt, maar blijkbaar onnodig
- er is nu 2x vorrijkosten

Wie betaalt die kosten?

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Jij, je hebt hem opdracht gegeven om door te werken, dan zul je die uren ook moeten betalen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:49

arie_papa

Running on Ubuntu

Als jij de eigenaar van het pand bent, jij. En bij een huurwoning de verhuurder.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:44
harakiri576 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 09:28:
Hmm, nou dat is vrij normaal dan volgens iedereen. Ik ben niet eens, het kan wel beter - alleen mar wat extra onderdelen in de bestelbus te houden.
Een CV ketel heeft een technische levensduur van meer dan 15 jaar. Verwacht je werkelijk dat een monteur (vaak ZZP) of bedrijf ondedelen van alle courante modellen van de afgelopen 15 jaar op voorraad heeft liggen?
Wat over de extra kosten?
- tijdens de 'trial-and-error', de ontstekingstrafo was ook vervangt, maar blijkbaar onnodig
- er is nu 2x vorrijkosten

Wie betaalt die kosten?
Jij. Maar om te beginnen kun je eens rustig worden in plaats van je vooraf druk te maken, want er zal geen monteur zijn die voorrijkosten rekent bij het terugkomen om een storing te verhelpen. Onnodig vervangen onderdelen valt nog wel eens over te praten mits je je redelijk opstelt.

Het is overigens wonderlijk om een 'ploffende' CV ketel wekenlang door te laten werken maar wel te verwachten dat een monteur het vervolgens op stel en sprong oplost.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 31-03-2016 09:35 ]

• harakiri576
Wow. Dus de vakman heeft geen verantwoordelijkheid, voorbereiding of zelfs kennis nodig, alles komt op de rekening van de r=1 gebruiker?

Ik werk in IT, met zulke gedrag ben je op straat binnen 1 week. Ik zie een soort 'dubbele standard' hier.

Verwijderd

harakiri576 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 09:35:
Ik werk in IT, met zulke gedrag ben je op straat binnen 1 week. Ik zie een soort 'dubbele standard' hier.
Niet relevant.
Het gaat om jou CV-ketel niet waar je werkt.
Ik snap je punt, maar je gaat er helaas niks aan veranderen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2016 09:37 ]

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Wow. Dus de vakman heeft geen verantwoordelijkheid, voorbereiding of zelfs kennis nodig, alles komt op de rekening van de r=1 gebruiker?

Een monteur heeft misschien wel veel voorkomende onderdelen mee, die hij ook heeft vervangen gisteren.
Minder voorkomende dingen kan een monteur natuurlijk nooit allemaal meenemen.
In de IT kun jij denk ik ook niet alles meteen oplossen, als er een onderdeel niet op voorraad is en de winkels zijn dicht, ga jij ook de volgende dag verder neem ik aan?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Jij bent zeker nieuw in de IT :+

Tenzij je een SLA hebt afgesloten, en dus dik betaald, betaal jij ook gewoon een IT'er per uur als je hem wat laat fixen, los ervan of hij direct het juiste heeft gevonden.

Maar laten we wel wezen, je hebt één avond zonder verwarming gezeten, en zelfs in het meest slecht geisoleerde huis is er een limiet hoeveel dat kan afkoelen in één avond. En dan heb je dat je niet kon douchen één ochtend danwel koud moest douchen. Is dat nou echt zo'n groot probleem? Als je nu het weekend zonder CV zat, of nog leuker het paasweekend, ja dan wordt het wel vervelend. Maar één avond + de ochtend erna, waar hebben we het over.

[ Voor 28% gewijzigd door Sissors op 31-03-2016 09:40 ]

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:20

Dit lijkt mij ook een inspanningsverplichting. Ook krijg ik het idee dat er geen onderhoudscontract is afgesloten?

Vergelijken met ICT kan.

ICT zonder onderhoudscontract = ook inspanningsverplichting, maar hoeft ook niet te leiden tot directe oplossing. Daar heb je de SLA voor.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-12-2025

De installateur heeft zeker wel de verantwoordelijkheid, hij laat jullie niet dood gaan aan een koolmonoxidevergiftiging of ontploffing door ontsnappend gas, door de ketel uit te laten. Ook heeft hij de voorbereiding, want die ontsteker en bijbehoren had hij bij zich en dat zijn toch 90% van de gevallen bij ketelstoring. Jullie hebben de pech dat er waarschijnlijk een brander probleem is.

Daarnaast heeft hij ook de kennis, want jij wist na weken ontploffingen pas te bellen en te melden dat er probleem is met de ketel. Een monteur had bij het minste of geringste al ingegrepen.

Misschien is het een idee om jaarlijks de ketel na te laten kijken?

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

• harakiri576
Nee, als ons webshop dicht is, gaat je niet thuis totdat het doet de MVP (minimaal viable product).
Als je 'trial-and-error' moet doen, dan ben jij misschien een junior ontwikkelaar, of een tester.
Van een ervaren engineer verwacht ik meer.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:20
Leuker kunnen we het niet maken, wel constructiever ;-)

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Verwijderd

De brander zit los bij deze ketel, die komt te dicht op de onstekingspen en daardoor ontsteekt deze niet of met een plof....

• Sissors
  • Niet online
harakiri576 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 09:40:
Nee, als ons webshop dicht is, gaat je niet thuis totdat het doet de MVP (minimaal viable product).
Als dat in het contract staat wat je met die werknemer hebt afgesproken, danwel in de SLA van die leverancier staat, dan ja. Anders nee.
Als je 'trial-and-error' moet doen, dan ben jij misschien een junior ontwikkelaar, of een tester.
En in genoeg situatie is trial-and-error gewoon zoveel sneller dan het alternatief dat het een stuk handiger is. (Note: Ik heb geen verstand van CVs, maar ook in genoeg richtingen zal een ervaren engineer soms gewoon wat proberen om te kijken wat het resultaat is).

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:26
Mijn schoonvader is toevallig ketelmonteur. Ik heb zijn boekwerken gezien inclusief onderdelen voor alle ketels die zij onderhouden. Als die dat allemaal op voorraad moet hebben, mag die wel een rijdend magazijn hebben. Zelfs het op voorraad houden bij een centraal punt is al onmogelijk. Vaak komt het direct van de fabrikant. Enkel veel voorkomend spul dat vaak defect raakt ligt op voorraad.

Ja het is vervelend dat je nu geen warmte hebt. Maar daar kan de monteur verder niets aan doen. Eerder aan de bel trekken helpt voor een volgende keer. Dan had die namelijk in de ochtend een afspraak kunnen maken, en de onderdelen nog kunnen regelen. Als je s'avonds laat nog eens bij een klant langs moet, en die bied je geen koffie aan en is dan ook nog vervelend dan had ik hem ook mooi een nachtje in de kou laten zitten.
(nu zeg ik niet dat TS dat heeft gedaan! maar even als voorbeeld :+ )

Een elektrisch kacheltje is voor 2 tientjes gehaald bij de Action.

Daarbij is een fout in de code (zoals bij een webshop) toch anders als een mechanisch/elektrisch defect. Dat is namelijk niet altijd goed zichtbaar of meetbaar. Daarom dus "trail en error". Wel gerichte trail en error trouwens. Maar de eerste oplossing kan best eens fout zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Waah op 31-03-2016 09:48 ]

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
harakiri576 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 09:40:
Euh, volgens mij worden er wat termen door elkaar gegooid (MVP en bugfixing :S) die niet helemaal bij elkaar horen. Maar stel een eigen geschreven (of open source) software product doet het niet dan heb je per definitie alle tools bij de hand om het te maken, zolang je een programmeur met een IDE hebt, het is namelijk software die geschreven moet worden.

In dit geval heb je onderdelen nodig, en als die er op dat moment niet zijn is dat dikke vette pech voor 1 van beide partijen, afhankelijk van wat voor service contract je hebt. In dit geval dus voor jou omdat je geen afspraken hebt over wanneer een probleem gemaakt moet zijn, alleen wanneer er naar gekeken moet worden. Vergelijk het met de standaard SLA's van IT providers. Over algemeen krijg je een reactie tijd, en geen oplossingstijd in de SLA. Wil je dat laatste, dan zijn de tarieven ineens heel anders.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:48
Maak een feestje/uitje van de situatie. Pannetjes water op het vuur. Emmertjes warm water in de badcel. Help elkaar met douchen. Leen een elektrisch kacheltje. Vroeg opstaan, vroeg naar bed. Ga uit eten enzovoort.
En dan is morgen of overmorgen het leed weer geleden.

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Laten we voorop stellen dat het vervelend is dat de monteur het euvel niet op kon lossen. Hij kwam om 17:00 aan en had de hoop de storing op te lossen door de ontsteking uit te wisselen. Als dat gewerkt had dan had jij Harakiri blij geweest met weer een werkende ketel.

Hij had niet de juiste onderdelen bij om volledig herstel van de ketel in een uurtje te garanderen. Daarom heeft hij de ketel uit laten staan. Rookgas maar ook aardgas zou kunnen lekken bij een niet optimaal werkende ketel.

Persoonlijk heb ik niet graag een bom of een vergassingsapparaat in huis staan. Je moet begrijpen dat alle onderdelen op voorraad hebben in de bus echt gewoonweg onmogelijk is. Als dat mogelijk zou zijn zouden ze ook ketels kunnen produceren vanuit een bus, zie jij dat gebeuren? Nee, dat gebeurd gewoon in gigantische fabriekshallen met een groot magazijn. Het is al eerder gezegd dat er zo veel ketels zijn dat niet alle onderdelen direct beschikbaar zijn.

Overigens mag je zonder de beste monteur kwaad aan te doen niet spreken van een 'engineer'. Deze man heeft als monteur echt niet het opleidingsniveau van een engineer. Kennis van zaken heeft hij allicht wel aangezien monteurs in de cv-branche regelmatig op cursus gaan om up to date te blijven over de nieuwe ketels.

Zoals ik begon, het is vervelend dat bij jou de monteur het euvel niet direct kon verhelpen. Ik verwacht soms ook wel eens wat meer van een monteur. Maar omdat alles tegenwoordig zo goedkoop mogelijk moet en de planningen van de monteurs zo krap zijn, sta ik er tegenwoordig al van te kijken als men de volgende dag terug kan komen om het op te lossen.

Al met al, een nacht in de kou is erg vervelend en ik hoop dat het snel wordt opgelost voor je. Maar die beste meneer kon niets anders dan kiezen voor jou veiligheid en de ketel uit te zetten totdat deze volledig hersteld was.

Tweemaal voorrijkosten is in zo'n situatie overigens niet gebruikelijk. Als de monteur dit zou rekenen zou ik daar wel over proberen te praten. Uiteindelijk is die monteur ook gewoon een werknemer met een vervelende baas. Geef de beste man een goede kop koffie, daarmee krijg je over het algemeen meer voor elkaar dan wanneer je aangeeft dat zijn service niet goed is.

Always look on the bright side of life.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:45
Heb je de ketel weer aangezet? :+
http://www.telegraaf.nl/b..._in_huis_Apeldoorn__.html

Even zonder dollen. ICT vergelijken met een CV is natuurlijk appels en peren. Je kan niet onderdelen erbij coden op het moment dat je ze nodig hebt. Kan wel, maar dan heb je een servicecontract die wat hoger ligt dan je nu betaalt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• theUgly
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-05-2024
De monteur heeft de ketel duidelijk nooit in onderhoud gehad. Is de ketel wel door iemand regelmatig onderhouden? En nog weken aankijken/afwachten nadat je duidelijk ploffen uit je ketel hoorde is gewoon verwaarlozing en dom.

Als 'ICT-er' (wil je toch vergelijken met je eigen vak) moet je weten dat de meeste regelsystemen bij duidelijke symptomen zichzelf niet zullen/kunnen herstellen. Onderhoud is alles.

Ik vind de monteur wel een goede kerel eigenlijk dat hij om 17:00 nog komt kijken en om vervolgens te zeggen dat hij om 9:00 de volgende ochtend terug komt.

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 21:14

WhiteDog

met zwarte hond

Een goede IT'er had natuurlijk een backup en fail-over oplossing voorzien. Een 2e ketel erbij of een warmtepomp systeem bijvoorbeeld. Je moet echt op alles voorbereid zijn in dit 3e wereld land.

Even serieus: al zou de monteur je wel willen helpen, waar moet hij midden in de nacht onderdelen gaan halen? Dat hij de viooltje ochtend terugkomt is echt wel een goede service hoor.

In het slechtste geval haal je even een elektrische kachel van 50 € in huis. Dat kan je best een slaapkamer mee verwarmen.

Verwijderd

Ik heb een service contract op mijn ketel. Ik betaal dus helemaal niets qua voorrijkosten en uren, alleen onderdelen. Dat kost me 100 euro per jaar ongeveer en daarvoor komen ze ieder jaar de ketel schoonmaken en controleren. En als er iets is, komen ze natuurlijk snel en zonder kosten.

Maar ook ik kan de pech hebben dat er een onderdeel niet op voorraad is en pas de volgende dag geleverd kan worden. Gelukkig is ons huis goed geisoleerd en heb ik een "backup" electrisch kacheltje. Douchen kan natuurlijk ook gewoon even bij vrienden/familie. Ja, dat is lastig en vervelend maar gelukkig niet het einde van de wereld.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2016 12:19 ]

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-01 20:46
*snip* niet op de man svp. Zeker niet als je eigen zinnen ook niet foutloos zijn. ;)

Maar ontopic: Kan gebeuren. Als een gasmonteur een lek constateert mag ie pas weg als ie de kraan dichtdraait en verzegeling plaatst ook al zat dat lek er al jaren

[ Voor 27% gewijzigd door Señor Sjon op 31-03-2016 12:29 ]

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-12-2025
*knip*
Zoals ik het lees is TS van Duitstalige afkomst (lijkt het iig op qua zinsconstructie en woorden als trafo), en er is geen reden om iemand die zijn best doet om een andere taal dan zijn moedertaal te spreken zo te benaderen. Zijn boodschap komt helder over, en daar gaat het om in communicatie. De rest komt later.

[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 31-03-2016 12:30 ]

&

• harakiri576
@Wimpie, geen vertaling, maar wel de taal geleerd na 30.

Alle reactes zijn leuk, groot bedankt allemaal. Ik heb met de man gepraten over de situatie, natuurlijk komt hij 40 minuten laat, maar dan met een nieuwe brander. Overal kost dit verhaal 300 euro (waarvan 120 voor de brander).

Dusver heb ik alleen maar zeer slechte ervaringen met cv reparatie/onderhoud. Een nieuwe ketel kost 800 euro, en dusver in 7 jaar ben ik ong. 1500 euro kwijt aan onderhoud + reparatiekosten. Ik ben al tevoren gestressd als de tweejarlijks onderhoud komt, of als er iets mis gaat met de ketel. En de monteuren helpen ook niet, ze vertellen niks, maar aan het einde ik kwam altijd uit om rond de 300 euro, maar dan dit gebeurt na elke onderhoudsbeurt (dus dit komt over de reguliere onderhouds-tarieven).

Ik doe mijn best op mijn werk, met de hoogste opleidingen, 20+ jaar ervaring en continu zelfstuderen, en ik verwacht dezelfde als ik de klant ben. Dusver, loodgieters/reparateurs hebben niet veel gedaan dat ik zelf niet kon doen. Dus ze zijn op de ervaren hobby niveau, maar toch rekenen als een professioneel.

In dit geval, ik verwacht dat een professioneel zou meteen zie dat de brander gaas los is (ong. 1 cm hoger dan de frame), en dat natuurlijk veroorzakt de ontstekingspen niet te functioneren. Maar eerst hij besteed 1 uur met de ontstekingspen en de trafo te vervangen.

tl;dr CV reparatie is eindelijk klaar, en er is veel ruimte om de cv reparatie business in te breken. :O

• harakiri576
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 11:17:
Ik heb een service contract op mijn ketel. Ik betaal dus helemaal niets qua voorrijkosten en uren, alleen onderdelen. Dat kost me 100 euro per jaar ongeveer en daarvoor komen ze ieder jaar de ketel schoonmaken en controleren.
Dat is precies wat ik in mijn hoofd heb. Maar dan ben ik afhankelijk van de ene bedrijf waarbij ik mijn onderhoudscontract afgesloten heb. Wat als na 2 jaar betalen er is iets en dan komen ze 2 week later en ook dan duurt de reparatie 1 week? In de meeste T&C zit niks over deze situatie.

Ik voel kompleet machtloos als klant. Zonder informatie, zonder opties, zonder keus. In _alle_ andere business dat is goed voorkomen, maar voor een of andere reden in de ketel-business gaat het zo. Machteloos voelen leidt tot stress en boosheid, en dat is leuk voor niemand.

Ik ga winkelen voor een onderhoudscontract, want deze situatie kan ik ook niet werkend noemen.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Een ketel van 800 euro is prutsspul..
Als jij zekerheid wil, dan sluit je een contract af, of je huurt een ketel. (waarom doe je dat niet als je je zo op loopt te vreten).
Ik vind je antwoorden een beetje van de werkelijkheid afstaan.
Als je 30+ bent, dan weet je hoe de wereld werkt.

Geen contract=best effort
Contract=gegarandeerde oplostijd

Als sidenote en niet als aanval:
Als je met de monteurs zo communiceert als je hier doet, dan kan ik me voorstellen dat dat niet lekker loopt. Je komt heel nerveus en ongeduldig over en je vertoont niet veel realiteitszin in je stellingnames.

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-01 14:49
Dus binnen 24 uur een 'gereviseerde ketel' die weer warmte en warm water geeft? Wat vind je daar zelf van?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Verwijderd

KillerAce_NL schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:19:
[...]

[...]
Nou, meestal is de responsetijd gegarandeerd. Maar als dan om 18:00 uur blijkt dat er een onderdeel niet op voorraad is, dan wordt het toch ook echt "morgen". 24x7 contracten zullen wel wat duurder zijn dan 100 euro per jaar.

• harakiri576
Ik vind je antwoorden een beetje van de werkelijkheid afstaan.
Als je 30+ bent, dan weet je hoe de wereld werkt.

Als sidenote en niet als aanval:
Als je met de monteurs zo communiceert als je hier doet, dan kan ik me voorstellen dat dat niet lekker loopt. Je komt heel nerveus en ongeduldig over en je vertoont niet veel realiteitszin in je stellingnames.
Ja, ik weet hoe het wereld draait. Contract betekent wel dat je een specifieke bedrijf vertrouwd. Dat ze echt doen wat ze geloven om te doen. Anders betaal je voor niks.

Echter als een bedrijf op de markt, moet je goed werk leveren en altijd tevreden klant achter laten.

Dat is het idee, in elk geval. Daarom heb ik geen onderhoudscontract afgesloten tot nu. Blijkbaar heb je gelijk, maar belangenrijk is te zien dat de capitalist benadering werkt niet in de ketel branche.

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:57
Wat ik wel vreemd vindt is dat je 2x de voorrijkosten moet betalen. Dat hij een onderdeel niet bij heeft oke kan gebeuren, het ene probleem is het ander niet is natuurlijk moeilijk om overal spullen voor bij te hebben. Dus logisch ook dat hij je letterlijk in de kou laat staan voor een nachtje. Maar om hiervoor 2x voorrijkosten te berekenen? Dat vindt ik wel een beetje vreemd. Kan aan mij liggen :-)

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
*knip* om het topic schoon te houden.

@Harakiri. Natuurlijk kennen wij de situatie niet. Maar als je al meermaals ontevreden bent over de service van deze monteur/dit bedrijf dan kan het misschien verstandig zijn in het vervolg een contract af te sluiten bij een ander bedrijf.
Het kan de kwaliteit van de ketel zijn maar eventueel ook de kennis en kunde van het bedrijf? Elke twee jaar een onderhoudsbeurt van 300 euro vind ik zelf ook wel pittig.
Zelf heb ik een warmtepompinstallatie die ik onderhoud geef wanneer dit nodig is. Ik weet niet wat tegenwoordig normaal is bij cv-ketels.

Wat betreft die 40 minuten te laat. Dat heeft ook weer zoals ik al gezegd heb te maken met dat tegenwoordig de planning van elke monteur zo krap is dat er gewoon geen speling is.
Ik heb tijdelijke gewerkt in een bedrijf gespecialiseerd in keukenkranen en boilers. Soms moest de hele installatie vervangen worden terwijl er 30 minuten voor een bezoek stond gepland. Het zelfde kan de andere kant op zijn en dan sta je ineens een half uur te vroeg bij de andere klant op de stoep. Ook dat wordt niet altijd gewaardeerd.

Persoonlijk irriteer ik me daar ook erg aan. Maar de monteur kun je daar over het algemeen geen schuld van geven. Zijn planning wordt gemaakt zonder dat hij daar al te veel invloed op heeft.

Always look on the bright side of life.

• harakiri576
EdjeCageman schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:26:
Wat ik wel vreemd vindt is dat je 2x de voorrijkosten moet betalen. Dat hij een onderdeel niet bij heeft oke kan gebeuren, het ene probleem is het ander niet is natuurlijk moeilijk om overal spullen voor bij te hebben. Dus logisch ook dat hij je letterlijk in de kou laat staan voor een nachtje. Maar om hiervoor 2x voorrijkosten te berekenen? Dat vindt ik wel een beetje vreemd. Kan aan mij liggen :-)
Nee, ik moet alleen 1 keer voorrijkosten betalen, gelukkig. Wel heeft de man de half uur waarbij hij aan de telefoon was, toegerekend.

Verwijderd

harakiri576 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:19:
[...]

Dat is precies wat ik in mijn hoofd heb. Maar dan ben ik afhankelijk van de ene bedrijf waarbij ik mijn onderhoudscontract afgesloten heb.

[...]

Ik ga winkelen voor een onderhoudscontract, want deze situatie kan ik ook niet werkend noemen.
Je hebt afspraken gemaakt met dat ene bedrijf. Als het dan druk is, heb jij voorrang ten opzichte van mensen zonder contact. Binnen een paar uur is er een monteur. Vorige keer is de monteur zelfs op en neer naar de zaak gereden om een nieuwe ontsteking te halen. Bij de controle bleek deze niet meer helemaal goed te zijn en hij is uit voorzorg vervangen.

• Señor Sjon
  • Laatst online: 09:45
harakiri576 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:10:
@Wimpie, geen vertaling, maar wel de taal geleerd na 30.

Alle reactes zijn leuk, groot bedankt allemaal. Ik heb met de man gepraten over de situatie, natuurlijk komt hij 40 minuten laat, maar dan met een nieuwe brander. Overal kost dit verhaal 300 euro (waarvan 120 voor de brander).

Dusver heb ik alleen maar zeer slechte ervaringen met cv reparatie/onderhoud. Een nieuwe ketel kost 800 euro, en dusver in 7 jaar ben ik ong. 1500 euro kwijt aan onderhoud + reparatiekosten. Ik ben al tevoren gestressd als de tweejarlijks onderhoud komt, of als er iets mis gaat met de ketel. En de monteuren helpen ook niet, ze vertellen niks, maar aan het einde ik kwam altijd uit om rond de 300 euro, maar dan dit gebeurt na elke onderhoudsbeurt (dus dit komt over de reguliere onderhouds-tarieven).

Ik doe mijn best op mijn werk, met de hoogste opleidingen, 20+ jaar ervaring en continu zelfstuderen, en ik verwacht dezelfde als ik de klant ben. Dusver, loodgieters/reparateurs hebben niet veel gedaan dat ik zelf niet kon doen. Dus ze zijn op de ervaren hobby niveau, maar toch rekenen als een professioneel.

In dit geval, ik verwacht dat een professioneel zou meteen zie dat de brander gaas los is (ong. 1 cm hoger dan de frame), en dat natuurlijk veroorzakt de ontstekingspen niet te functioneren. Maar eerst hij besteed 1 uur met de ontstekingspen en de trafo te vervangen.

tl;dr CV reparatie is eindelijk klaar, en er is veel ruimte om de cv reparatie business in te breken. :O
Is dit allemaal bij hetzelfde CV-bedrijf geweest? Dan zou ik als de donder een andere zoeken. Er zijn er genoeg. Zelf heb ik bijvoorbeeld Energiewacht. Die is niet goedkoop, maar gezien de vervangen onderdelen heb ik ze er voorlopig wel uit. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• harakiri576
Clifdon schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:27:
@Harakiri. Natuurlijk kennen wij de situatie niet. Maar als je al meermaals ontevreden bent over de service van deze monteur/dit bedrijf dan kan het misschien verstandig zijn in het vervolg een contract af te sluiten bij een ander bedrijf.
Nee hoor, sinds ik was erg ontevreden met _alle_ monteurs dusver, was alle reparaties ook uitgevoerd bij een andere vakman.
Persoonlijk irriteer ik me daar ook erg aan. Maar de monteur kun je daar over het algemeen geen schuld van geven. Zijn planning wordt gemaakt zonder dat hij daar al te veel invloed op heeft.
Tja. Maar dan ze stellen een vaste prijs dat niet over te spreken is. Laatste keer ze verrekent een bedrijf 40 euro + BTW vorrijkosten - voor 1.5 km van de dichtbijstaande industrieterrein. Volgens ze is dit de gewoone kost. Nu heeft de man de trafo + pen onnodig vervangt, en half uur op de telefoon gespreken - wel toerekend.

Ja, ik voel stressvol als ik moet met zulke mensen/bedrijven meewerken.

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Als je ontevreden bent over IEDEREEN, wellicht dan eens te rade gaan of het probleem niet bij jezelf ligt? 8)7

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:40
harakiri576 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:39:

Tja. Maar dan ze stellen een vaste prijs dat niet over te spreken is. Laatste keer ze verrekent een bedrijf 40 euro + BTW vorrijkosten - voor 1.5 km van de dichtbijstaande industrieterrein. Volgens ze is dit de gewoone kost. Nu heeft de man de trafo + pen onnodig vervangt, en half uur op de telefoon gespreken - wel toerekend.

Ja, ik voel stressvol als ik moet met zulke mensen/bedrijven meewerken.
Onnodig vervangen weet je uiteraard pas achteraf, en dat half uur aan de telefoon, was dat een privégesprek of was dat een overleg/consult met collega/meerdere om achter het probleem te komen?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• demonic
  • Laatst online: 07-02 20:55
Dat onnodig vervangen was zijn manier om te kijken of dat het probleem hopelijk oploste. CV ketels zijn niet zo zwart-wit als code.

Als die twee onderdelen vervangen namelijk het probleem had opgelost dan had je die avond gewoon een werkende ketel gehad en was je (misschien) wel super tevreden. Hij was waarschijnlijk op de hoogte dat hij geen gaas had, en als hij was vertrokken zonder maar iets te vervangen was je ook boos geworden omdat die geen moeite deed.

Ik heb het idee dat je nooit tevreden kan zijn, mijn ervaring met onze cv monteur is dat als die binnnenkomt, praat even over het weer, bied hem een kopje koffie aan, wijs hem waar de ketel staat, en ga zelf een krantje lezen in de woonkamer ofzo.

Die mannen weten wat ze doen, en in tegenstelling tot een webshop staan er bij zijn werk wel levens op het spel.
Zijn opleidingsniveau is misschien niet zo hoog als dat van jou. (wat ik overigens rond weg belachelijk vind dat je je beter voelt als hem omdat je 'slimmer' bent, schijnbaar ben je niet slim genoeg om zelf je ketel te repareren.)
Maar die man heeft een hogere verantwoordelijkheid dan jij op je werk met je webshopsjes hebt.

• Remcoww
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-01 16:48
demonic schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 13:54:
[...]Zijn opleidingsniveau is misschien niet zo hoog als dat van jou. (wat ik overigens rond weg belachelijk vind dat je je beter voelt als hem omdat je 'slimmer' bent, schijnbaar ben je niet slim genoeg om zelf je ketel te repareren.)
Maar die man heeft een hogere verantwoordelijkheid dan jij op je werk met je webshopsjes hebt.
Ik had het idee dat hij juist doelde dat hij zowel zichzelf als de monteur als vakman zag, en dus eenzelfde inzet verwacht als hij zelf toont (wat niet geheel onredelijk is).

• demonic
  • Laatst online: 07-02 20:55
Remcoww schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 14:06:
[...]

Ik had het idee dat hij juist doelde dat hij zowel zichzelf als de monteur als vakman zag, en dus eenzelfde inzet verwacht als hij zelf toont (wat niet geheel onredelijk is).
harakiri576 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:10:

• HADES2001
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
de monteur zal vast zijn best gedaan hebben maar als je al kijkt dat de de gemiddelde CV onderdelen zaak alleen voor Intergas hebben we het al over 960 verschillende onderdelen. als de monteur alles bij zich moet hebben dan rijd die met een flinke vrachtwagen rond.
Bij dit soort dingen kan je dat niet voorkomen de ene keer is het direct opgelost de volgende keer wacht je een dag

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:48
Ik begrijp dat het is opgelost. En ook dat het binnen 24 uur is gegaan.
Hoeveel heb je nou uiteindelijk moeten betalen?

ps:
Ik heb ook wel eens een haperende boiler gehad waar verschillende keren tevergeefs een monteur voor is langsgekomen. Uiteindelijk kreeg ik een monteur die (na mijn aandringen) wèl de moeite nam om rustig naar mijn precieze klacht te luisteren. En binnen 20 minuten had hij bovenin een ventilator vervangen en was het probleem opgelost en heeft het ding weer jaren probleemloos gedraaid. Gelukkig ging dat destijds kosteloos, want huurhuis. Maar het ging daarvoor steeds niet goed omdat de heren monteurs eigenlijk geen zin hadden rustig te luisteren naar mijn verhaal, maar liever gelijk gingen sleutelen.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
harakiri576 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:39:
[...]
Nee hoor, sinds ik was erg ontevreden met _alle_ monteurs dusver, was alle reparaties ook uitgevoerd bij een andere vakman.
Tja, wellicht niet pas op het laatste moment een vakman uitzoeken en dan verwachten dat die met een trailer aan reservespullen voor komt rijden.

Ik zou gewoon zeggen : Nu je niets mankeert aan je CV ga eens rustig op zoek naar een goed onderhoudsbedrijf wat wel bij jou past en sluit daar gewoon een onderhoudscontract mee af.

En niet na weken ontploffingen eens een keer gaan kijken welke monteur je nog niet gehad hebt.

• Marty007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-08-2025

Dus als jij bij iemand thuis een onbekende pc moet repareren heb je ook nog simm en dimm geheugen bij je?
Praat niet zo raar. Als je alle slijtage gevoelige onderdelen bij je zou moeten hebben van alle 100+ verschillende ketels van de afgelopen 15 jaar zouden ze niet met busjes rijden maar met vrachtwagens..
Jij geeft aan al weken last te hebben van je cv.. dan maak je eind van de dag een afspraak en helaas kon de beste man je niet helpen.
Als pc support zou je dan de pc afkoppelen en meenemen.
Soortgelijk met wat de monteur heeft gedaan
Hij voorkomt verdere schade en gezondheidsrisico's Door hem nu uit te zetten.
Gas is geen speelgoed.
En nu loop je moeilijk te doen.
Je had al weken eerder actie kunnen ondernemen.
De monteur kunnen voorzien van merk en typenummer. Serienummer desnoods
Jij belt daarbij zelf de monteur. Dus heb jij een opdracht gegeven waar kosten aan verbonden waren.
Zelfde als met je pc...
Je had ook zelf met je pc naar een winkel kunnen gaan ipv de winkel laten komen.
Nu is dit bij een cv wel iets lastiger maar het idee zegt genoeg.
Daarbij....
Je had een onderhoudscontract moeten afsluiten toen je hier ging wonen dan had je nu geen probleem gehad.
Of de kosten daarvan besparen maar dan gokken op de levensduur en storingsvrije periode.. dat mes snijdt aan twee kanten zoals je zelf ondervonden hebt..

Vergelijk het met onderhoud aan je auto.. Wil je dit niet doen. Prima maar als hij al weken ratelt en ploft dan weet je ook dat je vanzelf een keer stilstaat langs de snelweg. En dan moet je de wegenwacht bellen en dat gaat je ook geld kosten. Simpel zat.
Je had het ook eerder op kunnen laten lossen. Dan was je niet stil komen te staan.

• McGryphon
  • Laatst online: 02:48

McGryphon

Veul vrouwkes!

harakiri576 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:10:Dusver heb ik alleen maar zeer slechte ervaringen met cv reparatie/onderhoud. Een nieuwe ketel kost 800 euro, en dusver in 7 jaar ben ik ong. 1500 euro kwijt aan onderhoud + reparatiekosten. Ik ben al tevoren gestressd als de tweejarlijks onderhoud komt, of als er iets mis gaat met de ketel. En de monteuren helpen ook niet, ze vertellen niks, maar aan het einde ik kwam altijd uit om rond de 300 euro, maar dan dit gebeurt na elke onderhoudsbeurt (dus dit komt over de reguliere onderhouds-tarieven).
Als je ze vraagt wat ze aan het doen zijn, en daarbij niet in de weg loopt of duidelijk niet begrijpt wat ze nou eigenlijk vertellen, vinden loodgieters, elektriciens en dergelijke het in mijn ervaring geen enkel probleem om uit te leggen waar ze ongeveer mee bezig zijn. Hell, verschillende van die mensen hebben mij voldoende uitgelegd over hoe het nou eigenlijk werkt bij reparaties hier in huis dat ik bijna zo in de bouw aan de slag kon. Als je niks vraagt geven ze inderdaad weinig informatie over wat ze precies hebben gedaan; dat is omdat de gemiddelde klant hier behoefte aan heeft noch iets mee kan. Mensen die het zelf kunnen betalen gewoonlijk immers niet iemand anders honderden euro's om het voor ze te doen.
Ik zou zeggen, *doe* het dan zelf? Je onderschat nu schromelijk hoe veel kennis en vaardigheid je nodig hebt om 15+ jaar aan verschillende ketelmodellen voldoende goed te kennen om ze consequent te kunnen repareren. Ook met trial-and-error probleemzoeken heeft de gemiddelde mens geen flauw idee hoe ze een verwarmingsketel moeten repareren bij het symptoom "er ploft ergens iets", buiten dat het "iets met het gas" is. Van degenen die de kennis hebben om zo'n probleem toch te lokaliseren zonder iets kapot te maken heeft alsnog de overgrote meerderheid niet de vaardigheid om het zelf veilig te repareren. Het is dan wel geen universitaire studie, maar er is toch ècht een reden dat er een opleiding tot loodgieter is. Of tot elektricien, of verwarmingsmonteur, noem maar op. Dat kan je wel afschrijven als "ervaren hobbyniveau" maar naast nodeloos denigrerend is dit een volledig waardeloze kwalificatie. En zelfs al zou het zowel waar als relevant zijn? Ze doen het fulltime, als werk, en moeten daar toch zichzelf en een eventuele familie mee ondersteunen. En dat is de definitie van iets professioneel doen.
Dat hij dit niet direct zag kan verschillende dingen betekenen.
A: je hebt geen idee waar je het over hebt, en neemt nu onterecht aan dat het makkelijk te zien is
B: er zit significante speelruimte in waar het gaas mag zitten, en "niet ideaal geplaatst" betekent niet per definitie "los"
C: normaal gesproken zijn de ontstekingspen en trafo kwetsbare of onbetrouwbare punten
D: ontstekingspen en trafo waren hoe dan ook niet in al te beste staat meer, en de monteur verving ze omdat dat anders toch de volgende faalpunten zouden zijn als hij ze niet verving

Geen van die dingen getuigt van onvoldoende kennis of vaardigheid. Dat het een andere werkwijze is dan jij in de IT aanhoudt wil niet zeggen dat de man onbekwaam is, waarschijnlijker is dat jij niet de kennis hebt om te beoordelen hoe en wat, en direct er vanuit gaat dat de monteur incapabel is zonder goede grond.
Doe dat dan eens dan. Je weet kennelijk veel beter hoe het moet dan mensen die het al tientallen jaren doen. Succes met duizenden verschillende onderdelen, gereedschap, leidingwerk en jezelf in een busje te krijgen, elke keer alleen dat te vervangen dat het probleem veroorzaakt en een concurrerende prijs te bieden.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Verwijderd

Dubbele standaard??? Probeer jij om 2 uur snachts maar eens een gemiddelde helpdesk te bereiken.... wedden dat de CV monteur wel standby dienst heeft voor de nacht?

En software bugs die krijg je gratis erbij bij de aankoop en worden vaak genoeg als "feature" uitgelegd.. Sorry maar ik denk dat de IT nog zelfs erger is als de monteur... CV monteur lost het op binnen 24 uur... IT lost het op binnen 24 weken??? Ik run zelf een webshop, en heb er aardig wat geld aan uitgegeven voor modules.. maar support?? ja dat kost me honderden zo niet duizenden euro's extra per jaar. En ik denk als jij voor 300 euro per maand een service contract afsluit bij de cv monteur dat die graag een gehele nieuwe ketel in zijn bus heeft liggen voor je want dan kan die hem 2x per jaar vervangen als het moet.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik geloof er niks van dat zo'n ketel alleen door trial and error te repareren is door iemand die z'n vak verstaat. Het is een betrekkelijk simpel stuk techniek waar je gewoon aan kunt meten. Het laten betalen voor onterecht vervangen onderdelen vind ik ook not done. Heeft hij de niet defecte onderdelen uit jouw ketel achtergelaten, of gaat de volgende klant daar weer voor betalen?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Verwijderd

IT is ook een heel eenvoudig iets en is door iemand die zijn vak verstaat te doen...
Beetje tekort door de bocht... weet niet of je de huidige cv ketel wel eens open getrokken hebt...

Storing opzoeken is veelal kwestie van testen en uitsluiten.
En wat zal de kosten zijn van zo'n onderdeel? waarschijnlijk minder als het uurloon om het weer terug uit te bouwen.

Maar ik zie genoeg kandidaten die graag zzper worden en cv ketels gaan monteren ;) wie komt er langs voor 35 euro per uur moet bovenstaande kwalificaties?

• Sissors
  • Niet online
evilution schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 17:27:
Ik geloof er niks van dat zo'n ketel alleen door trial and error te repareren is door iemand die z'n vak verstaat.
Natuurlijk is dat mogelijk. Maar als dat veel duurdere apparatuur en/of meer tijd nodig heeft dan gewoon trial and error, dan is dat toch echt de beste methode soms.

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:30
Erg vervelend voor je, ik als monteur (in de beveiligingstechniek) kom ook weleens voor problemen te staan die je niet direct kan oplossen. Ik heb wel een goed gevulde bus, waar ik de meeste storingen mee op kan lossen. Maar ik ben geen magazijn, en ook geen tovenaar.

Zelfs met een service-contract kan het voorkomen dat bepaalde onderdelen niet bij de monteur in de bus liggen. En ook hij kan niet toveren, want soms zijn onderdelen defect die je niet op voorraad hebt of zo speciaal zijn dat ze besteld moeten worden.

Maar het is in jou huis geen 5 graden vriend, dus cooldown! en wacht af. Als je niet tevreden bent, bel je een ander bedrijf.

[ Voor 9% gewijzigd door boswandeling op 31-03-2016 19:11 ]

Verwijderd

Toch aardig draadje om te lezen

Dagelijks maak ik dit mee als service monteur. Het is vervelend dat je CV het niet doet. Je belt om 17:00 uur terwijl je ketel al weken plof geluiden maakt. De monteur heeft het onderdeel niet voorradig van een 15 jaar oude CV is meer dan normaal. Economische levensduur is dus al lang voorbij. En mocht het een wat langer bestaand model zijn betekent dat de CV al gauw 20 jaar in roulatie is. 20 jaar onderdelen in de service bus houden ? Enig idee hoeveel onderdelen hij dan voorradig moet hebben ? Dan moet hij met een vrachtwagen met dubbel stel komen voorrijden. En dan ga je gegarandeerd zeuren over de voorrijkosten.

Waar ik me over verbaas je neemt een behoorlijk risico wekenlang met een ploffende ketel en bent ontstemt wanneer een monteur jouw veiligheid in acht neemt ? Hij draagt zijn verantwoording die je zelf had moeten nemen. En monteur zal ten alle tijde proberen het voor zijn klant zo aangenaam mogelijk te houden echter wel waar veiligheid voorop staat. Hij heeft gewoon uitmuntend gehandeld.

Maar ook je houding met betrekking tot de monteur zelf is op zijn zachts gezegd niet erg netjes. En uitgegroeide hobbyist ? Denigrerend gewoon. Deze mensen heb je dus schijnbaar gewoon nodig want met al jou opleidingen was je dus niet capabel genoeg om het zelf even op te lossen. En zelf even na 18:00 uur de onderdelen uit 24 uurs CV winkel te halen. Of op de CV webshop.

Dat het vervelend is snap ik maar veiligheid voor alles. Jammer dat je dit zelf niet inziet.

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:27
Een ketel van 800 euro is prutsspul..
Valt wel mee hoor, door de internethandel zijn ketels aardig goedkoop geworden.
Voor rond de 800 euro heb je gewoon een CW3 Nefit, Remeha of Intergas ketel, daar is in principe niets mis mee.
http://totaalcv.nl/cv-ket...&limit=30&order=price&p=1
Wat voor een Rolls Royce ketel heb jij hangen dat die zo duur moet zijn ? ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 22:56:
Toch aardig draadje om te lezen

Dagelijks maak ik dit mee als service monteur. [...]

Maar ook je houding met betrekking tot de monteur zelf is op zijn zachts gezegd niet erg netjes. En uitgegroeide hobbyist ? Denigrerend gewoon. Deze mensen heb je dus schijnbaar gewoon nodig want met al jou opleidingen was je dus niet capabel genoeg om het zelf even op te lossen. En zelf even na 18:00 uur de onderdelen uit 24 uurs CV winkel te halen. Of op de CV webshop.

Dat het vervelend is snap ik maar ook de service monteur die bij jou aan huis is geweest. Maar veiligheid voor alles. Jammer dat je dit zelf niet inziet.
Idd. Er zijn vast beunhazen in de CV-business, maar zo komt de monteur in dit verhaal absoluut niet over. En hell, als techneut weet je over een bepaald onderwerp veel en weet je hoeveel werk en tijd het kost om vakbewkaam daarin te worden. Je hebt wel een erg grote blok voor je hoofd als je dan weigert in te zien dat dat net zo goed geldt voor iedere andere technische discipline.

Mbt veiligheid - ik weet uitermate weinig over de meeste systemen waar dat een issue mee kan zijn, daarom is zowat m'n eerste vraag als ik een monteur voor bijv m'n CV of iets vergelijkbaars over de vloer heb: "Was dit een gevaarlijk probleem, wat zou er gebeurd zijn als ik het langer aangekeken had?" Trouwens, tweede vraag. Eerste is altijd of de monteur in kwestie koffie wil ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:24
TS moet zijn verwachtingen bijstellen.

Geen onderhoud maar wel verwachten dat een monteur waarmee geen overeenkomesten/afspraken zijn, direct een complete ketrel aan onderdelen bij zich heeft om 17.00 uur?

Als je een onderhoudscontract had, was alles wellicht vlotter opgelost. Als ik die monteur was, en had gelezen wat je hier schreef, had ik je een dag extra in de kou laten zitten. Ik hoop echt dat je verder niet op deze manier met mensen omgaat.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

bluemoon23 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 23:06:
[...]

Valt wel mee hoor, door de internethandel zijn ketels aardig goedkoop geworden.
Voor rond de 800 euro heb je gewoon een CW3 Nefit, Remeha of Intergas ketel, daar is in principe niets mis mee.
http://totaalcv.nl/cv-ket...&limit=30&order=price&p=1
Wat voor een Rolls Royce ketel heb jij hangen dat die zo duur moet zijn ? ;)
Het kan wel, maar dan heb je het onder-segment met cw3.... Dat wil je niet.
En dan heb je het over internet prijzen, je betaalt meer bij de installateur.

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

KillerAce_NL schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 08:35:
[...]

Ja, maar volgens de TS heb je die installateur niet nodig. Met een beetje gehobby kun je het prima zelf!

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Blijkbaar niet, want dan had ie het zelf wel gefixt. Zelf vind ik dat je met dat soort gevaarlijke systemen niet zelf meot rotzooien, er zijn genoeg monteurs die hier al fouten mee maken...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mwoeah, het is ook weer geen rocket science - maar als je zelf wilt rommelen moet je de tijd nemen, je goed inlezen (of beter: meekijken en -doen met mensen die het wel al goed kunnen) en alsnog rekening houden met fouten in je eigen werk en daar als een vent de consequenties van dragen. Of het alsnog aan de professional overlaten ;)

Oslik blyat! Oslik!

• McGryphon
  • Laatst online: 02:48

McGryphon

Veul vrouwkes!

dion_b schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:23:
Mwoeah, het is ook weer geen rocket science - maar als je zelf wilt rommelen moet je de tijd nemen, je goed inlezen (of beter: meekijken en -doen met mensen die het wel al goed kunnen) en alsnog rekening houden met fouten in je eigen werk en daar als een vent de consequenties van dragen. Of het alsnog aan de professional overlaten ;)
Met gasinstallaties neem ik zelf altijd nog de extra stap om het door een gecertificeerd monteur na te laten lopen. Tot nu toe was het altijd gewoon goed, maar met gas wil je gewoon zeker weten dat het ook ècht goed is. Als een waterleiding lekt is dat meestal niet potentieel dodelijk, met gas daarentegen...

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-02 22:58
*knip* Da's nergens voor nodig.

[ Voor 89% gewijzigd door naitsoezn op 01-04-2016 14:18 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:24

The End

!Beginning

Ik vraag mij altijd wel af wat de grens is om een CV nog te laten repareren. Na 15 jaar is hij wel afgeschreven, maar een reparatie bij een ketel van 10+ jaar is gezien de huidige CV ketel prijzen misschien niet zo'n goed idee meer.

[ Voor 48% gewijzigd door naitsoezn op 01-04-2016 14:18 ]

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-02 15:53

Dhrax

Prog Lord

verwijderd

[ Voor 85% gewijzigd door Dhrax op 01-04-2016 11:56 ]

• bluemoon23
KillerAce_NL schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 08:35:
Veel CV ketels zijn overgedimensioneerd voor de moderne huizen.
Voor het verwarmen van een huis is het vermogen van een CW3 ruim voldoende voor de meeste huizen.
Alleen voor tapwater kom je misschien tekort als je op meerdere punten tegelijk warm water wil, of een stortdouche hebt.
The End schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 11:49:
Ik vraag mij altijd wel af wat de grens is om een CV nog te laten repareren. Na 15 jaar is hij wel afgeschreven, maar een reparatie bij een ketel van 10+ jaar is gezien de huidige CV ketel prijzen misschien niet zo'n goed idee meer.
Bij het huis van mijn moeder was vorig jaar de boiler stuk (lekkage) van de combiketel (nefit bouwjaar 2000)
Normaal vraagt ze mij wel eerst maar ik was een paar weken weg voor mijn werk, dus belde ze de "vaste" installateur.
Er moest dus een nieuwe boiler in voor €600 ex montage.
Ze had er al bijna mee ingestemd maar ik heb haar de opdracht laten cancellen.
Dan maar een paar daagjes langer lekken ;) zet er maar een emmer onder ;)

Toen heb ik er zelf maar een nieuwe ketel ingehangen voor €900.....
Die had ook een A-label pomp, dus hij is ook zuiniger met elektra.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Warmte zal ie wel trekken maar zeker bij meerdere mensen in huis wil je gewoon cw4 of hoger.
Mijn ouwe nefit uit 99 doet het nog als een tierelier. Elk jaar ff checken en evt paar dingetjes reinigen, verder niets. Alleen expansievat was kapot tot nu toe.
Ni heb ik ook een uitbouw op het zuiden met glas, dus zoveel hoeft dat beestje bij een beetje normaal weer ook niet te doen.

• bluemoon23
Het was maar een voorbeeld natuurlijk om te laten zien dat een ketel van een dozenschuiver zo duur niet meer is tegenwoordig.
Voor €50 extra ofzo heb je CW4.

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:51
bluemoon23 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 15:40:
[...]

Veel CV ketels zijn overgedimensioneerd voor de moderne huizen.
Voor het verwarmen van een huis is het vermogen van een CW3 ruim voldoende voor de meeste huizen.
Alleen voor tapwater kom je misschien tekort als je op meerdere punten tegelijk warm water wil, of een stortdouche hebt.

[...]

Bij het huis van mijn moeder was vorig jaar de boiler stuk (lekkage) van de combiketel (nefit bouwjaar 2000)
Normaal vraagt ze mij wel eerst maar ik was een paar weken weg voor mijn werk, dus belde ze de "vaste" installateur.
Er moest dus een nieuwe boiler in voor €600 ex montage.
Ze had er al bijna mee ingestemd maar ik heb haar de opdracht laten cancellen.
Dan maar een paar daagjes langer lekken ;) zet er maar een emmer onder ;)

Toen heb ik er zelf maar een nieuwe ketel ingehangen voor €900.....
Die had ook een A-label pomp, dus hij is ook zuiniger met elektra.
En gelijk de dakdoorvoer vervangen? Die was al 15 jaar oud en van aluminium, die gaat niet nogmaals 15 jaar mee... M.a.w laat de ketel vervanging toch over aan de vakmensen 8)7

Veel mensen denken dat installateurs tegenwoordig nog veel verdienen aan een ketel plaatsen maar we mogen blij zijn als we er 100 euro aan verdienen..

• Gomez12
Evink schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 23:07:
[...]
Veel mensen denken dat installateurs tegenwoordig nog veel verdienen aan een ketel plaatsen maar we mogen blij zijn als we er 100 euro aan verdienen..
Dat is ook gewoon veel, ik ken geen/weinig business waar er tegenwoordig nog 10+% verdient wordt op het plaatsen van wat apparatuur...

• bluemoon23
Evink schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 23:07:
En gelijk de dakdoorvoer vervangen? Die was al 15 jaar oud en van aluminium, die gaat niet nogmaals 15 jaar mee... M.a.w laat de ketel vervanging toch over aan de vakmensen 8)7
Waar lees jij dat ik de dakdoorvoer niet heb vervangen ?
Dat is ook maar een aanname 8)7
Die is gewoon meevervangen.

Dat veel mensen klussen niet meer laten uitvoeren door vaklui heeft niet alleen te maken met de prijs.
De kwaliteit laat ook wel eens te wensen over, en de kwaliteit komt niet altijd overeen met de hoogte van de offerte/rekening.....

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
harakiri576 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 09:28:

Wie betaalt die kosten?
Ik heb je post even iets ingekort. Geef hier nou eens antwoord op?

Het op voorraad hebben van een paar onderdelen in een bus is voor een bedrijf een behoorlijke kostenpost. Onderdelen nemen plaats in, liggen maar te liggen en je weet niet hoe snel je ze nodig bent.

Toen ik monteur was (geen CV) had ik ook onderdelen in de bus van concurrenten. Dit was min of meer mijn eigen voorraad om klanten te kunnen helpen wanneer ze een apparaat hadden van de concurrent. Pure service van mijn kant. Als mijn werkgever hier voor had moeten zorgen was dit toch een aardige kostenpost geweest.

Als CV monteur kom je natuurlijk allerlei merken en types CV-ketels tegen. Daarvan kun je onmogelijk alle onderdelen op voorraad hebben. Het probleem wat jij hebt met je ketel zal niet veel voorkomend zijn, althans ik heb er nog niet eerder van gehoord.

En dan nog, zoals ook eerder hier gezegd is: je hoort iets knallen in je CV-ketel en je gaat niet bellen voor een monteur? Ben je gek geworden of zo? Het is een installatie waar gas een rol in speelt, een belangrijke rol. Met gas moet je simpelweg voorzichtig zijn. Je had na de eerste of tweede keer al moeten bellen, niet een maand later.

• harakiri576
Bedankt allemaal voor de nette reacties.

De ontploffingen/knallen waren niet meteen duidelijk komend van de ketel. Op het eerste instantie het geluid was net als de buur de voordeur heeft gesloten. Ook heeft ons buur een schuifdeur naar zijn achtertuin. Ook met twee jongens en een houten balkconstructie en houten trappen het is misschien beter te zien waarom was het lang negeert.

Ook was ben ik al bang van de cv monteurs, elk bezoek gaat 3-400 euro kosten (zo gebeurt het bij de laatste 3 onderhoudsbeurten, en zo was het nu ook). En toen waren de knallen minder vaak, zeg, 1 keer per dag misschien.

Aan het einde het er was een nieuwe brander nodig. ong. 3 jaar geleden was die al vervangt, dus vraag me af waarom hem dit niet in zin bus hadde als die dingen gaan zo vaak kapot. Nu gaat de ketel weer goed.

Alweer bedankt, jullie reacties bieden mij veel help aan in dit (voor mij) zware situatie.

• Gomez12
harakiri576 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 17:21:
Ook was ben ik al bang van de cv monteurs, elk bezoek gaat 3-400 euro kosten (zo gebeurt het bij de laatste 3 onderhoudsbeurten, en zo was het nu ook). En toen waren de knallen minder vaak, zeg, 1 keer per dag misschien.
Hint : Misschien dat het ene iets te maken heeft met het ander, laat de monteur sneller komen en wellicht kan die nog wat redden ipv dat het al 2 weken kapot aan het knallen is en het altijd vervangen moet worden.
Pagina: 1