Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Openbaar netwerk in Jongerencentrum

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WookiB
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-09 11:50
Mijn vraag

Bij een jongerencentrum waar ik vrijwilliger ben bieden we gratis Wifi aan voor de bezoekers. Op dit netwerk komen dan ook veel smartphones (dagelijk minimaal 15 verschillende en in een week rond de 50-100 verschillenden) en ook een aantal laptops/tablets (rond de 5-10 per week).

We hebben momenteel alleen Wifi vanuit de standaard Modem/Router van Ziggo. Echter valt regelmatig het netwerk uit of wordt traag. Dan zijn mensen wel verbonden, signaal is sterk, maar er wordt niets verzonden en ontvangen.

Wat is een goede setup qua apparaten om te zorgen voor goede stabiele verbinding voor zo veel verschillende apparaten via draadloos?

Relevante software en hardware die ik gebruik

- Standaard router/modem van Ziggo

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Verschillende instellingen in de modem/router.
- Het netwerk via kabel is aangelegd naar elke ruimte en via de kabel is het netwerk beschikbaar, behalve als deze uitvalt vanwege de draadloze verbindingen.

We denken nu aan:
- Nieuwe kwaliteits router na het modem en netwerk dan verder verspreiden via die router.
- Twee Access Points in ons pand.

Bedankt dat je de moeite neemt dit te lezen (en beantwoorden).

WookiB

Alle reacties

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kijk eens bij de spullen van Ubiquiti (Unifi) :) Die bieden erg professioneel spul aan voor een fijne prijs!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin sowieso met het exacte probleem te achterhalen, pas dan kun je een passende oplossing kiezen.

Je zegt dat regelmatig de internetverbinding op alle aangesloten devices traag wordt of uitvalt, terwijl de WiFi-verbinding blijft bestaan met schijnbaar hoge signaalsterkte. Heel belangrijk punt dat je eronder terloops noemt: op momenten dat WiFi uitvalt, valt bedrade internet ook uit :o

Als ik dat hoor denk ik dat je het bij het verkeerde eind hebt: WiFi werkt prima, maar op momenten dat het mis gaat verliest de modem/router verbinding met het internet om een of andere reden. Nogal logisch dat je dan via WiFi ook geen verbinding hebt ;)

Verder: "de standaard Modem/Router van Ziggo" - Ziggo en UPC hebben over de afgelopen jaren tig verschillende modem/routers gehad, met sterk uiteenlopende features (ook op WiFi-vlak). Exact welke hebben jullie? En gaat het om oud-Ziggo of oud-UPC?

Kijk in ieder geval als het weer eens raak is naar de modem: zie je de LEDs dan iets anders doen dan gebruikelijk? Geef aan welke wat doet (wat dat betekent hangt uiteraard ook af van type, dus die info hebben we echt nodig)

Oslik blyat! Oslik!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 15:33
Zet je dhcp lease tijd eens op 900 seconden, en kijk wat er dan gebeurt

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• WookiB
Hey mensen,

Allereerst, excuus voor de late reactie. En belangrijker: bedankt voor jullie reacties.

Het gaat om het model: Cisco EPC3928AD EuroDocsis 3.0 2-PORT Voice Gateway

In de instellingen heb ik dit ingesteld:
Maximum Number of DHCP Users:
100

Client Lease Time:
15 minutes (0 means one day)

Dit heb ik net aangepast, dus ik weet niet of het helpt. Nog andere suggesties qua instellingen?
Nogmaals bedankt!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nouja, zie wat ik al schreef: focus op het bedrade en probeer te zien wat er exact mis gaat op moment dat het mis gaat.

Oslik blyat! Oslik!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Uit ervaring kan ik stellen dat een clearos cateway (transparant proxy en content filter) perfect werkt, en dan hebben we het over een basis KPN verbinding (sneller kunnen we niet krijgen). Maar dit blijft prima draaien ook met 40 devices tegelijk.
Een transparant proxy scheelt echt heel veel verkeer plus dat je zaken kan blokkeren als je wilt met het content filter. Software is gratis (community versie) en draait op een oude PC (P4) met twee netwerk kaarten.
Als AP gebruiken wij Cisco EA3500 in bridge modus. Beveiliging op Wifi staat uit.
Succes maar veel hoeft het dus niet kosten

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eh, leuk en wel, maar totdat we weten waar het fout gaat met wegvallende verbinding is niet te zeggen of dat een relevante oplossing is.

Voor hetzelfde geld heeft de kabelmodem een instabiel DOCSIS-signaal en dondert het daardoor eens in de zoveel tijd van internet. In dat geval kun je hoog en laag springen achter de modem, als het offline gaat ben je alsnog de verbinding kwijt :o

Oslik blyat! Oslik!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
Wat voor verbinding heb je van Ziggo? Wanneer het internet uitvalt/traag wordt, hoeveel apparaten zijn dan, al dan niet draadloos, verbonden en wat zijn ze op dat moment aan het doen?
Kan het niet zijn dat als -tig apparaten tegelijk streaming video's zitten te kijken je de verbinding laat dichtslippen? (weet ik veel wat de jeugd tegenwoordig allemaal uitsteekt, maar ik weet dat mijn neefjes thuis over wifi naar muziek luisteren via streaming media, en dat de ganse dag lang)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• WookiB
Ik ga kijken welk abonnement we hebben, maar uit mijn hoofd net onder glasvezel (want dat ligt niet in de grond daar).

Overigens vermoed ik inderdaad dat het dicht slibt. Iemand een idee welke instellingen ik daarvoor kan gebruiken dit te voorkomen?

En ik begrijp dat het probleem ook ergens anders kan liggen. Is er een manier om te achterhalen of dit het geval is:

[/quote]Voor hetzelfde geld heeft de kabelmodem een instabiel DOCSIS-signaal en dondert het daardoor eens in de zoveel tijd van internet. In dat geval kun je hoog en laag springen achter de modem, als het offline gaat ben je alsnog de verbinding kwijt :o
[quote]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor de derde keer:
- geef exact aan welke modem je hebt
- kijk op moment dat verbinding wegvalt wat de LEDs op de modem doen

Wat je beschrijft komt in ieder geval op mij niet over als 'dichtslibben' - wat je dan meestal ervaart is steeds toenemende latencies tot en met timeouts, maar de verbinding blijft overeind.

Oslik blyat! Oslik!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-11 22:25
WookiB schreef op maandag 04 april 2016 @ 16:58:
Hey mensen,

Allereerst, excuus voor de late reactie. En belangrijker: bedankt voor jullie reacties.

Het gaat om het model: Cisco EPC3928AD EuroDocsis 3.0 2-PORT Voice Gateway
dion_b schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:34:
Voor de derde keer:
- geef exact aan welke modem je hebt
- kijk op moment dat verbinding wegvalt wat de LEDs op de modem doen

Wat je beschrijft komt in ieder geval op mij niet over als 'dichtslibben' - wat je dan meestal ervaart is steeds toenemende latencies tot en met timeouts, maar de verbinding blijft overeind.
Staat hier boven. Naar mijn weten een redelijk veel gebruikte modem. Heb hem zelf ook

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Fatal schreef op woensdag 06 april 2016 @ 19:25:
[...]

[...]

Staat hier boven. Naar mijn weten een redelijk veel gebruikte modem. Heb hem zelf ook
Staat nog niet wat hij doet als het fout gaat.

Oslik blyat! Oslik!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-11 22:25
heb je gelijk in.. doelde op je eerste punt :)

• WookiB
Na de ene aanpassing die ik heb gemaakt nog geen klachten gehoord over een wifi die uit valt deze week. Nu moet er nog een access point komen.

Overigens zou ik best willen vertellen wat er mis gaat. Maar heb die aanpassingen gedaan en tot nu toe nog niet weer uitgevallen. Daarbij is het lastige dat ik niet altijd aanwezig ben/was als dit gebeurt en voordat ik dit topic startte niet op gelet.

[ Voor 47% gewijzigd door WookiB op 10-04-2016 21:48 ]

Pagina: 1