Nieuwe CPU, zwart beeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• that1guy
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-01 21:29
Hoi Tweakers,

Ik ben zojuist overgestapt van een Intel i5-650 naar een Intel i5-760 CPU. Volgens deze website met specificaties van mijn computer, zou dit gewoon compatible moeten zijn, maar ik krijg dus een zwart scherm bij het opstarten. Het enige verschil is, is dat de i5-650 73 watt gebruikt, en de i5-760 95 watt. De rest van de computer is hetzelfde als op de website van HP. Geeft mijn voeding te weinig power of doe ik wat anders verkeerd?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het resetten van de CMOS, dat veranderde niets
Zodra ik de oude CPU terug doe, is er niets aan de hand

Beste antwoord (via that1guy op 30-03-2016 18:42)

Verwijderd

Hier was de oplossing de geheugenmodules in de blauwe slots te prikken, i.p.v. de zwarte.
I decided to try all the RAM slots, one by one. And it turned out that the putting the memory in the blue ports - not the black ports! - made the machine boot up beautifully. So, in this case, the traditional wisdom ("Start populating DIMMs beginning with the one closest to the CPU") is wrong.

The other thing I did was to try an older monitor... I have a nagging feeling that the monitor I initially used for testing has the bad habit of going to sleep if there's no signal detected, but it never comes back even if the VGA card sends a signal to it.
offtopic:
TS = TopicStarter

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2016 18:02 ]

Alle reacties

• misterd11
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-02 19:28
Heb je een bios update gedaan?? Dit kan het misschien zijn.

Daarnaast wat zijn de resterende specificaties van je pc, voeding, videokaart etc.

Lijkt me stug dat je voeding voor dit probleem zorgt!

Verwijderd

En de i5-760 heeft geen geïntegreerde graphics.

Als TS dus geen losse videokaart gebruikt, is dat de reden dat het beeld zwart blijft.

http://ark.intel.com/nl/p...ocessor-4M-Cache-3_20-GHz
http://ark.intel.com/nl/p...ocessor-8M-Cache-2_80-GHz

• that1guy
misterd11 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 17:28:
Heb je een bios update gedaan?? Dit kan het misschien zijn.

Daarnaast wat zijn de resterende specificaties van je pc, voeding, videokaart etc.

Lijkt me stug dat je voeding voor dit probleem zorgt!
Bios update heb ik laatst nog gedaan, zit op de nieuwste versie. Alle specificaties zijn hier te vinden:
http://support.hp.com/nl-nl/document/c02013016

• that1guy
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 17:56:
En de i5-760 heeft geen geïntegreerde graphics.

Als TS dus geen losse videokaart gebruikt, is dat de reden dat het beeld zwart blijft.

http://ark.intel.com/nl/p...ocessor-4M-Cache-3_20-GHz
http://ark.intel.com/nl/p...ocessor-8M-Cache-2_80-GHz
Hij heeft inderdaad geen geïntegreerde graphics, maar ik heb wel een losse videokaart. Misschien moeten de instellingen in de BIOS gewijzigd worden? Wat bedoel je precies met 'TS'?

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Hier was de oplossing de geheugenmodules in de blauwe slots te prikken, i.p.v. de zwarte.
I decided to try all the RAM slots, one by one. And it turned out that the putting the memory in the blue ports - not the black ports! - made the machine boot up beautifully. So, in this case, the traditional wisdom ("Start populating DIMMs beginning with the one closest to the CPU") is wrong.

The other thing I did was to try an older monitor... I have a nagging feeling that the monitor I initially used for testing has the bad habit of going to sleep if there's no signal detected, but it never comes back even if the VGA card sends a signal to it.
offtopic:
TS = TopicStarter

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2016 18:02 ]

• that1guy
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 18:02:

[...]

offtopic:
TS = TopicStarter
Hahaha ongelooflijk! Ik krijg nog beeld ook nog! De CPU werd wel heel erg snel heet dus gauw weer uitgezet. Heb ook nog geen koelpasta geïnstalleerd tussen de CPU en de koeler, maar nu ik weet dat die werkt, kan ik dat gaan doen. Ik neem aan dat dit enige reden is dat die heet wordt? Ben namelijk niet van plan om het te overclocken, en al zou ik dat willen kan dat niet met HP computers. Anyway, alvast heel erg bedankt!

• misterd11
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-02 19:28
Koelpasta moet er tussen, niet eerder de pc gebruiken!!

Mooi dat het opgelost i!

• that1guy
misterd11 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 18:25:
Koelpasta moet er tussen, niet eerder de pc gebruiken!!

Mooi dat het opgelost i!
Thanks, dat is een hele opluchting. Nog één vraagje. De standaard koeler van Intel die geleverd werd bij de CPU past helaas niet in mijn moederbord (heb schroef gaatjes en de koeler klikmontering. Dacht zelf dat het wel zou passen). Ik heb nog wel de oude koeler liggen van de andere CPU die standaard in HP de computer zat. Zou die krachtig genoeg zijn of zal in een andere koeler kopen?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 20:28
De 760 gebruikt meer stroom en meestal zijn die stock koelers niet erg ruim bemeten. Je kan de gok wagen maar persoonlijk zou ik voor een nieuwe CPU koeler gaan.

• that1guy
Ardjee schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 18:41:
De 760 gebruikt meer stroom en meestal zijn die stock koelers niet erg ruim bemeten. Je kan de gok wagen maar persoonlijk zou ik voor een nieuwe CPU koeler gaan.
Thanks allemaal, ik ga even een kijkje nemen!

Verwijderd

that1guy schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 18:38:
De standaard koeler van Intel die geleverd werd bij de CPU past helaas niet in mijn moederbord (heb schroef gaatjes en de koeler klikmontering.
Dit is het moederbord.
Afbeeldingslocatie: http://support.hp.com/doc-images/684/c02014362.jpg

Ik zie gaatjes i.p.v. schroefjes. Maken die schroefjes niet deel uit v/d HP CPU koeler?

Aangezien je niet gaat overklokken, zou de Intel stock cooler moeten volstaan. Maar als je het leuk vind, kan je altijd een nieuwe kopen.

• that1guy
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 19:07:
[...]

Dit is het moederbord.
[afbeelding]

Ik zie gaatjes i.p.v. schroefjes. Maken die schroefjes niet onderdeel uit v/d HP CPU koeler?

Aangezien je niet gaat overklokken, zou de Intel stock cooler moeten volstaan. Maar als je het leuk vind, kan je altijd een nieuwe kopen.
Oh huh, kijk eens aan. In mijn moederbord zitten schroefopeningen! Even kijken of ik ze er handmatig uit kan krijgen. Enig idee hoe ik dit het beste kan doen? Thanks!

Edit: even gegoogled, is gemonteerd met een plaatje achter het moederbord. Is even zien wat ik kan doen.

[ Voor 10% gewijzigd door that1guy op 30-03-2016 19:24 ]

Verwijderd

Als je een nieuwe CPU koeler koopt, zal je dat plaatje er alsnog af moeten halen.

Je kan ook kijken of die HP cooler in staat is de i5-760 op een fijne temperatuur te houden, maar persoonlijk zou ik dat plaatje demonteren en de Intel stock cooler installeren.

• that1guy
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 19:46:
Als je een nieuwe CPU koeler koopt, zal je dat plaatje er alsnog af moeten halen.

Je kan ook kijken of die HP cooler in staat is de i5-760 op een fijne temperatuur te houden, maar persoonlijk zou ik dat plaatje demonteren en de Intel stock cooler installeren.
Zojuist gedaan, werkte perfect! Bedankt voor alle super informatie!
Pagina: 1