Toon posts:

Windows Me ziet maar 2 Gb i.p.v. 20Gb

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mijn PC zit een harde schijf van 20Gb. Dit wordt ook weergegeven als ik mijn PC opstart. In windows ME heb ik maar de beschikking over 2Gb. Waarschijnlijk is de ondersteuning voor grote schijven niet ingeschakeld bij de installatie van windows.
Is dit nog te veranderen zonder dat de harde schijf geformateerd moet worden en windows opnieuw geinstalleerd moet worden.
Al vast bedankt

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-05 20:29
heb je hem niet als fat geformateerd ?

moet je hem eens als fat32 formateren dan zou hij de 20 gb moeten zien of even detecteren in de bios misschien dat dat nog niet goed is gebeurt omdat er misschien hiervoor een 2gb in heeft gezeten en staat je LBA wel aan ?

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Als je Fdisk opstart, en even kijkt bij de partitieinformatie, kun je zo zien of er een primaire partitie is aangemaakt van 2GB, en dat de rest vrij is. Als dat het geval is kun je met Partition Magic de primaire partitie oprekken naar 20 GB, wordt er automatisch FAT32 van gemaakt, en kun je de hele harde schijf gebruiken.

Als fdisk alleen maar een partitie van 2GB ziet en geen vrije ruimte weergeeft, is er waarschijnlijk een BIOSinstelling verkeerd. Je zou hier dan iets moeten veranderen (de manier van adressering, dus LBA en dat soort dingen), maar ik weet niet of dit zonder gegevensverlies kan.

Verwijderd

Ja, PartitionMagic gebruiken of overnieuw beginnen...
Andere optie is ondersteuning voor Fat32 inschakelen en een extended partitie met daarin 1 of meerdere logische partities maken. Hierdoor kan het wel voorkomen dat je cdrom-drives een of meerdere drve-letters naar achteren in het alfabet verschuiven, waardoor sommige programma's niet meer werken.