Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 17:42
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een degelijke instapper rond de €400,-. Het soort fotografie zal in eerste instantie all-round zijn, maar indoor is ook belangrijk voor me. Daarom wil ik gaan oefenen met een prime objectiefen dus zal ik er een 50mm 1.4 of 1.8 lensje bij willen kopen voor een leuke prijs. Aangezien dit lichtsterke lenzen zijn lijkt me dat leuk spelen voor indoor foto's.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Geen eigenlijk, buiten een beetje Photoshop natuurlijk. Wat misschien fijn is om te weten dat ik er een Sony RX100 naast heb waar ik aardig mee overweg kan ondertussen. Daarom is de overstap naar een DSLR een logische.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zit rond te kijken naar verschillende camera's. Natuurlijk zie je de bekende Canon's en Nikon's voorbij komen. Maar ook de Pentax K-50 en eventueel de Pentax K-30 lijken me interessant. Nu vraag ik me af of deze zich goed kan meten met de D3x000 van Nikon en de Canon 1x00D series. Ook heb ik m`n oog laten vallen op een Nikon D90, maar ik ben bang dat deze misschien een beetje gedateerd is voor hedendaagse standaard.

Maar buiten dat, de lenzen van Pentax lijken spotgoedkoop in tegenstelling van wat je soms ziet met Nikon en Canon. Ik kan een 50mm prime objectief krijgen voor rond de €50,- voor de Pentax, welliswaar is dat een objectief die ooit gemaakt is voor een analoog toestel. Maar voor een beetje oefenen en af en toe een plaatje schieten lijkt het prima. Ik kan later altijd nog uitbouwen, en er zit bij de Pentax K-50 in de kit een leuke lens en dat samen voor €400,-.

Vraag aan jullie is dus ook, wat is in mijn situatie nou het beste? Ik snap dat ik nu ook persoonlijke mening kan krijgen. Maar de expertise van Tweakers is altijd gewenst.

[ Voor 4% gewijzigd door Powergrim op 30-03-2016 15:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:10

SomerenV

It's something!

Canon-lenzen hoeven ook niet duur te zijn hoor ;) Een 50mm f/1.8 heb je voor 120 euro, een 24mm f/2.8 voor 150 euro, de 40mm f/2.8 voor 180 euro en de 10-18 f/4.5-5.6 voor 230 euro.

Voor 400 euro kun je een leuke body + kitlens en een van de bovenstaande lenzen kopen en daarna kun je eenvoudig en redelijk goedkoop uitbreiden. Ik weet niet wat voor ervaring je hebt met fotografie, maar een 18-55 kitlens is in mijn ogen een perfect begin. Je hebt dan een redelijk bereik en je komt er zo op een speelse manier achter wat voor bereik je mist, en wat voor bereik je vaak gebruikt. Stel dat je veel rond de 30mm fotografeert dan kun je voor de 24mm gaan (haarscherpe lens). Mis je wat groothoek dan kun je voor de 10-18 gaan, etc.

Andere merken heb ik overigens niet echt verstand van, maar je hoeft geen kapitaal uit te geven voor een aantal leuke lensjes :)

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Belangrijkste nadeel van de Pentax lijn is het beperkte lenzenaanbod. Niet alleen van Pentax zelf, maar ook van de Sigma's en Tamrons. Dat is bij Canon/Nikon vele malen groter, ook tweedehands.
Voordeel van Pentax is over het algemeen meer waar voor je geld en alle lenzen die ooit voor Pentax gemaakt zijn kun je gebruiken, ook met gebruik van beeldstabilisatie omdat dat in de body zit. De 50mm die je noemt zal geen autofocus zijn.
Het ligt ook aan wat je fotografeert. De Pentax gebruiker richt zich over het algemeen meer op product/landschap/portret/natuur. Canon/Nikon zit meer richting actie/sport. Generaliserend uiteraard maar als ik kijk op de Pentax fora is dat toch vaak de hoofdmoot.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
Wat betreft Canon blijf ik verhalen horen dat de instapklasse ondermaats presteert tegenover de competetie. De D3300 komt steevast als beste uit de bus vaak. Kan ik van die verhalen uitgaan, of valt dat tegenwoordig alles mee? Gezien de levensduur van DSLR's kom ik fora tegen die tussen de 1maand en 6jaar oud zijn. Dus er is nogal wat gemixte mening her en der.

Wat betreft de fotografie, actie en sport zal ik weinig tot niet vastleggen. Dus dan kom ik weer snel op de Pentax uit. En het gemis van Autofocus zal ik met het aanleren van de camera misschien niet eens zozeer merken. Ik kan me voorstellen dat manual focus moeilijker is, maar wat dat betreft heb ik er geen probleem mee om in het diepe te springen.

Als ik dit zo teruglees heb ik volgens mij mijn merkenkeuze al gemaakt, ik ben wel gecharmeerd van de Pentax K-50. Is dat nou echt een goeie instapper, of kan ik toch beter naar een D3200/D3300 kijken? Ik heb het idee dat de K-50 ook wat betreft prestaties al weer iets verder gaat dan alleen instapper maar wel voor een instapprijs. Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Op het moment is de D3300 nog steeds (een van) de beste instap DSLR die je kunt krijgen, voornamelijk vanwege zijn uitstekende sensor. Aan de andere kant bieden systeemcamera's tegenwoordig evenveel of meer kwaliteit in een kleinere behuizing. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Sony A5100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
Aangezien ik zelf al een RX100 heb wil ik liever niet naar iets kijken wat spiegelloos is. Grootste nadeel van de RX100 is voor mij dan ook het formaat als je een beetje fijn wil schieten. Het is een klein apparaatje en ik heb liever iets om vast te houden. Het wisselen van lenzen is natuurlijk ook een grote pré en ook daarvoor wil ik graag een DSLR. Ik weet dat de beeldkwaliteit van systeemcameras en DSLR's dicht bij elkaar ligt. Maar toch, het kriebelt om een DSLR te kopen, noem het maar onderbuikgevoel.

Wat betreft de D3300 die heeft inderdaad wel wat voordelen tegenover de K50. Maar als ik bijvoorbeeld kijk naar sensoroppervlakte, dan legt de D3300 het af. Alle opties daargelaten is de K50 leuker naar mijn idee, maar ik snap niet zo goed waarom de D3300 dan overal zo goed uit de bus komt. Alleen het lagere gewicht en het aantal megapixels is wat hoger. Nou maakt mij het verschil tussen 16 en 24 megapixel niet uit. Ik ben er niet op uit om alles af te drukken als een poster.

[ Voor 10% gewijzigd door Powergrim op 31-03-2016 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sensorformaat is echt nagenoeg gelijk. Zit hooguit een paar % verschil in.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
Universal Creations schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 13:02:
Sensorformaat is echt nagenoeg gelijk. Zit hooguit een paar % verschil in.
Bijzonder, dan is de site die ik had niet goed in vergelijken. Die gaf een verschil van 40% aan. Al met al zal ik eens gaan kijken in een camera-shop. Beiden zijn vrij aardig op voorraad, dan kan ik eens een beetje zien waar ik het over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vergelijkingsites zitten er heel vaak naast. Beiden hebben een 1.5x crop.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1