[CAR] Probleem met subwoofer/versterker

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 754209

Topicstarter
-Mijn vraag:

Ik heb sinds kort een subwoofer en versterker geïnstalleerd in mijn auto.
De subwoofer en versterker is 2e hands.
De vorige eigenaar had de subwoofer gebridged aangesloten op 2 van de 4 kanalen.
De subwoofer is een dubbelspoels, met een impedantie van 2 ohm per spoel.
De vorige eigenaar had de 2 spoelen parallel aangesloten, zodat je dus eigenlijk maar een totale impedantie van 1 ohm krijgt.
Volgens de eigenaar heeft dit altijd gewerkt, maar naar mijn idee staat er in de manual van de versterker(die ik op internet heb gevonden) dat de impedantie bij het bruggen minimaal 4 ohm moet zijn.
Dus heb ik de 2 spoelen in serie aangesloten om een impedantie van 4 ohm te krijgen.

Dit alles heeft zo ongeveer een maand gewerkt, maar ineens stopte onderweg mijn subwoofer ermee. hij stond niet bijzonder hard en ik was nog maar 2 minuten onderweg.

Het protect lampje brand nu continue. De versterker voelde niet warm aan en ik rook geen vreemde lucht.
Ik heb de versterker een paar uur uitgezet door alle zekeringen eruit te halen, maar nadat ik hem weer aanzette brand nog steeds het protect lampje.

Iemand een idee wat er mis is gegaan?

-Relevante software en hardware die ik gebruik:

Subwoofer:
Pioneer TS-W307D2 max 1200W, nom 400W, dubbelspoels, Z = 2 ohm per spoel

Versterker:
JBL GTO 75.4 4 kanalen (vorige eigenaar had ook hoedenplank speakers)
104W RMS x 4 channels at 2 ohms
142W RMS x 4 channels at 4 ohms
284W RMS x 2 channels at 4 ohms

-Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb alles 2 dagen uitgezet, daarna alle zekeringen vernieuwd(Voedingskabel + 2 zekeringen op de versterker zelf)
De subwoofer loskoppelt en de versterker weer ingeschakeld, nog steeds het protect lampje.

Ik heb de spoelen van de subwoofer doorgemeten met een multimeter, de spoelen zijn ongeveer 1,7 ohm per stuk, waardoor ik 3,5 Ohm totale impedantie heb bij het serie schakelen van de spoelen.
Is 3,5 Ohm normaal omdat je met een multimeter Ohmse weerstand meet, en geen impedantie?
Of heb ik dit verkeerd begrepen uit een discussie ergens op internet?

Ik heb de sub heel voorzichtig en zachtjes even getest met een andere versterker(JBL 2000) van 400 watt.
Er komt opzich nog wel een goeie bass uit de subwoofer.

Daarna de subwoofer weer aangesloten op de oude versterker en deze weer ingeschakeld. Nog steeds het protect lampje en geen geluid.

Duidelijk is dus wel dat de versterker defect is, maar hoe komt dit? Heb ik iets verkeerd aangesloten? kloppen er waardes of wattages niet? Kan de instelling dan toch verkeerd geweest zijn?
Kan het ook zijn dat de subwoofer toch defect is? Ook al hoorde ik een redelijke bass toen ik hem voorzichtig en zachtjes op de andere versterker probeerde?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:56

FCC

Als je die spoelen parallel aangesloten hebt krijg je volgens mij juist een impedantie van 1 Ohm. Best wel kans dat je versterker daar een klap door heeft gekregen waardoor hij nu steeds in z'n beveiliging schiet. Misschien is er nog een interne zekering of zo die je kan vervangen/resetten..

Waar een wil is, is een stopcontact....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
FCC, ik moet mezelf even corrigeren, wat je zegt klopt inderdaad.

Ik heb het verkeerd uitgelegd in de vraag,
De vorige eigenaar had hem juist parallel aangesloten, en ik heb hem in serie aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal hem zodra ik tijd heb even open schroeven om te kijken of er intern nog een zekering of reset knop te vinden is. bedankt voor je reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-05 12:21
Heb je in de handleiding van de versterker kunnen vinden wat de oorzaken/oplossingen kunnen zijn van het protect lampje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Skipe, In de handleiding staat dat de versterker oververhit kan zijn wanneer het lampje continue brand.
Als oplossing stond daar bij dat je de versterker af moet laten koelen.
De versterker voelde niet warm aan toen hij er mee stopte(wat natuurlijk ook niet perse hoeft)
Maar na 2 dagen brand het lampje nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:56

FCC

Heb je de voedingskabels ook geruime tijd echt afgekoppeld? Kan zijn dat de boel even helemaal spanningsloos moet zijn om te resetten. (gokje hoor..)

Waar een wil is, is een stopcontact....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-05 12:21
De ground ook goed aangesloten? Of misschien 1 kabel op de verkeerde aansluiting?
Pagina: 1