Game PC i5 6500/NVidia + GTX 980 build Overzicht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-11 16:42
Dag iedereen,

ik ben nieuw op dit forum en wou jullie mening even over een gaming pc dat ik in gedachten had. Ik zou de hardware ten vroegste in juli kopen (net op tijd om over te schakelen naar Windows 10 - koele minnaar maar men kan niet achterblijven).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming en verder wat office werk (maar dat tweede kan je altijd als je het eerste kan, toch :)). Anyway, pc zal thuis staan.

Maar de nieuwe build is bedoeld voor games zoals GTA V, Watch_Dogs, Wolfenstein New World Order, COD Advanced Warfare, etc. Dus relatief high end en de bedoeling is dat ik toch een framerate van 50-60 fps of meer haal.

Mijn profiel: vader van één zoontje en tweelingdochters die eraan komen. Ik ben dus maw. geen professionele gamer maar kan best wel genieten van een potje command & conquer of online shooter zoals COD. En de single player van GTA V staat allang op m'n bucket list.

Maw.: ik ga voor een tier 2 model, cfr. deze pagina van Toms Hardware.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max. 1200 euro, 1300 euro als 't echt moet.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung SH-S203B€ 0,-€ 0,-
1Seasonic S12 Energy+650€ 76,45€ 76,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 76,45

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 224,95€ 224,95
1Gigabyte GA-Z170X-Gaming 6€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 980 GAMING 4G€ 526,95€ 526,95
1Cooler Master MasterCase 5€ 89,90€ 89,90
1Zalman CNPS10X Performa€ 34,99€ 34,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 87,95€ 87,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 153,-€ 153,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.117,74

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet speciaal. Ik heb bovenstaande samengesteld via PC Partpicker en wat artikels van Toms Hardware.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Goh, als 't een beetje kan: stille pc. Maar als dat ten koste gaat van optimale temperatuurcontrole, dan hoeft het voor mij niet.

Ga je overklokken?
Neen. Ik ken daar te weinig over en ik wil vooral een stabiel systeem.

Wat verwacht je van ons?
Heb nog een aantal vragen waarvan de antwoorden m.i. eerder door ervaren builders kunnen beantwoord worden, dan door een zoveelste review online:

1. Passen de verschillende merken bij elkaar (vb MSI moederbord bij Samsung SSD)? in de jaren '90 gaf dat nogal wat problemen qua stabiliteit, maar ik neem aan dat dit nu wel van de baan is? :+

2. Mijn Seasonic cooler draait nog altijd vlotjes en haalt zonder problemen de 650W. Zou'k dus graag overnemen bij de nieuwe pc, maar het ding dateert wel van december 2007 :). Zijn er problemen te verwachten?

3. Hoewel ik een NVidia 980 GTX 4 GB heb gekozen, twijfel ik soms over zijn tegenhanger, nl. de AMD Radeon 390X 8 GB. Ik heb veel discussies gelezen en kom op een break even uit:

- Reden voor NVidia: zouden betere drivers hebben, destijds met AMD wat problemen rond GTA IV (wat ik nog altijd speel), zou krachtiger zijn voor DX11 games; Radeon 390X is louter overklokte versie van de 290X + ik verlies plaats voor een 3.5" bay in m'n huidige case (al is dat makkelijk te fixen door voor een andere case te gaan).

- Reden voor AMD: naar ik lees betere support voor DX12; 8 GB VRAM; en NVidia is een beetje stout geweest met de 970 GTX (wat gelogen over de 4 GB VRAM); verder: gezien de onvolledige support van NVidia voor DX12, vrees ik een beetje voor een controlled obsolence strategy. En ik ga echt niet jaarlijks een kaart van 500+ euro kopen.

4. Heeft iemand ervaring met deze case? Ik vind deze vooral aantrekkelijk ivm. de moduleerbaarheid, doch quid voldoende ventilatie? Iemand andere ideetjes in gedachten?

5. Is overklokken naar jullie ervaring de moeite waard? Ik bedoel, ik kies er bv. voor om niet de i5-6600K te kopen omdat ik overklokken nog altijd een beetje in verband breng met instabiliteit en onverklaarbare fouten op pc. Ik heb heel wat ervaring op softwaregebied (Win XP -> 10), maar hardware, en overklokken, is wat hogere wiskunde voor mij. Al ben ik bereid eea bij te leren, opnieuw, als het volgens jullie ervaring de moeite waard is.

Dank bij voorbaat

Mortov Molotov

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Beste antwoord (via Mortov Molotov op 01-04-2016 12:31)

• GuNMaN16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-11 06:32
Zoals hierboven gezegd word, het is verstandiger om vlak voor je koop een topic aan te maken. Dan is het advies up to date met de hardware die beschikbaar is.

Toch maar een paar puntjes op je lijst tot nu toe:

- i5 6600 kun je op besparen door een 6400 of 6500 te gebruiken, hierbij lever je vrijwel niks in op prestatie in games atm.
- de gtx 980 heeft een slechte prijs prestatie, aangeraden word een 970/r9 390 of een 980 ti oid. Voor jou zou ik zeggen wachten, omdat er in de tijd dat jij wilt kopen er een nieuwe lineup gpu's komt, volgens de geruchten.
- je mobo is bedoeld om over te clocken, wat je niet nodig hebt
- Je voeding is bijna 10 jaar oud, leeftijd en skylake (c6/c7 powerstates) is een goede reden om een nieuwe aan te schaffen.

Alle reacties

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
Dus je wil advies over iets dat je over 3 maanden pas gaat aanschaffen ?

Kun je beter over 2,5 maand vragen. In de wereld van tech is alles elke dag weer anders.

Acties:
  • Beste antwoord

• GuNMaN16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-11 06:32
Zoals hierboven gezegd word, het is verstandiger om vlak voor je koop een topic aan te maken. Dan is het advies up to date met de hardware die beschikbaar is.

Toch maar een paar puntjes op je lijst tot nu toe:

- i5 6600 kun je op besparen door een 6400 of 6500 te gebruiken, hierbij lever je vrijwel niks in op prestatie in games atm.
- de gtx 980 heeft een slechte prijs prestatie, aangeraden word een 970/r9 390 of een 980 ti oid. Voor jou zou ik zeggen wachten, omdat er in de tijd dat jij wilt kopen er een nieuwe lineup gpu's komt, volgens de geruchten.
- je mobo is bedoeld om over te clocken, wat je niet nodig hebt
- Je voeding is bijna 10 jaar oud, leeftijd en skylake (c6/c7 powerstates) is een goede reden om een nieuwe aan te schaffen.

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:09
Waarom niet de gtx970 (besparen op budget) of gtx980ti (tegen max van je budget aan zitten gezien jouw eerste lijstje, dus alleen gtx980 vervangen door gtx980ti)?

Wat ik een beetje lees is dat de gtx980 voor de prijs niet de beste keuze is.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:14
MichaelvD2203 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 22:52:
Dus je wil advies over iets dat je over 3 maanden pas gaat aanschaffen ?

Kun je beter over 2,5 maand vragen. In de wereld van tech is alles elke dag weer anders.
Nuja, opzich.. als hij nu de lijst al heeft. Kan hij mooi 3 maanden kijken hoe de prijzen zakken. Qua performance zou het allemaal wel los lopen in die 3 maanden. ;)

*sowieso

• Mortov Molotov
Dank iedereen, voor het advies.

Ik denk dat ik idd wat te vroeg ben met m'n vragen. Maar ik hou het lijstje bij en post het met enige aanpassingen komende zomer opnieuw.

AANVULLING: topic mag gesloten worden

[ Voor 10% gewijzigd door Mortov Molotov op 06-04-2016 22:08 . Reden: topic te sluiten ]

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

• Mortov Molotov
Dag iedereen,

zoals ik in m'n vorige post al heb aangehaald, ben ik nieuw op dit forum en wou ik jullie mening weten over een gaming pc die ik in gedachten had.

Toen zei ik nog dat ik de hardware ten vroegste in juli zou kopen, waarop reagerende forumgangers me er niet onterecht op wezen dat het een beetje vroeg was om nu al gerichte vragen te stellen.

Door een speling van het lot is eea in een stroomversnelling geraakt. Mijn acht jaar oude pc en vooral de grafische kaart beginnen, toevallig of niet, kuren te vertonen (uitleg volgt op vraag van evt. geïnteresseerden).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming en verder wat office werk (maar dat tweede kan je altijd als je het eerste kan, toch :)). Anyway, pc zal thuis staan.

Maar de nieuwe build is bedoeld voor games zoals GTA V, Watch_Dogs, Wolfenstein New World Order, COD Advanced Warfare, etc. Dus relatief high end en de bedoeling is dat ik toch een framerate van 50-60 fps of meer haal.

Mijn profiel: vader van één zoontje en tweelingdochters die eraan komen. Ik ben dus maw. geen professionele gamer maar kan best wel genieten van een potje Command & Conquer of online shooter zoals COD. En de single player van GTA V en Watch_Dogs staat allang op m'n bucket list.

Maw.: ik ga voor een tier 2 model, cfr. deze pagina van Toms Hardware.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max. 1200 euro, verzendkosten niet inbegrepen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#ProductPrijsSubtotaal
1HP Pavilion 23xi (C3Z94AA) Zilver€ 0,-€ 0,-
1Samsung SH-S203B€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Noot: de monitor vermeld ik specifiek omdat ik werk/game op een resolutie van 1920x1080, en ik niet meteen van plan ben om een niveau hoger (4K) te schakelen. Reden: heb er gewoon geen behoefte aan :).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 204,95€ 204,95
1MSI H170 GAMING M3€ 111,95€ 111,95
1Asus STRIX-GTX980-DC2OC-4GD5€ 487,99€ 487,99
1Cooler Master MasterCase 5€ 89,90€ 89,90
1Kingston HyperX Fury HX421C14FB/8€ 33,95€ 33,95
1Cooler Master GM G550M€ 61,95€ 61,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 86,33€ 86,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.077,02

Noot: Windows 10 kan ik gratis krijgen via een upgrade

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet speciaal. Ik heb bovenstaande samengesteld via PC Partpicker en wat artikels van Toms Hardware.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Goh, als 't een beetje kan: stille pc. Maar als dat ten koste gaat van optimale temperatuurcontrole, dan hoeft het voor mij niet.

Ga je overklokken?
Neen. Ik ken daar te weinig over en ik wil vooral een stabiel systeem.

Wat verwacht je van ons?
Info over een aantal zaken die ik moeilijk kan distilleren uit de stroom aan info die ik de voorbije weken van het web heb geplukt.

1. Gezien ik niet ga overklokken, heb ik mezelf de moeite bespaard om een Z170 moederbord aan te schaffen. Was overigens een tip vanwege iemand uit m'n vorige topic. Vraag is alleen of ik mezelf hiermee op middellange termijn niet in m'n voet schiet.

Ik geef een voorbeeld: op deze pagina van Tom's Hardware staat een bijzonder interessant artikel over GPU vs CPU bottleneck (editie 2015).

Zoals ik al aangaf, ga ik voor een tier 2 model. De GTX 980 is allerminst een slechte kaart, maar stel je voor dat ik over drie jaar een nieuwe zou wensen te kopen. Zal m'n i5 6500 (non-K) dan geen bottleneck vormen? En zo ja, zal een toekomstige, evenmin overklokbare maar desalniettemin krachtigere CPU, voldoende krachtig zijn om geen bottleneck te vormen.

Wow, dit begint een beetje op een conversatie met Madame Soleil te lijken. Ik zal het anders formuleren: ben je op een gegeven moment verplicht om een overklokbare CPU aan te schaffen, gezien een niet-overklokbare CPU een bottleneck vormt voor een GPU? Of staar ik mezelf blind op deze bottleneck guide (maw. gaat het hier volgens jullie ook maar om een mening)?

2. Ik stel ook vast dat een H170 mobo niet in staat is om DDR4 ram met een hogere kloksnelheid dan 2133 GHz te aanvaarden. Ik neem aan dat zulks maar in de verre toekomst een mogelijk probleem kan zijn? Of is deze vraag te weinig specifiek?

3. Wat denken jullie van de voeding? Sterk genoeg voor deze build? PC Part Picker schat gemiddeld verbruik in op 315W, maar heb zo 't vermoeden dat dit een stuk meer zal zijn als ik GTA V aan 't spelen, bv., toch? :)

Alvast erg bedankt voor jullie tijd!

Mortov Molotov

• rwbk
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-12 07:30
Zelf zou ik voor een andere case gaan.

pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black

en ik zou een:
pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G

Nemen ipv de GTX 980. De 980 is een goeie kaart maar op full HD is hij overkill en is maar 10 procent beter dan de 970. Verder komen er nieuwe kaarten van NVIDEA uit en zou ik eerder daar naar gaan kijken dan nu een kaart te kopen die qua prijs gezien erg duur is voor wat hij levert.
Voeding zou ik zo laten je kan ook een 450 watt pakken. Het is net wat jezelf het prettigst vind.

• Mortov Molotov
Dank voor je vlotte antwoord.
Is dit een kwestie van smaak? De Coolermaster heb ik vooral gekozen voor de modulariteit, maar ik zie inderdaad dat bij deze Fractal er wat meer plaats is voor een grotere grafische kaart. Was dit voor jou de reden? Heeft deze case in jouw ervaring goede ventilatie?
en ik zou een:
pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G

Nemen ipv de GTX 980. De 980 is een goeie kaart maar op full HD is hij overkill en is maar 10 procent beter dan de 970. Verder komen er nieuwe kaarten van NVIDIA uit en zou ik eerder daar naar gaan kijken dan nu een kaart te kopen die qua prijs gezien erg duur is voor wat hij levert.
Normaal gezien zou ik ook gewacht hebben. Maar eea is fout aan het lopen met m'n huidige, acht jaar oude build, vandaar.

Nu, voor wat betreft de GTX 970 vs de GTX 980. Het is een advies dat ik nog al heb gehoord, inderdaad.

Initieel was ik voor de GTX 970 gegaan, maar ik struikel, net als sommige anderen, wat over het gegeven dat de 4 GB VRAM in de praktijk maar 3.5 GB VRAM is, met een veel lagere performance eens de laatste 500 MB VRAM wordt aangesproken.

Deels vind ik het principieel wat fout, anderzijds kan ik via een koopje (refurbished) een GTX 980 krijgen aan 470 euro (maar da's info die bij de introductie ontbrak, inderdaad).

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Jouw kast is prima.
Tja en wat de GPU betreft:
Als je ergens goedkoop een GTX980 kan krijgen zou ik het automatisch ook doen.
Gewoon omdat het kan.

Johann Sebastian Bach

Verwijderd

Een GTX 980 heeft zo'n beetje de slechtste prijs/prestatie van alle videokaarten. Dan zou ik eerder een pricewatch: Sapphire Nitro Radeon R9 390X 8G D5 adviseren die nagenoeg gelijk en soms beter presteert maar wel een flinke klap goedkoper is. Een recente benchmark met DX12 http://nl.hardware.info/r...l-hd-1920x1080ndirectx-12

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2016 @ 10:47:
Een GTX 980 heeft zo'n beetje de slechtste prijs/prestatie van alle videokaarten. Dan zou ik eerder een pricewatch: Sapphire Nitro Radeon R9 390X 8G D5 adviseren die nagenoeg gelijk en soms beter presteert maar wel een flinke klap goedkoper is. Een recente benchmark met DX12 http://nl.hardware.info/r...l-hd-1920x1080ndirectx-12
Zelfs de 390 outperformed de 980. Zie echt geen enkele rede om te gaan voor de 970 of de 980. Kijkend naar 1440p heeft AMD gemiddeld een voordeel van 20fps op de gelijk geprijsde nividakaarten. Hell een 390x presteert gewoon beter dan een 980ti en een titan x......

• rwbk
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-12 07:30
Nate-Senpai schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 08:20:
[...]

Zelfs de 390 outperformed de 980. Zie echt geen enkele rede om te gaan voor de 970 of de 980. Kijkend naar 1440p heeft AMD gemiddeld een voordeel van 20fps op de gelijk geprijsde nividakaarten. Hell een 390x presteert gewoon beter dan een 980ti en een titan x......
Dat laatste dan weer gewoon niet maar okay.

Ik vindt het onderwerp van AMD of NVIDEA altijd een lastig onderwerp. Aangezien ze allebei goede kaarten hebben. En de support van drivers bij NVIDEA altijd wat beter is geweest. Nu weet ik niet hoe dat nu bij AMD zit maar vroeger/voorheen was het een drama.

• Ergo
rwbk schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:04:
[...]

Dat laatste dan weer gewoon niet maar okay.

Ik vindt het onderwerp van AMD of NVIDEA altijd een lastig onderwerp. Aangezien ze allebei goede kaarten hebben. En de support van drivers bij NVIDEA altijd wat beter is geweest. Nu weet ik niet hoe dat nu bij AMD zit maar vroeger/voorheen was het een drama.
weet niet of ik iets verkeerd gelezen hebt, maar dat is iig wat ik opmaak uit de volgende pagina.
als je kijkt bij DX12 - 2560 x 1440.
http://nl.hardware.info/r...wqhd-2560x1440ndirectx-12

op DX12 - 3480 x 2160 zie je hetzelfde

http://nl.hardware.info/r...a-hdn3840x2160-directx-12

even twee stukjes uit de tekst

Testresultaten: WQHD (2560x1440) DirectX 12

Als we de resolutie opschroeven, heeft dat een behoorlijke weerslag op de prestaties. Voor 60 fps op medium heb je een GTX 970 of R9 380 nodig, terwijl de ultra-settings er nog harder inhakken. Bij AMD komt de R9 390 net niet aan de 60 fps - de 390X en Fury X doen dat ruimschoots wel - en uit het groene kamp moeten we daarvoor een GTX 980 Ti halen.

Testresultaten: Ultra HD (3840x2160) DirectX 12

Op ultra wordt het spel écht zwaar. Met een R9 390X of GTX 980 Ti ga je nog wel richting je de 60 fps op medium, maar op ultra blijven ze daar allebei rond de 35 fps steken. Een R9 Fury X weet er gemiddeld 42 fps uit te persen.

[ Voor 28% gewijzigd door Ergo op 08-04-2016 11:14 ]

• Jordyyyyy
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-12 06:34
Kies voor 1080p gewoon voor een GTX 970, 3,5GB VRAM is dan meer dan voldoende.
Een 980 is het niet waard, ook niet voor €470, dat is ca €170 duurder dan een 970, maw 50% duurder voor ongeveer 15% meer performance.

• Ergo
Jordyyyyy schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 16:31:
Kies voor 1080p gewoon voor een GTX 970, 3,5GB VRAM is dan meer dan voldoende.
Een 980 is het niet waard, ook niet voor €470, dat is ca €170 duurder dan een 970, maw 50% duurder voor ongeveer 15% meer performance.
je hebt de benchmarks hierboven gezien toch?
de 390 presteert ongeveer 20fps beter op elke resolutie, dus hoezo zou je de 970 verkiezen boven de 390?

http://nl.hardware.info/r...l-hd-1920x1080ndirectx-12

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Dat is wel maar in 1 game (ookal is het vermoedelijk een gemiddeld verschil van ~20% bij DX12), je kan daar niet blind van uit gaan. Bij DX11 games presteren ze op 1080p gelijk.

Gewoon een afweging maken of je met deze videokaart ook toekomstige games wilt gaan spelen ja of nee (en natuurlijk of je ooit naar een betere resolutie wilt upgraden).

• Ergo
rickbovenkamp schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:40:
Dat is wel maar in 1 game (ookal is het vermoedelijk een gemiddeld verschil van ~20% bij DX12), je kan daar niet blind van uit gaan. Bij DX11 games presteren ze op 1080p gelijk.

Gewoon een afweging maken of je met deze videokaart ook toekomstige games wilt gaan spelen ja of nee (en natuurlijk of je ooit naar een betere resolutie wilt upgraden).
Hmmm hier zit ook weer wat in, ook is hitman redelijk AMD backed. Maar je ziet ook een AMD voordeel bij ashes of the singularity, al dan wat minder extreem.

http://www.anandtech.com/...gularity-revisited-beta/3

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Mortov Molotov schreef op woensdag 06 april 2016 @ 22:47:
zoals ik in m'n vorige post al heb aangehaald, ben ik nieuw op dit forum en wou ik jullie mening weten over een gaming pc die ik in gedachten had.
Dan kan je natuurlijk prima verder in dat topic. Merge.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mortov Molotov schreef op woensdag 06 april 2016 @ 22:47:
Gezien ik niet ga overklokken, heb ik mezelf de moeite bespaard om een Z170 moederbord aan te schaffen. Was overigens een tip vanwege iemand uit m'n vorige topic. Vraag is alleen of ik mezelf hiermee op middellange termijn niet in m'n voet schiet.

[..]

Ik stel ook vast dat een H170 mobo niet in staat is om DDR4 ram met een hogere kloksnelheid dan 2133 GHz te aanvaarden. Ik neem aan dat zulks maar in de verre toekomst een mogelijk probleem kan zijn? Of is deze vraag te weinig specifiek?
Je kan eventueel verder besparen, door een moederbord te nemen met een B150 chipset. H170 heeft als enige meerwaarde dat je bijvoorbeeld RAID hebt. Geen idee of je dat nodig bent, maar als dat niet zo is, volstaat een B150 moederbord prima. Als looks niet veel uitmaken, is pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P een prima moederbord. :)

Aangezien je niet gaat overclocken, heeft RAM wat sneller is dan 2133MHz geen zin, ook al zijn wellicht de CAS latencies wél lager. In de praktijk merk je 0,0 van de lagere CAS latencies, je merkt het enkel met syntetische benchmarks, maar ja, die weerspiegelen de praktijk niet. ;)
Wat denken jullie van de voeding? Sterk genoeg voor deze build? PC Part Picker schat gemiddeld verbruik in op 315W, maar heb zo 't vermoeden dat dit een stuk meer zal zijn als ik GTA V aan 't spelen, bv., toch? :)
pricewatch: Corsair RM550x is imo momenteel de best beschikbare voeding, zeker kwalitatief gezien. :)

Als ik een compleet systeem zou adviseren, adviseer ik het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 219,-€ 219,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 84,95€ 84,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 325,-€ 325,-
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 66,95€ 66,95
1Corsair RM550x€ 90,95€ 90,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 873,18

Aangevuld met een 2TB of 3TB harddisk naar keuze en een kast naar keuze. :) Deze GTX 970 heb ik gekozen omdat deze ook gemakkelijk 1080p resolutie aankan en tot 60 graden celsius ook nog eens passief gekoeld is en dus géén geluid maakt. Zelf heb ik dat met de GTX 980 en geniet er echt elke dag van. In het begin was het zelfs zo wennen, dat ik de PC weer uitzette, omdat ik dacht dat die uit was. En omdat je nu dan wat geld bespaart, wat je eventueel kan gebruiken bij een upgrade naar een van de GPU's van dit jaar (en je kunt natuurlijk de GTX 970 door verkopen). :)

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 08-04-2016 19:12 ]

• Mortov Molotov
Dank iedereen voor jullie advies. Na grondige "reflectie" heb ik voor de volgende build gekozen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 198,75€ 198,75
1MSI H170 GAMING M3€ 112,95€ 112,95
1MSI R9 390X Gaming 8GB€ 429,01€ 429,01
1Cooler Master MasterCase 5€ 89,80€ 89,80
1Kingston HyperX Fury HX421C14FB/8€ 34,95€ 34,95
1Corsair CX750M€ 90,95€ 90,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.042,74

Noot: de Corsair werd voorgesteld door de leverancier (Azerty.nl) na een interne test; de 550 zou wat zwakjes geweest zijn met de Radeon 390x

• CMSTRR
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04-2024

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Mortov Molotov schreef op zondag 17 april 2016 @ 13:47:
Dank iedereen voor jullie advies. Na grondige "reflectie" heb ik voor de volgende build gekozen.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H170 GAMING M3€ 112,95€ 112,95
1MSI R9 390X Gaming 8GB€ 429,01€ 429,01
1Cooler Master MasterCase 5€ 89,80€ 89,80
1Kingston HyperX Fury HX421C14FB/8€ 34,95€ 34,95
1Corsair CX750M€ 90,95€ 90,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.042,74

Noot: de Corsair werd voorgesteld door de leverancier (Azerty.nl) na een interne test; de 550 zou wat zwakjes geweest zijn met de Radeon 390x
Vreemd aangezien de kaart 270max.verbruikt.. in het uiterste geval kom je dan uit op zo'n 400-450watt piek vermogen van het gehele systeem..MAX.

http://www.guru3d.com/art...aming-8g-oc-review,8.html

Verwijderd

Mortov Molotov schreef op zondag 17 april 2016 @ 13:47:

Dat is onzin en uit de duim gezogen. Voor hetzelfde geld heb je een pricewatch: Corsair RM550x welke kwalitatief beter, zuiniger en stiller is en met 10 jaar garantie komt. Met deze 550w kan je elk systeem met enkele videokaart aan en dan is er ook nog ruimte voor een overklok.

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Idd ik heb zelf een antec VPF550 die van een stuk mindere kwaliteit is en een r9 390. Die kan ik daarmee maximaal overklokken zonder problemen.

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Ik zie de 390X en 980 voorbij komen maar waarom geen pricewatch: XFX Radeon R9 Fury Triple Dissipation ?

Ietsje boven het budget, maar dan ziet het er naar mijn mening gelikt uit, is het kwalitatief in orde, stil en lekker snel!

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus B150 Pro Gaming/Aura€ 113,95€ 113,95
1XFX Radeon R9 Fury Triple Dissipation€ 486,81€ 486,81
1Phanteks Enthoo Pro M Acrylic Window Edition€ 82,50€ 82,50
1Cryorig M9i€ 24,99€ 24,99
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 65,95€ 65,95
1Corsair RM650x€ 98,95€ 98,95
1Crucial MX200 2,5" 500GB€ 138,-€ 138,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.209,90

[ Voor 88% gewijzigd door ECP0WERS op 17-04-2016 14:38 ]

• Mortov Molotov
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2016 @ 13:52:
[...]

Dat is onzin en uit de duim gezogen. Voor hetzelfde geld heb je een pricewatch: Corsair RM550x welke kwalitatief beter, zuiniger en stiller is en met 10 jaar garantie komt. Met deze 550w kan je elk systeem met enkele videokaart aan en dan is er ook nog ruimte voor een overklok.
:F Word ik ff stil van. Nu ja, niks aan te doen... Men belde me op met deze suggestie, en ja... Mortov caved :p
ECP0WERS schreef op zondag 17 april 2016 @ 14:20:
Ik zie de 390X en 980 voorbij komen maar waarom geen pricewatch: XFX Radeon R9 Fury Triple Dissipation ?

Ietsje boven het budget, maar dan ziet het er naar mijn mening gelikt uit, is het kwalitatief in orde, stil en lekker snel!
Heb de R9 Radeon Fury heb ik sterk overwogen, evenals bv. de GTX 980 ti. De combinatie van een i6500 met dergelijke GPU's zou volgens dit artikel op een zekere bottleneck stuiten. Wou ik vermijden, en ik heb wel wat vertrouwen in Toms Hardware.

Foutieve redeneringen volgens jullie?

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Ik denk dat het heel erg meevalt. En zeker voor de prijs die hetzelfde is als de 980 zou ik persoonlijk voor de Fury kiezen :) Ook zie je dat bij Tom's de Fury ook gewoon bij de Tier 2 combo's staat.
Pagina: 1