Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arokh
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-08 12:24
Hallo!
Ik ben een huis aan het bouwen en heb daar een hypotheek op.
Wegens hoger loon heb ik een extra hypotheek af kunnen sluiten, waardoor ik onder meer een garage kan gaan bijbouwen. Heerlijk.

Nu zit ik met de volgende vraag over de hypotheekakte die ik van de notaris kreeg;

(ik gebruik even een beetje fictieve cijfers voor het gemak)

Te ontvangen geldlening:
hypotheek: 30.000
Depot: 25.000
Vergoeding notariskosten: 500
totaal te ontvangen: 5.500

advies/bemiddeling: 750
kosten hypotheek: (honorarium, kadaster, inschrijving, BTW): 500
totaal te betalen: 1250

Blijft door u te ontvangen: 5500-1250=4250 euro (welke overgemakt wordt op uw rekeningnummer)

Mijn vragen:
1 wat is die vergoeding notariskosten? Waarom krijg ik daar 500 euro extra?
2 als ik cash geld ontvang (4250 euro) mag ik dat dan wel aftrekken voor hypotheekrente? Want het lijkt zo wel consumptief te zijn....

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Waarschijnlijk een commerciele actie. Dat de bank de notaris voor zijn rekening neemt. Dat kopen ze af met een cash uitkering van 500.

Die 4250, als die niet in relatie staan met de verwerving van je eigen woning, is dat deel van de rente niet aftrekbaar. Gaat slechts om een aantal tientjes per jaar, dus niet echt zorgwekkend.

[ Voor 42% gewijzigd door t_captain op 31-03-2016 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat zei de notaris eigenlijk toen je hem dit vroeg ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Het is geen consumptief krediet, want bijgeschreven op je hypotheek.

Verder denk ik dat t_captain gelijk heeft: je hebt 500 euro "gekregen" ter compensatie van de notariskosten. Voordeel is wel dat je (een deel van) die notariskosten waarschijnlijk bij je belastingaangifte weer af kan trekken :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arokh
klopt, ik kan die kosten weer aftrekken ja. Dat is een leuk nieuwtje.
De notaris zei nog niets, want daar gaan we morgen pas heen :-)

Het extra geld wordt overigens wel besteed aan ons huis (keuken, badkamer en garagedeur) dus daar hebben we alsnog niet genoeg aan, dus dat is het probleem niet, maar ik vroeg me af of dat dus technisch dan nog steeds als aftrekpost geldt.

Misschien niet eens om die 'paar tientjes' per jaar (als het dat al is inderdaad) maar ook voor de eenvoud en principe zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als je het geld hebt besteed aan de eigen woning, bewaar de bonnen. Het zijn namelijk (ondanks het feit dat de transacties via je betaalrekening liepen) kosten voor de verwerving van je eigen woning. Daarmee is de rente ook op dat leningdeel gewoon aftrekbaar.

Zoals gezegd, het gaat om een betrekkelijk klein bedrag. De belastingdienst zal je waarschijnlijk niet vragen om het tot de cent te specificeren. Maar als je een duizend of 4 aan facturen hebt voor bouwmaterialen e.d. dan maakt dat het "eigen woning" bestedingsdoel al aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
1. vooral vragen aan degene die de vergoeding geeft, die weet als enige waarom die die geeft natuurlijk.
2. er is geen verschil tussen cash of giraal, het gaat erom wat je ermee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 16:55
Pietervs schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 10:18:
Het is geen consumptief krediet, want bijgeschreven op je hypotheek.
Of het "bijgeschreven wordt op je hypotheek" of niet, maakt niets uit. Het deel van de hypotheek dat je niet besteed aan je huis, is een consumptief krediet en daarvan mag je de betaalde rente niet aftrekken.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

mbaltus schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:17:
[...]

Of het "bijgeschreven wordt op je hypotheek" of niet, maakt niets uit. Het deel van de hypotheek dat je niet besteed aan je huis, is een consumptief krediet en daarvan mag je de betaalde rente niet aftrekken.
Heb je gelijk in, ik ging wat te kort door de bocht. Maar als je wat facturen hebt van verbouwingen of aanpassingen aan je huis, zal de belastingdienst niet snel je hele hypotheek door gaan spitten :)
En aangezien TS duidelijk het geld daarvoor gebruikt, zal hij daar geen problemen mee ondervinden.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arokh
Bedankt allemaal! De notaris wist het ook niet zeker, maar ging ervan uit dat er een actie was van de hypotheekverstrekker. Was een leuk meevallertje. Ze wist ook niet zeker of ik het af mocht trekken (de notariskosten) omdat ik een deel vergoed kreeg. Ze adviseerde het wel te doen, omdat de kosten door mij gemaakt worden, onafhankelijk of ik een extra vergoeding krijg. (beetje vreemde redenering?)

Maar goed, het extra geld is inderdaad gestort op mijn rekening en ik bewaar de facturen die ik er mee betaal. Komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Fiscaal: je krijgt 500 retour. Die moet je aftrekken van de kosten voor verkrijging van de lening (je hebt immers 500 minder kosten gemaakt).

De rekening van de notaris betaal je wel en die telt dus bij aan de kosten voor verkrijging van de lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arokh
Duidelijk!
Pagina: 1