Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButsMG
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-07 09:50
Hallo,

Zojuist een camera + lens binnen gekregen via de webshop Foka.nl.
Het gaat om een totaalbedrag van 680 euro.

Bij ontvangst blijkt dat de verpakkingen (zowel de body-kit als ook de extra lens) al geopend zijn geweest. De Sony seals zijn gescheurd.

Mag ik als klant verwachten dat ik volledig nieuwe producten krijg toegestuurd?

Winkels als CoolBlue bieden geretourneerde producten bijvoorbeeld met korting aan. Als ik daarvoor kies kan ik het begrijpen. De korting kan interessant zijn. In dit geval heb ik het gevoel dat ik een tweedehands product heb gekregen.

Iemand enig idee hoe dit is geregeld in de wet? Alvast bedankt!

PSN: ButsMG

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Alles, behalve maatwerk, wat je online besteld kan je binnen 14 dagen terugsturen zonder opgave van reden.
Je kan het dus terugsturen en een nieuwe bestellen.

Ps. persoonlijk zou ik ook geen geopende producten accepteren.

[ Voor 27% gewijzigd door Ernemmer op 30-03-2016 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButsMG
Fable, bedankt voor je antwoord. Ik snap dat ik als consument dat recht heb (en daar ben ik nu over aan het nadenken). Maar ik vraag me meer af of een webwinkel geretourneerde producten als nieuw mag verkopen aan klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Het product moet voldoen aan de beschrijving die is gegeven van het product. Als het is aangeboden als een nieuw product, mag je dus verwachten/eisen dat je een nieuw product krijgt.

Verder eens met Fable.

Je kunt ze natuurlijk ook even bellen met de vraag of dit de bedoeling was, of dat er een misverstand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
ButsMG schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 14:34:
Ja vind ik wel, zeker als je ook nieuwprijs moet betalen.

Nu zal er vast wel een discussie losbarsten over dat het zielig is voor de webwinkel al die klanten die hun spullen terugsturen maar dat is toch echt hun probleem ;)

Coolblue is daar in ieder geval transparant over en bieden artikelen aan als 'tweedekansje'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButsMG
Ik heb ze al gemaild met de vraag die Sdreeg voorstelde.
Verder vind ik zoals Friespeuk opmerkt ook dat ik een nieuw product mag verwachten.

Daarbij komt dat de productiedatum op de doos staat: 11-2014.
Hoewel ik dit begrijpelijker vind... vind ik wel dat ik een vrij oud apparaat krijg. De accu en spullen liggen dus al bijna anderhalf jaar te 'vergaan'. Ik vraag me af wat voor een impact dit heeft op vooral de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Ja, tenzij anders aangegeven. Jij hebt recht op een nieuw product en dat betekent een product welke dus nog in originele en ongeopende verpakking zit.

Zoals al eerder gezegd heb je gewoon het wettelijke recht om je product binnen 14 dagen te retourneren. Ik zou je dan ook aanraden om hier gebruik van te maken, tenzij je geen bezwaar hebt tegen het feit dat het product al uit de verpakking is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButsMG
Ik neig hier nu inderdaad naar xelfer (wat een gedoe weer!).

Ik wacht alleen nog even het antwoord van Foka.nl af. Ik zal hier laten weten wat zij zeggen.

Ook heb ik CoolBlue gevraagd of zij mij kunnen vertellen wat de productiedatum is van dezelfde bundel als ik hem bij hun zou kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door ButsMG op 30-03-2016 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:45
Dat een doos is geopend en een seal is verbroken, betekent natuurlijk niet dat een product niet nieuw is.
Waar ben je op uit? Wil je korting omdat de doos is geopend of wil je een product in ongeopende doos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Aan de andere kant... als consument heb je het recht om een product terug te sturen als het je niet bevalt, ongeacht de reden. Dit *moet* als gevolg hebben dat andere consumenten soms een reeds geopend product zullen ontvangen (hoe zichtbaar dit is hangt met name van het verpakkingsmateriaal af). Als het product goed is, hoe erg is dat dan precies..? Zou je dit niet gewoon moeten accepteren en verder gaan met je leven? ;)

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButsMG
Als ik een product krijg, waarvan de verpakking is geopend en de productiedatum 11-2014 is... hoe weet ik dan dat dat toestel niet misschien al een jaar in de vitrine staat van de winkel? Ik heb dan toch geen garantie dat de accu nog zijn volledige capaciteit heeft. Ik koop toch een nieuw product? Misschien heeft zich in deze camera al een hoop stof opgehoopt (dat ik niet meteen zie van de buitenkant).

Punt is, dat ik nooit zeker weet of het product echt 100% goed is. Het zou best kunnen dat ik hem nu aanzet en dat hij het wel doet. Maar ik weet niet of het apparaat misschien al aan slijtage onderhevig is geweest.

Waar ik op uit ben... is in principe dat ik een nieuw product heb. Dus voor mij ligt terugsturen en ergens anders een nieuwe bestellen nu het meest voor de hand. Ik was gewoon benieuwd naar hoe anderen hier tegenaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:41
In principe kun je natuurlijk bij de WKOA tegen dit soort zaken aanlopen, de geest van de WKOA is namelijk dat door de consument bestelde producten die binnen 14 dagen geretourneerd zijn door de winkelier ook weer gewoon verkocht moeten kunnen worden als zijnde een conform product. Aan de ene kant heeft de WKOA grote voordelen voor de consument, aan de andere kant kan je ook verwachten dat je zo nu een dan een artikel krijgt dat al door iemand anders besteld is en vervolgens geretourneerd.

Voordeel is natuurlijk wel dat je zelf kan beslissen of je dit artikel wil houden, of dat het je retourneert. Als je bijv. bang bent dat het lang op de plank liggen van de artikelen nadelig kan zijn voor de levensduur of het verbroken zijn van de zegels je niet lekker zit dat je ook gewoon kan retourneren.

Wanneer het product niet conform is (bijv. defect) zal het natuurlijk niet opnieuw verkocht worden, ook zie je vaak dat producten met een (grote) cosmetische schade (vaak aan de verpakking) afgeprijsd worden, of via alternatieve kanalen aangeboden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButsMG
Uitleg van de shop:
We maken alle producten voor verzending open om de inhoud te controleren, dit in verband met het verzenden van incomplete producten in het verleden. Als je de verpakking verder openmaakt zal je zien dat de producten niet uit de doos zijn geweest.
Kan aan mij liggen, maar ik krijg veel liever een ongeopend product waaruit iets mist (en dat dat dan opgelost moet worden), dan dat ik de zekerheid niet heb dat dit een nieuw product is... Raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De vraag is of het product wat je hebt gekocht nog als nieuw is te kwalificeren. Het enkele feit dat de verpakking geopend is geweest, betekent niet dat het product niet nieuw meer is. Zit er stof of vet op de lens? Zijn er al veel sluiterbewegingen gemaakt?
ButsMG schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 14:44:
Daarbij komt dat de productiedatum op de doos staat: 11-2014.
Hoewel ik dit begrijpelijker vind... vind ik wel dat ik een vrij oud apparaat krijg. De accu en spullen liggen dus al bijna anderhalf jaar te 'vergaan'. Ik vraag me af wat voor een impact dit heeft op vooral de accu.
Dit staat los van of de verpakking is geopend. Je hebt recht op een goed product. Als blijkt dat de accu snel verslechtert, kun je de winkel daarop aanspreken.
Dennism schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 15:02:
de geest van de WKOA is namelijk dat door de consument bestelde producten die binnen 14 dagen geretourneerd zijn door de winkelier ook weer gewoon verkocht moeten kunnen worden als zijnde een conform product
Nee, de geest van de WKOA is dat je een koop kunt ontbinden. De gevolgen zijn voor de winkelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:30

Compizfox

Bait for wenchmarks

Apart dat mensen aanraden om het product terug te sturen op basis van WKOA, want dat is waarschijnlijk precies de oorzaak dat TS in de eerste plaats een geopend product heeft ontvangen ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 22:40

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

ButsMG schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 15:03:
Uitleg van de shop:

[...]

Kan aan mij liggen, maar ik krijg veel liever een ongeopend product waaruit iets mist (en dat dat dan opgelost moet worden), dan dat ik de zekerheid niet heb dat dit een nieuw product is... Raar.
Lijkt mij dat ze dit op zijn minst ergens op de site moeten uitleggen alvorens je tot koop over gaat. Ik heb het niet zo kunnen vinden op de site. Dan staat het ergens in de AV verstopt misschien, maar echt duidelijk is het niet...

Maar je staat voor 2 keuzes; of je retourneert het binnen 14 dagen (WKOA) of je neemt hun verhaal als waar aan. Foka is niet de eerste de beste shop overigens, maar het zou ze sieren als ze een dergelijke clausule even opnemen in hun voorwaarden oid.

Persoonlijk advies: Neem het product aan en kijk of er écht iets mis mee is. Zit het niet onder de vingerafdrukken, viezigheden of beschadigingen en werkt het gewoon zoals het moet zou ik het laten voor wat het is.

[ Voor 20% gewijzigd door Notna op 30-03-2016 15:12 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Compizfox schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 15:08:
Apart dat mensen aanraden om het product terug te sturen op basis van WKOA, want dat is waarschijnlijk precies de oorzaak dat TS in de eerste plaats een geopend product heeft ontvangen ;)
Juridisch gezien is het ook een onverstandig advies, want bij WKOA ben je de kosten van de retourzending kwijt. Wanneer er geen nieuw product is geleverd, en het geleverde dus niet aan de koopovereenkomst beantwoordt, moeten alle kosten om alsnog een goed product te leveren (inclusief retourkosten) door de verkoper worden gedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digitrasher
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik zou even kijken hoe hoog de shutter counter staat:
http://tools.science.si/index.php

Dan weet je precies hoe nieuw hij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

En kijk ook naar krasjes met een loep. Anders kan jij weer moeite gaan doen met terugsturen plus bijkomende kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 15:06
ago schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 15:16:
En kijk ook naar krasjes met een loep. Anders kan jij weer moeite gaan doen met terugsturen plus bijkomende kosten.
En neem een foto als je ze vindt, want voor je het weet zegt de leverancier dat jij ze hebt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
De winkelier zou ook kunnen zeggen dat je de foto hebt gemaakt, nadat je de kras hebt gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButsMG
Haha. Ja, het is me wat.
Ik heb in ieder geval nu de doos open gemaakt. En ik ben de batterij aan het opladen zodat ik de shuttercount kan controleren.

Wat ik ook nog raar vond, is dat er geen promotioneel kaartje aan hing en dat er geen rode sticker op zit die het kantelbare scherm promoot. Dit zie ik in alle unboxing videos wel terug. Ook zat er geen protector folie op het scherm, maar ik kan uit de unboxing videos niet halen of dat normaal is of niet.

Krasjes o.i.d. zie ik verder niet, dus dat gaat het probleem niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButsMG
Detected Camera model : ILCE-5100
Shutter actuations made up to file PICT_20160330_154820.JPG: 0

(65536 * ) + (256 * ) + = 0

Wil dit zeggen dat het niet goed gaat, of wil dit zeggen dat er nog nooit een foto mee is gemaakt?

Edit: lijkt niet te werken, want ik blijf maar 0 krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door ButsMG op 30-03-2016 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Lijkt mij dat er nog nooit foto's mee zijn gemaakt, maar ik ben geen expert op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:11

MsG

Forumzwerver

Probeer je nou krampachtig te bewijzen dat er foto's mee gemaakt zijn? het kan toch best zijn dat hij inderdaad even open is gemaakt om te checken of alles er bijzit. Dat het apparaat al een poos geleden geproduceerd is, lijkt me helemaal niet zo gek. Overigens betwijfel ik of de accu op deze manier slijt als hij verder nog nooit is gebruikt en niet de hele tijd is opgeladen en weer ontladen. Volgens mij maak je je echt druk om niets.

WKOA zou geen lang leven beschoren zijn als de winkeliers niet net zo makkelijk het product weer kon verkopen als nieuw. Als ik een apparaat koop in een fysieke winkel en ik ruil hem dezelfde dag weer omdat ik toch iets anders wilde komt dat product ook gewoon weer in de schappen te staan. Zou anders mooi makkelijk zijn om de boel failliet te krijgen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 15:06
ButsMG schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 15:50:
Detected Camera model : ILCE-5100
Shutter actuations made up to file PICT_20160330_154820.JPG: 0

(65536 * ) + (256 * ) + = 0

Wil dit zeggen dat het niet goed gaat, of wil dit zeggen dat er nog nooit een foto mee is gemaakt?

Edit: lijkt niet te werken, want ik blijf maar 0 krijgen.
Dus ook als je een foto maakt wordt deze niet opgehoogd? Vreemd. Als je zelf de EXIF data bekijkt, staat er dan wel wat in?

Dat er geen beschermplasticjes meer op zitten lijkt me ook wat vreemd. Dat plakken ze overal altijd op. Of iemand heeft het echt in gebruik genomen (en dus foto's gemaakt, maar waarom staat dan de shutter op 0) of het is een showroom model (verwacht ik ook niet van dat de shutter op 0 blijft staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButsMG
Ja, je hebt gelijk. Hoe vaak een foto is gemaakt doet er niet zo veel toe (tenzij het er honderden zouden zijn).

Misschien maak ik me druk om niets... Maar dan nog vind ik het raar van een winkel dat ze spullen open maken om te kijken of er misschien iets mist voordat het verzonden wordt. Het neemt bij mij vertrouwen weg en voor die enkele keer dat er iets mist heeft het vrij weinig toegevoegde waarde.

Ik zou er bij een apparaat van 100 euro ook een stuk minder panisch om doen, dan bij een apparaat van 680 euro. ;)

Ik ga vanavond nog even goed kijken hoe de batterij zich houdt en dan beslis ik vanavond wel wat ik doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButsMG
Ik denk celshof dat het komt omdat ik via de Sony app een foto maakte en die meteen naar mijn telefoon trok via WiFi. Overige informatie staat er wel in (sluitertijd, ISO e.d.).

Ik heb waar ik nu zit de geheugenkaart nog niet, dus ik probeer het vanavond nog eens. Uiteindelijk doet dit er zoals ik hierboven aangaf niet echt toe, tenzij er heel veel foto's mee zijn gemaakt. Ik ben meer benieuwd naar de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
MsG schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 15:58:
het kan toch best zijn dat hij inderdaad even open is gemaakt om te checken of alles er bijzit.
Dat de winkel dit bij alle producten doet zoals ze aangeven geloof ik echt helemaal niets van. Sowieso krijg je dan klachten zoals van de TS, verder is de kans dat iets verzegeld niet compleet is nog geen 1%. Ik geloof er echt niets van dat de winkel de boel open gaat maken om te controleren of de fabriek een fout gemaakt heeft.

Waarschijnlijk is het product teruggekomen van een WKOA of is het uit de verpakking gehaald om te laten zien in de fysieke winkel als het bedrijf dat heeft.

Ik heb zelf ook een keer zoiets gehad met een duur beeldscherm. De winkel heeft nog geprobeerd te verhullen dat ie open was geweest, maar het was duidelijk zichtbaar dat ie open geweest was. Na het aansluiten van het scherm was ook wel duidelijk dat het een eerder verkocht product was aangezien ik na 20 dode pixels maar gestopt ben met tellen. Scherm terug gestuurd onder WKOA zonder reden en ergens anders besteld.

Als de TS het niet vertrouwd zou ik het lekker terug sturen onder WKOA. Is verder alles in nette staat en boeit het niet dat het eerder open geweest is dan gewoon houden. Persoonlijk heb ik er niet echt een probleem mee zolang het product maar echt als nieuw is. Het scherm had ik ook gehouden als ie helemaal goed was geweest.

Dat de verpakking open geweest is maakt de kans dat het een WKOA product is heel erg groot. Dat de winkel dit zelf doet is onzin. Je kan beter 1x op de 1000 hebben dat er iets mist dan dat je 1000 producten allemaal open gaat maken met kans op 1000x gezeik van de klant.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 30-03-2016 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Volgens mijn was mijn nieuwe camera ook al eens opgemaakt. Later las ik op internet dat die fotozaak dat altijd deed om de zaken te controleren.

Het is vervelender dat ze je een camera sturen net 1 dag voor je vakantie en je erachter komt dat de camera of lens niet goed werkt.

En ik ben zelf ook iemand die graag dichte dozen wil zeker als je iets nieuws koopt. Dat geeft echt het gevoel dat je een nieuw apparaat in handen hebt. Maar goed vertrouw je het niet dan moet je contact opnemen met de leverancier.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
Wellicht dat je geen shuttercount krijgt omdat er geen shutter in zit? ;-)
Het is een systeemcamera en geen spiegelreflex.

Het lijkt er nu voornamelijk op dat je op zoek gaat naar problemen. Maak een foto en kijk op dat goed gaat.
Trek dan je conclusie en stuur de camera terug of hou deze. Straks heb je de situatie dat de winkel je gaat korten op het terug te storten bedrag omdat je de camera meer dan redelijkerwijs noodzakelijk is hebt getest, bekeken en besnuffeld.

[ Voor 59% gewijzigd door Lumics op 30-03-2016 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:39

Cheezus

Luiaard

En een shutter is geen mirror. Dat een camera geen spiegel meer heeft betekend niet dat ze de sluiter er ook meteen maar even uit hebben gehaald :)

Ik heb vroeger ook wel eens een kit gekocht waarbij de doos geopend was. Volgens mij was daarvan de lens ooit los verkocht en hadden ze die later weer aangevuld. Lens en camera waren verder wel gewoon nieuw dus.
Als je geen gebruikssporen kunt ontdekken (vetvlekken, krasjes) zou ik me er niet zo druk om maken. Als jij er echter een vervelend gevoel bij blijft houden moet je hem gewoon terugsturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:07

DarkSide

theres no place like ::1

Over de accu zou ik me geen zorgen maken. Je hebt gewoon garantie.
Wel controleren of de serienummers op de doos overeenkomen met wat er in de doos zit.
En eventueel op de bon vermeld staat.
Verder heb ik wel vaker bij Foka iets gekocht. En altijd met alle originele zegels nog op de verpakkingen.
Zowel bij body als bij lenzen.
Misschien dat ze ondertussen overgestapt zijn op een nieuw beleid. Dat kan. Maar dan verwacht ik nog wel beschermfolies e.d. op de apparatuur.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
Cheezus schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 19:37:
En een shutter is geen mirror. Dat een camera geen spiegel meer heeft betekend niet dat ze de sluiter er ook meteen maar even uit hebben gehaald :)

Ik heb vroeger ook wel eens een kit gekocht waarbij de doos geopend was. Volgens mij was daarvan de lens ooit los verkocht en hadden ze die later weer aangevuld. Lens en camera waren verder wel gewoon nieuw dus.
Als je geen gebruikssporen kunt ontdekken (vetvlekken, krasjes) zou ik me er niet zo druk om maken. Als jij er echter een vervelend gevoel bij blijft houden moet je hem gewoon terugsturen!
De a5100 heeft geen mechanische sluiter. Dan is een shuttercount ook niet meer zo zinvol. Immers je wil de mechanische slijtage kunnen inschatten. En die is er niet bij deze mirrorless. Het licht valt rechtstreeks op de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Iemand enig idee hoe dit is geregeld in de wet? Alvast bedankt!
Waarom gelijk de wet erbij halen? Wat heeft de leverancier gezegd toen je contact met ze opnam?

Dit soort topics waarbij er eerst meningen worden gevraagd ipv de telefoon te pakken hebben erg weinig zin. Allerlei poeha om te zien of het gebruikt is etc ook niet. Eerst contact, en als dat antwoord niet bevredigend is, dan kijken of er wettelijk actie nodig is. Niet andersom.

[ Voor 34% gewijzigd door gambieter op 30-03-2016 21:20 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ButsMG
Rustuuuuug! Ik wilde graag wat info inwinnen om mijn beslissing te kunnen maken. De shop was al gemaild. ;)

Ik was vooral ook benieuwd of shops op deze manier mogen verkopen. Wat CoolBlue doet met hun tweedekansjes vind ik buitengewoon netjes. Vooral omdat ze het wettelijk blijkbaar niet verplicht zijn. Dat zouden meer shops moeten doen.

Uiteindelijk heb ik besloten de camera te houden. Mochten er ooit problemen komen, dan zien we het dan wel weer. Noem het een 'leap of faith'. Bespaart me in ieder geval weer retour-gedoe.

Iedereen in ieder geval bedankt voor jullie meningen en expertise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat soort suggesties worden niet op prijs gesteld.

[ Voor 81% gewijzigd door gambieter op 05-04-2016 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 13:55

sjaool

Every life should have 9 cats

Ik lees net dat je de camera houdt. Goede beslissing, het is een mooie camera. Nu maar mooie foto's maken. :)

Nog even ten overvloede. De Sony ILCE A5100 is in augustus 2014 geintroduceerd dus een fabricagedatum van november 2014 is heel normaal. Voor de rest zou ik mij niet al te druk maken. Dozen worden namelijk vaker geopend om de inhoud te controleren. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is desalniettemin een interessante vraag: Kan een winkelier een product verkopen met de verpakking geopend, zonder dit bij het product te zetten. (Nog los van de reden, of het nu was om inhoud te checken danwel gevalletje WKOA).

Zoals al eerder geopperd, veel mensen (waaronder ik) vinden dat bij de definitie van nieuw een ongeopende verpakking hoort. Vooral als het gaat om een delicaat product zoals bovengenoemde camera. Of een smartphone bijv.

Denk dat alleen een jurist of specialist dit kan beantwoorden.

Edit: Uiteraard gaat het dan specifiek om online aankopen, omdat je daar niet in de gelegenheid bent om de verpakking te kunnen checken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2016 00:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:11

MsG

Forumzwerver

Volgens mij zijn die tweede kansjes van coolblue producten met schade of show modellen. Je maakt mij niet wijs dat ELKE wkoa bij Cool Blue een tweedekansje wordt. Dan zijn ze binnen een week failliet met die flinterdunne marges op consumentenelektronica.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 07:44
Feit blijft dat je twijfelt aan je product. Ongeacht of het wel of niet een eerder verkocht of gerepareerd exemplaar is. Als je twijfelt over een product van 680euro en je kunt het nog terug sturen, gewoon terug sturen anders ga je spijt krijgen.

Als je verder niet twijfelt en de camera voldoet aan je wensen, dan gewoon houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:06

Nyarlathotep

Crawling Chaos

De boel oplichten dus :|

[ Voor 41% gewijzigd door gambieter op 05-04-2016 18:20 ]

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-09 21:26

Gertjuhjan

Software Engineer

Persoonlijk zou ik dit direct terug sturen.

De verzegeling van de fabrikant zit er niets voor niets op. Vaak staat er ook bij dat het om een verzegeling gaat.

Stel ik zou voor een tweedekansje gaan, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Dan is dat gewoon het risico wat ik neem (en voor betaal).

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* als je niet weet wat wel en niet toegestaan is, dan svp je niet met de discussie bemoeien.

[ Voor 84% gewijzigd door gambieter op 05-04-2016 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gertjuhjan schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 14:13:
Persoonlijk zou ik dit direct terug sturen.

De verzegeling van de fabrikant zit er niets voor niets op. Vaak staat er ook bij dat het om een verzegeling gaat.

Stel ik zou voor een tweedekansje gaan, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Dan is dat gewoon het risico wat ik neem (en voor betaal).
Oww maar meneer dan wilt u vast ook in het vervolg de verzegeling niet meer verbreken als u een product terug wilt sturen? Dus als wij van u een geopende verpakking retour krijgen zult u begrijpen dat wij deze niet in behandeling kunnen nemen...

Nee gelukkig werkt het zo niet, en is de WKOA ook heel duidelijk over uit proberen en niet in gebruik nemen.
Als je het product in gebruik hebt genomen dan is het je eigendom en is de wkoa vervallen.
Enige wat niet duidelijk is wanneer een product echt als in gebruik genomen kwalificeert.
Maar het openen van de verpakking valt daar in ieder geval niet onder.
Het compleet verscheuren van alle verpakkingen etc levert echter wel verhaalbare schade op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 15:31

Rmg

GlowMouse schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 15:07:

Nee, de geest van de WKOA is dat je een koop kunt ontbinden. De gevolgen zijn voor de winkelier.
https://www.thuiswinkel.o...wetgeving-koop-op-afstand

De belangrijkste wijziging sinds 13 juni 2014.
a. Zichttermijn is geen gebruiktermijn

De consument dient tijdens de bedenktijd voorzichtig met de toegezonden zaak om te gaan. Deze heeft het recht om het product te beoordelen of hij het wil houden, en te proberen zoals hij dat normaal gesproken ook in de winkel zou mogen. Zolang de consument nog niet besloten heeft het product te houden, mag hij het niet gebruiken.

Wanneer de consument het product voor meer heeft gebruikt dan nodig is om te beoordelen of hij de zaak daadwerkelijk wil houden, is deze aansprakelijk voor de waardevermindering. De webwinkelier heeft dus recht op vergoeding wanneer de consument het product gebruikt retourneert.
Niet zomaar dingen roepen, want de gevolgen zijn niet altijd voor de winkelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 11:02
Rmg schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 15:33:
[...]
Niet zomaar dingen roepen, want de gevolgen zijn niet altijd voor de winkelier
a. Zichttermijn is geen gebruiktermijn

De consument dient tijdens de bedenktijd voorzichtig met de toegezonden zaak om te gaan. Deze heeft het recht om het product te beoordelen of hij het wil houden, en te proberen zoals hij dat normaal gesproken ook in de winkel zou mogen. Zolang de consument nog niet besloten heeft het product te houden, mag hij het niet gebruiken.

Wanneer de consument het product voor meer heeft gebruikt dan nodig is om te beoordelen of hij de zaak daadwerkelijk wil houden, is deze aansprakelijk voor de waardevermindering. De webwinkelier heeft dus recht op vergoeding wanneer de consument het product gebruikt retourneert.
Ik heb even wat andere zaken in het vet gezet.

In dit geval zijn er geen gebruikssporen zichtbaar, dus terugsturen mag geen probleem opleveren. Niet voor de TS, en ook niet voor de eventueel vorige eigenaar.

Als ik dat zo interpreteer dan lees ik dat je bij een koffiezet mag proberen of er goede koffie uit komt (al is dat al een randgeval, want de eerste vetgedrukte tekst suggereert van niet, en de tweede doet uitschijnen dat het wel mag). Je mag niet proberen of er een vrachtwagen over kan rijden, of je mag hem niet op het familiefeest uittesten.

Maar wat zeker kan is de doos openen en het apparaat inspecteren. En als er dan waardevermindering is dan heeft de winkelier inderdaad pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

Mwah koffie zetten vind ik al te ver gaan, dat doe ik in de winkel ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nog los van dat koffie zet apparaten wel eens onder hygiëne uitzondering kunnen vallen.
maar daadwerkelijk koffiezetten is in gebruik nemen, je krijgt het apparaat na gebruik nooit meer 100% schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButsMG
Hele interessante discussie, die ik graag blijf volgen. Ondanks dat ik de camera heb gehouden en er ondertussen flink mee aan het hobbyen ben. ;)

Ik weet nog dat er een punt was dat ik zelf vond dat ik de camera niet meer terug kon sturen. Dat was toen ik het apparaat op mijn WiFi netwerk had aangesloten tijdens de eerste instellingen. Toen had ik nog geen foto gemaakt.

Maar het is en blijft een behoorlijk grijs gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 11:02
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 19:08:
nog los van dat koffie zet apparaten wel eens onder hygiëne uitzondering kunnen vallen.
maar daadwerkelijk koffiezetten is in gebruik nemen, je krijgt het apparaat na gebruik nooit meer 100% schoon.
Aan het hygiëne argument had ik niet gedacht, daar heb je wel een goed punt.

Ik vind koffie zetten ook te ver gaan om het apparaat nog terug te sturen daarna, maar de tekst suggereert dus wel dat dat mag (een stukje van de tekst tenminste). Het lijkt mij een te verantwoorden actie om te beslissen of je het product wil houden of niet.

Aan de TS trouwens veel plezier met de camera gewenst. Ik denk dat het de juiste beslissing is om hem te houden.
Pagina: 1