• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025
Kijk, iedereen weet hoe ongeveer het zien werkt. het licht valt in je ogen en je stuurt signaaltjes naar je hersens.

Hoe werkt reuk nu? Op moleculair niveau. Ik las een artikel in N&T en kwam een artikel over geurvreters tegen.
Hoe werkt die geur???

Verwijderd

je hebt reukhaartjes in je neus die elk op een bepaalde (andere) geur reageren en een signaal naar de hersenen sturen. de hersenen zet dit om in hoe wij geur "ruiken".

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Op moleculair niveau gaat het pcies zoals je denkt!
De chemische verbindingen komen je neus binnen en komen in contact met je slijmvliezen, hoger in je neus..
In die slijmlaag liggen de reuk zenuwen gewoon bloot "te wachten". Dit is overigens de enige plek in je lichaam waar de zenuwen gewoon open liggen en niet via cellen contact maken met de buitenwereld. Daarom doet het ook zo'n pijn als je cola of bier door je neus naar buiten komt, maar dat is een ander verhaal.
Voor elke chemische verbinding is een aparte receptor, die een signaaaltje naar je hersens geeft als het molecuul zich bindt aan die recptor. Een bepaalde combinatie van receptoren geeft iets een bepaalde geur.
Als dus de moleculen uit iemands kont aan die receptoren binden, dan weet jij dat iemand een scheet heeft gelaten... :)

Ook

Wees consequent, maar niet altijd

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025
Wat ruik je dan:?

Kijk, als ik een papiertje voor mijn neus houdt dan ruik ik het papiertje, terwijl het papiertje niet in contact staat met die zenuwen.
Scheiden voorwerpen gassen uit? Volens mij niet hoor.

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

De bestandsdelen van de voorwerpen die ruikt verdampen eigenlijk. Er vallen oiv licht en zuurstof deeltjes af. Als je 300 jaar wacht is je A4tje "verdampt".

Ook

Wees consequent, maar niet altijd

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Op zaterdag 23 juni 2001 13:08 schreef BlueAngelGoT het volgende:
Wat ruik je dan:?

Kijk, als ik een papiertje voor mijn neus houdt dan ruik ik het papiertje, terwijl het papiertje niet in contact staat met die zenuwen.
Scheiden voorwerpen gassen uit? Volens mij niet hoor.
Het hoofdbestanddeel van papier zul je ook niet ruiken; Je zult de stoffen ruiken die zich gemakkelijk gasvormig uit het A4-tje losmaken en zich door de lucht verplaatsen. Je ruikt dus niet zo zeer het papier, maar de oplosmiddelen, bleekmiddelen en andere rommel die gebruikt is voor het maken van het papiertje.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Pagina: 1