Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heval
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:19
In mijn Windows verkenner zie ik naast mijn eigen router TP-Link Archer C2 een onbekend netwerk device aan hangen. Het lijkt erop dat dit een access point is waar ik niets van weet.
Wat ik al weet over dit apparaat:
DrayTek Wireless Access Point
00:1d:aa:e1:9f:c0
DrayTek Wireless Access Point vigor 2132 series
IP adres: niet beschikbaar

Relevante software en hardware die ik gebruik
Samsung Galaxy S4 (ja sorry, nexus is stuk) (wifi)
Nexus 7 (wifi)
RPi 2 (lan)
Synology DS213j
pc (wifi)
philips tv (wifi) alleen als die aanstaat.
Onkyo versterker ( alleen als die aanstaat)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
google, veel mensen hebben dit. ik heb geen antwoorden kunnen vinden, meeste draadjes lopen dood en zijn oud.

alle apparaten een voor een losgekoppeld van netwerk. geen resultaat.

tweakers topic gevonden iemand met vergelijkbaar probleem, maar andere hardware. ook daar loopt draadje dood.

Moet ik mij zorgen maken?

Beste antwoord (via heval op 30-03-2016 21:27)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Dit is onderdeel van Windows's netwerk setup en detectie features. Het apparaat zit dus niet in je netwerk, maar is draadloos in de buurt en wordt daarom weergegevens. Windows geeft niet slechts je apparaten die je aangesloten hebt weer, maar alles wat ook maar binnen komt qua data. Als je dus tien draadloze WPS apparaten hebt die aan SNSS doen krijg je die allemaal te zien. MAC adres is dan waarschijnlijk BSSID en daarmee ook logisch dat het zichtbaar is. Werkt overigens ook voor bluetooth.

Hier struikelen meer mensen over...

[ Voor 3% gewijzigd door johnkeates op 30-03-2016 21:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:35
heb je iets van netwerk over powerlines?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:51
Misschien een open accespoint van de buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Het lijkt niet het apparaat dat je kiest als je heimelijk een AP wilt toevoegen aan een netwerk. Je hebt kunnen uitsluiten dat het ding via een kabel aan je netwerk hangt? Wat gebeurt er als je je WiFi-wachtwoord verandert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 14:41
Je kunt zo'n ding als repeaters instellen, het kan dus zijn dat iemand op jouw netwerk/internet mee lift. Verander eens je wifi wachtwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Is dat niet gewoon je modem? Wat voor provider heb je? Vodafone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heval
@akatar, nee ik heb geen powerlines.
@d-Dark, maar hoe komt die dan in mijn netwerk?
@rieshjart, ik heb niet de standaardwachtwoord. ik mag hopen dat niemand die weet. Maar ik zal dat eens proberen.
@johnkeates, het is niet mijn modem. Ik zit bij KPN, V10 moden/router dacht ik. mijn eigen router hangt er achteraan.

zie hier wat screenshots
https://goo.gl/photos/5tAsuVmvbawKWYNW9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Heb je toevallig een RALink Wifi chipset in je PC/Router/BR player oid? Die doet dit namelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Megamind op 30-03-2016 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heval
Megamind schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 20:40:
Heb je toevallig een RALink Wifi chipset in je PC/Router/BR player oid? Die doet dit namelijk.
ik heb alle apparaten losgekoppeld en wachtwoord veranderd van mijn wifi. Alleen de pc is met de wifi stick verbonden, namelijk tp-link t4u. ik weet niet wat voor chip daar in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-05 00:25
Het zou heel goed kunnen dat het een AP oid van je buren is die momenteel geen verbinding heeft en nu continue een poging doet om verbinding met detecteerbare netwerken te maken... ik woon in een flat en ik heb op momenten meerdere apparaten die dan verschijnen, meestal telefoons en zou af en toe een ander device... maar het kan geheel geen kwaad. Het kan uiteraard ook iemand zijn die dit bewust doet op zoek naar open netwerken oid.

Het beste wat je kan doen is kijken wat je router je verteld.

[ Voor 10% gewijzigd door MicGlou op 30-03-2016 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Heb je toevallig zo'n powerlan setje?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

CyBeR schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 20:57:
Heb je toevallig zo'n powerlan setje?
Nope :)
sipaan schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 20:35:
@akatar, nee ik heb geen powerlines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:14
Maat van me zag ook steeds devices van anderen in z'n netwerk, bleek een vage bleutooth actie te zijn waarbij bt-devices binnen bereik gewoon in de netwerklijst van z'n pc opdoken. Bleutooth uit en weg waren ze. We snappen tot op heden niet waarom dit gebeurt, maar waren wel blij dat z'n netwerk niet gehacked was. Overigens zag hij alleen mobiele telefoons - van de buren blijkbaar.

Dit dus. Gebeurt blijkbaar vaker.

[ Voor 16% gewijzigd door NiGeLaToR op 30-03-2016 21:02 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Oh sorry, kan niet lezen blijkbaar.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heval
Router vertelt mij dat alleen mijn pc via de wifi verbonden is. ik zal straks spelen met de bluetooth. al lijkt mij sterk aangezien dit echt een specifiek router is dat gevonden wordt en ook bestaat. namelijk DrayTek Wireless Access Point vigor 2132 series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 14:41
Probeer eens te kijken met zo'n wifi scanner (inssider freeware versie). Dacht dat je daarmee ook de Mac adressen zag van de apparatuur dat wifi uitzend, kijk eens of je toevallig die draytrek/Mac adres terug vind?

Nog betreft wifi WW aanpassen, vergeet je wifi router niet te herstarten als hij dat zelf niet heeft gedaan.

Houd er ook rekening mee dat Windows jou misschien nog een oud device laat zien waarmee hij eigenlijk geen contact meer heeft (ook hier weer even herstarten van de pc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
sipaan schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 21:04:
Router vertelt mij dat alleen mijn pc via de wifi verbonden is. ik zal straks spelen met de bluetooth. al lijkt mij sterk aangezien dit echt een specifiek router is dat gevonden wordt en ook bestaat. namelijk DrayTek Wireless Access Point vigor 2132 series.
Ik heb een ander vermoeden: als die andere router WPS of andere 'automatische' connectie features aan heeft zijn heeft Windows blijkbaar de neiging hem in je netwerk omgeving te tonen in het kader van 'daar kun je misschien ook mee verbinden'. Als je erop klikt zul je dan wellicht een pincode of wachtwoord in moeten geven. Op het Microsoft forum vraagt men zich af wanneer windows besluit dit te doen en er volgt niet echt een steekhoudend antwoord helaas.

Verder lezen brengt me dit, zou je kunnen checken:
If you turn off WiFi Protected Setup in your own router the unwanted Network Infrastructure devices should disappear. WiFi Protected Setup is a system to connect WiFi devices using PIN numbers. The router will pick up on other devices (routers, wifi printers) using WiFi Protected Setup and allow them to be visible as accessible network infrastructure on your LAN computers. If you don't need to use WPS yourself you can disable it and get rid of the annoying entries in Network. This doesn't affect your PCs from seeing the router or connecting wirelessly but it might affect connection to your own wireless printer..

[ Voor 25% gewijzigd door NiGeLaToR op 30-03-2016 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:08
Kijk eens met Google Play: Fing - Network Tools of je het apparaat ziet terugkomen bijv.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 30-03-2016 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heval
rieshjart schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 21:10:
Probeer eens te kijken met zo'n wifi scanner (inssider freeware versie). Dacht dat je daarmee ook de Mac adressen zag van de apparatuur dat wifi uitzend, kijk eens of je toevallig die draytrek/Mac adres terug vind?
Ik heb even geïnstalleerd en ik zie nu een netwerk dat zelfde MAC heeft. Het is dus een router van iemand. hoe die in mijn verkenner komt is maar zeer de vraag.. zie de screenshot in onderstaande link.

https://goo.gl/photos/5tAsuVmvbawKWYNW9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heval
ThinkPadd schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 21:16:
Kijk eens met Google Play: Fing - Network Tools of je het apparaat ziet terugkomen bijv.
oeps. zie bovenstaande post.

[ Voor 5% gewijzigd door heval op 30-03-2016 21:20 ]

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
Dit is onderdeel van Windows's netwerk setup en detectie features. Het apparaat zit dus niet in je netwerk, maar is draadloos in de buurt en wordt daarom weergegevens. Windows geeft niet slechts je apparaten die je aangesloten hebt weer, maar alles wat ook maar binnen komt qua data. Als je dus tien draadloze WPS apparaten hebt die aan SNSS doen krijg je die allemaal te zien. MAC adres is dan waarschijnlijk BSSID en daarmee ook logisch dat het zichtbaar is. Werkt overigens ook voor bluetooth.

Hier struikelen meer mensen over...

[ Voor 3% gewijzigd door johnkeates op 30-03-2016 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heval
NiGeLaToR schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 21:11:
[...]

Ik heb een ander vermoeden: als die andere router WPS of andere 'automatische' connectie features aan heeft zijn heeft Windows blijkbaar de neiging hem in je netwerk omgeving te tonen in het kader van 'daar kun je misschien ook mee verbinden'. Als je erop klikt zul je dan wellicht een pincode of wachtwoord in moeten geven. Op het Microsoft forum vraagt men zich af wanneer windows besluit dit te doen en er volgt niet echt een steekhoudend antwoord helaas.

Verder lezen brengt me dit, zou je kunnen checken:

[...]
Als ik dubbelklik krijg ik de eigenschappen van het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
sipaan schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 21:23:
[...]

Als ik dubbelklik krijg ik de eigenschappen van het apparaat.
Klopt volledig met wat degene boven je ook post - Windows pikt die apparaten heb en de basale gegevens worden gewoon gratis weggegeven. Las ik dus ook op het forumbericht wat ik plaatste. Raar maar waar. Uitzetten al die fantastische automagische meuk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heval
okay dan ben ik dus niet ''gehackt'' en hoef ik mij geen zorgen te maken. Bedankt voor jullie hulp! Ik wist niet tweakers zo snel waren met reageren op problemen. Hulde!
Pagina: 1