[Excel] Tabel omvormen naar andersoortige tabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb in Excel een tabel met data in de volgende vorm:
BezoekerGekozen workshop
Bezoeker AWorkshop 1A
Bezoeker AWorkshop 2
Bezoeker AWorkshop 3
Bezoeker BWorkshop 1B
Bezoeker BWorkshop 2
Bezoeker CWorkshop 3
Bezoeker DWorkshop 2
Bezoeker DWorkshop 3

Die data zou ik graag willen vormgeven als volgt:
BezoekerDinsdagWoensdagDonderdag
Bezoeker AWorkshop 1AWorkshop 2Workshop 3
Bezoeker BWorkshop 1B
Bezoeker C Workshop 3
Bezoeker D Workshop 2Workshop 3

Via een draaitabel kan ik wel de rijen en kolommen op de juiste plek krijgen, maar krijg ik niet de waarden te zien. Wel aantallen of andere getalsbewerkingen, maar geen waarden. Het internet leerde me ook niet hoe ik dat wel voor elkaar kon krijgen. Zoekacties als [google=excel draaitabel waarden weergeven] leverden geen handleiding op.

Handmatig alle mogelijke opties langs te lopen met complexe formules klinkt me te ingewikkeld en te bewerkelijk in de oren. Dus, zijn er ook andere oplossingen mogelijk?

[ Voor 6% gewijzigd door Harm op 30-03-2016 18:19 ]

Beste antwoord (via Harm op 03-04-2016 23:55)

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wat je ook kan doen is met een matrix formule, maar ik weet niet of dat makkelijk uit te leggen is aan je collega's.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/N7z7ZZl.png

Heb daarnaast ook gebruik gemaakt van tabellen, dat maakt je formule wat leesbaarder (vind ik) en het is gemakkelijker om gegevens toe te voegen.

Dit is de formule die ik heb gebruikt:
=ALS.FOUT(INDEX(Tabel1[Workshop];VERGELIJKEN([@Bezoekers];ALS(Tabel1[Dag]="Dinsdag";Tabel1[Bezoeker]);0));"")

Deze moet je invoeren in excel en dan bevestigen met ctrl+shift+enter' ipv alleen een enter.

Uitleg over de formule:
ALS.FOUT([formule];"") = Alleen nodig voor de netheid. Dit zorgt ervoor als er een fout is (#N/B) dat er niks wordt weergegeven.
INDEX([Zoek resultaat];VERGELIJKEN([Zoekwaarde];[Zoeken in kolom];0)) = Het alternatief voor verticaal zoeken. Is een stuk flexibeler dan vert.zoeken.
ALS(Tabel1[Dag]="Dinsdag";Tabel1[Bezoeker]) = Hier bepaal je eerst alle rijen die "Dinsdag" bevatten. In die rijen gaat hij opzoek naar de juiste bezoeker.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eparox
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 12:27
Het ligt er een beetje aan hoe ingewikkeld de data is. Heeft een bezoeker maximaal 1 workshop per dag? Zoja, dan zou ik een pivottable maken zoals in het voorbeeld hieronder en vervolgens de kolommen per dag samenvoegen en renamen naar de juiste dag.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/p6xh2ji.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 22:04
ik mis de kolom "dag" in je eerste tabel.
maar goed,
makkelijkst, als je beschikking hebt tot Acces, dan middels een crosstab query en "first" in value nemen zonder totals.

in excel, maak een extra kolom(links van je overige data) voor bezoeker die een combinatie is van bezoeker & dag (B1&C1, of [@bezoeker]&[@dag])
dan in kruistabel in cell B2
vlookup ($A2&B$1, tabel,kolomnummer,false)

alleen zal je dan wel handmatig de lijst met unieke deelnemers moeten bijhouden, maar dat kan redelijk makkelijk met een kopie en dan remove duplicates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
Eparox schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 18:34:
Het ligt er een beetje aan hoe ingewikkeld de data is. Heeft een bezoeker maximaal 1 workshop per dag? Zoja, dan zou ik een pivottable maken zoals in het voorbeeld hieronder en vervolgens de kolommen per dag samenvoegen en renamen naar de juiste dag.

[afbeelding]
Is dat kolommen samenvoegen en renamen ook te automatiseren? Dat is met deze hoeveelheid data nog wel te doen, maar met 375 rijen (deelnemers) en 25 kolommen (workshopopties) kom je op ruim 9000 cellen en is het meer werk.
The_Vice schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 18:51:
Goeie, die is er inderdaad wel.
maar goed,
makkelijkst, als je beschikking hebt tot Acces, dan middels een crosstab query en "first" in value nemen zonder totals.

in excel, maak een extra kolom(links van je overige data) voor bezoeker die een combinatie is van bezoeker & dag (B1&C1, of [@bezoeker]&[@dag])

alleen zal je dan wel handmatig de lijst met unieke deelnemers moeten bijhouden, maar dat kan redelijk makkelijk met een kopie en dan remove duplicates.
Deze optie kan ik morgen wel eens proberen. Ik snap dat nog wel, of mijn collega’s dat ook doen als er weer nieuwe data bijkomt is de vraag. Dus of het een duurzame oplossing, dat weet ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:30

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Een iets andere aanpak, scheelt je een hele hoop kolommen (klikbaar):
Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/8hb2qg4vl/Capture.jpg

Dag kun je natuurlijk ook vervangen door een datum. Of datum+tijd, of een dagdeel.

[ Voor 43% gewijzigd door Belindo op 30-03-2016 19:46 ]

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eparox
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 12:27
Harm schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 19:04:
Is dat kolommen samenvoegen en renamen ook te automatiseren? Dat is met deze hoeveelheid data nog wel te doen, maar met 375 rijen (deelnemers) en 25 kolommen (workshopopties) kom je op ruim 9000 cellen en is het meer werk.
Het is wel mogelijk met kunst en vliegwerk maar het is niet echt een schone oplossing. Ik zou de oplossing van The_Vice hanteren als het schaalbaar en repliceerbaar moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar goed,

Dit is naar mijn idee ook de beste en snelste oplossing:

Stap 1: Kopieer de kolom met bezoekers en gebruik de optie duplicaten verwijderen (Gegegvens/Data tabblad).
Stap 2: Maak een hulpkolom Kolom1&kolom2 voor Bezoekers + Dag.
Stap 3: Maak een tabel (zie afbeelding hieronder met formule).
Stap 4: Voer formule door naar rechts en daarna naar beneden.
Stap 5: Kopieer en plak het overzicht als tekst.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Yus3x2e.png

Vertalingen:

isfout = ISNB
vert.zoeken = vlookup
onwaar=false

Bij het doorvoeren van de cellen met formule goed letten op de absolute en relatieve celverwijzingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2016 11:13 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wat je ook kan doen is met een matrix formule, maar ik weet niet of dat makkelijk uit te leggen is aan je collega's.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/N7z7ZZl.png

Heb daarnaast ook gebruik gemaakt van tabellen, dat maakt je formule wat leesbaarder (vind ik) en het is gemakkelijker om gegevens toe te voegen.

Dit is de formule die ik heb gebruikt:
=ALS.FOUT(INDEX(Tabel1[Workshop];VERGELIJKEN([@Bezoekers];ALS(Tabel1[Dag]="Dinsdag";Tabel1[Bezoeker]);0));"")

Deze moet je invoeren in excel en dan bevestigen met ctrl+shift+enter' ipv alleen een enter.

Uitleg over de formule:
ALS.FOUT([formule];"") = Alleen nodig voor de netheid. Dit zorgt ervoor als er een fout is (#N/B) dat er niks wordt weergegeven.
INDEX([Zoek resultaat];VERGELIJKEN([Zoekwaarde];[Zoeken in kolom];0)) = Het alternatief voor verticaal zoeken. Is een stuk flexibeler dan vert.zoeken.
ALS(Tabel1[Dag]="Dinsdag";Tabel1[Bezoeker]) = Hier bepaal je eerst alle rijen die "Dinsdag" bevatten. In die rijen gaat hij opzoek naar de juiste bezoeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Je zou kunnen proberen een pivot table als eerste kolom te gebruiken om automatisch te ontdubbelen. Al weet ik niet hoe betrouwbaar dat werkt.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ajakkes schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 20:08:
Je zou kunnen proberen een pivot table als eerste kolom te gebruiken om automatisch te ontdubbelen. Al weet ik niet hoe betrouwbaar dat werkt.
En dat is handiger dan 2x klikken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 23:53:
[...]

En dat is handiger dan 2x klikken? :?
Kopieren
Plakken
Ontdubbelen
Accepteren

ipv

Gegevens vernieuwen

Het kan de moeite waard zijn. Maar ik heb het niet getest.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
Dit is by far the makkelijkste oplossing! Ik kan hiermee namelijk alles in Excel doen en dat is verdraaid fijn, omdat de tussenstap in Access het lastiger onderhoudbaar en overdraagbaar maakt. Deze oplossing is weliswaar wat complexer door de matrixfunctie, maar per saldo het beste. Dank!

[edit]
Dat Excel ook kan ontdubbelen wist ik nog niet, dank voor die tip!

[ Voor 8% gewijzigd door Harm op 04-04-2016 00:03 ]

Pagina: 1